Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Uppdrag om förstärkt skydd av skogsmark för naturvård, Dir. 1998:9
Departement: Miljödepartementet
Beslut: 1998-01-22
Dir. 1998:9
Beslut vid regeringssammanträde den 22 januari 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En utredare tillkallas med uppgift att överlägga med berörda parter om
ett förstärkt skydd av skogsmark för naturvård. Utredaren skall
- överlägga med skogsnäringen om möjligheten att träffa en
överenskommelse om att avstå från avverkning inom särskilt värdefulla
skogsområden under en begränsad tid till staten har möjlighet att lämna
ersättning för intrång i pågående markanvändning,
- lägga förslag till former för en sådan överenskommelse.
Bakgrund
Frågan om formerna för och omfattningen av det skydd som behövs för att
skogspolitikens mål om bevarande av den biologiska mångfalden skall
uppnås har diskuterats sedan den nya skogspolitiken lades fast år 1993.
Som ett led i arbetet med att utvärdera den nya skogspolitiken har
Miljövårdsberedningen haft regeringens uppdrag att närmare analysera
omfattningen av behovet. Beredningens betänkande Skydd av skogsmark (SOU
1997:97) har remissbehandlats.
Beredningen drar den slutsatsen att ytterligare ca 900 000 ha skogsmark
med särskilda naturvärden behöver skyddas i ett kort tidsperspektiv
(10-20 år). Det motsvar drygt 4% av den brukade skogsmarken. Beredningen
bedömer att ca 600 000 ha borde kunna skyddas genom de frivilliga
avsättningar som görs inom ramen för skogspolitiken.
Därutöver krävs att ca 250 000 ha skyddas som naturreservat och
ytterligare ca 25 000 ha i form av biotopskydd eller naturvårdsavtal.
Två alternativ föreslås för säkerställande av naturreservat, biotopskydd
eller naturvårdsavtal, ett på 10 år och ett på 20 år. Statens kostnader
beräknas till 1997 års anslagsnivå +25 mkr för 20-årsalternativet och
mer än en fördubbling (från ca 210 mkr till 470 mkr) för
10-årsalternativet. MVB förordar alternativet 10 år, bl.a med hänvisning
till försiktighetsprincipen. Om 20 år väljs behöver ett rådrum skapas
genom någon form av frivilligt avverkningsstopp.
Beredningen diskuterar också möjligheten att bilda en stiftelse för att
främja en finansiell förstärkning. Beredningen har inte närmare utrett
förutsättningarna, men anser att grunden skulle vara en fristående
stiftelse där staten, eventuellt andra offentliga institutioner samt den
privata sektorn, t.ex. skogsnäringen skulle vara stiftelsens bildare.
Remissbehandlingen visar att det finns en bred acceptans för målet att
bevara den biologiska mångfalden i skogen och en samstämmighet om att
det föreligger ett behov av ökat skydd av skogsmark. De flesta
myndigheter instämmer med Miljövårdsberedningen i bedömningen att det är
angeläget med en stor insats på kort tid (10 år). Föreningen
Skogsindustrierna är positiv till beredningens förslag till skyddsbehov
och föreslagen ansvarsfördelning. Skogsägarnas Riksförbund underkänner
förslaget om näringens frivilliga åtaganden. Sammanfattningsvis
framhålls särskilt att ett stort antal enskilda markägare kommer att
beröras av såväl reservatsavsättningar som frivilliga åtaganden. Enligt
Skogsstyrelsen berörs ca 9 000 medelstora fastigheter i hela landet.
Kostnaderna för en omfattande reservatsbildning på kort tid kommer att
bli hög och kräver ytterligare resurser för administration m.m..
Uppdraget
Ett antal åtgärder är möjliga att vidta för att skapa nya möjligheter
att skydda skogsmark. Det finns ett behov av att nu samordna olika
initiativ. Eftersom många är berörda på skilda sätt av de möjliga
lösningar och förslag som kan tänkas, finns det skäl att genom en
intensifierad dialog med framför allt företrädare för markägare och
berörda myndigheter komma fram till ett gemensamt förslag. Detta bör ske
genom att en särskild utredare tillkallas.
Utredaren skall med utgångspunkt i nu gällande statliga budgetnivå för
ersättningar till markägare för intrång i särskilt värdefulla
naturområden
- överlägga med företrädare för skogsnäringen om möjligheten att träffa
överenskommelser om att skogsägare m.fl. avstår från att avverka inom
särskilt värdefulla skogsområden under en begränsad tid till staten har
möjlighet att ersätta markägare för intrång i pågående markanvändning,
- klarlägga formerna för sådana överenskommelser,
- uppskatta omfattningen av den areal som kan beröras av sådana
överenskommelser fördelat på skilda ägargrupper,
- bedriva överläggningarna så att rätt prioritering uppnås av statens
samlade finansiella insatser mot bakgrund av skyddsbehovet och
avverkningsplanerna inom skogsnäringen som helhet,
- belysa effekterna för den regionala virkesförsörjningen av ett ökat
skydd, främst för sågverksindustrin i Norrlands inland, genom att
möjligheterna att avverka skog minskar,
- undersöka möjligheterna att teckna avtal om "optioner" för avverkning,
dvs att träffa överenskommelser om tidsbegränsade avverkningsstopp mot
en viss ersättning som en möjlighet att senarelägga betalningen av
intrångsersättning för berörda markområden,
- lägga förslag på lämplig form för samarbete för att främja en
finansiell förstärkning, samt ge förslag på lämplig associationsform för
samarbetet.
Även betydelsen av andra åtgärder bör bedömas t.ex. frivilliga
naturvårdsavtal mellan virkesköpare och skogsägare, samt
miljöcertifiering av skogsbruk i syfte att premiera god naturvård.
Utredaren bör ta del av Riksrevisionsverkets pågående arbete i fråga om
effektiv naturvårdsförvaltning och administration.
Möjligheterna att få ett tillskott till finansieringen av skyddet av
skogsmark med EU-medel bör belysas.
Samråd skall ske med berörda myndigheter.
Uppdraget skall redovisas till regeringen senast den 1 juni 1998.
För utredarens arbete gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare att redovisa regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23),
redovisa jämställdhetsaspekter (dir. 1994:124) samt redovisa
konsekvenserna för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet
(dir. 1996:49). De ekonomiska konsekvenserna av åtgärder och förslag
skall redovisas. Förslag till finansiering skall lämnas.