Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Nya regler om godtrosförvärv, Dir. 1998:95
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1998-11-12
Dir. 1998:95
Beslut vid regeringssammanträde den 12 november 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall föreslå regler som innebär att den
ursprunglige ägaren alltid har rätt att utan lösen få tillbaka egendom
som har stulits från honom.
Utredaren skall ta ställning till vilka fall av olovlig hantering som
alltid skall leda till att den ursprunglige ägarens rätt består.
Vid utformningen av förslagen skall utredaren utifrån bl.a.
konsumentintressen ta ställning till om de nya bestämmelserna skall
omfatta alla former av handel eller om viss handel skall undantas.
Utredaren skall dessutom ta ställning till om den ursprunglige ägarens
rätt skall vara evig eller om det behövs preskriptionsregler av något
slag.
Bakgrund
När en person förvärvar egendom från någon som saknar rätt att förfoga
över den men inte inser eller bör inse säljarens bristande
förfoganderätt brukar man säga att förvärvet görs i god tro. I fråga om
lösöre avgörs i svensk rätt sedan lång tid tillbaka konflikten mellan
den ursprunglige ägaren och den godtroende förvärvaren på så sätt att
förvärvaren får en rättsligt skyddad äganderätt till egendomen.
Förvärvaren gör ett s.k. exstinktivt förvärv (exstinktionsprincipen).
Alternativet till exstinktionsprincipen är vindikationsprincipen. Den
innebär att den ursprunglige ägarens äganderätt består även om
förvärvaren är i god tro. Den ursprunglige ägaren har således enligt
denna princip alltid rätt att få tillbaka egendomen utan att betala
någon s.k. lösen.
En internationell jämförelse visar att den svenska regleringen är ganska
ovanlig. I England, Frankrike, USA och Danmark är vindikationsprincipen
huvudprincip. I England är undantagen mycket begränsade, medan man i
Frankrike och USA särbehandlar viss ordinär handel. Dansk rätt tar viss
hänsyn till ägarens möjligheter att gardera sig mot förlust av
egendomen. I Finland och Norge är exstinktionsprincipen utgångspunkten,
men när det gäller bl.a. stöldgods är godtrosförvärv över huvud taget
inte möjligt.
Regler om godtrosförvärv av lösöre finns i lagen (1986:796) om
godtrosförvärv av lösöre. Har någon förvärvat lösöre genom överlåtelse
från någon annan som hade egendomen i sin besittning men varken var
ägare till den eller behörig att förfoga över den på det sätt som skett,
får förvärvaren äganderätt till egendomen, om han har fått den i sin
besittning och var i god tro. En förvärvare skall anses ha varit i god
tro endast om det är sannolikt att egendomens beskaffenhet, de
förhållanden under vilka den utbjöds och omständigheterna i övrigt var
sådana att förvärvaren inte - enligt lagens nuvarande lydelse - borde ha
insett att överlåtaren saknade rätt att förfoga över egendomen. Den som
på grund av någon annans godtrosförvärv har förlorat äganderätten har
rätt att få tillbaka egendomen bara mot lösen.
Det sätt som den ursprunglige ägaren blivit av med egendomen på har
hittills inte spelat någon roll för möjligheten att göra godtrosförvärv.
Det är således möjligt att göra godtrosförvärv av stöldgods. Framför
allt på den punkten har lagen kritiserats.
Frågan hur konflikten mellan den ursprunglige ägaren och den godtroende
förvärvaren bör lösas, särskilt vid förvärv av stöldgods, har under de
senaste decennierna behandlats av flera utredningar. Förslag till
lösningar har redovisats i betänkandena Godtrosförvärv av lösöre (SOU
1965:14), Förvärv i god tro (SOU 1984:16) och senast Godtrosförvärv av
stöldgods? (SOU 1995:52). 1984 års betänkande låg till grund för den
gällande lagen, medan 1995 års betänkande har utmynnat i förslag till
lagändringar i propositionen Godtrosförvärv (prop. 1997/98:168).
Utvecklingen kan sägas ha gått i riktning mot ett allt mindre utrymme
för godtrosförvärv.
I den nyss nämnda propositionen konstaterar regeringen att principen att
man kan göra godtrosförvärv också av stöldgods är svår att förankra i
det allmänna rättsmedvetandet och att det inte går att komma ifrån att
lagen i detta hänseende förmedlar ett budskap som från kriminalpolitiska
utgångspunkter är olyckligt. Regeringen anför att dessa omständigheter
bör tillmätas stor vikt i ett läge där rättsordningen måste ge hög
prioritet åt brottsförebyggande åtgärder. En klar och enkel regel som
säger att den som blivit bestulen på sin egendom alltid har rätt att få
tillbaka den skulle ge en tydlig signal att handel med stöldgods inte
tolereras och att man aldrig kan räkna med att få behålla det man köpt,
om det visar sig att det är stulet. Vidare är exstinktionsmöjligheterna
betydligt mindre i flera jämförbara länder. Regeringens slutsats i
propositionen är att inriktningen bör vara att vindikationsprincipen
skall gälla i fråga om stöldgods och egendom som bör jämställas med
stöldgods. Skälen för slutsatsen utvecklas i propositionen på s. 8 f.
Eftersom förslaget i betänkandet (SOU 1995:52) innebar att det även
fortsättningsvis skulle vara möjligt att göra godtrosförvärv av
stöldgods, har regeringen funnit att ett genomförande av
vindikationsprincipen fordrar ett nytt beredningsunderlag. Regeringen
anger därför i propositionen sin avsikt att tillsätta en utredning under
år 1998 med uppdrag att ta fram ett lagförslag som bygger på att
vindikationsprincipen skall gälla vid åtminstone stöld.
I väntan på det nya utredningsförslaget och den fortsatta beredningen av
detta föreslår regeringen i propositionen bl.a. att godtrosförvärvslagen
skall ändras så att kraven på godtrosförvärv av lösöre skärps. Enligt
förslaget skall en förvärvare som borde ha misstänkt att överlåtaren
saknade behörighet att förfoga över egendomen inte anses ha varit i god
tro.
Behovet av en utredning
Som regeringen sagt i prop. 1997/98:168 bör lagen ändras så att
vindikationsprincipen gäller i fråga om stöldgods och egendom som bör
jämställas med stöldgods. En sådan ändring är av stor principiell och
praktisk betydelse och detaljerna i en ny reglering måste övervägas
noga. Bl.a. krävs en noggrann analys av hur gränsdragningen skall göras
när det gäller i vilka fall godtrosförvärv skall vara omöjligt. Vidare
måste det utredas närmare om det behövs lämpliga ersättningsregler eller
dylikt för att neutralisera effekter som är betänkliga från
konsumentsynpunkt. Det måste även analyseras om andra slag av lös
egendom skall regleras på samma sätt som lösöre. Även andra frågor
aktualiseras.
I enlighet med den bedömning som regeringen gör i propositionen behövs
ett genomarbetat utredningsförslag som kan granskas kritiskt av en bred
samling remissinstanser. Uppdraget att ta fram ett sådant lagförslag bör
ges till en särskild utredare.
Utredningsuppdraget
Utredaren skall föreslå regler som går ut på att vindikationsprincipen
skall gälla vid åtminstone stöld av lösöre. Reglerna skall således
innebära att den ursprunglige ägaren alltid har rätt att utan lösen få
tillbaka egendom som har stulits från honom. Utgångspunkten är att
exstinktionsprincipen även i fortsättningen skall tillämpas i sådana
fall när den rätte ägaren inte blivit av med egendomen genom brott men
att särregler alltså skall gälla för stöldgods och egendom som bör
jämställas med stöldgods.
Utredaren skall utgå från den utförliga redovisning av svenska och
utländska förhållanden och de överväganden som finns i betänkandet
Godtrosförvärv av lösöre? (SOU 1995:52). På grund av uppdragets
inriktning behövs dock en fördjupad analys av främst de rättsliga frågor
som aktualiseras vid en partiell övergång till vindikationsprincipen.
Den nuvarande utformningen av godtrosförvärvsreglerna ställer relativt
höga krav för att någon skall anses vara i god tro. Emellertid visar
bl.a. den senaste utredningen att detta förhållande inte ens har nått
fram till dem som har att tillämpa lagen och än mindre till allmänheten.
Lagen har också kritiserats för att inte leda till rimliga resultat. På
en ny reglering måste det därför ställas krav att lagen blir enkel och
resultatet förutsägbart. På så sätt finns det en möjlighet att nå ut med
innehållet i lagen och att reglerna accepteras i det allmänna
rättsmedvetandet. En regel som godtas av de allra flesta leder också
till färre tvister. Givetvis har det ur kriminalpolitisk synvinkel
betydelse att bestämmelserna förmedlar budskapet att en köpare aldrig
kan räkna med att få behålla det han köpt, om det visar sig att det är
stulet.
Vilka obehöriga förfaranden bör omöjliggöra godtrosförvärv?
En fråga som utredaren måste ta ställning till är vilka fall av olovlig
hantering som bör leda till att den ursprunglige ägarens rätt består
även om förvärvaren är i god tro. En nära till hands liggande lösning
kan vara att anknyta till de fall där den olovliga hanteringen utgör
brott. Denna lösning har man valt i bl.a. Finland och Norge. I så fall
måste man noggrant analysera hur gränsdragningen närmare bestämt bör
göras och vilka brott som alltså skall göra godtrosförvärv omöjligt.
Utredaren skall således bedöma om vindikationsreglerna bör gälla inte
bara vid stöld utan även vid andra tillgreppsbrott, vid t.ex. bedrägeri
och andra oredlighetsbrott och vid förskingring och andra
trolöshetsbrott. Ett alternativ kan vara att inte anknyta till vissa
brott utan låta den ursprunglige ägarens rätt bestå i alla de fall där
egendomen obehörigen tagits från ägaren. En fördel med en sådan lösning
är att förvärvarens rätt inte görs beroende av straffrättsliga
bedömningar som görs i efterhand. Även andra lösningar är tänkbara.
Ursprunglige ägarens medverkan
Oavsett vilken lösning som väljs, skall utredaren överväga vilken
betydelse det bör ha att den ursprunglige ägaren har medverkat till att
han blivit av med egendomen. Så kan t.ex. den som olovligen förfogar
över egendom ha fått denna i sin besittning genom en civilrättsligt
giltig rättshandling från ägarens sida. Det kan vara rimligt att den som
har anförtrott någon annan egendom får bära risken framför en godtroende
förvärvare vid ett olovligt förfogande med egendomen. Ett sådant
synsätt bär upp reglerna i en del av de rättsordningar som utgår från
vindikationsprincipen. Sålunda tillämpas i Finland och Norge
exstinktionsprincipen vid förvärv av anförtrodd egendom, medan
vindikationsprincipen gäller vid förvärv av stöldgods och annan icke
anförtrodd egendom. Utredaren skall överväga om detta är en lämplig
lösning även för Sverige.
Tvesalu
En liknade situation är tvesalufallet, dvs. när en säljare överlåter
samma sak två gånger (jfr 1 kap. 5 § handelsbalken). Säljaren har inte
rätt att förfoga över egendomen när han säljer den till den andre
köparen. Godtrosförvärvslagen är tillämplig i förhållandet mellan den
förste och den andre köparen. Det torde vara rimligt att den förste
köparen, som inte har sett till att få egendomen i sin besittning, även
fortsättningsvis får bära risken framför den andre köparen, under
förutsättning att denne är i god tro och har fått egendomen i sin
besittning. Utredaren skall även överväga vad som bör gälla vid tvesalu.
Förvärv i den reguljära handeln
Vid den närmare utformningen av vindikationsreglerna skall utredaren
överväga om det bör göras skillnad mellan förvärv i den reguljära
handeln och övriga förvärv, t.ex. försäljning på gatan. Om
vindikationsprincipen gäller för alla former av handel, får den
naturligtvis det tydligaste genomslaget när det gäller möjligheterna att
med civilrättsliga regler motverka handel med stöldgods. Detta innebär
samtidigt en enkel och klar lösning. Det kan dock invändas att en
lösning utan undantag för den reguljära handeln skulle medföra otrygghet
i det dagliga affärslivet och vara betänklig från konsumentsynpunkt.
Utredaren skall bedöma bärkraften av dessa invändningar och samtidigt
beakta önskemålet att reglerna bör vara lätta att förstå och tillämpa.
Möjligen kan konsumentintresset bli tillräckligt väl tillgodosett
genom andra regler än undantag i vindikationsreglerna. Sålunda kan
konsumenten enligt köprättsliga regler under vissa förutsättningar vända
sig mot säljaren med anspråk. En möjlighet kan vara att införa
bestämmelser som klargör att säljaren alltid skall hålla konsumenten
skadeslös när den rätte ägaren har rätt att få tillbaka det köpta.
Preskription
I svensk rätt finns inte några regler om preskription av äganderätt till
lös egendom. De vindikationsregler som utredaren skall föreslå skulle
därför kunna innebära att den ursprunglige ägaren ges en evig rätt till
egendomen. Utredaren skall mot denna bakgrund överväga om det behövs
regler om preskription av vindikationsrätten. Om utredaren finner att
det finns ett behov av sådana regler, skall utredaren bl.a. ta
ställning till vilken preskriptionstid som bör gälla och från vilken
tidpunkt denna bör räknas. I samband med detta skall utredaren överväga
om den ursprunglige ägaren efter preskriptionen bör ha rätt att få
tillbaka egendomen mot lösen samt i så fall hur sådana regler bör vara
utformade. Därvid aktualiseras även behovet av en regel om preskription
av lösningsrätten. Enligt gällande rätt måste den ursprunglige ägaren
göra anspråk på egendomen inom tre månader från det att han fick veta
att den har påträffats (4 § andra stycket godtrosförvärvslagen). Vid
dessa överväganden skall utredaren ta hänsyn till reglernas
straffrättsliga konsekvenser, t.ex. vad gäller ansvar för häleri.
Utredaren skall sträva efter att utforma sitt förslag så att oönskade
följder på straffrättens område kan undvikas.
Andra regler om godtrosförvärv
I bl.a. 11 § avtalslagen, 54 och 55 §§ lagen (1914:45) om kommission och
25 kap. 7 § ärvdabalken finns särskilda bestämmelser om godtrosförvärv.
Godtrosförvärvslagen är inte tillämplig i dessa fall (se 1 § andra
stycket). Med utgångspunkt från de förslag som lämnas i fråga om
godtrosförvärvslagen skall utredaren bedöma om även de särskilda
reglerna om godtrosförvärv av lösöre bör ändras.
Särskilda bestämmelser om godtrosförvärv finns för andra slag av lös
egendom än lösöre, se t.ex. 2 kap. 10 § sjölagen (1994:1009), 14 § lagen
(1936:81) om skuldebrev och 3 kap. 6 § aktiebolagslagen (1975:1385).
Reglerna bygger delvis på andra överväganden än dem som ligger till
grund för reglerna om lösöre i godtrosförvärvslagen. Utredaren skall
analysera om och i så fall i vilken mån vindikationsprincipen bör gälla
även för dessa slag av lös egendom och föreslå de ändringar som
utredaren bedömer vara motiverade.
I detta sammanhang bör nämnas att förvärv av bl.a. enkla fordringar och
byggnader på annans mark inte kan bli föremål för godtrosförvärv.
Godtrosförvärvslagen gäller inte bara äganderätt utan även panträtt, och
det är således möjligt att göra godtrosförvärv av panträtt i lösöre.
Utredaren skall anpassa bestämmelserna om godtrosförvärv av panträtt
till förslagen angående äganderätt. Även andra följdändringar kan
aktualiseras.
Övrigt
Vid den närmare utformningen av reglerna får utredaren behandla även
andra frågor som har samband med uppdraget.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om att redovisa regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), att pröva offentliga åtaganden (dir.
1994:23), att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.
1994:124) och att redovisa konsekvenser för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).
Uppdraget skall redovisas senast den 31 mars 2000.