Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Radon i bostäder och vissa lokaler m.m. - reformbehov, Dir. 1999:102
Departement: Miljödepartementet
Beslut: 1999-12-02
Dir. 1999:102
Beslut vid regeringssammanträde den 2 december 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att analysera
problemen med radon i bostäder och vissa lokaler där människor
vistas mera varaktigt. I uppdraget ingår att presentera
förslag till ändamålsenliga och effektiva statliga åtgärder
som i rimlig tid kan få ned radonhalterna under gällande
gränsvärden för sådana byggnader.
Utredaren skall:
- på grundval av tillgängligt material och kunskaper lämna
en sammanfattande lägesbeskrivning av radonproblemets omfattning
i byggnader som inrymmer bostäder, skolor, förskolor samt
lokaler för äldreboende eller liknande boende,
- göra en sammanställning och en bedömning av tidigare och
nuvarande statliga informations- och stödinsatser samt av
regelgivningen inom området,
- analysera problem och erfarenheter av tidigare och nuvarande
insatser och åtgärder inom området,
- för varje enskilt förslag eller paket av förslag göra en
konsekvensanalys,
- i den mån förslagen till statliga åtgärder innebär behov
av ändrade eller nya regler utarbeta författningsförslag,
- samråda med berörda organisationer och myndigheter samt
beakta myndigheternas uppdrag och arbete utifrån regeringens
proposition Svenska miljömål (prop. 1997/98:145, bet.
1998/99:MJU6, rskr. 1998/99:183).
Bakgrund
Allmänt om strålning
Människan utsätts ständigt för joniserande strålning.
Huvuddelen av denna strålning kommer från naturliga källor.
Radioaktiva ämnen - exempelvis radium - förekommer i
varierande grad i olika jord- och bergarter. När radiumets
atomkärnor sönderfaller bildas ädelgasen radon. Radon
sönderfaller i sin tur till radondöttrar som består av
radioaktiva metalljoner. Om dessa s.k. radondöttrar
fastnar i luftvägarna vid inandning kan celler i luftrör
och lungor skadas och orsaka cancer hos människor. Skador
kan även uppstå om radonhaltigt dricksvatten förtärs. I
bostäder och andra lokaler kan strålning komma från dels
radon i stenbaserade byggnadsmaterial, dels den radongas
som tränger in i husen från marken. Radon kan även
transporteras in med dricksvatten från vissa djupborrade
brunnar.
Vid en internationell jämförelse är Sverige, på grund av sin
geologi och sitt klimat, ett av de länder där radonrisken är
störst. Sveriges befolkning beräknas få drygt dubbelt så hög
stråldos som genomsnittet för världspopulationen.
Hälsorisker vid radonexponering
Det råder viss osäkerhet om hur stor risken är för att cancer
skall utbildas hos människor på grund av radon. Den svenska
radonutredningen (SOU 1983:6) uppskattade år 1979 att 300-
3 000 människor per år kan komma att få lungcancer i framtiden
på grund av radon i svenska bostäder om inte det då gällande
landsmedelvärdet sänktes drastiskt. Den internationella
strålskyddskommissionen (ICRP) bedömde senare risken för
radonrelaterad cancer vara obetydligt mindre än vad
radonutredningen angav. Cancerkommittén (SOU 1984:67) kom år
1984 fram till att dödstalet torde ligga mellan 100 och
1 000 fall per år (med mest sannolikt antal av 300 fall per
år). En omfattande svensk radonepidemiologisk undersökning
utförd av Institutet för miljömedicin presenterades år 1993.
Undersökningen omfattade ca 1 400 lungcancerfall i 109 av
landets kommuner. Av lungcancerfallen i den studerade
gruppen beräknas ca 15 % vara radonbetingade. Detta skulle
innebära att ca 400 cancerfall årligen kan förväntas i den
svenska befolkningen. Beräkningen bedömdes enligt undersökningen
kunna ligga i underkant. År 1993 redovisade Statens
strålskyddsinstitut (SSI) ett risktal på 900 lungcancerfall
per år. Bedömningarna varierar således.
Radonproblemets omfattning
I den omfattande inomhusmiljöstudien, ELIB (Bostadsbeståndets
inneklimat, ELIB-rapport nr 7, Statens institut för
Byggnadsforskning, 1993), drogs följande slutsatser:
Radongashalten var år 1993, i byggnader färdigställda år 1988
och tidigare, högre än gränsvärdet för sanitär olägenhet
(400 Bq/m³ luft) i 70 000-120 000 småhus och 20 000-80 000
lägenheter i flerbostadshus. Det innebar att 200 000-400 000
människor bodde i bostäder över gränsvärdesnivån. Gränsvärdet
för nybyggnad, 200 Bq/m³, överskreds i 400 000-460 000
bostäder. Mätningar av radon hade fram till år 1992 utförts
i 240 000 bostäder, huvudsakligen genom kommunernas försorg.
Höga radonhalter uppmättes i större utsträckning i hus byggda
med s.k. blåbetong, i hus med självdragsventilation (som i
allmänhet har låg ventilation) i källarförsedda småhus och i
lägenheter på bottenplan i flerbostadshus. Höga radonhalter
i hus uppmättes i större utsträckning i mellersta Sverige.
Höga radonhalter har även visat sig vara ett problem i vissa
lokaler, exempelvis i vattenverk.
Boverket har under år 1998 på uppdrag av regeringen redovisat
en utvärdering av statens och kommunernas insatser mot radon
i byggnader. I redovisningen av uppdraget har Boverket beskrivit
resultaten av olika åtgärder vid ca 900 saneringar i olika
kommuner i landet (B6087-5060/96). Boverket anger i rapporten
att det uppskattningsvis återstår mellan 60 000 och 100 000
småhus att sanera. För flerfamiljshus redovisas inga siffror
i Boverkets rapport.
Åtgärder och insatser mot radon
Mer systematiska mätningar av radon och annan naturlig radioaktivitet
i svenska bostäder påbörjades redan under 1950-talet. Fram till i
dag har kunskapen om olika metoder och bygg- och ventilationsåtgärder
i syfte att komma till rätta med radonproblemet ökat betydligt.
Exempelvis har Byggforskningsrådet i ett flertal rapporter
behandlat och redovisat metoder och åtgärder. Olika företag
har tagit fram metoder och produkter. I dag saknas därmed inte
kunskaper om effektiva och ändamålsenliga metoder och åtgärder.
I huvudsak inriktar sig dessa på att hindra radon från att
komma in eller bli kvar i byggnader.
Sedan hälsoriskerna med radon uppmärksammats har gränsvärden
fastställts för godtagbara nivåer av radon. I bygglagstiftningen
- plan- och bygglagen (1987:10) m. fl. författningar - har införts
egenskapskrav på byggnadsverk som skall säkerställa bl.a. att
nyuppförda byggnader är projekterade och utförda på ett sådant
sätt att de inte medför risk för brukarnas eller grannarnas
hälsa, särskilt inte som följd av t.ex. farlig strålning. Med
stöd av bemyndigande i denna lagstiftning har Boverket i sina
byggregler (BFS 1993:57) tagit in ovan nämnda gränsvärde som
ett funktionskrav. Under år 1995 infördes i PBL även ett nytt
system för tillsyn och kontroll där byggherrens ansvar för att
samhällskraven uppfylls tydliggjordes. Det är dock ännu inte
klarlagt om tillsyns- och kontrollsystemet är tillräckligt
effektivt för att trygga efterlevnaden av byggregler om radon.
Radonproblemen avser huvudsakligen äldre bebyggelse. Betydande
insatser har gjorts i Sverige för att minska höga radonhalter
i befintliga byggnader. En större del av dessa insatser har
varit helt eller delvis statliga. Under senare tid har
insatsernas effektivitet analyserats. Det kan konstateras
att nuvarande insatser inte på mycket lång tid kommer att få
ned radonhalterna under gällande gränsvärden i befintlig
bebyggelse.
Sedan år 1980 lämnas statligt ekonomiskt stöd till åtgärder mot
radon. Stöden har dock getts i olika former och förutsättningarna
för stöden har varierat under åren.
För närvarande ges inget bidrag till radonsanering för hyres-
och bostadsrättshus. Bidraget till åtgärder mot radon i egnahem
infördes den 1 juli 1988 (se SFS 1988:372). Dessförinnan fanns
möjlighet för egnahemsägare att få tilläggslån för bidrag till
radonsanering. Tilläggslånen för detta ändamål utnyttjades i
liten omfattning. Regeringen ansåg att statens ekonomiska stöd
till åtgärder för att avhjälpa problemen med höga radonhalter
i egnahem borde förbättras och samtidigt förenklas (prop.
1987/88:100 bil. 13). Av detta skäl ersattes tilläggslånen
(för egnahem) med ett bidrag.
Inom det nuvarande räntebidragssystemet ges bl.a. bidrag till
ventilationsåtgärder (se SFS 1992:986), vilka kan ha en gynnsam
effekt på radonhalten. Räntebidrag till ventilation ges dock
oberoende av radonförekomst.
Under en kortare period kunde även vissa lokaler exempelvis
daghem, förskolor och skolor få bidrag till radonsanering.
Stöd kunde tidigare fås inom ramen för det så kallade
inomhusmiljöbidraget, dvs. förordningen (1995:802) om bidrag
för förbättring av inomhusmiljön i bostäder och vissa lokaler.
Bidrag till radonsanering av lokaler har dock endast utnyttjats
i liten omfattning.
I prop. 1995/96:198 om ekonomisk-politiska åtgärder på skatte-
och avgiftsområdet aviserades ett system med skattereduktion
för utgifter för reparation, ombyggnader och tillbyggnader på
bostadshus. Reduktionen kom sedan att medges för utgifter under
perioden den 15 april 1996 - den 31 december 1997 och endast
på underlag i form av arbetskostnader och med 30 procent av
kostnaden. Systemet förlängdes senare att gälla t.o.m. 31 mars
1999 med vissa ändringar. Det kan inte uteslutas att vissa
radonsaneringar i småhus, hyreshus och bostadsrättslägenheter
kunde göras inom ramen för systemet.
Den 1 oktober 1997 infördes ett speciellt tidsbegränsat bidrag
för åtgärder mot radon i dricksvatten enligt förordningen
(1997:638) om bidrag för åtgärder mot radon i dricksvatten.
För att få bidrag krävs bl.a. att det görs en analys av
radonhalten i dricksvattnet och att radonhalten överstiger
vissa angivna gränsvärden.
Miljöbalken innehåller bestämmelser om åtgärder för att undanröja
eller förhindra uppkomsten av olägenheter för människors hälsa,
t.ex. radonhalter som överstiger de riktvärden som Socialstyrelsen
meddelar. Fastighetsägaren, eller den som har nyttjanderätten
till egendom, är den som skall vidta åtgärder som skäligen kan
krävas för att undanröja en olägenhet. Miljöbalkens 9 kap.
kompletteras av förordningen (1988:899) om miljöfarlig verksamhet
och hälsoskydd.
I det tidigare omnämnda uppdraget till Boverket - att göra en
utvärdering av statens och kommunernas olika insatser mot radon
i byggnader samt av effektiviteten hos de åtgärder mot radon
för vilka bidrag lämnas - konstaterar Boverket bland annat att
nuvarande bidrag inte utnyttjas fullt ut. I samma redovisning
har Boverket lämnat olika förslag till förändring av det nuvarande
bidraget till sanering av radon i egnahem samt till hur den
framtida statliga styrningen av radonsaneringen av både egnahem
och hyres- och bostadsrätter skulle kunna utformas. I
budgetpropositionen (prop. 1998/99:1) tog regeringen ställning
till Boverkets förslag med innebörden att inga omprioriteringar
inom utgiftsområdet för att finansiera reformer som medförde
ökade utgifter kunde göras.
Samtidigt går det inte att bortse från möjligheten att vissa
fastighetsägare av olika psykologiska eller ekonomiska skäl
avstår från såväl mätningar som genomförande av åtgärder.
Detta noteras i miljöhälsoutredningens betänkande - Miljö för
en hållbar hälsoutveckling (SOU 1996:124).
Olika myndigheters roll och ansvar
Boverket är central förvaltningsmyndighet för frågor om byggd
miljö och hushållning med naturresurser, fysisk planering,
byggande och boende. Boverket meddelar föreskrifter bl.a. med
stöd av förordning (1994:1215) om tekniska egenskapskrav, m.m.
och plan- och byggförordningen (1987:383). I Boverkets byggregler
(BFS 1993:57) finns föreskrifter med funktionskrav för att
radonhaltens årsmedelvärde och gammastrålningsnivån inte skall
överstiga angivna värden. Vidare administrerar verket bidrag
enligt förordningen (1997:638) om bidrag för åtgärder mot radon
i dricksvatten och förordningen (1988:372) om bidrag för åtgärder
mot radon i egnahem.
Statens strålskyddsinstitut (SSI) är central förvaltningsmyndighet
för frågor om skydd av människor, djur och miljö mot skadlig
verkan av joniserande och icke-joniserande strålning. SSI är
bl.a. samordnande organ för olika strålskyddsintressen i landet
och samverkar med olika myndigheter och sammanslutningar för
strålskyddsfrågor. SSI har det övergripande ansvaret för att
följa utvecklingen när det gäller strålning i bostäder,
riskbedömning och mätteknik. SSI utövar tillsyn enligt
strålskyddslagen. SSI redovisade under år 1998 ett regeringsuppdrag
om förslag till lämplig arbetsfördelning rörande radon i
inomhusluft och dricksvatten mellan SSI och centrala
tillsynsmyndigheter.
Socialstyrelsen är central förvaltningsmyndighet för verksamhet
som rör socialtjänst, hälso- och sjukvård och annan medicinsk
verksamhet, tandvård, hälsoskydd, smittskydd, stöd och service
till vissa funktionshindrade samt frågor om alkohol och
missbruksmedel. Socialstyrelsen skall bl.a. stödja kommunerna
med allmänna råd och tillsynsvägledning för den regionala
och lokala tillsynen för frågor om hälsoskydd enligt 9 kap.
miljöbalken. Socialstyrelsen har meddelat allmänna råd om
radon och följer aktivt upp tillämpningen av råden.
Socialstyrelsen har det centrala tillsynsansvaret över
inomhusmiljön.
Arbetarskyddsstyrelsen är central förvaltningsmyndighet för
arbetsmiljö- och arbetstidsfrågor, utom i fråga om fartygsarbete.
Arbetarskyddsstyrelsen är chefsmyndighet för Yrkesinspektionen.
Tillsammans med yrkesinspektionen utövar myndigheten tillsyn
över efterlevnaden av arbetsmiljölagen (1977:1160) och kan med
stöd av lagen meddela föreskrifter. Med stöd av arbetsmiljöförordningen
(1977:1166) har Arbetarskyddsstyrelsen utfärdat två föreskrifter
med regler för radon på arbetsplatser. Arbetarskyddsstyrelsen
har även i en undersökning 1996 kartlagt radonhalter på
arbetsplatser.
Livsmedelsverket är central förvaltningsmyndighet för frågor
som rör livsmedel, i den mån sådana frågor inte skall handläggas
av någon annan statlig myndighet. Under 1997 har verket meddelat
gränsvärden för radon i dricksvatten genom Statens livsmedelsverks
kungörelse (SLV FS 1997:32) om ändring i Statens livsmedelsverks
kungörelse (SLV FS 1989:30) med föreskrifter och allmänna råd om
dricksvatten.
Riksskatteverket (RSV) är central förvaltningsmyndighet för
beskattning, folkbokföring, allmänna val och indrivning.
Verket är chefsmyndighet för skattemyndigheterna och
kronofogdemyndigheterna. Uppgifterna är bland andra att
utfärda rekommendationer m.m. om grunderna för taxering och
värdesättning vid allmänna fastighetstaxeringen. Förekomst av
radon beaktas i rekommendationerna.
Sveriges geologiska undersökning (SGU) är central
förvaltningsmyndighet för frågor om landets geologiska
beskaffenhet och mineralhantering. SGU samlar in och bearbetar
ett stort antal geovetenskapliga parametrar med anknytning
till radonproblematiken.
Folkhälsoinstitutet är ett nationellt organ som har till uppgift
att förebygga sjukdomar och annan ohälsa och att främja en god
hälsa för alla.
Svenska kommunförbundet är intresseorganisation för landets
kommuner med uppgift att bevaka kommunernas intressen samt lämna
råd och service i vissa avseenden.
Kommunerna fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet.
Således skall kommunerna förebygga och bedöma om olägenheter
föreligger och rekommendera eller kräva att åtgärder vidtas.
Kommunerna skall spåra, mäta och se till att åtgärder vidtas
mot radon. I plan- och bygglagen finns ett tillsyns- och
kontrollsystem reglerat. Byggnadsnämnden kan i den kontrollplan
som normalt skall upprättas i byggärenden som är bygganmälanspliktiga,
besluta att intyg om radonhalt skall ges in till nämnden.
Miljömålskommittén (M1998:07) har i uppgift att till juni år
2000 föreslå delmål, åtgärdsstrategier och konsekvenser för
att uppnå de av riksdagen fastställda miljökvalitetsmålen.
Radon i inomhusluften berör miljökvalitetsmålen "God bebyggd
miljö" och "Säker strålmiljö", och åtgärder för att begränsa
radonstrålning har betydelse för att uppnå dessa mål. Regeringen
har som underlag för kommitténs arbete begärt in underlag
bland annat från Sveriges geologiska undersökning, Boverket,
Naturvårdsverket, Strålskyddsinstitutet och Socialstyrelsen.
Dessa underlag skall redovisas senast den 1 oktober 1999.
Nämnda myndigheter kommer att behandla frågan om radon.
Kommittén har också fått miljöhälsoutredningens betänkande
(SOU 1996:124) där radonfrågan också behandlas.
Nationella folkhälsokommittén (S1995:14) har till uppgift
att utarbeta förslag till nationella mål för hälsoutvecklingen
i Sverige. Målen skall vara vägledande för samhällets insatser
för att främja folkhälsan, förebygga ohälsa, minska hälsorisker
samt förhindra förtida och undvikbar funktionsnedsättning.
Kommittén skall även lämna förslag till strategier för att
nå målen samt beakta att målen kan förankras i olika besluts-
och utvecklingsprocesser.
Uppdraget
Sammanfattningsvis är radon i inomhusluften sedan länge
känt som ett hälsoproblem för dem som vistas varaktigt i
vissa byggnader. Vidare är även förtäring av radonhaltigt
dricksvatten ett känt hälsoproblem. Alltför många småhus
men även flerfamiljshus har fortfarande för höga radonhalter
i inomhusluften. Vidare är det inte sannolikt att nuvarande
omfattning av och effektivitet i de olika insatserna löser
problemet inom rimlig tid. Problemet, dess omfattning,
nödvändiga åtgärder samt åtgärdernas effektivitet och
kostnader är helt eller till stora delar kända. Det kan
dock finnas anledning att efter en ny och fördjupad analys
se över vilka statliga insatser på området som inom rimlig
tid kan få ned radonhalterna under gällande gränsvärden för
byggnader som innehåller bostäder eller vissa andra lokaler
där människor vistas varaktigt. Radon i dricksvatten skall
omfattas av analysen och eventuella förslag till åtgärder.
Uppdraget skall omfatta alla viktiga källor till radon i
inomhusmiljön och dricksvattnet, dvs. radon i vatten,
markradon och radon i byggmaterial. Uppdraget skall omfatta
såväl nyproduktionen som beståndet av egnahem och
flerbostadshus med olika upplåtelseformer samt relevanta
lokaler för utbildning, vård och omsorg.
Lägesbeskrivning av radonproblemets omfattning
Utredaren skall i huvudsak utgå från det rådande kunskapsläget
och nu tillgängligt material. Utredaren skall klarlägga den
totala omfattningen av olika statliga stödinsatser som lämnats
och som också kunnat påverka radonsituationen i byggnader
samt med detta som grund bedöma den resterande omfattningen
av radonproblemen.
Radon, radonproblem samt olika tekniska åtgärder mot radon
skall ges en allmän förklarande beskrivning. Vidare skall
radonproblemet ges en aktuell lägesbeskrivning med bl.a.
en översiktlig beskrivning av situationen inom EU och vid
behov även andra länder utanför EU. På nationell nivå skall
lägesbeskrivningen minst omfatta:
- förekomst, radonriskområden, strålning, hälsorisker och
riskbedömning,
- mätmetoder samt gränsvärden för radon,
- en bedömning av antalet bostäder och andra lokaler med
radonproblem och problemets omfattning med hänsyn taget
till olika statliga åtgärder under 1990-talet,
- åtgärder som vidtagits för att komma till rätta med
radonproblemet samt beskrivning av olika insatser från
samhällets sida,
- en redovisning av kommuners, tillsynsmyndigheters och
andra instituts och myndigheters uppgifter och resurser
inom området,
- en belysning av utbildning om radon, radonåtgärder m.m.
samt
- en beskrivning av hur radon anses påverka byggnaders
marknadsvärde.
Analys av hittillsvarande insatser och regler
Utredaren skall göra en analys av tidigare och nuvarande
statliga informations- och stödinsatser samt nuvarande
regler inom området:
Information: Staten har vid ett flertal tillfällen helt
eller delvis initierat, finansierat och genomfört olika
informationsinsatser med syftet att minska problemet med
för höga radonhalter i inomhusluften. Informationsinsatserna
har omfattat exempelvis kunskapsspridning om radon,
radonförekomst, mätning, hälsorisker, byggtekniska åtgärder,
olika stöd och regler m.m. Det har kunnat konstateras att
flera av insatserna delvis varit verksamma och medfört
vissa effekter i samband med den period särskilda kampanjer
bedrivits. Det har dock samtidigt kunnat konstateras att
insatserna inte givit mer bestående avtryck hos målgrupperna.
Slutligen går det inte att utesluta att delar av målgrupperna
inte tagit till sig eller önskat ta till sig informationen.
Det kan exempelvis inte uteslutas att delar av målgruppen
har starka incitament att inte åtgärda problem med radon
i inomhusluften eller ens skaffa sig kännedom om eventuell
radonförekomst. Eventuella förslag till nya informationsinsatser
skall därför motiveras med utgångspunkt i en analys av
gjorda erfarenheter och observerade problem i det tidigare
arbetet. Analysen bör omfatta olikheter mellan ägande- och
upplåtelseformer beträffande möjligheter, skyldigheter,
incitament, kunskaper och andra resurser.
Förslag till informationsinsatser skall innehålla syfte,
mål, medel, målgrupper, kanaler m.m.
Ekonomiska stöd: Utredaren skall vidare analysera nuvarande
och tidigare stödinsatser för småhus, flerbostadshus och
andra lokaler samt gjorda erfarenheter och observerade
problem i det tidigare arbetet. Tidigare statliga insatser
kan utgöra analysunderlag för bedömning av frågor om stöd
avseende flerbostadshus då dessa i dag inte ges radonrelaterade
bidrag. För dessa bör då särskilt beaktas att de olika ägar-
och upplåtelseformerna kan medföra olika förutsättningar
beträffande initiativ, möjligheter, skyldigheter, resurser
och incitament att sanera. Vidare kan de olika upplåtelseformerna
även medföra att fastighetsägare och boende har olika
instrument för att få till stånd sanering. Även beträffande
användandet av stöd kan en analys behöva beakta att betydande
delar av målgruppen kan ha starka incitament att inte åtgärda
problem med radon i inomhusluften eller ens skaffa sig kännedom
om eventuell radonförekomst.
Regler: Utredaren skall analysera om nuvarande regler såväl
för nybyggande som för befintlig bebyggelse är effektiva i
förhållande till målet att inom rimlig tid få ned radonhalterna
under gällande gränsvärden för byggnader innehållande bostäder
eller lokaler för utbildning, vård och omsorg där människor
vistas varaktigt. En analys av olika reglers effektivitet
kan lämpligen omfatta möjligheten för staten och kommunerna
att genomdriva och upprätthålla efterlevnad av samma regler.
Pröva och lämna förslag
Utredaren skall utifrån lägesbeskrivning och analyser överväga
och lämna förslag till lämpliga och effektiva statliga insatser
så att problemet med för höga radonhalter i inomhusluften i
utrymmen i byggnader där människor vistas varaktigt kan minska
inom en rimlig tidsram. Utredaren skall vid utformandet av
förslagen beakta behovet av att kunna planera och genomföra
förslagen i den takt som medges av det statsfinansiella läget.
Ett sätt, utöver takten i åtgärdernas genomförande, kan vara
en indelning utifrån olika målgrupper. Målgrupper kan vara
olika ägar- eller upplåtelseformer, en indelning i småhus,
flerbostadshus, lokaler eller liknande. En annan tänkbar
indelningsgrund kan utgå från olika radonkällor. Förslagen
till nya eller ändrade statliga insatser kan presenteras som
enskilda eller som mer sammansatta lösningar. Om utredarens
förslag innebär behov av nya eller ändrade författningar,
skall författningsförslag utarbetas.
I utredarens uppdrag ingår inte att lägga fram förslag när det
gäller fastighetstaxering eller när det gäller skattelagstiftning
i övrigt.
Konsekvensanalys av förslag
Utöver vad som framgår av 14 § kommittéförordningen (1998:1474)
skall utredaren ställa kostnader mot nytta om det kan ge väsentlig
information, öka tydligheten i redovisningen eller underlätta
jämförelser mellan olika förslag. Redovisningen skall kopplas
till varje enskilt förslag eller paket av förslag. Där det är
relevant skall alternativkostnadsresonemang föras. Kostnader
för att inte genomföra förslag skall synliggöras. Slutligen
skall förslag - exempelvis förslag om regelförändringar eller
nya regler - även innehålla en bedömning av statens eller
kommunernas eventuella kostnader för reglernas genomförande
och efterlevnad.
Sammanställningen skall även innehålla faktiska prisuppgifter
för mätning, åtgärder, utbildning m.m. Där så är relevant och
tillämpligt skall en sammanställning utifrån teknisk och
ekonomisk effektivitet för olika radonåtgärder också göras.
Övrigt
Utredaren skall vid utformningen av sina förslag beakta de
eventuella krav på anpassning som Sveriges medlemskap i
Europeiska unionen medför.
Utredaren skall samråda med Boverket, Statens strålskyddsinstitut,
Socialstyrelsen, Arbetarskyddsstyrelsen, Livsmedelsverket,
Folkhälsoinstitutet, Sveriges geologiska undersökning,
Svenska kommunförbundet, Miljömålskommittén och Nationella
folkhälsokommittén. Utredaren bör även samråda med andra
berörda myndigheter och organisationer. Vid samråd med
miljömålskommittén och myndigheterna skall utredaren särskilt
beakta vad som framkommer av myndigheternas arbete med olika
regeringsuppdrag med anknytning till regeringens proposition
Svenska miljömål - miljöpolitik för ett hållbart Sverige
(1997/98:145).
Utredningsarbetet skall vara slutfört senast den 1 november
år 2000