Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Konsumentpolitiken inför ett nytt sekel, Dir. 1999:1
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1999-01-07
Dir. 1999:1
Beslut vid regeringssammanträde den 7 januari 1999
Sammanfattning av uppdraget
Sverige har ett gott grundläggande konsumentskydd och goda
förutsättningar för att driva en aktiv konsumentpolitik. Samhället har
dock genomgått stora förändringar på senare år, vilket gör att
konsumentpolitiken behöver ses över på nytt.En parlamentarisk kommitté
får i uppgift att lämna förslag om hur den framtida konsumentpolitiken
skall kunna ge människor förutsättningar att känna sig trygga som
konsumenter och ha ett starkt inflytande över sin vardagssituation.
Kommittén skall identifiera konsumentpolitikens långsiktiga innehåll och
prioriteringar. Utredningen skall genomföras i ett tydligt
EU-perspektiv, där det nordiska samarbetet är en viktig bas. Kommittén
skall för detta ändamål göra en utvärdering och en översyn av de
konsumentpolitiska målen. Vid behov skall kommittén föreslå hur målen
kan utvecklas och förbättras, mot bakgrund av de nya förutsättningarna
som samhället ger. Kommittén skall också avväga vilka medel i form av
lagstiftning och ekonomiska och andra resurser som bör utnyttjas för att
bäst nå dessa mål. Miljömålet i konsumentpolitiken utvärderas löpande i
annan ordning och någon särskild analys av detta skall inte göras i
denna utredning, om det inte visar sig vara av särskild vikt ur ett
helhetsperspektiv.
Kommittén skall särskilt analysera målen och medlen för
konsumentaspekterna inom områdena hushållsekonomi och finansiella
tjänster, informationsteknik, produktsäkerhet och marknadsbevakning.
Bakgrund
Inledning
Sverige har ett gott grundläggande rättsligt konsumentskydd och en
fungerande struktur för myndighetsutövning på konsumentområdet. Det
finns en god grund för t.ex. produktsäkerhetsarbete, lokal rådgivning
vid köp av varor, arbete med reklamationshantering och tvistlösning,
budgetrådgivning, produkttester, konsumentinformation och
konsumentutbildning. De konsumentskyddande myndigheter som finns har
högt förtroende bland konsumenterna och ger Sverige goda förutsättningar
att driva en aktiv konsumentpolitik till gagn för konsumenterna.
Konsumentpolitikens mål
År 1972 antog riksdagen riktlinjer för konsumentpolitiken (prop.
1972:33, bet. 1972:NU40, rskr. 1972:225). Målet skulle vara att stödja
konsumenterna och förbättra deras ställning på marknaden. År 1986
beslutade riksdagen om nya riktlinjer (prop. 1985/86:121, bet.
1985/86:LU34, rskr. 1985/86:292), som innebar att konsumentpolitiken
skulle bli tydligare inriktad på hushållsekonomiska frågor, särskilt på
hushållens baskonsumtion. Ett mål för konsumentpolitiken blev därför att
stödja hushållen i deras strävan att effektivt utnyttja sina resurser.
Det tidigare målet att konsumenternas ställning på marknaden skulle
förbättras fördes också vidare med en viss justering.De nuvarande målen
för konsumentpolitiken lades fast av riksdagen 1995 (prop. 1994/95:140,
bet. 1994/95:LU32, rskr. 1994/95:438). De tidigare målen om hushållens
resurser och konsumentens ställning på marknaden förblev grundläggande
för det fortsatta arbetet, men förtydligades och förstärktes. Ett nytt
mål om att skydda konsumenternas hälsa och säkerhet tillfördes. Det allt
starkare sambandet mellan miljöpolitik och konsumentpolitik behövde
också komma till uttryck i målen. Riksdagen beslutade därför att ett
ytterligare mål för konsumentpolitiken skulle vara att sådana
konsumtions- och produktionsmönster utvecklas som minskar
påfrestningarna på miljön och bidrar till en långsiktigt hållbar
utveckling.De gällande konsumentpolitiska målen är således:
- Att konsumenterna skall ha en stark ställning på marknaden,
- Att hushållen skall ha goda möjligheter att utnyttja sina ekonomiska
och andra resurser effektivt,
- Att konsumenternas hälsa och säkerhet skyddas, och
- Att sådana konsumtions- och produktionsmönster utvecklas som minskar
påfrestningarna på miljön och bidrar till en långsiktigt hållbar
utveckling.
Till detta kommer att Konsumentverket sedan den 1 juli 1997 har
ett särskilt mål inom ramen för energihushållningsprogrammet.
Regeringens skrivelse Konsumentpolitiken i EU - mål och inriktning för
det svenska arbetet (skr. 1995/96:181, bet. 1995/96:LU26, rskr.
1995/96:292) redogjorde för mål och inriktning för arbetet med
konsumentfrågor i EU. Det övergripande målet skall vara att ge
konsumenterna en stark ställning på marknaden och att främja
konsumenternas intressen och inflytande i ett integrerat Europa.
Samtidigt skall det vara möjligt att bibehålla och utveckla nivån på
svensk konsumentpolitik.
En handlingsplan för att nå miljömålet presenterades i regeringens
skrivelse Konsumenterna och miljön - en handlingsplan för hållbar
utveckling (skr. 1997/98:67, bet. 1997/98: LU21, rskr
1997/98:220).
Myndigheter och organisationer
Konsumentverket/Konsumentombudsmannen (KO) är central statlig
förvaltningsmyndighet för konsumentfrågor och har enligt förordningen
(1995:868) med instruktion för Konsumentverket huvudansvar för att
genomföra den statliga konsumentpolitiken. Verkets uppgifter är i stor
utsträckning inriktade på förebyggande åtgärder och tillsyn av marknaden
enligt marknadsrättslig lagstiftning. Allmänna reklamationsnämnden har
enligt förordningen (1998:1583) med instruktion för Allmänna
reklamationsnämnden till uppgift att pröva tvister mellan konsumenter
och näringsidkare som rör varor, tjänster och andra nyttigheter
(konsumenttvister) samt ge rekommendationer om hur tvisterna bör lösas.
Andra myndigheter med bl.a. konsumentskyddande uppgifter är t.ex.
Fastighetsmäklarnämnden, Resegarantinämnden, Livsmedelsverket och
Finansinspektionen. Dessutom prövar Marknadsdomstolen med Stockholms
tingsrätt som första instans marknadsrättsliga mål. Det nordiska
miljömärkningssystemet handhas sedan januari 1998 i Sverige av ett
aktiebolag, SIS Miljömärkning AB. Bolaget ägs gemensamt av staten och
SIS - Standardiseringen i Sverige och skall inte vara vinstgivande.
Kommunal konsumentverksamhet är viktig för att konsumenterna skall ha
nära till objektiv och oberoende rådgivning. Konsumentvägledning finns i
de flesta kommuner, men har varierande omfattning. Totalt sett bedrivs
dock en omfattande verksamhet, där viktiga inslag är budgetrådgivning,
reklamationshantering och medling i konsumenttvister, skuldsanering,
förköpsrådgivning, skolkontakter, marknadsbevakning och
konsumenträttslig rådgivning. Utöver detta finns andra former av
institutioner dit den enskilde kan vända sig för rådgivning, t.ex.
Konsumenternas bank- och försäkringsbyråer.Frivilliga organisationer med
konsumentfrågor som huvuduppgift är t.ex. de båda
paraplyorganisationerna Sveriges Konsumentråd och Konsumenter i
Samverkan. Vissa andra organisationer har konsumentpolitiska program som
en del av sin verksamhet, t.ex. organisationer inom
fackföreningsrörelsen, kvinnoorganisationer och hushållningssällskap.
Lagstiftning
Många lagar som innehåller regler till skydd för konsumenter kom till
under 1970-talet och början av 1980-talet. Dessa har efter hand
reviderats och byggts ut. Exempel på marknadsrättsliga lagar är
marknadsföringslagen (1995:450), lagen (1994:1512) om avtalsvillkor i
konsumentförhållanden och prisinformationslagen (1991:601).
Civilrättsliga konsumentskyddslagar är konsumentköplagen (1990:932) och
konsumenttjänstlagen (1985:716). Det finns också lagar som innehåller
både marknadsrättsliga och civilrättsliga bestämmelser, t.ex.
konsumentkreditlagen (1992:830), hemförsäljningslagen (1981:1361) och
konsumentförsäkringslagen (1980:38). På produktsäkerhetsområdet finns
produktsäkerhetslagen (1988:1604). Flera lagar har tillkommit i samband
med EES-avtalet. Det gäller t.ex. produktansvarslagen (1992:18), lagen
(1992:1672) om paketresor, lagen (1992:1327) om leksakers säkerhet samt
lagen (1992:1326) om personlig skyddsutrustning för privat bruk. Efter
EU-inträdet har bl.a. en lag (1997:218) om konsumentskydd vid avtal om
tidsdelat boende (s.k. time-sharing) tillkommit. Arbetet med att
genomföra EG:s rättsakter pågår kontinuerligt i Sverige. För närvarande
pågår t.ex. ett arbete med att genomföra Europaparlamentets och rådets
direktiv 97/7/EG om konsumentskydd vid distansavtal samt direktiv
97/5/EG om gränsöverskridande betalningar.
Nya förutsättningar för konsumentpolitiken
EU-medlemskapet och övriga nya internationella förutsättningar
Betydelsen av internationaliseringen har generellt sett ökat på
konsumentpolitikens område. Sverige anslöt sig till EES-avtalet den 1
januari 1994 och blev medlem i Europeiska unionen EU den 1 januari
1995. Detta är förmodligen de viktigaste förändringarna på senare år för
konsumenter i Sverige och för den svenska konsumentpolitiken. Svensk
konsumentpolitik är i dag djupt integrerad med den gemensamma
konsumentpolitiken i EU. Att bevaka och utveckla den svenska
konsumentpolitiken är oförändrat viktigt, men det kan inte göras
isolerat från utvecklingen i EU. Det är därför i stora stycken inte
längre ändamålsenligt att skilja mellan svensk och europeisk
konsumentpolitik, utan dessa båda måste ses i ett sammanhang. Arbetet
med att förbättra EU:s konsumentskyddande lagstiftning har stärkts under
senare år. I vissa delar har man uppnått en standard som närmar sig den
svenska lagstiftningen. Närhetsprincipen tillåter vidare att Sverige i
vissa sammanhang kan gå före och utveckla den nationella delen av
konsumentpolitiken, samtidigt som Sverige arbetar för ett bra gemensamt
konsumentskydd i EU. Fortfarande finns det områden som är i behov av
gemenskapsreglering, och ett ökat samarbete mellan konsumentskyddande
myndigheter på EU-nivå är nödvändigt när det gäller tillsynsarbete och
erfarenhetsutbyte. Ett ökat konsumentinflytande i
standardiseringsprocessen, nationellt såväl som i de
europeiska organen, är också nödvändigt. Ratificeringen av
Amsterdamfördraget beräknas vara klar under våren 1999. Fördraget
innebär en förstärkning av grunden för konsumentpolitiken inom EU. De
konsumentpolitiska målen formuleras klarare och det står nu helt klart
att konsumentpolitik skall ses som ett självständigt politikområde.
Vidare kommer införandet av den gemensamma valutan, euron, den 1 januari
1999 i elva medlemsländer att påverka svenska konsumenter även om
Sverige inte deltar från början i valutasamarbetet. Rollen för det
nordiska samarbetet har förändrats i och med att tre nordiska länder nu
är medlemmar i EU. Det nordiska samarbetet är en viktig bas för
samarbete i olika EU-frågor. Internationellt arbete kring frågor som på
olika sätt berör konsumentaspekter bedrivs vidare inom ramen för såväl
FN, Världshandelsorganisationen WTO som Organisationen för ekonomiskt
samarbete och utveckling OECD.
Teknisk utveckling och ett ökat informationsutbud
Informationstekniken har utvecklats snabbt under det senaste årtiondet,
och många konsumenter har i dag tillgång till informationssamhällets
tjänster som bank-på-telefon, Internet, fax- och mobiltelefontjänster.
Denna utveckling innebär såväl möjligheter som problem för
konsumenterna. Informationstekniken kan jämfört med tidigare ge
konsumenterna ökad tillgänglighet till varor, tjänster och information.
Utöver alla möjligheter som informationstekniken kan erbjuda i form av
ökad service, exempelvis för befolkning i glesbygd, är det viktigt att
tekniken inte skapar nya klyftor i samhället. När den elektroniska
informationsspridningen blir allt mer omfattande och i vissa stycken
ersätter tryckta medier, förändras människors konsumtion av medier. Det
nya informationssamhället torde därmed innebära en förändring av
konsumenternas kunskaper om olika marknader. Men om utvecklingen också
innebär att marknaden för tryckta dagstidningar minskar, kan det medföra
en ökad risk för att vissa konsumentgrupper, som inte har möjlighet att
använda t.ex. Internet, inte får tillgång till viktig information.På
bl.a. dagligvaruområdet har mängden information ökat de senaste åren,
och utformningen av informationen kan dessutom vara sådan att det är
svårt för konsumenterna att skilja objektiv produktinformation från
subjektiv. En utredning (Konsumentinformation om dagligvaror, In
1997:13, dir. 1997:151, tilläggsdir. 1998:94) arbetar för närvarande med
dessa frågor. Den ökade internationaliseringen och Sveriges inträde på
den gemensamma marknaden kombinerat med den tekniska utvecklingen ger
konsumenterna tillgång till nya och ibland billigare produkter. Detta
beror på att konkurrensen ökar i takt med en ökad tillströmning av
företag och produkter från andra länder. Ett exempel är att det i vissa
bostadsområden finns en växande marknad av direktimporterade varor som
försäljs via torghandel. Men det finns också en risk för farliga
produkter, eftersom den konsumentskyddande lagstiftningen varierar
kraftigt i olika delar av världen. Sverige arbetar därför aktivt
för att det gemensamma regelverket inom EU skall motverka en sådan
skadlig import. Det är positivt att konsumenterna ges ökade möjligheter
till handel på nya marknader och över gränserna, t.ex. via Internet, men
för att en sådan handel skall få ökad spridning måste konsumenterna ha
tillgång till goda tekniska lösningar och kunna känna förtroende för
såväl tekniken som marknadens funktioner.
Ändrade ekonomiska förutsättningar för hushållen
Många hushåll har under 1990-talet fått känna av ett minskat ekonomiskt
utrymme, och skillnaderna mellan olika samhällsgrupper har ökat. Detta
beror framför allt på den höga arbetslösheten samt förändringar i olika
transfereringssystem. Barnfamiljer med låg inkomst har enligt
Konsumentverkets beräkningar haft svårast att klara sin ekonomi, medan
hushåll utan barn klarat sig bäst.
Utvecklingen av hushållens ekonomi påverkas bl.a. av förändringar som
rör arbetsmarknad, lönebildning, inflation, ränteläge, fastighetspriser,
hyressättning, pensioner, transfereringar etc. Dessa faktorer påverkas i
sin tur av den svenska ekonomins totala tillväxt och den inhemska
ekonomiska politiken såväl som den internationella
konjunkturutvecklingen.
Finansiella tjänster påverkar i hög grad hushållens ekonomi. Dessa
tjänster omfattar exempelvis olika betaltjänster och sparformer,
kreditgivning och försäkringar. Ett gott konsumentskydd har skapats
genom viss lagstiftning. Det har också stärkts genom att man utöver den
befintliga försäkringsavdelningen inrättat en bankavdelning för
hantering av enskilda tvister på Allmänna reklamationsnämnden. Andra
exempel på stärkt konsumentskydd på området finansiella tjänster är att
möjlighet i dag finns till kvalificerad konsumentrådgivning genom
samarbete mellan de kommunala konsumentvägledarna och Konsumenternas
bank- och försäkringsbyråer, samt att
Konsumentverket/Konsumentombudsmannen bevakar marknadsföring och
avtalsvillkor på det finansiella området.
Konsumentombudsmannen har också sedan drygt ett år tillbaka (från den 1
december 1997) möjlighet att biträda enskilda i allmän domstol när det
gäller finansiella tjänster. Finansinspektionen bedriver ett aktivt
arbete med att få de olika instituten att införa klagomålsansvariga.
Regeringen har också nyligen lämnat ett uppdrag till Finansinspektionen
att i samråd med Konsumentverket kartlägga de svenska bankernas
kostnadsuttag och föreslå hur konsumentinformation skall utformas.
Information rörande pensioner skall i dag första hand lämnas av
försäkringskassorna. Premiepensionsmyndigheten skall därutöver svara för
ett allmänt informationsmaterial om de fonder som anmälts till
premiepensionssystemet.
På vissa områden, såsom för en del sparformer och betaltjänster, saknas
dock för närvarande ett samordnat rättsligt skydd. År 1995 lämnade
Betaltjänstutredningen betänkandet (SOU 1995:69) med förslag om bl.a.
civilrättsliga regler till skydd för konsumenter. Betänkandet bereds för
närvarande inom Regeringskansliet. Den ökade globaliseringen på detta
område ger vidare ett behov av ett konsumentskydd som fungerar över
gränserna. Detta gäller främst inom EU, och arbete pågår därför med
utarbetande av en gemensam handlingsplan för finansiella tjänster. För
närvarande behandlas dessutom ett direktivförslag angående
distansförsäljning av finansiella tjänster till konsumenter och ett
förslag om elektroniska pengar. Rådgivningen till konsumenterna är till
stor del väl utvecklad på det hushållsekonomiska området. Det finns dock
några viktiga områden där det i dag är svårt för den enskilde att få
objektiv och oberoende rådgivning; detta gäller framför allt rådgivning
vid bostadsköp och pensionssparande. Avregleringen av olika marknader
har för den enskilde inneburit ökade valmöjligheter. Det gäller
marknader som tidigare varit monopoliserade (t.ex. elektricitet), det
ökade antalet entreprenadavtal som sluts i kommunerna (t.ex. för
sophämtning) och det ökade antalet privata alternativ på olika marknader
som tidigare till största delen har skötts av kommuner och landsting
(t.ex. inom vård och omsorg). Men det har också lett till mer oklara
gränser för vilka regler som gäller. Det har uppstått en gråzon mellan
de tjänster samhället tillhandahåller och vad som bjuds ut på
en fri marknad. En gränsdragning mellan vad som är eller bör vara
konsumenträttigheter och vad som faller inom andra politiska områden,
t.ex. socialpolitik, är därför ibland svår att göra för den enskilde.
Ett visst klargörande innebär Högsta domstolens dom den 12 november 1998
i mål nr T 2842-97. Bakgrunden till målet var att en förälder hade
begärt att få tillbaka erlagd daghemsavgift med hänvisning till att
kommunen hade åsidosatt sina skyldigheter i rättsförhållandet mellan
parterna bl.a. genom att barnomsorgen äventyrat barnens hälsa på grund
av förekomst av mögel i lokalen. Högsta domstolen konstaterade att
rättsförhållandet mellan parterna hade så pass starka privaträttsliga
inslag att det förelåg ett ömsesidigt förpliktande avtal.
Behov av en översyn
Den svenska konsumentpolitiken berör människors vardag och är en del av
välfärdspolitiken, såväl som den är en del av och en drivande kraft i
den gemensamma konsumentpolitiken i EU. Dagens konsumenter ser ett
samhälle som förändrats kraftigt på några få år och som fortsätter att
förändras snabbt. Konsumentpolitiken måste därför anpassas till delvis
nya områden och marknader. Viktiga konsumentpolitiska områden och
arbetsformer behöver analyseras i syfte att uppnå en så effektiv
konsumentpolitik som möjligt.
Mot bakgrund av detta finns ett behov av att göra en översyn av de
konsumentpolitiska mål som riksdagen fastslog 1995 och granska
möjligheterna för att vidareutveckla den svenska konsumentpolitiken. Det
finns också ett behov av att granska arbetsformer och de medel i form av
t.ex. lagstiftning och ekonomiska och andra resurser som står till
konsumentpolitikens förfogande.
Uppdraget
En parlamentarisk kommitté tillkallas för att lämna förslag om hur den
framtida konsumentpolitiken skall utformas för att kunna ge människor
förutsättningar att känna sig trygga som konsumenter och ha ett starkt
inflytande över sin vardag. Kommittén skall identifiera vilka områden
som långsiktigt bör prioriteras inom konsumentpolitiken och vilken
ambitionsnivå som bör gälla på de olika områdena. I detta ingår att
värdera vad som skall vara konsumentpolitikens huvudinriktning, och en
modell skall föreslås för det offentliga åtagandet på konsumentområdet.
Kommittén skall för detta ändamål göra en utvärdering och en översyn av
de konsumentpolitiska målen och arbetet. Vid behov skall kommittén
föreslå hur målen kan utvecklas och fungera bättre, mot bakgrund av de
nya förutsättningarna i samhället. Utredningsuppdraget skall fullgöras i
ett tydligt EU-perspektiv. Det bör beaktas att det nordiska samarbetet
är en viktig bas i det konsumentpolitiska arbetet, också inom ramen för
EU-arbetet. Kommittén skall också föreslå vilka arbetsformer och medel i
form av lagstiftning och ekonomiska och andra resurser som bör utnyttjas
för att öka möjligheterna att nå dessa mål. Kommittén skall, mot
bakgrund av de tidigare beskrivna nya förutsättningarna för
konsumentpolitiken, särskilt analysera och vid behov lämna förslag i
fråga om följande områden:
Den svenska konsumentpolitiken i EU och andra internationella sammanhang
Regeringens inriktning för arbetet med konsumentpolitik i EU
formulerades efter endast ett års medlemskap i unionen. Svensk
konsumentpolitik är i dag djupt integrerad med EU:s konsumentpolitik,
och de fyra år Sverige nu varit medlem har gett oss erfarenheter kring
hur konsumentpolitik kan utformas i Sverige och EU. Kommittén skall
därför analysera om EU-aspekten bör betonas tydligare i
konsumentpolitikens mål, och föreslå på vilket sätt detta i så
fall bör ske. Kommittén skall vidare lämna värdera vilka strategier som
är lämpliga för att Sverige skall kunna bedriva ett kraftfullt och
initierat arbete med konsumentfrågor inom EU och andra relevanta
internationella forum och vilka sakfrågor som särskilt bör lyftas fram.
Slutligen skall kommittén se över vilken roll Sverige bör spela i det
nordiska konsumentpolitiska samarbetet.
Konsumenterna och informationssamhället
Utvecklingen av den moderna informationstekniken är viktig för
konsumenterna, och konsumentpolitiken måste hålla samma utvecklingstakt.
För konsumenterna är aspekter som rör rättsskydd, tillgänglighet,
användarvänlighet och säkerhet grundläggande för att de skall kunna
utnyttja informationstekniken på bästa sätt. När det gäller
konsumenträttsliga aspekter kartlägger för närvarande Utredningen
angående konsumenträttigheter i IT-samhället (In 1998:06, dir. 1998:64)
vilka problem av främst marknadsrättslig natur som konsumenten kan
ställas inför i samband med elektronisk kommunikation i
informationssamhället. Den skall också analysera om det finns behov av
någon form av ökat konsumentskydd i aktuella fall. Utgångspunkten skall
vara att stärka konsumenternas rättigheter i informationssamhället. Det
är angeläget att alla i samhället kan ta del av de möjligheter den nya
tekniken medför. Huvudinriktningen i den nationella IT-strategin är just
att stimulera användningen av informationstekniken. Målet är att alla
skall ha lika möjligheter att använda informationstekniken som ett medel
för ökad kunskap, demokrati och rättvisa. IT-infrastrukturutredningen
(K 1998:07, dir. 1998:61) har därför bl.a. fått i uppdrag att analysera
tillgången till avancerad informations- och kommunikationsteknisk
infrastruktur ur ett regionalt och socialt perspektiv. Utöver detta
finns ett behov av att i detta sammanhang särskilt se över frågor som
rör användarvänlighet och service till konsumenterna. God information
genom olika media är nödvändig för att konsumenterna skall kunna göra
rationella val på marknaden. Det är därför viktigt att konsumenterna har
tillgång till god information, att de kan använda informationen på ett
bra sätt och att de kan skilja på objektiv och subjektiv information.
Kommittén skall analysera frågan och lämna förslag om hur frågor som har
samband med användarvänlighet, service och god information kan få en
tillfredsställande lösning, t.ex. genom utbildningsinsatser. Slutligen
skall kommittén analysera säkerhetsaspekter ur ett konsumentperspektiv
rörande användning av informationsteknik, t.ex. sådant som rör
användning av betalkort, feldebiteringar och dröjsmål med
betalningsförmedling. och lämna förslag om hur konsumenterna kan
tillförsäkras att informationstekniken kan användas på ett säkert sätt.
I detta sammanhang kan frågor som rör samhällets tillsyn behöva
uppmärksammas. Här skall särskilt beaktas det arbete som bedrivs inom
t.ex. Banklagskommittén (Fi 1995:09, dir. 1995:86).
Hushållsekonomiska frågor
En viktig uppgift för konsumentpolitiken är att garantera att man i
samhället löpande analyserar och beaktar de verkliga hushållsekonomiska
effekterna av den ekonomiska utvecklingen i omvärlden i stort samt
effekterna av politiska och andra beslut med ekonomisk anknytning.
Hushållsekonomiska bedömningar är viktiga för det löpande ekonomisk-
politiska arbetet. Analyser av hushållsekonomiska effekter måste därför
ske på ett tidigt stadium - men också fungera som en kontrollstation för
välfärdspolitiken. Kommittén skall föreslå vilka analyser ur en
konsumentpolitisk synvinkel som behövs på det hushållsekonomiska området
och hur sådana skall genomföras. På området finansiella tjänster skall
kommittén analysera om det konsumenträttsliga skyddet, inte minst vad
gäller informationskrav, är tillräckligt t.ex. när det gäller vissa
sparformer och betaltjänster. Om inte, bör kommittén föreslå hur det kan
förbättras. Kommittén bör också analysera om Konsumentombudsmannens
möjlighet att biträda enskilda i allmän domstol beträffande finansiella
tjänster bör permanentas. Den gränsöverskridande handeln med dessa
tjänster bör beaktas i arbetet, liksom utvecklingen inom EU och den
internationella utvecklingen i övrigt.
Banklagskommittén (Fi 1995:09, dir. 1995:86) arbetar för närvarande med
en översyn av Finansinspektionens roll vad gäller konsumentskydd. Det
övervägs här vilka uppgifter som lämpar sig att överföra till
Konsumentverket. Det finns som tidigare nämnts några viktiga
områden där det i dag är svårt för den enskilde att få objektiv och
oberoende hushållsekonomisk rådgivning på ett samordnat sätt. Framför
allt gäller detta information vid bostadsköp och pensionssparande.
Kommittén skall därför lämna förslag på hur man kan lösa frågan om
lokal, objektiv och oberoende rådgivning på dessa områden.Avregleringen
av vissa marknader och konkurrensutsättning av vissa tjänster i
kommunerna har för den enskilde inneburit ökade valmöjligheter men också
lett till mer oklara gränser för vilka regler som gäller. Det är
angeläget att klargöra vilken roll konsumentpolitiken har i detta
sammanhang. Kommittén skall därför analysera vilka rättigheter den
enskilde har i sin roll som medborgare respektive som konsument i olika
sammanhang. Kommittén skall också överväga vilka instanser man bör kunna
vända sig till med eventuella klagomål och för att få information.
Produktsäkerhetsfrågor
Arbetet med produktsäkerhetsfrågor bör analyseras i ett internationellt
perspektiv. Kommittén skall analysera om arbetet med
produktsäkerhetsfrågorna bör förändras, och lämna förslag om hur detta i
så fall skall ske. Kommittén skall också analysera vilka statistiska
grunddata som behövs för detta arbete, om ett nationellt
skaderapporteringssystem behövs samt hur det i så fall bäst kan
utformas. Kommittén skall vidare föreslå hur tillsyn och
marknadsbevakning bör utformas på konsumentområdet, och hur detta arbete
bör finansieras. Slutligen skall kommittén analysera om
konsumentinflytandet bör stärkas i standardiseringsprocessen samt lämna
förslag på hur det i så fall bör ske.
Nya roller för de konsumentpolitiska aktörerna
Förutsättningarna har förändrats och rollerna ändrats även för de olika
aktörerna på det konsumentpolitiska området, såsom myndigheter,
konsumentvägledare och konsumentorganisationer. Konsumenternas
förtroende för Konsumentombudsmannen (KO) och Konsumentverket är stort,
men kommittén bör ändå analysera om och i så fall hur
ombudsmannafunktionen respektive verkets roll kan vidareutvecklas och
tydliggöras ytterligare. Kommittén skall analysera om man bör stärka
marknadsrätten och ge KO möjligheten att förordna om näringsförbud vid
grova åsidosättanden på det marknadsrättsliga området. En sådan åtgärd
skulle kunna underlätta för KO att sanera marknaden från de företag som
systematiskt bryter mot den konsumentskyddande lagstiftningen. Kommittén
skall också analysera om KO:s roll kan vidareutvecklas genom möjligheten
att ge biträde åt enskilda även på andra områden än finansiella
tjänster. Konsumentverket utför en viktig utrednings- och
analysverksamhet, arbetar med att stödja den lokala
konsumentrådgivningen samt utarbetar utbildnings- och
informationsmaterial. Kommittén skall se över om dessa funktioner kan
utvecklas ytterligare. Rådgivningen till konsumenterna i kommunerna är
en viktig del av konsumentpolitiken. Kommittén skall lämna förslag på
hur konsumenternas rätt till lokal, objektiv och oberoende
konsumentvägledning bäst kan tas till vara. Det bör här bl.a. beaktas
att människor med utländsk bakgrund kan ha bristande kunskaper i svenska
språket. En särskilt viktig fråga att analysera är hur arbetet med
budgetrådgivning och skuldsanering kan förstärkas. Det svenska
deltagandet i den nordiska miljömärkningsverksamheten har i ca ett års
tid bedrivits i aktiebolaget SIS Miljömärkning AB. Kommittén skall
genomföra en utvärdering av de organisatoriska formerna och lämna
förslag om formerna för det fortsatta statliga engagemanget i det
nordiska miljömärkningssystemet.
Konsumentorganisationerna har fått nya uppgifter och spelar en allt
viktigare roll som opinionsbildare inom konsumentpolitiken.
Organisationerna har dock små ekonomiska resurser. Kommittén skall
analysera och lämna förslag om vilket engagemang det offentliga bör ha,
t.ex. ekonomiskt, i konsumentorganisationerna.
Information, utbildning och forskning på konsumentområdet
Forskning om produktsäkerhet, hushållsekonomi, konsumenters behov och
beteenden etc. är viktig för att fördjupad kunskap som underlag för
konsumentpolitiska insatser. Konsumentforskningsutredningen lämnade år
1996 förslag om hur konsumentforskningen skulle kunna organiseras, men
någon större satsning har inte kunnat göras på detta område.
Vetenskapliga underlag blir dock allt viktigare i ett internationellt
perspektiv, och det är därför viktigt att Sverige har tillgång till
sådant material för att stärka möjligheterna att påverka den
internationella utvecklingen på konsumentområdet. Relevant kunskap är
också en förutsättning för att konsumenterna själva skall kunna göra
rationella val på marknaden, för att de skall kunna tillvarata sina
rättigheter och i övrigt agera med styrka som konsumenter. Kommittén
skall därför analysera och lämna förslag om hur samhällets ansvar för
konsumentinformation konsumentutbildning och forskning bör utformas och
finansieras. Kommittén skall också analysera om det behövs det särskilda
insatser för unga konsumenter, eller om konsumentinformationen behöver
tydliggöras för personer med bristande kunskaper i svenska språket.
Övrigt
Det står kommittén fritt att även i andra hänseenden ta upp frågor och
lägga förslag som rör konsumentpolitik och som kan vara av betydelse för
området. När det gäller området konsumenterna och miljön har regeringen
nyligen presenterat en åtgärdsinriktad handlingsplan, och en utvärdering
av arbetet med miljömålet i konsumentpolitiken genomförs löpande. Det
finns därför inget behov av att i denna utredning granska detta vidare.
Kommittén bör dock analysera miljömålets relation till de övriga målen
och identifiera eventuella målkonflikter. Om det för helhetens skull
visar sig finnas behov av förändringar av miljömålet, kan förslag läggas
fram i detta avseende.
Ekonomiska konsekvenser av förslagen skall beräknas. I de fall
kommittén lämnar förslag om ökade statliga insatser skall kommittén
också lämna förslag till finansiering genom effektivisering eller
omprövning. Kommittén bör lyfta fram goda exempel och nya lösningar på
konsumentpolitiska problem och visa på möjligheter till
erfarenhetsutbyte mellan olika aktörer.
Arbetets bedrivande
Kommittén skall i sitt arbete samråda med berörda myndigheter och
pågående utredningar som har relevans för detta utredningsuppdrag,
särskilt de utredningar som nämns i dessa direktiv. Kommittén bör föra
en nära dialog med konsumenter och deras företrädare samt med andra
intressenter.
Om de förslag som lämnas har betydelse för den kommunala självstyrelsen,
skall konsekvenserna i det avseendet särskilt anges. Detsamma gäller när
ett förslag har betydelse för brottsligheten och det brottsförebyggande
arbetet, för sysselsättning och offentlig service i olika delar av
landet, för små företags arbetsförutsättningar, konkurrensförmåga eller
villkor i övrigt i förhållande till större företags, för jämställdheten
mellan kvinnor och män eller för möjligheten att nå de
integrationspolitiska målen. Förslagen lämnas skall vidare vara i linje
med regeringens målsättning med en från miljösynpunkt hållbar utveckling
i samhället.
I analysarbetet och vid konsekvensbeskrivningar av regleringarna skall
kommittén i tillämpliga delar följa regeringens beslut den 1 september
1994 om en ordning för systematisk genomgång i Regeringskansliet av
företagsregler, liksom de checklistor m.m. som anges i beslutet.
Kommitténs förslag skall redovisas senast den 15 mars år 2000.
Delrapporter skall lämnas om finansiella tjänster senast den 15
september 1999 och om utvärdering av verksamheten inom SIS Miljömärkning
AB senast den 30 november 1999.