Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av lagstiftningen om värdepappersfonder och andra företag för kollektiva investeringar, Dir. 1999:108
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1999-12-22
Dir. 1999:108
Beslut vid regeringssammanträde den 22 december 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en kartläggning av den svenska
marknaden för värdepappersfonder och andra företag för kollektiva
investeringar samt en utvärdering av marknadens funktionssätt.
Utredaren skall utifrån denna analys överväga behovet av
ändringar i gällande regelverk och - om det behövs - föreslå
ändringar i detta.
Utredaren skall
- göra en kartläggning av fondmarknaden och aktuell lagstiftning
i några länder samt göra en utvärdering av kartläggningen,
- göra en översyn av lagen (1990:1114) om värdepappersfonder
och - vid behov - föreslå ändringar i syfte att anpassa den till
de behov av förändringar som finns på området,
- analysera om den nuvarande regleringen av värdepappersfonder
är tillräcklig för att tillgodose konsumentskyddet och - om så
inte är fallet - lämna förslag till hur konsumentskyddet kan
förstärkas,
- ta ställning till om möjligheter bör ges till ett ökat
inflytande för andelsägarna vid fondbolagets utövande av
rösträtten samt lämna förslag om hur man skall säkerställa att
andra intressen än andelsägarnas inte blir avgörande i detta
sammanhang,
- ta ställning till om fondföretag i associationsrättslig form
bör tillåtas i Sverige och hur en eventuell lagstiftning därom
i så fall skall vara utformad,
- analysera om det finns behov av att skapa ytterligare
förutsättningar för etablering av slutna fondföretag - i
synnerhet för investeringar i riskkapital - och i förekommande
fall ge förslag till lagstiftning samt i detta sammanhang
även analysera de institutionella förutsättningarna vad gäller
schablonbeskattning av värdepappersfonder,
- analysera om det av konkurrensskäl eller i övrigt finns behov
av att öppna den svenska fondmarknaden för utländska nationella
fondföretag samt föreslå vilka krav som i så fall skall ställas
vad gäller tillsyn, riskspridning, genomlysning, m.m., samt
- mot bakgrund av den skyldighet som finns för förvaltare att i
fråga om förvaltarregistrerade fondandelar lämna kontrolluppgifter
till fondbolagen, analysera dels hur denna skyldighet förhåller
sig till sekretessreglerna, dels innebörden av att uppgifterna
lämnas till ett bolag som kan betraktas som en konkurrent, samt
- om analysen leder fram till att ändringar bör göras - lämna
förslag till lösningar utan att de materiella skattereglerna
påverkas.
Bakgrund
Kollektiva investeringar
Företag för kollektiva investeringar (fondföretag) kan drivas i
associationsrättslig (t.ex. aktiebolag eller ekonomisk förening)
eller kontraktuell form. I associationsrättsliga fondföretag ägs
fondtillgångarna av företaget och spararna är aktieägare eller
föreningsmedlemmar. Den kontraktuella formen är grundad på olika
avtal mellan tre parter, dels ett bolag eller annan sammanslutning
som förvaltar fondtillgångarna (fondbolag), dels en bank eller
annat kreditinstitut som förvarar fondtillgångarna (förvaringsinstitut),
dels andelsägarna. Fonden som sådan är inte något självständigt
rättssubjekt.
Oavsett organisationsform kan fondföretag vara öppna eller
slutna. Öppna fondföretag utmärks av att nya fondandelar
skapas vid tillskott av kapital samt att fondandelarna eller
aktierna i företaget kan lösas in på begäran av andels- eller
aktieägare. I slutna fondföretag är antalet aktier eller andelar
från början fastställt och andels- eller aktieägarna kan inte
utan vidare få sina andelar eller aktier inlösta.
Svensk lagstiftning
Regler om fondföretag i kontraktuell form finns i lagen (1990:1114)
om värdepappersfonder. Genom lagen har EG:s direktiv om samordning
av lagar och andra författningar som avser företag för kollektiva
investeringar i överlåtbara värdepapper (85/611/EEG), det s.k.
UCITS-direktivet, genomförts i svensk lagstiftning (prop. 1989/90:153
och 1992/93:90). Direktivet innebär en harmonisering av öppna
fondföretag med en viss placeringsinriktning. Dessa företag får
med stöd av sin hemlandsauktorisation marknadsföras fritt inom
EES.
Nationella fonder är fondföretag som inte omfattas av UCITS-
direktivet och där allmänheten erbjuds att för gemensam räkning
delta i förvärv och förvaltning av fondpapper och andra finansiella
instrument. Sådan verksamhet får endast bedrivas efter särskilt
tillstånd av Finansinspektionen. Några särskilda regler om
nationella fonder finns inte, utan endast en möjlighet för
Finansinspektionen att enligt 3 § medge undantag från bestämmelserna
i lagen om värdepappersfonder.
Någon möjlighet att driva öppna fondföretag i associationsrättslig
form finns inte i dag enligt svensk lagstiftning. En form av
företag som finns är de s.k. investmentföretagen. Förutom vissa
skatterättsliga bestämmelser, finns det inte några särskilda
regler för sådana företag. Ett investmentföretag är ett företag
vari ett stort antal fysiska personer äger aktier och som
uteslutande eller så gott som uteslutande, förvaltar värdepapper
samt vars uppgift är att genom ett välfördelat värdepappersinnehav
erbjuda aktieägare riskfördelning. Investmentföretagen står
inte under tillsyn av Finansinspektionen.
Utvecklingen
Under 1990-talet har allmänhetens sparande i värdepappersfonder
ökat dramatiskt och i dag spelar investeringar i värdepappersfonder
en mycket stor roll i hushållens ägande av aktier. Sparformen
har också blivit ett allt viktigare alternativ till bl.a.
traditionell bankinlåning. Investeringar i värdepappersfonder
har under 1990-talet även blivit en viktig del av det privata
pensionssparandet genom införandet av fondförsäkringar och
det individuella pensionssparandet. Från och med slutet av år
2000 skall placeringar i värdepappersfonder även kunna göras
inom ramen för den del av det reformerade, allmänna
ålderspensionssystemet som benämns premiepensionssystemet.
Som framgår av figur 1, uppgick hushållens innehav av andelar
i värdepappersfonder år 1994 till 124,9 miljarder kronor. Vid
utgången av år 1998 hade siffran stigit till 307,5 miljarder
kronor.
Fondandelar som andel av hushållens totala förmögenhet har
stigit sedan år 1995, även om ökningen avtagit under det
senaste året.
Figur 1: Hushållens direktinnehav av fondandelar och
fondandelarnas andel av hushållens finansiella förmögenhet,
miljarder kronor, löpande priser resp. procent
Figur 1 finns inte med här. (Se den tryckta versionen)
Källa: Finansinspektionen/Statistiska Centralbyrån:
Finansräkenskaper 1997 och Finansräkenskaper fjärde kvartalet
1998.
Värdepappersfondernas totala värde har ökat från 207,1
miljarder kronor vid utgången av år 1994 till 560,9 miljarder
kronor vid utgången av år 1998. Det motsvarar en genomsnittlig
ökning av ca 28 procent per år på fondförmögenheten.
Figur 2: Den andel av hushållens innehav på svenska
börser som ägs via värdepappersfonder, 1983-1998
Figur 2 finns inte med här. (Se den tryckta versionen)
Källa: SCB: Börsaktieägandet 1998 (Fm 20 SM 9901)
Av figur 2 framgår att värdepappersfondernas andel av hushållens
aktieportföljer har stigit från 17 procent år 1983 till 61
procent år 1998. Under 1980-talet ökade därmed fondandelsägandet
på bekostnad av direktägandet på den svenska börsen. Under de
senaste tio åren har ökningen inte varit lika stor, men däremot
har hushållens fondsparande i relation till den totala förmögenheten
ökat.
Uppdraget
Behovet av en översyn
Den senaste tidens utveckling på finansmarknaderna har bl.a.
inneburit att värdepappersfonder fått en ökad betydelse för
allmänhetens sparande och att nya produkter tagits fram. Den
lagstiftning som finns på området har tillkommit före denna
kraftiga expansion. Det finns med hänsyn till detta behov av
att se över nuvarande reglering i syfte att skapa ett modernt
och flexibelt regelverk för värdepappersfonder.
Tillgång till riskkapital är en avgörande förutsättning för
de små och medelstora företagens möjlighet att växa. Den låga
likviditeten hos aktier i sådana bolag innebär dock att det
är svårt att organisera värdepappersfonder som placerar medel
i dessa som öppna fonder. Alternativa former bör därför undersökas.
Det har på senare tid framförts önskemål om att klimatet för
nyetableringar av finansiella företag i Sverige bör förbättras.
Det är därför angeläget att urskilja sådana faktorer som kan
verka konkurrenshämmande på den svenska marknaden för
värdepappersfonder.
Allmänna utgångspunkter
Målen för regeringens politik på finansmarknadsområdet är att
främja en stabil och effektiv finansiell sektor med ett gott
konsumentskydd samt bidra till att göra Sverige till en
attraktiv plats för finansiell verksamhet.
Genom sitt sparande fördelar hushållen sina resurser över tiden,
t.ex. inför pensioneringar. Den finansiella sektorns stabilitet
är viktig för att hushållen skall ha förtroende för de finansiella
marknaderna. Att dessa marknader är effektiva är av stor vikt
för hushållen eftersom bristande effektivitet påverkar det
totala konsumtionsutrymmet över tiden. Effektiviteten säkerställs
bl.a. genom konkurrens mellan fondbolagen. Staten kan bidra till
denna genom konkurrenslagstiftning, men även genom rörelseregler
som ger fondbolagen likartade villkor som andra aktörer på
marknaden. Av samma skäl bör konsumentskyddet på marknaden för
värdepappersfonder vara gott. Konsumenterna skall ha möjlighet
att exempelvis få information så att de kan utvärdera lönsamheten
i sina investeringsbeslut. Därför är regler om information
väsentliga.
En marknad för värdepappersfonder som är väl utvecklad med
en mångfald av produkter är en naturlig del av ett väl
fungerande finansiellt system. Investeringar i fonder gör
det möjligt för aktörer som placerar begränsade medel att
indirekt inneha väldiversifierade värdepappersportföljer.
Värdepappersfonder kan vara en intressant investeringsmöjlighet
även för andra aktörer än hushållen. Sådana aktörer kan ha
bättre förutsättningar att bedöma den investering de önskar
göra och kan eftersträva en annan riskprofil än hushållen.
I vissa länder, t.ex. England, Luxemburg och USA, har nya
produkter utvecklats och nya kundgrupper tillkommit på
marknaderna. Det är angeläget att den svenska fondindustrin
ges möjlighet att konkurrera på denna typ av marknader.
Regleringen bör därför utformas så att även dessa aktörers
behov tillgodoses. Det bör dock framhållas att detta i
sig inte får äventyra konsumentskyddet.
En särskild utredare skall göra en kartläggning av den
svenska marknaden för värdepappersfonder och andra företag
för kollektiva investeringar samt en utvärdering av marknadens
funktionssätt. Utredaren skall utifrån denna analys överväga
behovet av ändringar i gällande regelverk och - om det
behövs - föreslå ändringar i detta.
Värdepappersfonder i ett internationellt perspektiv
På den internationella marknaden har en mängd nationella
fonder introducerats som inte omfattas av UCITS-direktivet.
Exempel på sådana är s.k. kontantfonder, där tillgångarna
placeras i inlåning i banker och andra kreditinstitut,
fondandelsfonder, där tillgångarna placeras i andelar i
andra fonder, samt riskkapitalfonder (venture capital funds)
som är specialiserade på placeringar i små och medelstora
företag. Andra exempel är s.k. master feeder funds, där
samtliga medel placeras i en annan fond, och hedgefonder,
som på ett friare sätt än andra fonder använder sig av
bl.a. belåning och derivatinstrument. Utredaren skall göra
en kartläggning av fondmarknaden och aktuell lagstiftning
i några länder, t.ex. Storbritannien, Tyskland och USA,
samt göra en utvärdering av kartläggningen. Det synes
därmed lämpligt att utredaren i denna del lämnar detta
till en konsult.
Europeiska kommissionen presenterade i juli 1998 två
direktivförslag om ändringar i UCITS-direktivet (KOM(98)
449 och 451). Förslagen behandlas för närvarande i en
rådsarbetsgrupp. Det är väsentligt att utredaren följer det
arbete som pågår inom EU med direktivförslagen. Utvecklingen
vad gäller direktiven kan senare komma att föranleda
tilläggsdirektiv.
En översyn av lagen om värdepappersfonder
Utredaren skall göra en översyn av lagen om värdepappersfonder
och - vid behov - föreslå ändringar i syfte att anpassa den
till de behov av förändringar som finns på området. Nedan
följer en beskrivning av några frågor som särskilt uppmärksammats
rörande lagen.
Lagen om värdepappersfonder omfattar fondverksamhet som vänder
sig till allmänheten. I vissa fall kan det dock finnas intresse
av att skapa fonder som direkt eller indirekt riktar sig till
en begränsad krets personer, t.ex. för försäkringsbolag som
tillhandahåller fondförsäkringar eller fonder som enbart
tillskapas för placeringar inom premiepensionssystemet. För
sådan fondverksamhet finns inte någon reglering i svensk rätt.
Sådana regler finns i andra länder, t.ex. i Tyskland (s.k.
Spezialfonds). Utredaren skall analysera om det inom ramen
för lagens tillämpningsområde bör finnas möjlighet att bedriva
fondverksamhet som riktar sig till en begränsad krets personer.
Enligt lagen om värdepappersfonder skall en fond som omfattas
av UCITS-direktivet förvaltas av ett fondbolag. För auktorisation
krävs att fondbolaget är ett svenskt aktiebolag med huvudkontor
i Sverige, att aktiekapitalet är minst en miljon kronor och
att bolaget inte är olämpligt att utöva verksamheten. Till
skillnad mot vad som gäller för andra aktörer på de finansiella
marknaderna, saknas dock särskilda bestämmelser om bolagets
ledning, styrelse och ägarprövning, vilka aktiviteter bolaget
får ägna sig åt samt hur verksamheten skall organiseras i
övrigt. Utredaren skall analysera om det finns behov av regler
för fondbolagen som motsvarar dem som gäller för andra
finansiella företag.
Nationella fonder får förvaltas av fondbolag eller andra som
står under tillsyn av inspektionen. Några särskilda regler
för dessa fonder finns inte. Utredaren skall göra en
kartläggning av de nationella fonder som finns på marknaden
och överväga om det finns behov av särskilda bestämmelser
för sådana fonder.
Placeringsreglerna för såväl fonder som omfattas av UCITS-
direktivet, som nationella fonder, bör ses över. I vissa
europeiska länder har möjligheter införts för nationella
fonder att placera en del av fondens tillgångar i annat
än värdepapper, t.ex. fastigheter och råvaror. Utredaren
skall överväga om det finns behov av att införa motsvarande
möjlighet för svenska värdepappersfonder och i så fall
föreslå i vilka andra tillgångar placeringar skall få ske.
Finansinspektionen överlämnade i december 1995 en skrivelse
till Finansdepartementet om förvaringsinstitutens roll
(Fi95/7102). I skrivelsen framhålls att reglerna om
förvaringsinstitutens uppgifter är otydliga. Detta gäller
såväl bestämmelserna om förvaring av fondtillgångarna
och betalningar avseende fonden, som reglerna om
förvaringsinstitutets tillsyn över fondbolaget. Utredaren
skall göra en översyn av bestämmelserna om förvaringsinstituten
och ta ställning till om dessa kan anses tillräckliga.
Under senare år har nya distributionskanaler utvecklats
för försäljning av fondandelar, exempelvis via Internet.
Utredaren skall analysera om det finns behov av särskilda
regler för att tillgodose konsumenternas intressen vid
denna typ av försäljning. Utredaren skall härvid följa
det arbetet som sker inom EU inom ramen för det arbete
som för närvarande pågår i rådet med ett förslag till
direktiv om distansförsäljning av finansiella tjänster
(KOM(99) 385).
Bestämmelserna om avveckling av en värdepappersfond är
knapphändiga. I flera europeiska länder finns möjlighet
att i t.ex. obeståndssituationer, men även i andra fall,
stänga en fond, dvs. vägra att lösa in fondandelar.
Motsvarande möjlighet förutses även i UCITS-direktivet.
Utredaren skall överväga om sådana bestämmelser bör
införas i svensk lagstiftning.
Finansinspektionen har olika möjligheter att ingripa mot
fondbolag som bedriver verksamhet i Sverige. I fråga om
utländska fondförvaltare från länder inom EES-området, får
inspektionen, i enlighet med UCITS-direktivet, förelägga
bolaget att göra rättelse och, om rättelse inte sker,
förbjuda bolaget att göra nya åtaganden här i landet.
Inspektionen får vidare ingripa mot svenska fondbolag och
utländska fondförvaltare från länder utanför EES som i
Sverige fått tillstånd att bedriva verksamhet, med varning
och återkallelse av tillståndet. Utredaren skall överväga
om nya möjligheter för inspektionen att ingripa mot de
sistnämnda fondbolagen bör införas. Därvid skall de förslag
beaktas som lämnats av Banklagskommittén i betänkandet
Reglering och tillsyn av banker och kreditmarknadsföretag
(SOU 1998:160) om bl.a. möjlighet att meddela anmärkning.
Lagen om värdepappersfonder omfattar fondföretag som riktar
sig till både konsumenter och professionella investerare.
En avgörande skillnad mellan dessa är att professionella
investerare inte är i behov av samma skydd som konsumenter.
Detta torde innebära att informations- och placeringsregler
för produkter som riktar sig till dessa investerare kan
utformas på ett sätt som skiljer sig från det som är lämpligt
för att tillhandahålla tillräckligt konsumentskydd. Utredaren
skall således överväga om det finns behov av särskilda regler
för fondföretag som riktar sig endast till professionella
investerare. I det sammanhanget är det av intresse att
EG-kommissionen enligt meddelande KOM(1999) 232 Att genomföra
handlingsramen för finansmarknaderna: en handlingsplan,
skall offentliggöra ett meddelande i syfte att skilja på
"sofistikerade" investerare och icke-institutionella
investerare. För närvarande bereds frågan av en arbetsgrupp
inom Forumet för europeiska värdepapperskommittéer (FESCO).
Utredaren bör ta del av detta arbete.
Under hösten 1998 väcktes två motioner om förenklade
regler för regionala fonder (1998/99:Fi704 och Fi706, bet.
1998/99:FiU21). Motionerna framhöll att mindre fondföretag
som endast riktar sig till invånare i vissa regioner kan
sakna de ekonomiska möjligheter som krävs för att bekosta
den administration som följer av lagen om värdepappersfonder.
I motionerna föreslås därför att förenklade regler införs
för mindre fondföretag med ett ideellt syfte. Utredaren bör
överväga de förslag som framförs i motionerna.
Konsumentskydd
Den 1 juli 1999 infördes en bestämmelse om individuell
kostnadsinformation i lagen om värdepappersfonder (SFS
1998:1491, prop. 1997/98:160, bet. 1998/99:FiU7, rskr.
1998/99:14). Bestämmelsen innebär att fondbolagen årligen
skall informera varje andelsägare i en värdepappersfond
om de totala kostnaderna som belastat fonden under det
föregående året och som hänför sig till andelsinnehavet.
Sådan information skall även lämnas till individuella
pensionssparare som placerar sina sparmedel i
värdepappersfonder (SFS 1999:319, prop. 1998/99:93,
bet. 1998/99:FiU21, rskr. 1998/99:195).
Utredaren skall analysera om den nuvarande regleringen av
värdepappersfonder är tillräcklig för att tillgodose
konsumentskyddet och - om så inte är fallet - lämna förslag
till hur konsumentskyddet kan förstärkas. I detta sammanhang
skall det arbete som bedrivs av Konsumentpolitiska kommittén
2000 (Fi 1999:01) beaktas.
Inflytande för fondandelsägare
Enligt 12 § lagen om värdepappersfonder har ett fondbolag
rätt att företräda andelsägarna i frågor som rör
värdepappersfonden. Företrädesrätten omfattar bl.a. rätten
att rösta för de aktier som ingår i fondtillgångarna. Det
har i olika sammanhang framförts kritik mot att fondbolagen
utnyttjar sin rösträtt på ett sätt som inte i första hand
ligger i andelsägarnas utan i fondbolagets ägares intressen.
Utredaren skall ta ställning till om möjligheter bör ges
till ett ökat inflytande för andelsägarna vid fondbolagets
utövande av rösträtten samt lämna förslag till hur man skall
säkerställa att andra intressen än andelsägarnas inte blir
avgörande i detta sammanhang.
Öppna fondföretag i associationsrättslig form
Vid tillkomsten av den svenska fondlagstiftningen valde
man att konstruera regleringen för öppna fondföretag
enligt den kontraktuella formen. Öppna fondföretag i
associationsrättslig form övervägdes men avfärdades bl.a.
med hänsyn till att alltför stora ändringar i den
associationsrättsliga lagstiftningen skulle krävas.
I flera EU-länder - vilka liksom Sverige till en
början valde den kontraktuella formen - tillåts numera
etableringar av fondföretag i associationsrättslig form,
t.ex. Storbritannien, Italien och Nederländerna. I
vissa andra länder, t.ex. Frankrike och Luxemburg,
valde man från början den associationsrättsliga formen.
I de allra flesta länderna är associationerna
konstruerade som aktiebolag med rörligt aktiekapital,
s.k. SICAV:er (Sociétés d'investissement à capital
variable).Ett undantag är Danmark, där fondverksamheten
bedrivs i ekonomiska föreningar.
Utredaren skall ta ställning till om fondföretag i
associationsrättslig form bör tillåtas i Sverige och
hur en eventuell lagstiftning i så fall skall vara
utformad. För- och nackdelar med en sådan lösning skall
analyseras. Finner utredaren att dessa företag bör ges
en associationsrättslig form, skall samtidigt intresset
av en så långt som möjligt sammanhållen associationsrättslig
lagstiftning beaktas.
Kollektiva investeringar i riskkapital
Öppna fondföretag har traditionellt ansetts speciellt
lämpade för småsparare eftersom öppenheten säkerställer
att fondandelarna är likvida. Slutna fondföretag av
kontraktuell typ är knapphändigt behandlade i nuvarande
lagstiftning. Enligt 3 § lagen om värdepappersfonder
har Finansinspektionen en generell möjlighet att medge
undantag från bestämmelserna i lagen. I förarbetena
konstateras att undantagsregeln bör kunna tillämpas för
att ge tillstånd till bl.a. slutna fondföretag.
Nutek och Industriförbundet presenterade under hösten
1998 rapporten Entreprenörsfonder - riskkapital till
växande företag (N1999/4291/NL). I rapporten föreslås
att regler om slutna fonder införs i syfte att underlätta
investeringar i riskkapital. Enligt förslaget skall
dessa fonder vara tidsbegränsade. En väl fungerande
riskkapitalförsörjning är enligt regeringens mening
av stor betydelse för att främja nyföretagande och
tillväxt i små och medelstora företag. Utredaren skall
mot denna bakgrund analysera om det finns behov av att
skapa ytterligare förutsättningar för etablering av
slutna fondföretag - i synnerhet för investeringar i
riskkapital - och i förekommande fall ge förslag till
lagstiftning. Utredaren skall i detta sammanhang även
analysera de institutionella förutsättningarna vad
gäller schablonbeskattning av värdepappersfonder.
Utredaren skall noggrant analysera och värdera hur
tillämpningen av existerande schablonbeskattningsregel
skulle påverka nya former av värdepappersfonder,
redovisa eventuella risker för skatteundandragande
samt beakta regeringens fördelningspolitiska mål.
I denna del av uppdraget skall utredaren beakta dels
direktiven till utredningen om reglerna för beskattning
av ägare i fåmansföretag m.m. (dir 1999:72) liksom
denna utrednings arbete, dels det arbete kring
skatteregler vid omstruktureringar inom företagssektorn
som bedrivs av 1992 års företagsskatteutredning
och de eventuella förslag som den senare utredningen
kommer att presentera under år 2000.
Utredaren skall även överväga om särskilda regler
för slutna fondföretag som riktar sig endast till
professionella investerare bör införas.
Utländska fondförvaltares verksamhet i Sverige
Utländska fondföretag har i dag relativt begränsade
möjligheter att erbjuda sina fondandelar i Sverige.
För fonder baserade inom EES begränsas möjligheten
till sådana som omfattas av UCITS-direktivet. Bolag
etablerade i ett tredje land får i stort sett bara
erbjuda sina fondandelar i Sverige om de uppfyller
kraven för UCITS-fonderna.
Utredaren skall analysera om det av konkurrensskäl
eller i övrigt finns behov av att öppna den svenska
fondmarknaden för utländska nationella fondföretag
samt föreslå vilka krav som i så fall skall ställas
vad gäller tillsyn, riskspridning, genomlysning, m.m.
Som tidigare nämnts, har nya distributionskanaler
tillkommit för försäljning av fondandelar, t.ex. via
Internet. Denna försäljning består i stor utsträckning
av andelar i utländska fonder. Vid försäljningen av
sådana fonder är det angeläget att konsumenternas
intressen tillvaratas. Utredaren skall analysera om
det finns behov av särskilda bestämmelser för sådan
verksamhet. Även i det sammanhanget skall det ovannämnda
arbetet med ett direktiv om distansförsäljning av
finansiella tjänster beaktas.
Mellanhänder på marknaden för värdepappersfonder
Andelar i värdepappersfonder handlas traditionellt
direkt med fondbolaget, men kan även handlas via
mellanhänder på fondmarknaden, dvs. värdepappersinstitut
som erbjuder information om och depåförvaltning av
andelar i värdepappersfonder. Enligt lagen (1990:325)
om självdeklaration och kontrolluppgifter är förvaltare
skyldiga att lämna uppgifter till fondbolag som gör
det möjligt för dessa att lämna kontrolluppgifter
vid försäljning av andelar i värdepappersfonder. I
en skrivelse till Finansdepartementet i oktober 1999
(Fi1999/3937) har förvaltare påpekat bl.a. att de
har svårt att leva upp till de krav på sekretess
avseende kunduppgifter som normalt ställs på ett
värdepappersinstitut. Till detta kommer att
förvaltarna genom samma lag tvingas lämna uppgifter
till bolag som även kan betraktas som konkurrenter.
Mot bakgrund av de påpekade problemen med bestämmelserna
i lagen om självdeklaration och kontrolluppgifter om
skyldighet för förvaltare att lämna kontrolluppgifter
till fondbolagen, skall utredaren analysera dels hur
denna skyldighet förhåller sig till sekretessreglerna,
dels innebörden av att uppgifterna lämnas till ett
bolag som kan betraktas som en konkurrent. Om analysen
leder fram till att ändringar bör göras, skall förslag
till sådana lämnas. De materiella skattereglerna får
dock inte påverkas av förslaget.
Utredningsarbetet
Utredaren skall i sitt arbete samråda med berörda
myndigheter och pågående utredningar som har relevans
för detta utredningsuppdrag. De myndigheter som främst
berörs är Finansinspektionen, Premiepensionsmyndigheten,
Riksskatteverket och Konkurrensverket. Utredningar som
har relevans för uppdraget är Finansmarknadsutredningen
(Fi1997:14), Aktiebolagskommittén och Konsumentpolitiska
kommittén 2000 (Fi 1999:01).
Utredarens uppdrag skall vara slutfört den 30 juni 2001.
Delbetänkande skall lämnas i den del som avser kartläggningen
av fondmarknaden och aktuell lagstiftning i några länder
samt utvärderingen därav.