Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Samordning av det fortsatta arbetet med slutförvaring av kvicksilver, Dir. 1999:104
Departement: Miljödepartementet
Beslut: 1999-12-09
Dir. 1999:104
Beslut vid regeringssammanträde den 9 december 1999
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att samordna och
utreda det fortsatta nationella arbetet med att åstadkomma
slutförvaring av kvicksilverhaltigt avfall i djupt bergförvar.
Utredaren skall lämna förslag till en väl fungerande lösning
där ägarna av kvicksilverhaltigt avfall tar ansvar för
slutförvaringen av avfallet.
Bakgrund
Enligt dagens kunskap är kvicksilver ett av de allra farligaste
miljögifterna. Kvicksilvrets belastning på vår miljö får inte
öka. Den måste minska. Varje ytterligare tillskott måste undvikas.
För att åstadkomma en ekologiskt hållbar utveckling för kommande
generationer måste dessutom frågan lösas om hur det kvicksilverhaltiga
avfallet slutligt skall tas om hand.
I propositionen Svenska miljömål (prop. 1997/98:145) har
regeringen gjort bedömningen att användningen av kvicksilver
inom kloralkaliindustrin kan fortgå längst till år 2010 och
att användningen av kvicksilver i övrigt, med några få undantag,
bör avvecklas till år 2000.
I dag begränsas användningen av kvicksilver genom bl.a. olika
förbud mot kvicksilverhaltiga varor och produkter. Nya förbud
planeras. På uppdrag av regeringen arbetar Naturvårdsverket
med ett åtgärdsprogram för att effektivisera insamlingen av
det kvicksilver som är i omlopp i samhället.
Naturvårdsverkets förslag om slutförvar
Regeringen gav i juni 1994 Naturvårdsverket i uppdrag att bl.a.
utarbeta förslag till slutförvaring av kvicksilverhaltigt avfall
i Sverige. Naturvårdsverket lämnade sitt förslag i rapporten
"Slutförvar av kvicksilver" (rapport 4752). Rapporten har
remissbehandlats.
Utgångspunkten för Naturvårdsverkets förslag är att kvicksilver
inte skall återvinnas utan i stället tas bort från kretsloppet.
Det skall slutligt tas om hand genom förvaring på säkert sätt.
Härigenom kan belastningen på miljön minskas snabbare och även
långsiktigt hållas på en lägsta möjliga nivå. Naturvårdsverket
har jämfört tre alternativa lösningar, nämligen kvalificerat
ytförvar, ytnära bergförvar och djupt bergförvar.
Enligt Naturvårdsverket är djupt bergförvar den säkraste
förvarsmetoden på lång sikt, eftersom den bäst utnyttjar
naturen som en barriär och buffert. Djupt bergförvar kan och
bör dessutom kompletteras med tekniska skyddsåtgärder för att
ytterligare minska riskerna för framtida utsläpp. Metoden kan
också i viss mån kompensera vår bristfälliga kunskap om de
långsiktiga processer som reglerar kvicksilvrets spridning.
Naturvårdsverket har därför föreslagit att kvicksilveravfall
från kloralkaliindustrin, insamlade varor och vissa av
smältverkens avfall deponeras i djupt bergförvar. För att
man skall kunna välja förbehandlings- och slutförvarsmetod
behövs grundläggande information från avfallsägarna om
avfallets egenskaper, mängder etc. Övergripande kriterier för
vilket avfall som skall förvaras i djupt bergförvar samt
vilka generella krav som skall ställas på slutförvarets
utformning och funktion bör utarbetas när mer information
finns tillgänglig.
Utifrån sina övergripande kostnadsberäkningar har Naturvårdsverket
dragit slutsatsen att ett djupt bergförvar är en ekonomiskt
rimlig lösning. Stora besparingar kan göras om avfallsägarna
tillsammans kan finna en slutförvarslösning. Genom samarbete
kan de relativt stora fasta investeringskostnaderna spridas
på en större mängd avfall och fler parter vilket minskar
kostnaderna för varje enskild part. Enligt Naturvårdsverket
bör det dock vara avfallsägarnas sak att bedöma om fler än
ett förvar bör byggas.
Några av de mest berörda avfallsägarna är staten, Boliden AB,
Eka Chemicals AB, Hydro Polymers AB och SAKAB. Statens ansvar
omfattar kasserade kvicksilverhaltiga batterier som i dag
lagras hos SAKAB i avvaktan på ett slutligt omhändertagande.
Behovet av en utredning
Regeringen behöver kunna fastställa vilka krav som skall
ställas på det slutliga omhändertagandet av kvicksilverhaltigt
avfall. Det behövs mer underlag för att kunna ange en tidpunkt
för när ett krav på djupt bergförvar skall införas. Överläggningar
mellan berörda parter behövs för att få tydliggjort de närmare
organisatoriska, tidsmässiga, ekonomiska, ansvarsmässiga och
miljömässiga förutsättningarna för och konsekvenserna av att
etablera ett djupt bergförvar i Sverige. Hänsyn behöver också
tas till att det inom Nordiska ministerrådet pågår ett arbete
med att se över möjligheter till en gemensam nordisk
behandlingsstrategi för kvicksilverhaltigt avfall.
För att underlätta samarbetslösningar som reducerar kostnaderna
så långt det är möjligt, bör överläggningar hållas mellan
avfallsägare, behandlingsföretag och andra berörda. Hänsyn
måste dessutom tas till att ett beslut om slutförvar kommer
att föregås av diskussioner med berörda kommuner och allmänhet.
För att få fram det underlag som behövs, bör en särskild
utredare tillkallas.
Uppdraget
Utångspunkten för uppdraget är att komma fram till en
organisatoriskt, miljömässigt, ekonomiskt och juridiskt väl
fungerande lösning där ägarna av kvicksilverhaltigt avfall
tar sitt fulla och långsiktiga ansvar för slutförvaringen
av avfallet.
Utredaren skall
- initiera och föra överläggningar med avfallsägare och
andra berörda kring de närmare förutsättningarna för att
etablera ett djupt bergförvar i första hand i Sverige eller,
i andra hand i ett nordiskt samarbete,
- analysera och redovisa marknadsförutsättningarna för
etablering och drift av ett djupt bergförvar och lämna förslag
till hur det långsiktiga ansvaret och finansieringen skall
säkerställas,
- lämna förslag till huvudmannaskap eller organiserad samverkan
mellan olika intressenter,
- presentera ett förslag till en samlad strategi, övergripande
riktlinjer och konkreta åtgärder inklusive tidsplan för att få
till stånd lämpliga slutförvar och behandlingsanläggningar för
svenskt kvicksilverhaltigt avfall,
- analysera och redovisa hur staten bäst skall hantera lagret
med kasserade kvicksilverhaltiga batterier,
- i syfte att få en fullständig bild av de samhällsekonomiska
konsekvenserna, komplettera Naturvårdsverkets kostnads- och
konsekvensbedömningar av olika förvarsalternativ.
Naturvårdsverkets rapport "Slutförvar av kvicksilver" och
yttrandena över rapporten skall ligga till grund för arbetet.
Utredaren skall belysa hur frågan om omhändertagande av
kvicksilverhaltigt avfall hanteras eller avses bli hanterad i
andra länder, främst inom Europeiska Unionen.
Utredaren skall samråda med berörda avfallsägare och myndigheter.
I avfallsägarnas intresse torde ligga att ta fram det relevanta
underlag som kan användas i utredningen, t.ex. när det gäller
det kvicksilverinnehållande avfallets sammansättning, egenskaper
och mängder. Utredaren skall kunna ta hjälp av myndigheterna
för att få fram underlag på området. Utredaren skall utifrån
tillgänglig information föreslå de kriterier som bör gälla i
fråga om kvicksilverhaltigt avfall som skall förvaras i djupt
bergförvar.
Utredaren skall utifrån föreslagna kriterier uppskatta de
samhällsekonomiska, statsfinansiella och företagsekonomiska
kostnaderna av de åtgärder som föreslås. Olika möjligheter
till finansiering av åtgärderna bör anges i anslutning till
kostnadsberäkningarna. I uppdraget ingår att lämna förslag
till de ändringar i lagar och förordningar som utredaren
bedömer bör genomföras.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag till regeringen senast
den 1 juli 2001.