Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Vägledningen i skolväsendet, Dir. 1999:107
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1999-12-16
Dir. 1999:107
Beslut vid regeringssammanträde den 16 december 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En utredare tillkallas med uppgift att kartlägga och
analysera individens behov av vägledning i skolväsendet.
Utredaren ska föreslå mål för studie- och yrkesorienteringen
utifrån de förändrade krav som arbetsliv, utbildning och
samhällsutveckling ställer. Utredaren ska vidare mot
bakgrund av sina ställningstaganden lämna förslag avseende
utbildningen av vägledare samt kompetensutveckling för
yrkesverksamma vägledare. I det fall utredarens förslag
innebär att författningar behöver ändras, ska utredaren
lämna förslag till ändringar. Utredaren ska pröva i
vilken mån förslagen har effekter på vägledningen inom
Arbetsmarknadsverkets ansvarsområde.
Bakgrund
Inom skolväsendet används studie- och yrkesorientering
(syo) som ett samlat begrepp för personlig vägledning,
enskilt eller i grupp, inslag om utbildning och arbetsliv
i undervisningen samt arbetslivskontakter i olika former.
Den personliga vägledningen inriktas både mot kommande
studier och val av yrkesinriktning.
Studie- och yrkesorienteringens utveckling har ett nära
samband med det moderna samhällets framväxt.
Samhällsutvecklingen innebär att yrken försvinner och
ersätts av nya och att utbildningsmöjligheterna ökar.
Samtidigt får delar av arbetsmarknaden en allt mer
internationell karaktär. Individens tid i utbildning
blir längre och kräver mer självständiga ställningstaganden
och val. Utvecklingen ställer krav på kontinuerlig och
återkommande utbildning under hela yrkeslivet på olika
nivåer i utbildningssystemet, vilket ökar kraven på
vägledning.
Studie- och yrkesvägledning innebär att aktivt stödja de
sökande i en process där de själva analyserar och formulerar
sina intressen och behov. Alla - oavsett ålder, kön,
funktionshinder eller etnisk, social och geografisk
tillhörighet - ska ges likvärdigt stöd. Genom att de egna
förutsättningarna sätts i relation till de möjligheter
som utbildningsvägar och yrkesvärld erbjuder ökar
förutsättningarna att komma fram till väl underbyggda
val av utbildning och yrkesinriktning. Även möjlighet
till studiefinansiering och andra ekonomiska aspekter
har betydelse vid vägledningen.
En väl fungerande vägledning kan bidra till individens
utveckling och främja tillväxt, bl.a. genom att motverka
felval som blir kostsamma både för individ och samhälle.
Tidigare bestämmelser
I 1962 års läroplan för grundskolan (Lgr 62) betonades att
studie- och yrkesorientering (syo) är en angelägenhet för
alla som verkar i skolan.
Med 1971 års syoproposition (prop. 1971/72:34) infördes en
ny organisation för studie- och yrkesorienteringen inom
grund- och gymnasieskolan och en ny yrkeskår med kommunalt
reglerade tjänster - syokonsulenter - infördes. Samma år
startade i högskolan en ettårig kurs i studie- och
yrkesvägledning som också kunde ingå som 40 poäng i en
filosofie kandidatexamen.
Vikten av studie- och yrkesorientering inom vuxenutbildningen
betonades först i samband med införandet av läroplanen för
den kommunala vuxenutbildningen (Lvux 82) (prop. 1982/83:2,
bet. 1982/83:UbU2, rskr. 1982/83:61).
Enligt riksdagens beslut inrättades statligt reglerade
tjänster för syofunktionärer i grundskola, gymnasieskola och
kommunal vuxenutbildning den l juli 1984. En syoutbildning
om 120 poäng som var anpassad till syofunktionärernas
förändrade arbetsinnehåll inrättades i högskolan.
I samband med 1993 års examensordning inrättades en yrkesexamen
för utbildning till studie- och yrkesvägledare
Nuvarande förhållanden
I 2 kap. 6 § skollagen (1985:1100) finns bestämmelser om
krav på utbildning för personal med uppgift att ge studie-
och yrkesorientering i det offentliga skolväsendet. För att
få anställas utan tidsbegränsning för syo ska den sökande
ha en utbildning avsedd för sådan verksamhet. Den som inte
uppfyller dessa krav får anställas för syo högst ett år i
taget.
Som en konsekvens av riksdagens beslut med anledning av
propositionen Ansvaret för skolan (prop. 1990/91:18, bet.
1990/91:UbU4, rskr.1990/91:76) skedde en övergång från
regelstyrning till målstyrning. Detta avspeglas även i
läroplanen för det obligatoriska skolväsendet m.m. (Lpo 94)
och läroplanen för de frivilliga skolformerna (Lpf 94),
vilket bl.a. har medfört betydande förändringar för
vägledningen i samtliga skolformer.
Lärarutbildningskommittén har i sitt betänkande Att lära
och leda - En lärarutbildning för samverkan och utveckling
(SOU 1999:63) lagt förslag som innebär att utbildningen
för studie- och yrkesvägledning blir en kompetensprofil
i lärarutbildningen. Utbildningen föreslås omfatta minst
140 poäng.
Grundskolan
Bestämmelser om syoverksamhetens mål, riktlinjer och
ansvar finns sedan 1994 endast i läroplanen. Enligt
läroplanen för det obligatoriska skolväsendet m.m.
(Lpo 94) ska eleverna få underlag för att välja
fortsatt utbildning i gymnasieskolan. Detta förutsätter
att den obligatoriska skolan nära samverkar med de
frivilliga skolformer som eleverna fortsätter till,
liksom att en samverkan sker med arbetslivet och
närsamhället i övrigt. Rektor vid varje grundskola
har ett övergripande ansvar för hur studie- och
yrkesorienteringen ska organiseras.
Genom samtal med studie- och yrkesvägledaren kan eleven
bli mer medveten om sina intressen, om vilka alternativ
som finns och få en möjlighet att se sig själv i förhållande
till omvärldens krav. På så sätt kan eleven börja utveckla
en handlingsstrategi inför framtiden.
Av riktlinjerna i läroplanen framgår att alla som arbetar
i skolan ska bidra till att motverka sådana begränsningar
i elevens studie- och yrkesval som grundar sig på kön
eller social och kulturell bakgrund. Läraren ska bidra
med underlag för varje elevs val av fortsatt utbildning
och medverka till att utveckla kontakter med mottagande
skolor samt organisationer, företag och andra som kan
bidra till att berika skolans verksamhet och förankra den
i det omgivande samhället. Studie- och yrkesvägledaren
ska vara till stöd för den övriga personalens studie- och
yrkesorienterande insatser.
I grundskolan förekommer praktisk arbetslivsorientering
(prao) då eleverna under en tid aktivt följer arbetet på
en eller flera arbetsplatser. Denna verksamhet är numera
inte reglerad. Enligt studier som genomförts av Statens
skolverk (UG95) har omfattningen av prao varierat i stor
utsträckning och minskade under åren 1993-1995. Även
tiden för personlig vägledning varierar stort.
Genom riksdagens beslut med anledning av förslag i
propositionen Växa med kunskaper (prop. 1990/91:85, bet.
1990/91:UbU16, rskr. 1990/91:356) infördes en skyldighet
för hemkommunerna att erbjuda alla 16-åringar, som
avslutat grundskolan eller motsvarande, en utbildning
i gymnasieskolan.
Enligt propositionen ska kommunernas dimensionering av
gymnasieskolans organisation möta elevernas val, dvs.
så många elever som möjligt ska få komma in på sitt
förstahandsval. Kommunerna har också en skyldighet att
informera om de studiemöjligheter som finns i gymnasieskolan.
Gymnasieskolan
Av läroplanen för de frivilliga skolformerna (Lpf 94)
framgår att gymnasieskolan nära ska samverka med den
obligatoriska skolan, med universitet och högskolor,
med arbetslivet och med samhället i övrigt. Universitet
och högskolor, arbetsförmedlingar, näringsliv,
arbetsmarknadens parter och branschorganisationer har
viktiga roller i informationen till skolorna och
eleverna. I läroplanen anges också mål att sträva mot
samt riktlinjer för studie- och yrkesvägledare. Rektor
vid varje gymnasieskola har ett övergripande ansvar
för hur studie- och yrkesorienteringen ska organiseras.
Enligt läroplanen ska varje elev göra upp en individuell
studieplan i dialog med sin gymnasieskola och revidera
den vid olika tillfällen under utbildningen.
Valet av gren och specialisering genom valbara kurser
samt det individuella valet har inneburit ökade
möjligheter för eleverna att välja och påverka sin
utbildning. Detta medför samtidigt att elevernas
behov av information och vägledning under studietiden
ökar. I Lpf 94 betonas hela personalens ansvar för
att informera och vägleda eleverna inför deras val
av utbildning och yrke.
Tillkomsten av det individuella programmet i
gymnasieskolan och det vidgade utbildningsansvaret för
alla ungdomar upp till 20 år har medfört förändringar
för studie- och yrkesvägledningen. Ungdomar med
studiesvårigheter eller sociala problem av olika slag
behöver särskilt stöd vid övergången från skolan till
arbetslivet eller för att gå vidare till andra studier.
Kravet på godkänt i grundskolans kurser i svenska,
svenska som andraspråk, engelska och matematik för att
vara behörig sökande till ett nationellt program i
gymnasieskolan har medfört ett ökat antal elever på det
individuella programmet. Av de ca 97 000 elever som
lämnade grundskolan våren 1999 återfanns hösten 1999
ca 10 procent på ett individuellt program. Dessa
elever ställer stora krav på vägledning och samordning
av studie- och yrkesvägledningen i såväl grund- som
gymnasieskolan.
Vuxenutbildning
Av 11 kap. skollagen (1985:1100) framgår dels att varje
kommun aktivt ska verka för att nå dem i kommunen som
har rätt till grundläggande vuxenutbildning och motivera
dem att delta i utbildningen, dels att kommunerna ska
erbjuda gymnasial vuxenutbildning.
Olika delar inom vuxenutbildningen ställer olika krav
för att tillgodose vuxnas behov av bl.a. information
och vägledning om olika studievägar, studiefinansiering
och stöd för att formulera mål och lägga upp en plan
för studierna.
Vägledning för vuxna med kort utbildning och kanske
erfarenhet av flera misslyckanden i tidigare studier
kräver insatser över tid. Det är en process som syftar
till att bygga upp självkänslan och hjälpa de studerande
att kunna göra väl underbyggda val avseende inriktningen
av studierna.
Ett stort antal invandrare söker sig till vuxenstudier
på olika nivåer. Vuxna med bristande kunskaper i svenska
kräver vägledning som dels beaktar den vuxnes tidigare
kunskaper från hemlandet, dels behovet av utveckling av
språkkunskaper. I vägledningssituationen måste också
olika kulturers värderingar och attityder vägas in.
Arbetslösheten under 1990-talet, den förändrade invandringen
och vuxenutbildningens expansion genom kunskapslyftet,
har inneburit att många kommuner omorganiserat studie-
och yrkesvägledningen. Prioriterade målgrupper inom
kunskapslyftet är i första hand arbetslösa som har kort
utbildning - särskilt korttidsutbildade män - och
personer med utländsk bakgrund.
Kommunerna har prövat olika vägar att aktivt nå och
rekrytera dessa grupper. Det finns skillnader mellan
kommunerna i fråga om de strategier man valt och hur
stora resurser, både personella och ekonomiska, man
satsat. I många kommuner sker samverkan inom ramen för
lokala vägledningscentrum. Detta samarbete mellan
vägledare inom utbildningsväsendet, arbetsförmedling,
olika utbildningsanordnare, näringsliv och myndigheter
är ett sätt att tillgodose individers behov utifrån
ett helhetsperspektiv.
Utvecklingsbehov
Betydelsen av och innehållet i studie- och yrkesvägledning
för både ungdomar och vuxna ökar och kräver förändring
i takt med arbetslivets och utbildningsväsendets
förändringar och ökande komplexitet. Behovet av ökade
möjligheter till utbildning i varierande former och
övergångar mellan olika utbildningsvägar ökar.
Ungdomarnas närhet till arbetslivet har minskat. Olika
former för den praktiska arbetslivsorienteringen i
grundskolan behöver därför utvecklas. Den situation
som uppstått vid övergången till den nya gymnasieskolan
fordrar bl.a. att formerna för vägledningsinsatserna
förnyas.
Det finns behov av att stärka ungas etablering på
arbetsmarknaden genom att skapa bättre fungerande
övergångar från skola till fortsatta studier eller
arbetsliv. Ungdomar måste få en grundkompetens för
kommande utbildning och yrkesliv och en trygghet i
sina val av yrkesinriktning.
Ett ökat antal utbildningar på olika nivåer med
varierande innehåll och inriktning erbjuds av allt
fler utbildningsanordnare. Möjligheter att välja
skola har ökat konkurrensen dels mellan olika
kommunala skolor, dels mellan kommunala skolor och
fristående skolor på både grundskole- och gymnasienivå.
Behovet av opartisk och oberoende information och
vägledning har därför ökat.
Utvecklingen inom IT-området innebär nya möjligheter
för individen att själv hantera och skaffa sig
information. Utbildning och vägledning per distans
är redan i dag en realitet som bryter social och
geografisk isolering, vilket också får konsekvenser
för vägledningen.
I dag finns ett antal olika informationssystem för
delar av utbildningsväsendet och arbetsmarknaden,
t.ex. Asken - Högskoleverkets utbildningsdatabas
och Arbetsmarknadsstyrelsens informationsprogram
för vägledning, DIVA, med information om yrken och
utbildningar. Efter regeringens proposition Åtgärder
för att bredda och utveckla användningen av
informationsteknik (prop. 1995/96) fick Statens
skolverk i uppdrag att utveckla ett informationssystem
inom utbildningsområdet med huvudsaklig inriktning
på skolans behov.
Med den ökande internationaliseringen har möjligheterna
till studier, praktik och arbete utomlands ökat.
Många människor kommer till Sverige med varierande
utbildningar bakom sig. Vårt land har blivit en
mötesplats för många kulturer, vilket innebär ett
stort ansvar att tillvarata samhällets etniska och
kulturella mångfald.
Livslångt lärande och återkommande utbildning för
att tillgodose individers krav på kompetensutveckling
och arbetslivets behov av kompetent arbetskraft
ställer också ökade krav på vägledningen. Många
anställda behöver skaffa sig en ny eller kompletterad
utbildning dels för att arbeten försvinner och ersätts
av nya, dels för att arbetets innehåll och organisation
förändras. Både arbetslösa och anställda kommer att
behöva vägledning, antingen för att byta yrke eller
för att skaffa sig en kompletterande utbildning för
att möta arbetslivets krav. Ytterligare en aspekt
som påverkar vägledningen är validering och värdering
av de formella och informella kunskaper en person
besitter, bl.a. när det gäller validering av utländsk
utbildning och yrkeskompetens.
I de tillväxtavtal som tecknats i regionerna och i
de regionala kompetensråd som inrättas betonas i
många fall behovet av samordnade vägledningsinsatser
för att bl.a. stimulera till studier och mer
otraditionella studie- och yrkesval. Inom ramen
för EU-programmet Leonardo da Vinci finns krav på
att skapa ett resurscentrum för vägledning som har
till uppgift att informera vägledare i Sverige om
utbildning och praktik i andra länder och att
förmedla information om svensk utbildning till
sådana resurscentrum i andra medlemsländer.
Sammantaget kan konstateras att syftet och
inriktningen i vägledningsinsatserna skiftar
beroende på de studerandes kön, ålder och skolform.
Behovet av studie- och yrkesvägledning av hög
kvalitet är mer omfattande än någonsin men
samtidigt mer komplext.
Uppdrag
En särskild utredare tillkallas för att kartlägga
och analysera individens behov av studie- och
yrkesvägledning inom skolväsendet utifrån de
förändrade krav som arbetsliv, utbildning och
samhällsutveckling ställer.
Utredaren ska beakta behov av information och
vägledning hos olika grupper av studerande och
därvid särskilt uppmärksamma hur utsatta individer
och grupper får tillgång till vägledning. Hänsyn
ska tas till skillnader som beror på utbildningens
nivå och mål samt de studerandes kön och ålder.
Kartläggningen och analysen ska omfatta olika
samverkansformer mellan skola, utbildning, arbetsliv
och det omgivande samhället. Frågor som rör övergången
mellan grundskola och gymnasieskola, skola och
högskola eller annan eftergymnasial utbildning samt
skola och arbetsliv är särskilt viktiga att beakta.
Kartläggningen och analysen ska också omfatta
vuxenutbildningen.
Studie- och yrkesvägledarens roll och funktion i olika
skolformer ska särskilt belysas. Ansvarsfördelningen
mellan individen, kommunen och staten ska belysas och
klargöras.
Utredaren ska föreslå mål för studie- och yrkesvägledningen
i olika skolformer samt bedöma vilka åtgärder som
krävs för att målen ska kunna nås. Utredaren ska
redovisa hur syoverksamheten kan fullgöras av olika
befattningshavare inom skolan och vuxenutbildningen.
Lärares och skolledares uppgifter i förhållande
till studie- och yrkesvägledare ska särskilt belysas.
Utredaren ska föreslå hur samarbetet inom och utom
utbildningssystemet kan utvecklas i syfte att ge de
studerande en samlad och kvalitativt god vägledning.
Utredaren ska också belysa hur olika kommuner
organiserar vägledningen och hur samarbete mellan
olika aktörer sker. Därvid ska utredaren pröva om -
och i så fall i vilken utsträckning - det finns
anledning att ytterligare reglera kommunernas
skyldighet inom vägledningsområdet.
Utredaren ska tillsammans med tidigare nämnda
nationella aktörer diskutera förutsättningarna för
att utveckla ett gemensamt informationssystem och
överväga möjligheterna till samordning mellan ett
sådant system och det resurscentrum för vägledning
som inrättats inom ramen för Leonardo da Vinci.
Vidare ska utredaren lämna förslag till vem som
ska ansvara för drift och underhåll av ett sådant
IT-baserat system.
Konsekvenser av internationella erfarenheter och
överenskommelser ska beaktas. Vidare ska utredaren
belysa behov av nationella insatser för att stödja
vägledningen och inhämta internationella erfarenheter
inom området.
Utredaren ska utifrån sina ställningstaganden vad
gäller mål och funktion för vägledningen i olika
skolformer lämna förslag i fråga om utbildningen av
vägledare och kompetensutvecklingen för yrkesverksamma
vägledare. Utredaren ska därvid beakta förslagen
i Lärarutbildningskommitténs betänkande Att lära
och leda - En lärarutbildning för samverkan och
utveckling (SOU 1999:63) inklusive de remissynpunkter
som lämnats på betänkandet. Utredaren ska också
lämna förslag till dimensionering av utbildningen
för vägledare.
I det fall utredarens förslag innebär att författningar
behöver ändras, ska utredaren lämna förslag till
sådana ändringar.
Med utgångspunkt i sina förslag i fråga om skol- och
vuxenutbildningsområdet ska utredaren pröva i vilken
mån förslagen har effekter på vägledningen inom
Arbetsmarknadsverkets ansvarsområde. Utredaren ska
även översiktligt bedöma om förslagen är tillämpliga
när det gäller detta område med beaktande av de
roller och mål som gäller inom utbildnings- respektive
arbetsmarknadsområdet.
Former för utredarens arbete
Utredaren ska samråda med berörda myndigheter och
organisationer. Som framgår av kommittéförordningen
ska samtliga förslag kostnadsberäknas och förslag
till finansiering ska redovisas för föreslagna
bestämmelser och åtgärder. Detta ska jämföras med
nuvarande uppdelning av kostnader och finansiering
mellan stat och kommun. Besparingar och effektivitetsvinster
ska redovisas och kvantifieras.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget, förutom den del som avser utbildning och
kompetensutveckling, ska vara slutfört och redovisas
till Utbildningsdepartementet senast den 30 september
2000. Vad gäller utbildning av vägledare samt
kompetensutveckling för yrkesverksamma vägledare ska
uppdraget slutredovisas senast den 15 december 2000.