Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Förutsättningarna för att införa ett system för individuell kompetensutveckling, Dir. 1999:106
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1999-12-20
Dir. 1999:106
Beslut vid regeringssammanträde den 20 december 1999.
Sammanfattning av uppdraget
Den höga förändringstakten i arbetslivet ställer krav
på en kontinuerlig kompetensutveckling. Kompetensutveckling
bedrivs i dag främst för att utveckla de anställdas
kunskaper och erfarenheter eller för att förbättra
individens ställning på arbetsmarknaden. Den enskildes
intresse och vilja att satsa på ett livslångt lärande
förutsätter att det är ekonomiskt och praktiskt möjligt
att kombinera yrkesverksamhet och utbildning. Det är
angeläget att staten på olika sätt stimulerar en
utveckling som ökar intresset för sådan individuell
kompetensutveckling.
Regeringen föreslog i budgetpropositionen för 2000 (prop.
1999/2000:1) att särskilda medel avsätts för att stimulera
individuell kontinuerlig kompetensutveckling. Den
ekonomiska ramen för individuell kompetensutveckling anges
i propositionen till 1,35 miljarder kronor år 2000 och
därefter 1,15 miljarder kronor årligen.
Regeringen ger en särskild utredare i uppdrag att lämna
förslag till hur avsatta budgetmedel för individuell
kompetensutveckling effektivast skall disponeras. Utredaren
bör redovisa ett flexibelt system där utrymme finns för
att i framtiden begränsa eller utvidga den ekonomiska
ramen. I utredarens uppdrag ingår att redovisa bland
annat följande;
- de viktigaste förslagen och befintliga modellerna för ett
system för individuell kompetensutveckling samt ett eget
förslag till hur ett sådant system kan utformas,
- en analys utifrån ett effektivitets- och tillväxtperspektiv
samt ur ett fördelningspolitiskt perspektiv,
- hur förslaget kan stimulera andra avtals- och försäkringslösningar
på arbetsmarknaden,
- vilken relation förslaget bör ha till studiestödssystemet
och andra offentliga stöd till utbildning samt förslagets
eventuella inverkan på utbudet och efterfrågan på utbildnings-
och arbetsmarknaden samt dess inverkan på andra sparformer.
Utredaren skall slutredovisa sitt uppdrag senast den 15
januari 2001.
Bakgrund
En snabb strukturomvandling ställer höga krav på arbetsmarknadens
funktionssätt och på ny och hög kompetens hos arbetskraften.
Om inte de anställda genomgår relevant utbildning i motsvarande
takt riskerar deras kunskaper att föråldras och deras
yrkesmässiga rörlighet att minska.
Regeringen föreslog i budgetpropositionen för 2000 (prop.
1999/2000:1) att särskilda medel avsätts för att stimulera
individuell kontinuerlig kompetensutveckling. Den ekonomiska
ramen för individuell kompetensutveckling anges i propositionen
till 1,35 miljarder kronor år 2000 och därefter 1,15 miljarder
kronor årligen.
Personalutbildning
På dagens arbetsmarknad får högutbildade personer
personalutbildning i större utsträckning än lågutbildade.
Med personalutbildning avses här utbildning som betalats av
arbetsgivaren. Av de högskoleutbildade deltog 60 procent i
personalutbildning under det första halvåret 1999, medan
motsvarande siffra för dem med gymnasieskola eller grundskola
var 41 respektive 26 procent. Grupperna tjänstemän,
medelålders och heltidsarbetande fick personalutbildning i
större utsträckning än andra grupper. Sverige har totalt
sett en hög andel personalutbildning jämfört med övriga
OECD-länder. Dock har vi i Sverige en högre andel korta
personalutbildningar jämfört med övriga EU-länder, USA och
Kanada. I små företag genomförs personalutbildning i mindre
omfattning än i större företag och förvaltningar.
Utbildningsnivån
Utmärkande för Sverige är att andelen högskoleutbildade är
relativt hög inom den offentliga sektorn, men betydligt
lägre inom stora delar av näringslivet. Utbildningsnivån
är generellt sett lägre i små företag. Detta gäller i
samtliga branscher förutom inom delar av den privata
tjänstesektorn. Små företag har svårare att avsätta tid
för kompetensutveckling på grund av sitt starkare beroende
av enskilda anställda.
Det är främst personer med kort utbildning som drabbas av
uppsägningar. Under de omfattande neddragningarna i början
av 1990-talet var det nästan uteslutande personal med kort
utbildning, såväl tjänstemän som arbetare, som sades upp.
Arbetslösa personer över 50 år med kort utbildning har
stora svårigheter att komma tillbaka i arbete igen.
Flera studier visar att det finns ett positivt samband
mellan utbildningsinvesteringar och ekonomisk tillväxt.
I en studie genomförd av NUTEK konstateras att en procent
högre utbildningsnivå i företagen ger drygt en procent
högre arbetsproduktivitet. Studier visar också att företag
med decentraliserat beslutsfattande och organiserad
personalutveckling är mer produktiva och har lägre
personalomsättning och sjukfrånvaro än andra företag.
Det bli allt vanligare med tidsbegränsade anställningar.
Statistiken visar att personer med sådana anställningar
riskerar att distanseras i kompetensutvecklingshänseende.
Inte heller deltidsarbetande deltar i personalutbildning
i lika stor utsträckning som heltidsarbetande. En större
andel kvinnor än män har i dag tidsbegränsade anställningar
eller deltidsanställningar. Nya anställningsformer och
fler egenföretagare medför också ett behov av en ny
finansieringsform för kompetensutveckling. Ett system för
individuell kompetensutveckling måste därför utformas så
att det omfattar en stor del av arbetskraften och så att
det även gynnar personer med kort utbildning.
Europeiska socialfondens mål 3
Europeiska socialfondens mål 3 under perioden 2000 - 2006
medfinansieras till hälften av den svenska staten. Programmet
syftar till att utveckla de mänskliga resurserna i arbetslivet.
Målgrupperna är anställda, enmansföretagare och arbetslösa.
Kompetensutvecklingen skall vara verksamhetsrelaterad och de
insatser som riktar sig till anställda skall grunda sig på
gemensamma handlingsplaner eller överenskommelser mellan
arbetsgivare och arbetstagare på arbetsplatsen. Mål 3-programmet
skiljer sig därmed i grunden från tanken bakom denna satsning
på individuell kompetensutveckling som har som huvudsakligt
syfte att få till stånd ett långsiktigt system som ger
individen ett större inflytande över sin kompetensutveckling.
Denna kompetenssatsning behöver heller inte vara relaterad
till verksamheten på arbetsplatsen. Det finns dock kopplingar
mellan de båda insatserna, bland annat kan ökad verksamhetsrelaterad
kompetensutveckling öka intresset för individuell kompetensutveckling.
I ett par andra länder finns exempel på liknande system för
sparande till individuell kompetensutveckling.
Behovet av kompetensutveckling
Ett ökat inslag av kompetensutveckling i arbetslivet är av
avgörande betydelse för svenska företags möjligheter att
hävda sig i en allt starkare internationell konkurrens. Vi
lever i ett samhälle som ständigt förändras, inte minst
p.g.a. den snabba IT-utvecklingen, och som ställer mycket
höga krav på företagens flexibilitet. Ett företags framgång
är i många fall beroende av förmågan att snabbt kunna förändra
produktionssystemen samt utbudet av varor och tjänster,
vilket i sin tur ställer höga krav på personalens kompetens.
Kontinuerlig kompetensutveckling av anställda förbättrar
ett företags stabilitet och ställning på marknaden vilket
i sin tur minskar risken för uppsägningar. Arbetsgivaren
har ett större ansvar för den jobbspecifika kompetensutvecklingen
medan individen och samhället har ett större ansvar för den
individspecifika kompetensutvecklingen.
Det ligger i individens intresse att kunna styra över den
egna kompetensutvecklingen. Relevant kompetens stärker
individens självtillit och position på arbetsmarknaden,
anställbarheten ökar och därmed tryggheten. Brister i bas-
eller grundutbildningen kan innebära ett behov för individer
att delta i längre utbildningar inom det reguljära
utbildningssystemet för att i nästa steg ytterligare bygga
på sin kompetens i form av exempelvis en kortare
vidareutbildning. Samspelet mellan reguljär utbildning och
annan form av kompetensutveckling är därför en viktig
förutsättning för att kunna tillgodose olika individers
behov och möjligheter. Kompetensutveckling möjliggör också
breddning och utveckling av arbetsinnehållet och är därmed
av stor vikt för den enskildes arbetsmiljö.
För statens del innebär detta sannolikt gynnsammare
förutsättningar för en ökad tillväxt och minskade
arbetslöshetskostnader. Ett system för individuell
kompetensutveckling kan även få effekter på arbetsmarknaden
genom att det bidrar till att jämna ut en variation av
lönekostnader över konjunkturcykeln. Systemet förutsätts
verka konjunkturutjämnande genom att människor i första
hand kommer att utbilda sig under lågkonjunkturer.
Motiv för en statlig medverkan
Staten har ett intresse av att bidra till tillväxt genom
att skapa förutsättningar för ökad produktivitet och
konkurrenskraft. Tillväxten gynnas av kompetensutveckling
som bidrar till en ökad rörlighet på arbetsmarknaden och
underlättar strukturomvandling. Avsikten med statens
medverkan är att öka omfattningen av kompetensutveckling
och därigenom bland annat förebygga arbetslöshet och
förtidspensioneringar.
Den fallande pensionsåldern är ett växande problem.
Utslagning från arbetsmarknaden på grund av brist på,
eller felaktig, kompetens kan förebyggas genom kontinuerlig
kompetensutveckling och genom tillvaratagandet av den
kompetens som finns hos alla individer, oavsett etnisk
och kulturell bakgrund.
Ett system för individuell kompetensutveckling syftar
till att underlätta omställningar och att ge möjlighet
för individen att bygga upp kunskap över livscykeln och
därmed motverka den uttunning av kunskaper som kan drabba
dem som har varit yrkesverksamma länge. Genom att förebygga
uppkommande brister i kompetensen i ett senare skede av
arbetslivet ökar individens produktivitet över livscykeln.
Samtidigt stärker kompetensutveckling individens ställning
på arbetsmarknaden vilket underlättar strukturomvandlingar.
Ett annat viktigt skäl för statens engagemang är att
möjliggöra att resurserna för den individuella
kompetensutvecklingen följer individen oberoende av om
denne byter arbetsgivare.
Ett statligt stöd för ett system för individuell
kompetensutveckling ger individen ett större inflytande
över sin egen kompetensutveckling. Ett sådant system kan
även bidra till att bryta den könssegregerade arbetsmarknaden.
Ökad trygghet på arbetsmarknaden för den enskilde innebär
minskade samhällsekonomiska kostnader.
Ett system för individuell kompetensutveckling kan stimulera
till nya avtalslösningar mellan fackliga organisationer och
arbetsgivare som direkta avtal mellan löntagare och arbetsgivare,
samt till avsättningar för företagarens egen kompetensutveckling.
En arbetsgivare som investerar i sådan kompetensutveckling
som är användbar även i andra företag riskerar att de
anställda, som då blir attraktivare på arbetsmarknaden,
byter arbetsplats. I och med detta kan andra arbetsgivare
som inte har behövt betala något, utom möjligen högre lön
till individen, dra nytta av investeringen i kompetensutveckling.
Denna situation innebär en betydande risk för att företagen
underinvesterar i generell kompetensutveckling (sådan
kunskap som är användbar på en bredare arbetsmarknad).
Någon liknande risk för att företagen underinvesterar i
jobbspecifik kompetensutveckling (sådan kompetens som endast
är användbar i ett visst företag) finns inte eftersom
sannolikheten att de anställda byter jobb inte ökar i och
med en sådan kompetensutveckling. Gränsen mellan dessa båda
typer av kompetens kan dock i många fall vara oklar.
Skillnaden mellan generell och jobbspecifik kompetens blir
allt mindre i takt med att den generella kompetensen blir
viktigare.
Ett system för individuell kompetensutveckling kommer
sannolikt mestadels att användas till investeringar i
generell kompetensutveckling i och med att företagen är
mer villiga att betala hela kostnaden själva för investeringar
i jobbspecifik kompetensutveckling. På så sätt kommer ett
system för individuell kompetensutveckling att motverka en
underinvestering i generell kompetensutveckling. I och
med att arbetskraftens generella kompetensnivå höjs så
kommer alla företag att ha tillgång till en mer kvalificerad
arbetskraft. Detta kan vidare bidra till att arbetskraftens
rörlighet ökar vilket förkortar vakanstiderna och minskar
risken för flaskhalsar för alla företag.
Frågan om ett system för individuell kompetensutveckling
har tagits upp i olika rapporter och utredningar. Förslag
har bland annat lämnats av Kunskapslyftskommittén och
Småföretagsdelegationen. Arbetsgruppen för kompetensutveckling
i arbetslivet ledd av Sture Nordh och samsynsmännen
Carlsson/Öberg har föreslagit att förutsättningarna för
ett kompetenskonto skall prövas. Flera fackliga organisationer,
politiska partier och företag har föreslagit ett införande
av kompetenskonto i någon form.
Regeringen anser det mot denna bakgrund angeläget att
utreda hur ett utbyggt generellt system för individuell
kompetensutveckling skulle kunna utformas. Härigenom
stimuleras den politiska och fackliga debatten och ges
ett fastare underlag för fortsatta politiska prioriteringar.
Ett förslag bör lämnas om hur ett system för individuell
kompetensutveckling inom avsatta medel effektivast kan
utformas. Om ikraftträdandet kommer till stånd senare
än beräknat bör utredaren överväga i vilken utsträckning
förberedande insatser bör vidtas.
Syfte
Ett syfte med offentliga insatser för att stödja individuell
kompetensutveckling är att bidra till en högre kunskapsnivå
hos arbetskraften samt en jämnare fördelning av inhämtandet
av kunskaper över livet. Detta skulle bidra till att
förebygga risken för arbetslöshet och förtida pensionering
samt förstärka individens trygghet.
Ett andra syfte är att öka individens valfrihet, stärka
individen och dennes inflytande över den egna
kompetensutvecklingen. Avsikten är att individen själv
skall förfoga över medlens användning.
Ett tredje syfte är att bidra till att stärka företagen
och deras konkurrenskraft samt samhällsekonomin i stort.
Ett fjärde syfte är att underlätta omställningar. Var
och en skall ha både möjlighet och resurser att vara
mer yrkesmässigt rörlig än tidigare. Genom att förebygga
uppkommande brister i kompetensen ökar individens
produktivitet och självtillit över livscykeln.
Ett femte syfte är att bryta den etniskt segregerade
och den könssegregerade arbetsmarknaden och den sociala
snedrekryteringen till högre utbildning genom att erbjuda
individen större möjligheter till ett nytt yrkesval senare
i livet eller en anpassning av utbildning förvärvad i
andra länder.
Uppdraget
1. Utredaren skall kartlägga och beskriva de viktigaste
förslagen och existerande modellerna för ett system för
individuell kompetensutveckling (även exempel från andra
länder).
2. Utredaren skall ange den eller de modeller som utredaren
anser är att föredra. Utredaren kan även föreslå en ny/egen
modell för individuell kompetensutveckling. Den ekonomiska
ramen för individuell kompetensutveckling anges i
budgetpropositionen för 2000 till 1,35 miljarder kronor år
2000 och därefter 1,15 miljarder kronor årligen. Utredaren
skall lämna förslag till hur avsatta medel för individuell
kompetensutveckling effektivast skall disponeras.
3. Utredarens förslag bör vara så flexibelt att den
ekonomiska ramen kan utvidgas eller begränsas. Olika
ambitionsnivåer och utformning för ett utbyggt generellt
system, som skall vara tillgängligt för alla löntagare och
företagare, skall redovisas. För- och nackdelar med
förslaget/förslagen skall redovisas samt kostnadsberäknas.
Alla förslag till ökade utgifter eller minskade intäkter
måste åtföljas av förslag till finansiering.
4. Utredaren skall analysera förslaget utifrån ett
effektivitets- och tillväxtperspektiv samt från ett
fördelningspolitiskt perspektiv. Förslagets konsekvenser
för olika grupper av individer, t.ex. med olika inkomst-
och utbildningsnivå, kön eller etnisk tillhörighet, skall
redovisas. I samband med detta skall utredaren pröva hur
systemet kan bidra till att nå en mer jämlik utbildningsnivå.
5. Utredaren skall redogöra för huruvida systemet kan
stimulera andra avtals- eller försäkringslösningar på
marknaden, bl.a. bör visas på en lösning där arbetsgivaren
bidrar till finansieringen av individuell kompetensutveckling.
Sådana möjligheter får dock inte påverka individens möjlighet
att bestämma över de sparade medlen.
6. Utredaren skall redovisa vilken relation det system
som utredaren förespråkar bör ha till studiestödssystemet
och andra offentliga stöd till utbildning. Det viktiga är
att systemet för individuell kompetensutveckling används
till vad det är avsett för.
7. Utredaren skall analysera hur ett system för individuell
kompetensutveckling kan komma att påverka utbudet och
efterfrågan på utbildnings- och på arbetsmarknaden. Utredaren
skall belysa samspelet med och effekterna på det reguljära
utbildningssystemet samt hur systemet kan komma att inverka
på formerna för hur reguljär utbildning bedrivs. Utredaren
skall analysera vilka effekter förslaget kan få för
personalutbildningen.
8. I sitt förslag skall utredaren ta särskild hänsyn till
de eventuella problem som är förknippade med små och
medelstora företag samt egenföretagare. Utredaren skall
även redovisa förslagets konsekvenser för egenanställda
och personer med tidsbegränsade anställningar.
9. Utredaren skall ange hur snart systemet skulle kunna
vara verksamt i full skala.
10. Utredaren skall ta ställning till hur staten, i form
av reducerad skatt, skall subventionera den individuella
kompetensutvecklingen. I samband med detta skall utredaren
särskilt beakta följande frågeställningar:
- Skall avkastningen på eventuellt fonderade medel vara
skattefri eller skall den schablonbeskattas?
- Skall subventionen vara proportionell mot skattesatsen
på förvärvsinkomster, kapitalinkomster eller skall den
ges i form av en skattereduktion?
- Hur skall arbetsgivarens eventuella bidrag till individuell
kompetensutveckling behandlas skattemässigt?
- Vilken skattebehandling skall gälla vid uttag av eventuellt
fonderade medel?
11. Förslaget eller förslagen kan exempelvis utformas
som ett konto eller en försäkring. I utredarens förslag
skall följande frågeställningar besvaras:
- Hur lång bör spartiden tillåtas vara?
- Hur stort bör det sparade beloppet maximalt få vara?
- Vilken slags utbildning och vilka typer av kostnader bör
sparandet kunna användas till?
- Hur bör de ej utnyttjade sparmedlen hanteras?
- Skall det finnas en begränsning i tid inom vilken
utbildningen måste påbörjas?
- Bör den maximala sparsumman per år bestämmas nominellt
eller som andel av lönen?
- Skall individen kunna påverka avkastningen?
12. Utredaren skall föreslå vem eller vilka som skall
förvalta eventuellt fonderade medel. I samband med detta
skall redovisas i vilken utsträckning det i dag finns
system som kan utnyttjas även för detta ändamål samt hur
förvaltningen av detta system bör förhålla sig till
förvaltningen av pensionsmedlen.
13. Utredaren skall också ta ställning till de civilrättsliga
frågor som följer av det föreslagna systemet, t.ex.:
- Skall det sparade beloppet kunna utmätas?
- Vad händer med sparandet om den som har sparat försätts
i konkurs eller avlider?
- Vad händer med det sparade beloppet vid en bodelning?
14. Utredaren skall analysera hur sparandet till individuell
kompetensutveckling kan inverka på andra sparformer samt
på den finansiella marknaden.
Förslaget skall tydligt redovisas inklusive eventuella
lagförslag eller ändringar av befintliga lagar.
Samråd med mera
Utredaren skall i sitt arbete samråda med Kunskapslyftskommittén.
En samordning skall också ske med den pågående översynen
av arbetsmarknadsutbildningen (1999/8867/A). Därutöver
skall utredaren samråda med arbetsmarknadens parter,
näringslivet, och när det gäller förvaltningen av
sparmedel särskilt med företrädare för finansmarknaden,
samt Centrala Studiestödsnämnden..
Därutöver skall utredaren beakta kommittéförordningen
(1998:1474). Kommittéförordningen kompletteras vad avser
nya och förändrade reglers effekter för små företags
arbetsförutsättningar, konkurrensförmåga och villkor
i övrigt av förordningen (1998:1820) om särskild
konsekvensanalys av reglers effekter för små företags
villkor och därtill hörande förordningsmotiv (Fm 1998:2).
Utredaren har möjlighet att samråda med SimpLex-
kommissionen (N) i dessa frågor.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast den 15 januari 2001.
Utredaren bör, senast den 30 april 2000, redovisa
förslag till hur avsatta budgetmedel kan disponeras för
individuell kompetensutveckling från år 2001.
Utredaren skall senast den 30 juni 2000 redovisa principer
för ett flexibelt system. Utredaren kan här i stället
välja att fortlöpande redovisa sitt arbete till regeringen.