Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Tullagsutredningen (Fi 1997:03), Dir. 1998:86
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1998-10-01
Dir. 1998:86
Beslut vid regeringssammanträde den 1 oktober 1998
Sammanfattning av uppdraget
Tullagsutredningen (Fi 1997:03) skall i delbetänkande lämna förslag till
nya bestämmelser om överklagande i tullagen (1994:1550). Bestämmelserna
skall utformas utifrån förutsättningen att Tullverkets organisation
ändras så att verket utgör en enda myndighet. Utredningen skall vidare
lämna förslag till andra lagändringar som är nödvändiga för att en sådan
omorganisation skall kunna genomföras.
Bakgrund
Med stöd av regeringens bemyndigande den 19 december 1996 tillkallade
det statsråd som har ansvar för tullväsendet en särskild utredare med
uppdrag att göra en översyn av den tullagstiftning som faller inom
Finansdepartementets ansvarsområde (dir. 1996:103). Utredningsarbetet
skulle enligt direktiven vara slutfört före den 1 juli 1998. Genom
beslut av regeringen den 4 juni 1998 förlängdes tiden för
slutredovisning av uppdraget till utgången av april 1999. Enligt
direktiven bör delar av uppdraget redovisas tidigare när så är lämpligt.
Utredaren har antagit namnet Tullagsutredningen.
Den 30 januari 1998 redovisade "Utredningen om utvärdering av EU-
medlemskapets effekter för Tullverkets dimensionering och organisation"
sitt slutbetänkande "En gräns - en myndighet?" (SOU 1998:18). I
betänkandet påpekas att kritik har riktats mot att de olika regionala
tullmyndigheterna inte tillämpar tullbestämmelserna likformigt.
Förhållandet har accentuerats i och med det svenska EU-medlemskapet,
eftersom myndigheterna numera har att tillämpa ett omfattande och
komplicerat regelverk som ger utrymme för olika tolkningar. Av bl.a. den
anledningen konstaterar utredningen att Generaltullstyrelsens roll som
strategiskt ledningsorgan för hela Tullverket behöver utvecklas. Vidare
anmärks att den nuvarande ordningen för överklagande av beslut i
tullärenden hämmar styrelsens möjligheter att mer aktivt påverka
beslutsprocessen. I betänkandet föreslås därför att Tullagsutredningen
bör göra en översyn av bestämmelserna om överklagande och därvid
överväga möjligheten att avskaffa den nuvarande ordningen, där
regionala tullmyndigheters beslut överklagas till Generaltullstyrelsen,
till förmån för en ordning där överklagandet sker direkt till allmän
förvaltningsdomstol.
Med hänvisning till utredningens slutsatser har Generaltullstyrelsen
hemställt att regeringen vidtar de åtgärder som behövs för att
Tullverket skall kunna omorganiseras från den nuvarande formen med en
chefsmyndighet och tolv regionala tullmyndigheter till en enda
myndighet. Inom den nya myndigheten skall det finnas en central och en
regional nivå. Styrelsen har särskilt pekat på behovet av att ändra
bestämmelserna om överklagande så att beslut fattade på regional nivå
inte längre skall överklagas till det centrala organet inom myndigheten.
Efter samråd med Finansdepartementet har Tullagsutredningen redan
påbörjat arbetet med ett delbetänkande med förslag till ändringar i
tullagens bestämmelser om överklagande.
Uppdraget
Utredningen skall i delbetänkande lämna förslag till nya bestämmelser om
överklagande i tullagen. Bestämmelserna skall utformas utifrån
förutsättningen att Tullverkets organisation ändras så att verket utgör
en enda myndighet. Utredningen skall vidare lämna förslag till andra
lagändringar som är nödvändiga för att en sådan omorganisation skall
kunna genomföras. Förslagen i den senare delen behöver inte vara
fullständiga i den meningen att de omfattar alla lagändringar som kan
bli aktuella.
Utredningen skall också lämna förslag till hur förfarandet för
omprövning av beslut bör vara utformat inom Tullverket. I uppdraget
ingår inte att lämna förslag till en ny organisation för Tullverket.
Redovisning av uppdraget
Arbetet enligt dessa tilläggsdirektiv skall redovisas före utgången av
oktober 1998.