Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Aktiebolagskommittén (Ju 1990:08), Dir. 1998:90
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1998-10-15
Dir. 1998:90
Beslut vid regeringssammanträde den 15 oktober 1998.
Sammanfattning av uppdraget
Aktiebolagskommittén skall
- lämna förslag till åtgärder mot aktiebolag som saknar styrelse,
- överväga om beslut att utse eller entlediga styrelseledamöter i
aktiebolag skall ges rättsverkan först från registreringen av beslutet,
- utarbeta förslag till författningsbestämmelser om ett
aktieägarregister för andra aktiebolag än avstämningsbolag,
- överväga om det bör införas ett system med s.k. kvotaktier samt
- överväga frågan om aktiebokens offentlighet i avstämningsbolag.
Bakgrund
Aktiebolagskommittén är en parlamentariskt sammansatt kommitté som har
till uppgift att se över aktiebolagslagen (1975:1385). Kommittén har
hittills avgett fem delbetänkanden: Bundna aktier (SOU 1992:13),
Aktiebolagslagen och EG (SOU 1992:83), Aktiebolagets organisation (SOU
1995:44), Aktiebolagets kapital (SOU 1997:22) och Vinstutdelning i
aktiebolag (SOU 1997:168). Kommitténs slutbetänkande skall enligt
nuvarande direktiv avges under år 1998.
I rapporten Bolagsplundring, Översiktlig kartläggning och förslag till
åtgärder, som har utarbetats av Riksenheten mot ekonomisk brottslighet,
har skilda aktiebolagsrättsliga frågor behandlats, främst sådana som har
anknytning till ekonomisk brottslighet. Utredningen om aktiekapital och
redovisning i utländsk valuta har i delbetänkandet Redovisning och
aktiekapital i euro och annan utländsk valuta (SOU 1997:181) diskuterat
om man i svensk rätt bör överge systemet med aktier med nominellt belopp
till förmån för ett system med s.k. kvotaktier. Vidare har
Bulvanutredningen i betänkandet Bulvaner och annat (SOU 1998:47)
behandlat frågan om införandet av ett aktieägarregister. Slutligen har
frågan uppkommit om de nuvarande reglerna om aktieboks offentlighet i
avstämningsbolag är ändamålsenliga. De nu nämnda frågorna fordrar
ytterligare utredning.
Enligt regeringens mening bör detta arbete anförtros
Aktiebolagskommittén.
Styrelselösa bolag o.d.
Behovet av förändringar
Det förekommer varje år att ett antal bolag under en kortare eller
längre tid saknar registrerad styrelse. Både för den seriösa
affärsverksamheten och för en myndighet som i efterhand skall utreda om
brott har förekommit, och vem som i så fall bär ansvaret för det, utgör
de styrelselösa bolagen ett svårbemästrat problem. Problemet ligger
framför allt i att det inte finns någon person genom vilken företaget
kan nås och som kan göras personligen ansvarig för bolagets åtgärder.
Liknande problem kan uppstå i en del fall där aktiebolagsregistret i och
för sig innehåller en uppgift om bolagets styrelse. Det händer ibland,
t.ex. sedan delgivning har skett med en registrerad styrelseledamot
eller när ansvar skall utkrävas av styrelsen, att de registrerade
personerna påstår att de vid tiden för den aktuella åtgärden hade avgått
ur styrelsen.
Nuvarande lagstiftning innehåller vissa metoder att komma till rätta med
bolag som saknar registrerad styrelse. Den främsta av dessa är
möjligheten att enligt 13 kap. 4 a § första stycket 2 aktiebolagslagen
besluta att bolaget skall träda i likvidation. Det inte obetydliga
antalet styrelselösa bolag visar dock att nuvarande medel är
otillräckliga. Det har också visat sig att en del bolag försöker
kringgå likvidationsreglerna. Det har sålunda förekommit att ett
styrelselöst bolag anmält en ny styrelse så snart Patent- och
registreringsverket har inlett ett likvidationsförfarande
men att styrelsen genast avgått efter det att verket har avbrutit
likvidationsärendet.
De nuvarande reglerna har inte heller någon effekt när de
styrelseledamöter som vid en viss tidpunkt var registrerade i
aktiebolagsregistret i efterhand felaktigt påstår att de vid den
tidpunkten hade avgått och därför inte kan göras ansvariga för den
verksamhet som då bedrevs i bolaget.
Uppdraget
Kommittén skall överväga vilka åtgärder som behövs för att komma åt
problemen med de styrelselösa bolagen.
En möjlighet som bör övervägas för att komma tillrätta med bolag som
helt saknar registrerad styrelse är att skärpa de nuvarande
likvidationsreglerna. Ett sätt att åstadkomma en sådan skärpning är att
förkorta de tidsfrister som gäller för likvidationsförfarandet. Ett
annat sätt kan vara att införa bestämmelser om att aktiebolag som under
viss längre tid har saknat registrerad styrelse kan försättas i
likvidation trots att de under likvidationsförfarandet anmäler ny
styrelse. Det står kommittén fritt att pröva även andra lösningar.
Kommittén skall vidare överväga problemet med de styrelseledamöter som
påstår att de har avgått. I den ovannämnda rapporten Bolagsplundring har
det föreslagits att utseende och entledigande av styrelseledamöter skall
ges rättsverkan först i och med registreringen. En sådan regel torde
lösa det aktuella problemet. Samtidigt torde emellertid en sådan regel
innebära problem för den seriösa näringsverksamheten. Det beror bl.a. på
att det kan ta tid innan en registreringsanmälan föranleder registrering
(jfr även prop. 1994/95:67 s. 35). Kommittén skall analysera dessa
problem närmare och därefter ta ställning till om en regel som den
föreslagna bör införas.
Kommittén skall också överväga mera begränsade åtgärder. En sådan åtgärd
kan vara att införa regler om att ett beslut att utse en styrelseledamot
eller ett beslut om en styrelseledamots avgång eller entledigande
förfaller om det inte anmäls för registrering inom en viss kortare tid.
För att sådana regler skall få full verkan torde det vara nödvändigt att
samtidigt precisera de krav som bör ställas på en anmälan om
registrering och införa bestämmelser om omedelbar avvisning av
bristfälliga anmälningar.
Kommittén skall utforma förslag till författningsändringar.
Aktieägarregister
Behovet av utredningFör närvarande finns det inte någon central
registrering av ägarförhållandena i aktiebolag. Patent- och
registreringsverket, som svarar för de obligatoriska
registreringsuppgifterna enligt aktiebolagslagen, registrerar inte
uppgifter om aktieägare vare sig för privata eller för publika
aktiebolag.
För alla aktiebolag gäller emellertid att en aktiebok skall föras över
bolagets samtliga aktier och aktieägare. Aktieboken skall i princip
hållas tillgänglig för var och en (se 3 kap. 7 - 13 §§
aktiebolagslagen). I aktiebolag med avstämningsförbehåll
(avstämningsbolag), dvs. bolag där aktierna inte kommer till uttryck i
pappersbaserade aktiebrev utan är kontobaserade, är det
Värdepapperscentralen VPC AB som för aktieboken. Den aktiebok som förs
av bolag utan avstämningsförbehåll kan vara otillförlitlig. Det beror
bl.a. på att det i princip är frivilligt för en aktieägare att göra
anmälan till bolaget om sitt innehav. För avstämningsbolag sker
ägarregistreringarna i flertalet fall genom kontoförande institut som
har fått tillstånd av Värdepapperscentralen att göra registreringar i
det kontobaserade systemet. Publika aktiebolag har i regel ett
avstämningsförbehåll och ett sådant förbehåll är ett krav för
notering vid Stockholms Fondbörs. Bland de privata aktiebolagen är det
endast en mindre andel som har avstämningsförbehåll.
Bulvanutredningen har i betänkandet Bulvaner och annat (SOU 1998:47)
behandlat bl.a. frågan om det finns skäl att införa ett register för
information om ägare i fåmansbolag (se betänkandet s. 137 f.).
Utredningen har kommit till slutsatsen att det för dessa bolag bör
införas ett system med obligatorisk aktieägarregistrering. Enligt
utredningen skulle ett sådant register vara av värde vid åtskilliga
utredningar om ekonomisk brottslighet. Det skulle också underlätta
skattekontrollen och ha betydelse för kronofogdemyndigheternas arbete.
Även för näringslivet skulle registret vara av värde. Olika slag av
näringsidkare skulle få bättre möjligheter att före en kredit eller ett
avtalsslut kontrollera den tilltänkte affärspartnern och skulle därmed
också få bättre möjligheter att skydda sig mot ekonomiska förluster.
Bolagen skulle själva slippa att föra aktiebok och utfärda aktiebrev.
Enligt utredningen skulle en nyordning av detta slag sannolikt ganska
snart komma att uppfattas som en förenkling. Utredningen har uttalat att
registret måste konstrueras så att anteckning i registret blir en
förutsättning för ett giltigt aktieförvärv.
Utredningen, som har gjort vissa principiella överväganden om
utformningen av ett aktieägarregister, har förordat att statsmakterna
först fattar ett principbeslut om att införa ett sådant register och att
Patent- och registreringsverket därefter ges i uppdrag att utarbeta ett
system.
Regeringen anser liksom Bulvanutredningen att starka skäl talar för ett
system med obligatorisk aktieägarregistrering. Något slutligt beslut om
att införa ett sådant system bör dock inte tas förrän ett utförligt
förslag, inklusive författningsbestämmelser, har presenterats.
Utredningsarbetet bör därför omedelbart drivas vidare. Uppdraget att
utarbeta förslaget bör anförtros Aktiebolagskommittén.UppdragetKommittén
skall ta ställning i alla de frågor som inrättandet av ett obligatoriskt
aktieägarregister aktualiserar. Arbetet skall ha som utgångspunkt att
registret skall omfatta samtliga aktiebolag utom sådana med
avstämningsförbehåll.
Vid utformningen av regelverket kring registret skall kommittén
förutsättningslöst pröva vilken betydelse registreringen bör ges i fråga
om giltigheten av förvärv eller pantsättning av aktie, i fråga om rätten
att förfoga över aktien och i fråga om rätten att i andra avseenden
utöva de rättigheter som i dag utövas av aktieägaren. En möjlighet som
kommittén särskilt skall studera är att - såsom Bulvanutredningen
föreslagit - registreringen skall vara en förutsättning för att ett
giltigt förvärv skall föreligga och därmed också en förutsättning för
att förvärvaren skall kunna utöva de befogenheter som följer med
aktieägandet. Kommer kommittén fram till att denna lösning skall väljas,
skall kommittén också uppmärksamma frågor om förvärvares ställning
mellan överlåtelseavtalet och registreringen.
Kommittén skall vidare pröva vilka sakrättsliga verkningar
registreringen skall ha. Härvid bör de bestämmelser som finns i
aktiekontolagen (1989:827) eller den lag som skall ersätta denna lag
enligt prop. 1997/98:160 tjäna som förebild. Kommittén skall också
studera de övriga problem med sakrättslig anknytning som ett system av
det aktuella slaget kan vara förenat med, såsom de av Bulvanutredningen
uppmärksammade frågorna om likvidutväxling vid överlåtelse av aktie och
skydd mot dubbelöverlåtelse av aktie (se SOU 1998:47 s. 149).
Kommittén skall ta ställning till vilket eller vilka organ som skall ha
hand om registreringen. De alternativa lösningar som Bulvanutredningen
har diskuterat innebär att ansvaret för registreringsverksamheten läggs
på Patent- och registreringsverket eller på Värdepapperscentralen. I
prop. 1997/98:160 har det föreslagits att även andra än
Värdepapperscentralen skall kunna få auktorisation att föra register
över finansiella instrument i kontobaserade system. Detta innebär att
även andra kan komma i fråga för den nu aktuella registreringsuppgiften.
Kommittén skall i denna del förutsättningslöst överväga vad som utgör
den lämpligaste lösningen.
Kommittén skall vidare ta ställning till vad registret skall omfatta. En
utgångspunkt är att registret skall innehålla ägaruppgifter för samtliga
aktier i de aktuella bolagen. Kommittén skall utreda om motsvarande
uppgifter även bör lämnas i fråga om konvertibla skuldebrev och
optionsrätter. Kommittén skall också ta ställning till vilka uppgifter
om aktieägaren som registret skall innehålla, såsom uppgifter om adress,
personnummer m.m., samt i vilken utsträckning uppgifter av annat slag,
t.ex. uppgifter om pantsättning, utmätning och liknande rättsliga
åtgärder och om köpeskilling m.m. för aktier, skall registreras. I det
sammanhanget skall kommittén särskilt ta upp frågan om det skall vara
möjligt att registrera olika slag av förbud för aktieägaren att förfoga
över aktien.
Kommittén skall ta ställning till om det finns skäl för att registrets
uppgifter om aktieägare till någon del skall vara hemliga. En
utgångspunkt skall dock vara att det i det nya systemet inte skall
finnas någon möjlighet, motsvarande den som finns enligt
aktiekontolagen, att låta en förvaltare vara antecknad i registret i
stället för aktieägaren. Kommittén skall också ta ställning till i
vilken utsträckning andra uppgifter som har förts in i registret skall
vara allmänt tillgängliga.
Kommittén skall vidare ta upp frågor kring förfarandet i samband med
registrering, däribland frågan om verkställandet av
registreringsåtgärder i någon omfattning kan överlåtas till någon annan
än det eller de registrerande organen. Även frågor kring
rättelseåtgärder och hävande av registreringsåtgärder skall
uppmärksammas.
Vidare skall kommittén behandla de integritetsfrågor som inrättandet av
ett aktieägarregister ger upphov till. Därvid skall kommittén ta
ställning till om registret i datarättsligt avseende skall omfattas av
personuppgiftslagens regler eller om det skall införas särskilda regler
om personuppgiftsansvar.
Kommittén skall särskilt ta upp frågan om skadestånd vid felaktig
registrering.
Kommittén skall vidare utröna behovet av en övergångsreglering. Därvid
aktualiseras bl.a. frågan om vid vilken tidpunkt ett system av detta
slag kan träda i kraft och frågan om behovet av en särskild
övergångstid. En annan fråga som kommittén måste behandla gäller
förutsättningarna för registrering av de aktier som förekommer vid
ikraftträdandet eller vid övergångstidens slut. Starka skäl talar för
att man i fråga om dessa aktier, i vart fall som huvudregel, gör
uppvisandet av aktiebrevet till en förutsättning för registrering.
Kommittén skall dock överväga om det i mera begränsade situationer finns
anledning att avstå från kravet på att visa upp aktiebrevet. Den skall
vidare ta ställning till vilka rättsföljder som bör inträda om
aktiebrevet inte visas upp och - som en följd därav - registrering av
aktien inte kommer till stånd.
Kommittén skall överväga om särskilda regler behövs för de fall då ett
aktiebolag inför avstämningsförbehåll eller avskaffar det.
Frågan om kostnaderna för att införa av registret och deras finansiering
skall ägnas särskild uppmärksamhet. En utgångspunkt skall vara att
övergången till ett nytt system skall innebära minsta möjliga besvär och
kostnader för bolagen.
Åtskilliga av de frågor som kommittén skall ta ställning till tangerar
förhållanden av utpräglat teknisk art. I kommitténs uppdrag ingår inte
att presentera lösningar på olika tekniska problem som är förenade med
exempelvis ADB-användningar. Kommittén måste emellertid genom samråd med
Patent- och registreringsverket, Värdepapperscentralen och annan
expertis förvissa sig om att tekniska problem som kommitténs förslag kan
ge upphov till går att lösa.
Kommittén skall utarbeta förslag till nödvändiga författningsändringar.
Aktier utan nominellt belopp
Behovet av förändringar
Ett aktiebolag skall ha ett aktiekapital. Detta skall i privata
aktiebolag uppgå till minst 100 000 kronor och i publika
aktiebolag till minst 500 000 kronor. Om det finns flera aktier i
bolaget, skall aktiekapitalet vara fördelat på aktierna med lika belopp
på varje aktie. Det belopp som belöper på varje aktie brukar benämnas
aktiens nominella belopp. Aktiernas nominella belopp skall anges i
bolagsordningen. En rad regler i aktiebolagslagen anknyter till det
nominella beloppet.
Det synes emellertid tveksamt om det är nödvändigt att ställa krav på
att varje aktie skall ha ett nominellt belopp. Det nominella beloppet är
i grunden ett uttryck för den andel i bolaget som varje aktie
representerar. En akties andel i bolaget kan beräknas utan att något
nominellt belopp fastställs, nämligen genom att aktiekapitalet divideras
med antalet aktier. Det kan rentav hävdas att kravet på att varje aktie
skall ha nominellt belopp utgör enbart en onödig komplikation i det
aktiebolagsrättsliga systemet. Det finns mot den bakgrunden anledning
att överväga om det nu är dags att tillåta aktier utan nominellt belopp
(kvotaktier eller, med ett engelskt uttryck, no- par value shares) i
svensk rätt.
Behovet av sådana överväganden understryks av det förhållandet att vissa
europeiska rättsordningar redan idag tillåter att aktiebolag ger ut
kvotaktier. Av betydelse är också att den europeiska börsfederationen
(Fédération des Bourses Européennes) år 1997 rekommenderade de
europeiska lagstiftarna att överväga lagstiftning som tillåter
kvotaktier. Några länder, däribland Finland och Tyskland, förbereder
sådan lagstiftning.
Ett avskaffande av det nominella beloppet skulle också kunna vara av
betydelse vid ett eventuellt genomförande av ett av de förslag som
Utredningen om aktiekapital och redovisning i utländsk valuta har lagt
fram i delbetänkandet Redovisning och aktiekapital i euro och annan
utländsk valuta (SOU 1997:181). Enligt det förslaget skall svenska
aktiebolag ges rätt att ha sitt aktiekapital i euro. Vid den omräkning
av aktiernas nominella belopp som måste göras i samband med övergången
till aktiekapital i euro skulle det uppkomma mycket ojämna belopp, något
som sannolikt skulle driva fram kostnadskrävande öknings- eller
nedsättningsbeslut. Dessa problem skulle undvikas om kravet på nominella
belopp togs bort. Om det förslaget skulle genomföras, är det viktigt att
det så snart som möjligt finns tillgång till en analys av för- och
nackdelar med ett system med kvotaktier.
Uppdraget
Kommittén skall göra en fördjupad analys av fördelar och nackdelar med
en övergång till kvotaktier. På grundval av denna analys skall kommittén
ta ställning till om det bör införas ett system med kvotaktier i
Sverige. Kommer kommittén fram till detta, skall den också ta
ställning till om systemet skall vara obligatoriskt för samtliga
aktiebolag eller om bolagen själva skall få avgöra om de skall gå över
till systemet. Vidare skall kommittén pröva om systemet skall gälla för
alla aktiebolag eller öppnas enbart för vissa.
Vid sin prövning skall kommittén analysera de olika effekter som ett
avskaffande av det nominella beloppet kan få på andra regler i
aktiebolagslagen och andra lagar. Därvid skall behovet av kompletterande
regler utrönas. Analysen skall göras under beaktande av såväl de
överväganden som har gjorts av Utredningen om aktiekapital och
redovisning i utländsk valuta (se SOU 1997:181 s. 132 f.) som det
lagstiftningsarbete som pågår i andra europeiska länder med likartad
aktiebolagsrätt. Kommittén skall i det sammanhanget överväga bl.a. vilka
effekter ett avskaffande av det nominella beloppet får på det s.k.
underkursförbudet, dvs. förbudet att sätta teckningskursen för en aktie
lägre än det nominella beloppet.
Kommittén skall vidare överväga de övergångsproblem som ett avskaffande
av det nominella beloppet kan föra med sig och utröna hur dessa problem
kan lösas. Den skall därvid särskilt uppmärksamma vad som bör gälla i
fråga om bolagsordningsbestämmelser som anknyter till aktiernas
nominella belopp.
Om kommittén kommer fram till att ett system med kvotaktier bör införas,
skall den utforma förslag till författningsändringar.
Aktiebokens offentlighet i fråga om avstämningsbolag
Behovet av förändringarInom svensk aktiebolagsrätt tillämpas "principen
om aktiebokens offentlighet". Denna princip kommer till uttryck i 3 kap.
13 § aktiebolagslagen. Där sägs att aktieboken eller en utskrift av
denna skall hållas tillgänglig för var och en hos bolaget och, när det
gäller avstämningsbolag, hos Värdepapperscentralen. I fråga om
avstämningsbolag får utskriften dock inte innehålla uppgifter om
aktieägare med högst 500 aktier.
Numera anses aktiebokens offentlighet fylla huvudsakligen två
funktioner. För det första skall varje aktieägare kunna få reda på vilka
andra som är aktieägare, något som kan ha betydelse t.ex. för den som
vill förbereda en aktion på en bolagsstämma eller utöva någon rättighet
som en viss grupp av aktieägare har. Detta intresse motiverar normalt
inte offentlighet för andra än aktieägare men kan vara av visst intresse
för den som avser att bli aktieägare i ett bolag. För det andra
åstadkommer man genom aktiebokens offentlighet en insyn från
allmänheten, vilket leder till att maktförhållandena i näringslivet kan
kartläggas och minskar risken för att aktiebolag används som bulvaner
(jfr Rodhe, Aktiebolagsrätt, 17 uppl. s. 151 f.).
Att aktieböckerna är offentliga ger en möjlighet för vem som helst att
få insyn i andra personers ekonomiska förhållanden. Detta saknar
motsvarighet på andra områden och principen om aktiebokens offentlighet
lär vara unik för Sverige. Tillgången till detaljerade uppgifter om
enskilda aktieägare kan utnyttjas i brottsligt syfte. Dessvärre har
detta förekommit vid några tillfällen beträffande avstämningsbolag. Mot
det nu sagda står dock de ovan redovisade skälen för offentlighet liksom
de strävanden till ökad genomlysning som gör sig gällande för
näringslivet i stort.
Frågan om aktiebokens offentlighet har indirekt betydelse även i ett
internationellt perspektiv, nämligen när det gäller innehav av aktier
som är förvaltarregistrerade. Sådana innehav framgår inte av aktieboken.
För avstämningsbolag har emellertid en motsvarande ordning åstadkommits
genom att förvaltaren är skyldig att lämna uppgifter till
Värdepapperscentralen om de aktieägare som har sina aktier i ett bolag
förvaltarregistrerade. Värdepapperscentralen är i sin tur skyldig att
hålla tillgänglig en sammanställning - högst sex månader gammal - över
de aktieägare som har mer än 500 aktier i ett avstämningsbolag
förvaltarregistrerade. Det har hävdats att detta försvårar
förvaltarregistrering hos utländska förvaltare, eftersom andra länders
lagstiftning kan hindra att sådana uppgifter lämnas ut.
Bestämmelsen om att en utskrift av aktieboken för avstämningsbolag inte
får avse aktieägare som har färre än 500 aktier har motiverats med att
varken samhället eller allmänheten har något berättigat intresse av att
få reda på namnen på de personer som har småposter och saknar möjlighet
att påverka bolagets förvaltning (se prop. 1970:99 s. 60). Eftersom
bestämmelsen gäller oavsett vilken andel av bolagsförmögenheten eller
röstetalet som aktien representerar, har Bulvanutredningen föreslagit
att den formuleras om. Utredningen har därvid förordat att begränsningen
i stället relateras till en viss andel - en tiotusendel - av bolagets
registrerade aktiekapital.
Det finns mot denna bakgrund anledning att se över vissa frågor som rör
aktiebokens offentlighet.
Uppdraget
Kommittén skall analysera de skäl som finns för respektive mot att
behålla de nuvarande reglerna om aktiebokens offentlighet för
avstämningsbolag. Kommittén skall därvid överväga om de skäl som talar
för att aktieboken skall vara offentlig kan tillgodoses på annat sätt,
t.ex. genom de flaggningsregler som finns i lagen (1991:980) om handel
med finansiella instrument. Vidare skall kommittén uppmärksamma i vilken
utsträckning principen behövs för att tillgodose myndigheters behov
av information, t.ex. när det gäller skatter eller brottsförebyggande
verksamhet.
Kommittén skall under arbetet inhämta uppgifter om hur man i andra
länder ser på frågan om aktiebokens offentlighet.
Kommittén skall vidare bedöma om bestämmelsen om att en utskrift av
aktieboken för avstämningsbolag inte får avse aktieägare som har färre
än 500 aktier är lämplig och har en ändamålsenlig utformning. Därvid
skall de överväganden som Bulvanutredningen har gjort beaktas.
Om kommittén finner att reglerna om aktiebokens offentlig-het bör
avskaffas eller förändras i fråga om avstämningsbolag, skall kommittén
lämna förslag till de författningsändringar som behöver göras.
Tidsramar
Med hänsyn till de ytterligare uppgifter som kommittén ges genom dessa
direktiv förlängs tiden för slutförandet av kommitténs uppdrag till den
31 december 1999. Kommittén skall dock redovisa sina förslag om åtgärder
mot styrelselösa bolag i ett delbetänkande senast den 26 februari 1999.