Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Rekrytering av utländska studenter till Sverige, Dir. 1999:100
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1999-12-16
Dir. 1999:100
Beslut vid regeringssammanträde den 16 december 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att utreda
förutsättningarna för att öka antalet studerande från
andra länder, särskilt utanför EES-området, vid Sveriges
universitet och högskolor. Utredaren skall också utreda
hur det informeras om svensk utbildning i dessa länder.
I uppdraget ingår att kartlägga den internationella
utvecklingen i fråga om avgiftsfinansiering av utbildning
samt i vilken omfattning och på vilka grunder andra
länder tar ut avgifter av utländska studenter.
Dessutom skall frågan om att avgiftsbelägga utbildning
för studenter från länder utanför EES-området utredas.
Bakgrund
Av budgetpropositionen för år 2000 (prop. 1999/2000:1,
utg.omr. 16 bet. 1999/2000:UbU1) framgår att regeringen
avser att tillsätta en utredning för att utröna
förutsättningarna för att öka andelen internationella
studenter i Sverige samt för att utreda om avgifter bör
tas ut för studenter från länder utanför EES-området.
Ett ökat internationellt samarbete är en förutsättning
för att underlätta lösningar på globala problem.
Universitet och högskolor har en central roll i detta
sammanhang, både som ägare och förmedlare av kunskap
och kompetens och som centrum för värderingsdiskussioner.
Ett verkligt utbyte av kunskap och människors erfarenheter
bör ske mellan många olika typer av länder. I ett sådant
utbyte är Sverige lika mycket mottagare som givare.
Högskolans internationella verksamhet har under de
senaste 25 åren genomgått en kraftig expansion. Den
mycket snabba ökningen av studerandeutbytet inom
grundutbildningen har påskyndats dels genom förbättrade
möjligheter till studiemedel vid utlandsstudier fr.o.m.
år 1989, dels genom Sveriges deltagande i EU:s
utbildningsprogram redan före inträdet i unionen.
Studiemedelsreformen innebar bl.a. att svenska studenter
fick möjlighet att erhålla studiemedel för studier
utomlands av godtagbar standard. Universitet och
högskolor utvecklade sina internationella sekretariat,
en rad kurser och utbildningar började ges på engelska
och former utvecklades för att värdera och tillgodoräkna
utlandsstudier inom examen.
Den svenska högskolan har således ett omfattande
internationellt samarbete på olika nivåer inom
grundutbildning, forskarutbildning och forskning.
Samarbetet sker såväl i organiserade former som genom
informella kontakter och genom att enskilda studenter
väljer att studera utanför det egna landet. Fortfarande
är det emellertid fler svenska studenter som studerar
vid utländska lärosäten än det är utländska studerande
som studerar i Sverige. För att en internationell miljö
skall kunna etableras vid svenska lärosäten erfordras
att betydligt fler utländska studenter studerar där.
Ett problem i sammanhanget kan vara det begränsade
utbudet av kurser på andra språk än svenska.
Regeringen anser att det är önskvärt att öka andelen
internationella studenter i Sverige från olika delar
av världen. Detta gynnar förståelsen för andra kulturer
och möjliggör långsiktiga kontakter och samarbeten.
Det finns ett växande behov av högre utbildning i världen.
På den framväxande internationella utbildningsmarknaden
är de engelskspråkiga länderna redan mycket aktiva.
Detta har föranlett andra länder, t.ex. Tyskland och
Frankrike, att vidta särskilda åtgärder för en ökad
internationell rekrytering. Frankrike har upprättat
en särskild rekryteringsorganisation (EduFrance) och
i Tyskland har rektorskonferensen engagerat sig i
marknadsföringen utomlands av tyska universitet och
högskolor.
Allt fler länder erbjuder på ett systematiskt sätt
högre utbildning för studenter från Asien, Latinamerika
och Afrika. Motiven för detta varierar. Det kan vara
ett led i det egna landets biståndsverksamhet, ett
sätt att på affärsmässiga grunder sälja utbildning
eller ett försök att genom utbildning etablera nätverk
i länder vars internationella betydelse är stor eller
ökar.
Ett mer aktivt svenskt deltagande på en global
utbildningsmarknad skulle leda till nya internationella
nätverk och kontakter vilket i sin tur kan bidra till
en egen kunskapsproduktion och till en ännu högre
kvalitet inom utbildning och forskning.
Eftersom användningen av informationsteknik i undervisningen
fått en allt större betydelse skulle samtidigt Sveriges
ställning som ICT-nation kunna stärkas.
Allt fler universitet och högskolor, såväl i Sverige
som i andra länder, erbjuder kurser och utbildningar
på distans via Internet. Många av de utländska
universiteten tar betalt för dessa kurser men den
svenska högskolan saknar en sådan möjlighet. Detta
minskar incitamenten och resurserna att utveckla
distansutbildning.
Utbildning vid svenska universitet och högskolor är
avgiftsfri, liksom i de övriga nordiska länderna och
vissa andra länder i Europa. I länder som Australien,
Kanada, Storbitannien och USA är utbildningar till
stor del avgiftsbelagda, vilket ger större möjligheter
till rekrytering av utländska studenter. Inom Europa
finns också tendenser att införa avgifter. I Sverige
är principen om en avgiftsfri högskoleutbildning för
landets egna medborgare en viktig demokratifråga. När
det däremot gäller gäststuderande från länder utanför
EES-området finns det anledning att utreda en
avgiftsbeläggning.
Uppdraget
Utredaren skall:
· utreda i vilken omfattning och på vilket sätt som
det informeras om svensk högre utbildning i andra
länder samt lämna förslag till hur den verksamheten
kan förstärkas,
· utreda hur utländska gäststudenter uppfattar sin
studietid i Sverige och vilka eventuella svårigheter
och hinder de stöter på i sina studier och under sin
vistelse samt lämna förslag på hur olika hinder, t.ex.
språkhinder, kan reduceras,
· lämna förslag till hur antalet utländska gäststudenter
vid svenska universitet och högskolor kan öka, såväl
avseende grundutbildning som forskarutbildning,
· utreda i vilken omfattning andra länder tar ut avgifter
av utländska gäststudenter eller planerar att göra det,
och
· lämna förslag till vilka förutsättningar som bör
gälla för att avgiftsbelägga studier i Sverige samt
föreslå avgiftssystem för gäststudenter från länder
utanför EES-området samt vilka konsekvenser avgifter
skulle få.
Förslagen får inte leda till konsekvenser som negativt
påverkar högskolans uppgift att erbjuda avgiftsfri
utbildning till studenter inom EU. Vidare får förslagen
inte ha en negativ inverkan på Sveriges internationella
eller nordiska utbildnings- och forskningssamarbete.
Utredarens förslag skall rymmas inom befintliga ramar.
Om förslagen har ytterligare kostnadskonsekvenser skall
utredaren lämna förslag till finansiering.
Uppdraget skall utföras efter samråd med berörda
myndigheter och organisationer.
Uppdraget skall redovisas senast den 30 juni 2000.