Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till utredningen om vägtrafikens samlade beskattning (Fi 1996:11), Dir. 1998:92
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1998-10-29
Dir. 1998:92
Beslut vid regeringssammanträde den 29 oktober 1998
Sammanfattning av tilläggsuppdraget
Utredaren skall, utöver vad som framgår av redan givna direktiv, beakta
vad som framförts i den transportpolitiska propositionen. Utredaren
skall också beakta vägavgiften för tunga fordon vid översynen av
vägtrafikens samlade beskattning.
Utredaren skall vidare lämna förslag till ändring av
fordonsskattesystemet för bussar. Skatten skall utformas på liknade sätt
som fordonsskatten för lastbilar dvs. efter vikt och axelkonfiguration.
Utredaren skall även beakta Naturvårdsverkets rapport om miljöpåverkan
från det ökande antalet dieselbilar och om lämpligt föreslå
skatteförändringar.
Den tidpunkt då utredningens arbete skall vara avslutat ändras till den
31 mars 1999.
Bakgrund
Genom beslut den 25 april 1996 bemyndigade regeringen det statsråd som
ansvarar för skattefrågor att tillkalla en särskild utredare med uppdrag
att se över vägtrafikens samlade beskattning (dir. 1996:37).
Utredningsarbetet skulle redovisas senast den 1 februari 1997.
Enligt direktivet skall utredaren göra en översyn av vägtrafikens
samlade beskattning omfattande såväl lätta som tunga fordon. Översynen
skall koncentreras till vad som är den lämpligaste avvägningen mellan
försäljningsskatt, fordonsskatt, energiskatt och koldioxidskatt i syfte
att förbättra den samlade styreffekten med avseende på trafiksäkerhet
och miljö.
Regeringen beslutade den 13 mars 1997 att förlänga utredningstiden till
den 30 september 1997. Härefter beslutades den 25 september 1997 om
ytterligare förlängning till den 30 januari 1998. Utredningen
överlämnade i september 1997 delbetänkandet Bilen, miljön och säkerheten
(SOU 1997:126).
Den 29 januari 1998 beslutade regeringen om tilläggsdirektiv. Enligt
tilläggsdirektivet skall utredaren lägga fram förslag om ändring av
författningsteknisk natur för att anpassa fordonsskatten för tunga
fordon till gällande EG-direktiv. Vidare skall utredaren se över de
skatteregler som gäller for veteranfordon. Syftet är att anpassa
regelverket till gällande EG-regler. I tilläggsdirektivet förlängdes
utredningstiden till den 30 oktober 1998.
Tilläggsuppdraget
Utredaren skall, utöver vad som framgår av tidigare direktiv beakta vad
som i riksdagens transportpolitiska beslut (prop.1997/98:56, bet.
1997/98:TU 10, rskr 1997/98:266), framförs om vägtrafikens beskattning.
Utredaren skall också samråda med energiskattegruppen.
I den transportpolitiska propositionen föreslogs att
fordonsskattesystemet för bussar bör omarbetas med sikte på att nå en
internalisering och att det bör utformas på samma sätt som
fordonsskatten för lastbilar med olika skatteklasser beroende på vikt
och axelkonfiguration. Den närmare utformningen föreslogs dock bli
föremål för utredning inom Regeringskansliet. Riksdagen beslutade i
enlighet med propositionen i denna del.
Som redovisas i budgetpropositionen (prop. 1998/99:1) har det framkommit
att det vore lämpligt att även konstruktionen för fordonsskattehöjningen
för bussar utreds. Därför skall utredaren lämna förslag på den närmare
utformningen av fordonsskatten för bussar med hänsyn till fordonets vikt
och axelkonfiguration.
Den 1 januari 1998 infördes vägavgifter för vissa tunga fordon (prop.
1997/98:12, bet. 1997/98:SkU7, rskr. 1997/98:72). Som kompensation
sänktes fordonsskatten till EG:s minimiskattesatser. Fordonsskatten
skall dock alltid tas ut med ett belopp som motsvarar vägavgiften. I
utredarens uppdrag att göra en översyn av vägtrafikens samlade
beskattning skall därför även vägavgiften beaktas.
Vissa förändringar av fordonsskatten har genomförts i Tyskland och
Danmark på senare år. I de båda länderna har en miljödifferentiering av
fordonsskatten införts. Utredaren bör därför som ett led i sitt arbete
ta del av och redovisa hur de tyska och danska fordonsskatterna har
utformats.
Regeringen har i maj 1998 givit Naturvårdsverket i uppdrag att belysa
miljöeffekterna av den ökade andelen dieselbilar i den svenska
bilparken. Uppdraget redovisades den 15 oktober 1998. Utredningen skall
beakta resultatet av denna undersökning och om eventuellt föreslå
förändringar i beskattningen av dieselfordon.
De ytterligare uppgifter som utredaren nu fått innebär att tiden för
uppdraget måste förlängas. Utredaren skall redovisa resultatet av sitt
arbete senast den 31 mars 1999.