Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av reglerna för pyrotekniska varor, Dir. 1998:88
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1998-12-10
Dir. 1998:88
Beslut vid regeringssammanträde den 10 december 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att se över reglerna för
hantering av pyrotekniska varor. Utredaren skall kartlägga arten och
omfattningen av de skador och olägenheter som sådana varor kan orsaka.
Utredaren skall ta ställning till om nuvarande regler bör skärpas med
förbud eller andra begränsningar såvitt avser handel med och hantering
av pyrotekniska varor. Översynen skall dessutom omfatta frågor om
produktkontroll, tillsyn och information. Också erfarenheter från andra
länder bör inhämtas. I uppdraget ingår även att belysa de oklarheter som
kan finnas när det gäller reglerna för hanteringen av pyrotekniska
varor, bl.a. i fråga om möjligheter att ta varorna i beslag och när det
gäller förvaring av dessa.
Bakgrund
Inom begreppet pyrotekniska varor faller dels nyttoprodukter såsom
exempelvis militära knallskott och nödraketer men även rena
nöjesprodukter såsom fyrverkeriartiklar, inklusive smällare. I
fortsättning åsyftas här med termen pyrotekniska varor sådana
pyrotekniska varor som är avsedda för nöjesändamål, s.k.
nöjesfyrverkerier.
Användning av sådana pyrotekniska varor är en gammal tradition i Sverige
och ett nöje för många människor. Samtidigt innebär användningen
problem, dels i form av direkta skador på människor, egendom och djur,
dels genom de olägenheter i övrigt som framför allt okynnessmällandet
innebär. Någon entydig och tillförlitlig statistik över omfattningen av
skador finns emellertid inte tillgänglig. Detta beror bl.a. på svårighet
att få tillgång till skadeinformation som kommer sjukvården tillhanda.
Till de angivna problemen kommer de miljöeffekter som följer med
användningen av pyrotekniska varor.
Näringsutskottet (bet. 1997/98:NU11) genomförde ett remissförfarande
inför behandlingen av motioner om pyrotekniska varor under våren 1998.
De inkomna remissvaren finns att tillgå hos utskottet. Av de femton
remissinstanserna anser sju - bl.a. Konsumentverket,
Folkhälsoinstitutet, Hörselskadades Riksförbund, Sveriges
Djurskyddsföreningars Riksförbund och Svenska Kennelklubben - att
förbud mot smällare bör införas. Rikspolisstyrelsen ställer sig tveksam
till ett sådant förbud men anser att bestämmelserna om pyrotekniska
varor bör ses över. Även Socialstyrelsen och Sprängämnesinspektionen ser
risker med att införa ett förbud mot smällare. Sprängämnesinspektionen
och Svenska kommunförbundet anser också att en översyn bör göras.
Företrädarna för branschen menar att den gällande lagstiftningen är
tillräcklig, men att en skärpt kontroll och tillsyn samt ökad
information behövs.
Frågan om en översyn av reglerna för pyrotekniska varor har även
aktualiserats inom Regeringskansliet bl.a. genom uppvaktningar och
skrivelser. Exempelvis har det s.k. Antismällarprojektet som initierats
av Hundägarnas intresseförening uppvaktat jordbruksministern i ärendet
med syfte att kartlägga och komma till rätta med vissa problem i samband
med pyrotekniska varor. Mot bl.a den bakgrunden anordnade
jordbruksministern ett seminarium i december 1997 om smällare och
raketer där användning av och risker med dessa produkter diskuterades.
Vid seminariet deltog företrädare från myndigheter, organisationer och
näringen. Det framkom bl.a. att pyrotekniska varor orsakar en rad
olägenheter och skador. Särskilt kan nämnas bränder orsakade av
pyrotekniska varor och skador på person i form av brännskador och
nedsatt hörsel. Därtill kommer miljöproblem och att sällskapsdjur
förorsakas stort lidande genom bl.a. den höga ljudnivån hos
vissa produkter och att dessa används under långa
tidsperioder.
Sprängämnesinspektionen har under de senaste åren vidtagit
olika åtgärder som gäller pyrotekniska varor. Informationen har
intensifierats och förbud mot s.k. flygande skott har införts. Vidare
pågår inom inspektionen en översyn av bestämmelserna om förvaring av
explosiva varor bl.a. fyrverkeriartiklar. Problemen när det gäller
användningen av pyrotekniska varor gör att en samlad översyn är
motiverad. Verksamheten med pyrotekniska varor regleras främst av lagen
(1988:868) om brandfarliga och explosiva varor samt av ordningslagen
(1993:1617). Lagen om brandfarliga och explosiva varor reglerar
hantering och import av sådana varor. Syftet med lagen är att förhindra
att dessa varor orsakar oavsiktlig brand eller explosion samt att
förebygga och begränsa skador på liv, hälsa, miljö eller egendom genom
brand eller explosion vid hantering av varorna. Regeringen eller den
myndighet som regeringen bestämmer har genom lagen bemyndigats att
närmare ange området för lagens tillämplighet när det gäller att
bestämma och närmare definiera de varor som skall inrymmas under
benämningen explosiva varor. Den som hanterar explosiva varor skall
vidta de åtgärder och försiktighetsmått som behövs för att förhindra
oavsiktlig brand eller explosion och för att förebygga och begränsa
skador på liv, hälsa, miljö eller egendom genom brand eller explosion.
Pyrotekniska varor ingår som en del av de explosiva varorna och skall
godkännas av Sprängämnesinspektionen innan de får tas in i landet eller
säljas. I beslut om godkännande anger inspektionen de villkor som skall
gälla vid förvärv och innehav av olika typer av fyrverkeripjäser bl.a.
åldersgränser.
En fråga som varit aktuell under senare år har varit möjligheten att med
stöd av lagen (1988:868) om brandfarliga och explosiva varor föreskriva
som villkor att försäljningen av nöjesfyrverkerier endast får ske viss
kortare tid av året. Justitiekanslern har i beslut den 3 oktober 1997
uttalat sig i frågan. Ordningslagen (1993:1617) reglerar bl.a.
användningen av pyrotekniska varor. Syftet med dessa bestämmelser är att
förebygga olägenheter från ordningssynpunkt. I ordningslagen stadgas det
att pyrotekniska varor inte får användas utan tillstånd av
polismyndigheten, om användningen med hänsyn till tidpunkten, platsens
belägenhet och övriga omständigheter innebär risk för skada på eller
någon beaktansvärd olägenhet för person eller egendom. Enligt
ordningslagen har vidare regeringen eller, efter regeringens
bemyndigande, en kommun möjlighet att meddela de ytterligare
föreskrifter för kommunen eller del av denna som behövs för att
upprätthålla den allmänna ordningen på offentlig plats.
Uppdraget
Mot denna bakgrund bör en särskild utredare tillkallas för att
- kartlägga arten och omfattningen av skador och andra olägenheter som
kan uppkomma vid hantering av pyrotekniska varor,
- ta ställning till om nuvarande regler bör skärpas med förbud eller
andra begränsningar såvitt avser handel med och hantering av sådana
pyrotekniska varor särskilt när det gäller smällare och andra
nöjesfyrverkeriartiklar med knalleffekt,
- se över de oklarheter och problem som kan finnas när det gäller
reglerna för pyrotekniska varor, bl.a. när det gäller förvaring av
dessa, möjligheterna att ta varorna i beslag samt möjligheterna att
inhämta skadestatistik,
- se över frågor om produktkontroll, tillsyn och information samt
- lämna förslag till de författningsändringar som kan behövas till följd
av översynen.
Utredningsarbetet
För arbetet gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att
redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) samt redovisa
konsekvenserna för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet
(dir. 1996:49).
Utredaren skall vid genomförandet av sitt uppdrag ta del av
Näringsutskottets betänkande 1997/98:NU11 samt det material som
framkommit i samband med det seminarium som jordbruksministern anordnade
den 8 december 1997 om smällare och raketer. Utredaren bör samråda med
berörda myndigheter och organisationer.
Utredaren skall inhämta erfarenheter från andra länder samt vid
utarbetande av eventuella författningsändringar redovisa hur dessa
förhåller sig till de principer om fri rörlighet för varor som gäller
inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.
I sitt arbete skall utredaren vidare beakta den pyrotekniska branschens
karaktär av småföretagsbransch och analysera förslagens konsekvenser för
nyetablering och tillväxt i småföretag.
Samtliga förslag skall kostnadsberäknas och finansiering skall redovisas
för föreslagna åtgärder.
Redovisning av uppdragetUtredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den
1 november 1999.