Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Ekonomiskt samarbete i Östersjöregionen, Dir. 1998:97
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1998-12-03
Dir. 1998:97
Beslut vid regeringssammanträde den 3 december 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En beredning tillkallas med uppgift att utarbeta en strategi för
Sveriges agerande på det ekonomiska området i Östersjöregionen med
avsikt att, utifrån svenskt intresse, bidra till ökad handel och ökade
investeringar. Beredningen skall lämna förslag till prioriteringar,
riktlinjer och beredningsordning för stöd ur anslaget för
näringslivsutveckling i Östersjöregionen samt bl.a. analysera behovet av
åtgärder för stöd inför deltagande i och
tillskapande av projekt.
Bakgrund
Den svenska regeringen har tagit en rad initiativ för att främja handel,
investeringar och ekonomisk utveckling i Östersjöregionen. De
frihandelsavtal som Sverige ingick med var och en av de baltiska
staterna år 1992 var av stor betydelse för EU:s beslut att också ingå
frihandelsavtal med dessa länder. EU:s frihandelsavtal har inkorporerats
i de associationsavtal som trädde i kraft den 1 februari 1998.
Förhandlingar om medlemskap i EU har inletts med Estland och Polen och
förberedande förhandlingar pågår med Lettland och Litauen. Med Ryssland
har EU ingått ett s.k. partnerskaps- och samarbetsavtal. Sverige har i
alla dessa sammanhang varit pådrivande inom EU.
Sverige har tillsammans med övriga nordiska länder svarat för den
största enskilda satsningen för att främja framväxten av små och
medelstora företag i de baltiska länderna. Denna satsning - Baltiska
investeringsprogrammet - har genererat drygt 1,5 miljarder kronor i form
av investeringsmedel och tekniskt stöd. Sverige har dessutom lämnat
omfattande stöd till rekapitalisering av banker i Baltikum.Den svenska
regeringen tog initiativ till ett första möte med Östersjöstaternas
regeringschefer i Visby i juni 1996. Ett andra möte i samma krets ägde
rum i Riga i januari 1998. Vid båda dessa tillfällen ägnades betydande
uppmärksamhet åt utvecklingen av det ekonomiska samarbetet, på grundval
av viktiga bidrag från näringslivet. EU-kommissionens ordförande deltog
vid dessa möten. Ett av Sverige initierat möte med Östersjöstaternas
handelsministrar ägde rum i Vilnius i juli 1998. Vid mötet diskuterades
framför allt åtgärder för att eliminera hinder för handel mellan de
deltagande länderna, bl.a. på basis av svenska utredningar.
I det program för utvecklingssamarbete med länderna i Central- och
Östeuropa för perioden 1999-2001 som riksdagen ställt sig bakom ingår
stöd till kunskapsöverföring och ekonomiskt samarbete som en viktig del,
såsom varit fallet i det hittillsvarande utvecklingssamarbetet. Ett
huvudsyfte med samarbetet är att bistå de baltiska länderna och Polen i
deras förberedelser för medlemskap i EU.
Regeringen har nyligen föreslagit att den särskilda
exportkreditgarantiramen för de baltiska staterna och Ryssland skall
utvidgas.
EU och Sverige har aktivt verkat för de baltiska ländernas anslutning
till världshandelsorganisationen WTO och Lettland har nyligen blivit
medlem. Sverige har också varit drivande när det gäller att underlätta
de baltiska ländernas integrering i det internationella finansiella
samarbetet i institutioner som Internationella valutafonden,
Världsbanken och Europeiska utvecklingsbanken.
I syfte att stimulera tillväxt och sysselsättning anslog riksdagen
i juli 1996 en miljard kronor för åtgärder och projekt i
Östersjöregionen. Beslut har tagits om insatser till ett värde av 580
miljoner kronor. Ytterligare projekt är under beredning. Det anslagna
beloppet är i princip intecknat.
I budgetpropositionen för år 1999 har regeringen föreslagit en
fortsättning av denna verksamhet genom att ytterligare en miljard kronor
tillförs ett nytt anslag, näringslivsutveckling i Östersjöregionen,
under den kommande femårsperioden.
Det övergripande målet för insatserna under anslaget är att, utifrån ett
svenskt intresse, stimulera näringslivsutveckling i och handel med
länderna i denna region. De anslagna medlen skall användas för
näringslivssatsningar och omfatta stöd till såväl företagsetableringar
som projektexport och marknadssatsningar. Även vissa främjande- och
informationsinsatser i regionen kan komma i fråga. Urvalet av insatser
skall utgå från näringslivets behov. Särskild vikt skall fästas vid små-
och medelstora företags deltagande i Östersjöhandeln. Mot denna bakgrund
är näringslivets - såväl stora som små och medelstora företag - aktiva
medverkan vid utformning och genomförande av insatser grundläggande.
Verksamheten skall samordnas med och komplettera utvecklingssamarbetet
med Östersjöländerna.
Anslaget bör enligt regeringens mening också kunna komma i fråga för
insatser inom Barentssamarbetet och Öresunds- samarbetet, samt
för vissa insatser som berör svenska regioners (länsstyrelser och
självstyrelseorgan) och kommuners medverkan i tydligt avgränsad
projektverksamhet inom Östersjö-, Barents- och Öresundssamarbetet.
Regeringens principiella inställning
Östersjöregionen har förutsättningar att bli en av världens starkaste
och mest dynamiska och starkaste tillväxtregioner. Sverige skall bidra
till detta genom att även i fortsättningen vara en av de ledande
nationerna i Östersjösamarbetet.
Regeringen fäster stor vikt vid åtgärder, både på det mellanstatliga
planet och i Sverige, för att skapa bästa möjliga förutsättningar för
utveckling av handel och investeringar. Synpunkter från näringslivet bör
vara härvidlag vägledande.
Uppdraget
Regeringen uppdrar åt en Östersjöberedning med deltagande av
representanter för stat, näringsliv,och fackliga organisationer och
lokala/regionala intressen att utarbeta förslag till en gemensam
strategi för Sveriges agerande på det ekonomiska området i
Östersjöregionen med avsikt att, utifrån svenskt intresse, bidra till
ökad handel och ökade investeringar. Strategin bör bygga på analyser av
förutsättningarna för tillväxt i regionen och beakta hittills genomförda
statliga insatser, program, utvärderingar och utredningar samt
möjligheterna till samordning med utvecklingssamarbetet med
Östersjöländerna.
Beredningen skall särskilt uppmärksamma följande frågor:
- föreslå förslag till riktlinjer, inriktning, beredningsordning och
administration vad gäller insatser med finansiering ur anslaget för
näringslivsutveckling i Östersjöregionen med beaktande av
hanteringen av den första Östersjömiljarden och insatser från EU,
internationella finansiella institutioner samt från enskilda länder för
att stärka det ekonomiska samarbetet i Östersjöregionen;
- analysera behovet av åtgärder för stöd inför deltagande i och
tillskapande av projekt och samordning av resurser och kompetens i det
sammanhanget samt lämna eventuella förslag på
detta område.
Beredningens förslag skall vara förenliga med Sveriges internationella
åtaganden vad gäller handelspolitik, statsstöd och statsstödd
exportfinansiering. Beredningen kan tillsätta arbetsgrupper.
För beredningenskommitténs arbete gäller regeringens direktiv till
samtliga kommittéer och särskilda utredare att redovisa
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), jämställdhetspolitiska
konsekvenser (dir. 1994:124), konsekvenserna för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:48) och att pröva offentliga
åtaganden (dir. 1994:23).
Redovisning av uppdraget
Beredningen skall senast den 31 mars 15 februari 1999 redovisa förslag
till riktlinjer m.m. för utnyttjandet av anslaget för
näringslivsutveckling i Östersjöregionen.
Övriga resultat av beredningens arbete skall redovisas senast den 30
juni 1999.