Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
För de geografiskt avgränsade strukturfondsprogrammen under nästa programperiod - former för att ta fram och organisera program, Dir. 1998:85
Departement: Närings- och handelsdepartementet
Beslut: 1998-09-17
Dir. 1998:85
Beslut vid regeringssammanträde den 17 september 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att för de geografiskt
avgränsade strukturfondsprogrammen under nästa programperiod åren
2000-2006 redovisa förslag till former för dels hur de nya programmen
skall tas fram, dels hur de skall genomföras. Utredarens förslag skall
baseras på en analys av erfarenheterna från innevarande programperiod.
En annan viktig utgångspunkt för utredaren skall vara de delar av
förslaget om det nya regelverket för strukturstödet inom EU som rör
framtagande och genomförande av strukturfondsprogram och den beredning
av förslaget som pågår inom EU. Utredningsuppdraget skall redovisas
senast den 26 februari 1999.
Bakgrund
Genom medlemskapet i Europeiska unionen deltar Sverige i den gemensamma
regional- och strukturpolitik som finansieras via EG:s strukturfonder.
Genomförandet av strukturfondsprogrammen, vilket i första hand
medlemslandet svarar för, förutsätter administrativa rutiner för bl.a.
beslutsfattande, utbetalning, kontroll och utvärderingar. Synpunkter på
hur strukturfondsprogrammen för innevarande period togs fram har
behandlats i olika sammanhang. Det har bl.a. framhållits att programmen
utarbetades under stark tidspress. Frågan om hur genomförandet skall
organiseras i Sverige under nästa strukturfondsperiod, år 2000-2006, har
behandlats i ett antal rapporter. I prop. 1997/98:62 har regeringen
bl.a. redovisat att det finns skäl att inför den kommande
programperioden noggrannt värdera de erfarenheter av framtagande av
program och genomförandeorganisation som den innevarande perioden har
givit och utifrån en sådan analys bl.a. bedöma vad som bör förändras.
Vidare har regeringen angett att det är viktigt att EG:s struktur- och
regionalpolitiska åtgärder under nästa programperiod inriktas
på att bl.a. åstadkomma regional balans och medverka till en hållbar
utveckling.
Ett nytt beslut måste fattas om EU:s regional- och strukturpolitik när
den nuvarande programperioden löper ut år 1999. För närvarande pågår
bl.a. ett arbete kring ett förslag till nytt regelverk för
strukturpolitiken som lagts fram av EG-kommissionen. Förslaget berör
även formerna för genomförandet av strukturfondsprogrammen i
medlemsstaterna. Sverige deltar i denna beredning tillsammans med övriga
medlemsstater. Beslutande organ är Europeiska rådet. Beslut beräknas
fattas under första halvåret 1999. Regeringen avser att under år 1999
lämna riktlinjer för utarbetande av de program som kommer att genomföras
under nästa programperiod.
Nuvarande organisation för genomförande av EG:s strukturfondsprogram
Många myndigheter medverkar i genomförandet av strukturfondsprogrammen.
Arbetsmarknadsverket, Statens jordbruksverk, Fiskeriverket och Närings-
och teknikutvecklingsverket samt vissa länsstyrelser vad gäller
Interreg II A har s.k. fondansvar för EG:s fyra olika fonder.
Fondansvaret innebär bl.a. att myndigheterna skall svara för rekvisition
av medel från EG-kommissionen, betala ut fondmedel till enskilda projekt
samt redovisa medelsförbrukningen till regeringen och EG-kommissionen.
Fondansvaret innebär också ett ansvar gentemot EG-kommissionen för att
medlen används på ett sätt som är förenligt med EG:s regler.
För program som omfattas av de horisontella målen och
gemenskapsinitiativet Pesca har genomförandeansvaret lagts på de berörda
sektorsmyndigheterna. Mål 5a-åtgärderna genomförs således av
Jordbruksverket resp. Fiskeriverket samt länsstyrelserna. Ansvaret för
mål 3 har lagts på Arbetsmarknadsverket med länsarbetsnämnderna i
viktiga operativa roller.
En ny myndighet, Svenska EU-programkontoret för utbildning och
kompetensutveckling, har ansvar för genomförandet av mål 4 samt
gemenskapsinitiativen Adapt och Employment.
För att genomförandet av de geografiskt avgränsade
strukturfondsprogrammen, främst de under målen 2, 5b och 6 samt
gemenskapsinitiativet Interreg skall få en tydlig demokratisk
förankring, har särskilda statliga myndigheter inrättats. De kallas
beslutsgrupper. Beslutsgrupperna består till största delen av kommunala
företrädare och fattar bl.a. beslut om stöd till enskilda projekt. Roll-
och ansvarsfördelningen mellan beslutsgrupper och de utbetalande
(fondansvariga) myndigheterna regleras i förordningarna (1995:1325) med
instruktion för beslutsgrupper och (1998:579) om vissa stöd från EG:s
strukturfonder. Berörda länsstyrelser svarar för sekretariatsuppgifter
och övrig administration åt beslutsgrupperna.
Den organisation som valts för att genomföra strukturfondsprogrammen har
behandlats i en rad utvärderingar och andra studier. Även synpunkter på
hur strukturfondsprogrammen tagits fram har behandlats i vissa
utvärderingsrapporter och skrivelser, bl.a. från Naturvårdsverket.
På uppdrag av regeringen har Riksrevisionsverket och Statskontoret
lämnat rapporter som bl.a. behandlat nuvarande organisation för
genomförandet av strukturfondsprogrammen. Även riksdagens revisorer har
berört denna fråga i sin rapport "Regionalpolitiskt stöd efter
EU-medlemskapet".
Uppdraget
En utredare tillkallas med huvuduppgift att för de geografiskt
avgränsade strukturfondsprogrammen under nästa programperiod åren
2000-2006 föreslå former för dels hur de nya programmen skall tas fram,
dels hur de skall genomföras.
Utredaren skall inrikta sitt arbete på att samla in och analysera de
erfarenheter som gjorts under innevarande programperiod och göra
jämförelser med andra medlemsstater, bl.a. Finland, Frankrike,
Storbritannien, Nederländerna och Österrike. Analysen bör omfatta både
hur programmen togs fram och hur de genomfördes.
En viktig utgångspunkt för utredaren skall vara de delar av EG-
kommissionens förslag till nytt regelverk för strukturstödet inom EU som
rör framtagande och genomförande av strukturfondsprogram och den
beredning av förslaget som pågår inom EU. Utredaren skall utifrån denna
beredning belysa de frågor som rör både framtagande av program och
genomförandeorganisationens framtida struktur, kompetens samt olika
aktörers roll- och ansvarsfördelning.
En annan utgångspunkt för utredaren skall vara att analysera de
geografiskt avgränsade strukturfondsprogrammens samband med den
nationella politiken på olika nivåer och inom olika sektorer. Utredaren
skall särskilt analysera sambanden mellan de geografiskt avgränsade
programmen och det föreslagna nya mål 3, samt tillämpningen av relevanta
delar av den gemensamma jordbrukspolitiken, särskilt de som gäller
landsbygdsutveckling, i syfte att förstärka de samlade effekterna av
dessa insatser. Utifrån erfarenheterna av innevarande period skall
utredaren redogöra för hur för den nationella medfinansieringen av
strukturfondsprogrammen kan utformas. I detta sammanhang skall utredaren
beakta arbetet med de regionala tillväxtavtalen.
Utredarens förslag skall grundas på behovet av fortsatt lokal
demokratisk förankring. Utredaren skall särskilt analysera hur en
beslutsorganisation på regional nivå kan utformas inom ramen för ett
nytt regelverk och med avvägning mellan nationella och regionala
intressen. Vidare skall utredaren belysa frågor som rör partnerskapets
sammansättning, roller och ansvar, varvid det är av stor betydelse att
göra avvägningar mellan myndigheters och medverkande organisationers
m.fl. ansvar. Även här skall arbetet med de regionala tillväxtavtalen
beaktas.
Vidare skall förslagen till organisation av genomförandet utformas så
att kraven på säker medelshantering och finansiell kontroll kan
uppfyllas, bl.a genom att beakta EG-kommissionens förordning (2064/97).
Förslagen skall uppfylla de krav som EG:s nya regelverk kommer att
innebära. I detta sammanhang bör även betalningsströmmarna beaktas för
att säkerställa ett effektivt genomförande av strukturfondsprogrammen. I
det nya regelverket förutses bl.a. skärpta krav på uppföljning,
utvärdering och finansiell kontroll. Likaså kan en ytterligare betoning
av kraven på möjlighet till insyn förutses.
EG-kommissionen har i sitt förslag till nytt regelverk bl.a. föreslagit
övergångslösningar som innebär att områden som inte kommer att omfattas
av den nya programperioden fasas ut under perioden. Förslagen från
utredaren skall därför också belysa hur program som gäller områden som
kan komma att omfattas av en utfasningsperiod skall administreras.
Förslagen till organisation behöver inte vara desamma för alla berörda
program eller för alla regioner.
Genomförandet av utredningsuppdraget
Utredaren skall genom offentliga utfrågningar eller på liknande sätt ge
utrymme för att samla in synpunkter från berörda aktörer som gäller
såväl framtagande som hur programmen skall genomföras. Synpunkter från
näringslivet skall särskilt beaktas.
Utredaren skall höra den referensgrupp för strukturfondsfrågor bestående
av representanter från bl.a. arbetsmarknadens parter, Svenska
Kommunförbundet, Landstingsförbundet m.fl. som inrättats av Närings- och
handelsdepartementet.
Utredaren skall samråda med bl.a. de fondansvariga myndigheterna,
beslutsgrupper, länsstyrelser, självstyrelseorgan, Glesbygdsverket,
Riksrevisionsverket, Statskontoret, Rådet för forskning- och
utvecklingssamarbete mellan Sverige och EU, Svenska EU-programkontoret
och EU-bedrägeridelegationen.
Utredaren skall vidare i sitt arbete samråda med den beredningsgrupp för
strukturfondsfrågor som är inrättad inom regeringskansliet. Utredaren
skall också ha en fortlöpande och nära kontakt med den arbetsgrupp inom
Regeringskansliet som bereder regeringens ståndpunkter beträffande EG-
kommissionens förslag till ett nytt regelverk för strukturpolitiken.
Utredaren skall i sitt arbete även samråda med den särskilde utredare
som skall lämna förslag till inriktning av mål 3 m.m. inom EU:s
strukturfonder under nästa programperiod åren 2000-2006.
Utredaren skall i sitt arbete beakta regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om redovisning av regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), om att redovisa jämställdhetspolitiska
konsekvenser (dir. 1994:124)om statens offentliga åtaganden (dir.
1994:23) och om konsekvenser för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (1996:49).
Redovisning av uppdraget
Utredningsarbetet skall redovisas senast den 26 februari 1999.