Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Genomförande av nya riktlinjer inom kemikaliepolitiken, Dir. 1998:91
Departement: Miljödepartementet
Beslut: 1998-10-15
Dir. 1998:91
Beslut vid regeringssammanträde den 15 oktober 1998.
Sammanfattning av uppdraget
Regeringen tillkallar en särskild utredare med följande uppdrag, som
skall utgå från en bedömning av risker för hälsa och miljö samt
samhällsekonomiska aspekter:
- Att föreslå närmare definitioner i form av gränser m.m. för de
egenskaper och effekter som avses i de föreslagna riktlinjerna i
propositionen Svenska miljömål (prop 1997/98:145). Utredaren skall t.ex.
kunna föreslå gränser som anger när ett ämne är så långlivat och
bioackumulerande att det skall omfattas av kravet på utfasning enligt de
angivna riktlinjerna.
- Att analysera om det behövs, och i så fall lämna förslag till,
ytterligare styrmedel för att åstadkomma en skärpt kontroll av ämnen som
omfattas av riktlinjerna. Förslagen skall beakta EG:s regelverk. Förslag
skall även lämnas om takten på genomförandet.
Bakgrund
Regeringen har i propositionen Svenska miljömål (prop 1997/98:145)
föreslagit femton övergripande miljö-kvalitetsmål för det framtida
miljöarbetet. Naturvårdsverket, Kemikalieinspektionen och berörda
sektorsmyndigheter har fått i uppdrag av regeringen att utveckla delmål
till miljö-kvalitetsmålen. Myndigheternas förslag skall redovisas till
regeringen senast den 1 oktober 1999 och kommer därefter att utgöra
underlag för den i augusti 1998 tillkallade parlamentariska beredningen
om mål i miljöpolitiken (dir 1998:45). Beredningen skall redovisa sitt
uppdrag den 1 juni år 2000.
Ett av miljökvalitetsmålen är att miljön skall vara fri från ämnen och
metaller som skapats i eller utvunnits av samhället och som kan hota
människors hälsa eller den biologiska mångfalden. Regeringen redovisar
i propositionen att följande delmål bör gälla för det fortsatta arbetet:
"Föroreningen av Östersjön och dess tillrinningsområde samt Nordsjön
skall förhindras genom att utsläpp och läckage av farliga ämnen
reduceras i en stegvis process med målet att dessa utsläpp och läckage
skall ha upphört inom 25 år (år 2000)."
För att detta delmål skall kunna nås bedömer regeringen att
kemikaliepolitiken bl.a. bör kompletteras med följande riktlinjer:
* Nyproducerade varor som introduceras på marknaden är i huvudsak,
- fria från organiska, av människan framställda, ämnen som är långlivade
och bioackumulerbara samt ämnen som ger upphov till dessa ämnen,
- fria från av människan framställda ämnen som är cancerframkallande,
arvsmassepåverkande och hormonstörande - inklusive
fortplantningsstörande.
* Nyproducerade varor som introduceras på marknaden är i huvudsak fria
från kvicksilver, kadmium, bly och deras föreningar.
* Metaller används i sådana tillämpningar att metallerna inte kommer ut
i miljön i en omfattning som medför att miljö och människors hälsa kan
komma till skada.
* Organiska av människan framställda, ämnen som är långlivade och
bioackumulerbara förekommer i produktionsprocesser endast om företaget
kan visa att hälsa eller miljö inte kommer till skada. Tillstånd och
villkor enligt miljöbalken är utformade så att denna riktlinje kan
säkerställas.
Regeringen avser att verka för att dessa riktlinjer skall vara
genomförda inom 10-15 år. Riktlinjerna skall i första hand vara en
vägledning för företagens arbete och ett stöd för myndigheterna vid
tillämpningen av miljöbalken.
Det nuvarande sättet att arbeta på kemikalieområdet baseras på åtgärder
mot ett kemiskt ämne i taget. Enligt regeringens bedömning är detta
arbetssätt alltför långsamt. Därtill kommer att det är utomordentligt
svårt att bedöma riskerna med vissa ämnen. Detta gäller särskilt
långlivade och bioackumulerande ämnen. De riktlinjer regeringen anger i
propositionen innebär att ett mer generellt angreppssätt riktas mot
kemiska ämnen med dokumenterat hälsofarliga egenskaper samt mot
organiska av människan framställda ämnen som är bioackumulerande och
långlivade.
Som nämndes ovan är de riktlinjer som anges i propositionen, enligt
regeringens bedömning, en del av de åtgärder som behövs för att det
miljökvalitetsmål om giftfri miljö som föreslås i propositionen skall
kunna nås. Riktlinjerna är dessutom avsedda att vara steg på vägen mot
de mål som överenskommits av parterna till Nordsjökonferensen i den s.k.
Esbjergdeklarationen. Deklarationen innebär bl.a. att tillförseln till
Nordsjön av farliga ämnen måste upphöra före år 2020. Under 1998 har
såväl HELCOM (Helsingforskonventionen) som OSPAR
(Oslo/Paris-konventionen) antagit strategier för utfasning av farliga
ämnen som motsvarar Esbjergdeklarationens mål.
Med sin nordliga belägenhet och sin långa kuststräcka utmed Östersjön är
Sverige särskilt utsatt för långlivade miljögifter. Östersjön har
drabbats hårt såsom mottagare för flera stora industrinationers utsläpp
och genom det låga vattenutbytet med världshaven. Förhållandena i detta
innanhav liknar närmast de som förekommer i de stora sjöarna i
Nordamerika. De mycket långlivade och bioackumulerande ämnena DDT och
PCB har slagit hårt mot Östersjöns populationer av bl.a. havsörnar och
sälar. Fortfarande är halterna av dessa ämnen alltför höga. Detta
illustreras av Livsmedelsverkets kostråd att flickor samt kvinnor i
barnafödande ålder inte bör äta strömming eller lax från Östersjön mer
än en gång per månad. Halterna av DDT och PCB har sjunkit som en följd
av förbud mot användning under 70-talet. I gengäld har andra långlivade
och bioackumulerande ämnen såsom bromerade flamskyddsmedel påträffats i
bl.a. Östersjöfisk. Halterna i modersmjölk hos svenska kvinnor av
polybromerade difenyletrar (PBDE), som är en typ av flamskyddsmedel,
ökar för närvarande i oroande takt. På grund av PBDE:s stora likhet med
PCB kan liknande effekter, såsom hormonstörningar hos djur och männskor,
befaras om halterna tillåts öka ytterligare.
Det finns således starka skäl för Sverige att engagera sig i och driva
på det internationella arbetet med att förhindra utsläpp av sådana
miljögifter som omfattas av de föreslagna riktlinjerna.
För att riktlinjerna skall kunna tillämpas krävs emellertid att de
egenskaper (t.ex. långlivad) och effekter (t.ex. påverkan på arvsmassan)
som riktlinjerna avser ges mer preciserade definitioner, bl.a. genom att
gränser utvecklas för att fastställa när dessa egenskaper och effekter
är oacceptabla, d.v.s när användningen leder till oacceptabel risk för
hälsa och miljö. Det är i de flesta fall svårt att entydigt fastställa
en gräns för t.ex. persistens (varaktighet) och bioackumulerbarhet
(ansamling i organismer) ovanför vilken ämnen vid exponering otvetydigt
utgör en oacceptabel risk för människa och miljö. Ändå kan det i många
fall vara nödvändigt att ange tydliga gränser i form av exempelvis
gränsvärden. Utgångspunkten måste vara att organiska ämnen som
framställts av människan alltid utgör en potentiell risk för människors
hälsa och miljön, om de kan ackumuleras i organismer och samtidigt är så
långlivade att de ansamlas i ekosystemen.
Det behöver också klarläggas hur riktlinjerna för cancerframkallande,
arvsmassepåverkande och hormonstörande eller på annat sätt
fortplantningsstörande ämnen kan relateras till befintliga
klassificeringssystem.
Den användning som inte går att undvika av ämnen som omfattas av
riktlinjerna, bör enligt regeringens bedömning vara föremål för en
särskild kontroll från samhällets sida.
Uppdraget
Utredaren skall föreslå närmare definitioner i form av gränser m.m. för
de egenskaper och effekter som avses i de ytterligare riktlinjer för
kemikaliepolitiken som anges i propositionen Svenska miljömål (prop.
1997/98:145). Utredaren skall t.ex. kunna föreslå gränser som anger när
ett ämne är så långlivat och bioackumulerande att det skall omfattas av
kravet på utfasning enligt de angivna riktlinjerna. Förslagen måste vara
vetenskapligt förankrade, utgå från internationellt vedertagna
definitioner där sådana finns och så långt möjligt bygga på en samsyn
mellan myndigheter, näringsliv och forskarsamhälle. De skall vara så väl
genomarbetade och så väl förankrade i det svenska samhället, att de ger
en god grund för genomförandet av riktlinjerna och det miljökvalitetsmål
för en giftfri miljö som regeringen föreslår i propositionen. I dem mån
samsyn inte kan uppnås skall utredaren tydligt redovisa detta och vari
meningsskiljaktigheterna består.
Utredaren skall beakta arbetet med att utveckla internationellt
vedertagna definitioner, bl.a inom ramen för OSPAR, HELCOM och LRTAP
(Den regionala konventionen mot långväga gränsöverskridande transport av
luftföroreningar). En utgångspunkt för utredningens arbete skall vara
det mer generella angreppssätt som kommer till uttryck i de föreslagna
riktlinjerna, och att Sverige skall kunna verka för att detta blir ett
etablerat arbetssätt i det internationella kemikaliesäkerhetsarbetet.
De internationellt vedertagna definitioner och kriterier som finns
upptagna i Kemikalieinspektionens författningssamling om klassificering
och märkning av kemiska produkter (KIFS 1996:5) kan dels vara ett
första steg i identifieringen av de farliga ämnena, dels ge vägledning
för utveckling av mindre farliga ämnen. De bör således också vara en
viktig utgångspunkt för utredarens arbete.
Utredaren skall vidare se över nuvarande lagstiftning och analysera om
det behövs ytterligare styrmedel för att åstadkomma en skärpt kontroll
av de ämnen som omfattas av riktlinjerna. Om utredaren bedömer att det
behövs ytterligare styrmedel skall förslag till sådana lämnas.
Utredaren skall således analysera hur befintliga styrmedel enligt den
nya miljöbalken, såsom t.ex. tillsyn och tillståndsprövning på bästa
sätt kan användas för att, om det behövs, åstadkomma en skärpt kontroll
av de ämnen som berörs. Analysen skall även beakta de samhällsekonomiska
aspekterna. Detta gäller även andra typer av styrmedel såsom märkning,
miljövarudeklarationer, kemikalieinspektionens s.k. OBS-lista (lista
över 200 ämnen som kräver särskild uppmärksamhet) m.m. Också de
styrmedel som används frivilligt inom näringslivet skall beaktas av
utredningen. Dit hör t.ex utvecklingen av miljöledningssystem såsom EMAS
och ISO 14000 samt frivilligt upprättade OBS-listor inom vissa företag
och branschorganisationer.
Dessutom skall förslag ges till ytterligare redskap som kan behövas.
Utredaren skall bl.a. redovisa om det finns behov av ett system för
tillstånd att marknadsföra kemiska produkter som innehåller de ämnen som
omfattas av riktlinjerna och i så fall hur systemet kan utformas.
Förslag bör även lämnas om takten på genomförandet.
Hur många organiska ämnen som kommer att beröras av riktlinjerna beror
på vilka värden etc. som väljs för att definiera dem. Detta får i sin
tur konsekvenser för vilka styrmedel som kan tillämpas. Väljs gränser
som innebär att riktlinjerna fångar in ett litet antal ämnen kan dessa
omfattas av en strängare reglering än om gränserna sätts så att ett
stort antal ämnen berörs. Utredaren skall belysa detta samband och
dessutom undersöka om det behövs olika nivåer beroende på vilka
styrmedel som bör användas. Antalet organiska ämnen som berörs kan vara
mycket stort. Därför skall utredaren bedöma om det finns behov av
prioriteringar. Därvid skall EU:s arbete med kemikaliesäkerhet tillmätas
stor betydelse.
Det är viktigt att förslagen är anpassade till EG:s regelverk och
internationella konventioner, men förslag om förändringar av och tillägg
till dessa bör också presenteras om utredaren finner att dagens
regelverk inte är tillräckligt.
Utredaren skall analysera de samhällsekonomiska konsekvenserna av
förslagen samt redovisa såväl statsfinansiella effekter som effekter för
företag och enskilda. Dessutom skall utredaren lämna förslag till
finansiering. Vid valet mellan olika styrmedel skall utredaren analysera
och beakta vilka effekter som kan uppstå på marknadens funktion.
Uppläggning av arbetet
Utredaren skall arbeta öppet och vid behov anordna debatter och
utfrågningar. Han eller hon skall ha kontakt med och även
knyta till sig de nationella och internationella experter som behövs
för att genomföra utredningen.
Utredaren skall i sitt arbete samråda med berörd industri samt berörda
myndigheter och organisationer. Myndigheterna skall ta fram relevant
underlag på området som kan utnyttjas av utredaren. Dessutom skall
utredaren i sitt arbete samråda med den parlamentariska beredningen om
mål för miljöpolitiken. Detta gäller särskilt de delar som berör delmål,
åtgärdsstrategier och styrmedel för att förverkliga miljökvalitetsmålet
Giftfri miljö.
För utredarens arbete gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om att pröva offentliga åtaganden
(dir. 1994:23), att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir.
1992:50), att redovisa konsekvenser för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49) samt jämställdhetspolitiska
konsekvenser av förslagen (dir. 1994:124).
Redovisning av uppdraget
Utredarens arbete skall vara slutfört senast 1 januari år 2000.