Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Domstolschefens roll och utnämningen av högre domare, Dir. 1998:84
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1998-10-01
Dir. 1998:84
Beslut vid regeringssammanträde den 1 oktober 1998.
Sammanfattning av uppdraget
Domstolschefens roll
En parlamentarisk kommitté tillkallas med uppdrag att se över
domstolschefens roll. Kommittén skall klarlägga vilka krav som bör
ställas på domstolschefen vad avser den administrativa styrningen av
domstolsverksamheten och tillsynen över den dömande verksamheten samt
vilka instrument domstolschefen bör ha i tillsynen över den dömande
verksamheten. Kommittén skall lämna förslag om hur rekryteringen av
domstolschefer skall bedrivas samt hur domstolarnas ledningsfunktion och
chefsrollen kan utformas så att den administrativa styrningen av
domstolarna och tillsynen över den dömande verksamheten förstärks.
Kommittén skall vidare överväga om det finns anledning att införa en
möjlighet att tidsbegränsat anställa domstolschefer.
Kommittén skall också se över kriterierna vid tillsättning av ordförande
i Högsta domstolen och Regeringsrätten samt överväga vilka uppgifter och
vilket ansvar han eller hon skall ha som chef för domstolen.
Utnämningen av högre domare
Kommittén skall se över förfarandet vid utnämningar av domare efter
kallelse. Kommittén skall lämna förslag om hur förfarandet kan utformas
så att det väl tillgodoser kraven på en allsidig rekrytering, där olika
erfarenheter beaktas från t.ex. lagstiftande, dömande, rättsvetenskaplig
eller praktisk verksamhet. Kommittén skall också överväga om
Tjänsteförslagsnämnden för domstolsväsendet kan ges en roll i
sammanhanget. Kommittén får också utreda andra alternativ.
Reformbehovet
Domstolschefens roll
De krav som ställs på att domstolarnas verksamhet skall bedrivas
rationellt och resultatorienterat, den snabba teknikutvecklingen och den
pågående internationaliseringen av de rättsliga frågorna ställer nya
krav på domstolscheferna. Domstolschefernas administrativa uppgifter kan
numera i stor utsträckning jämställas med vad som gäller i andra
verksamheter. Domstolschefens roll innefattar förutom ansvar för budget
och personal också ett ansvar för att utveckla arbetssätt och
arbetsrutiner. Domstolschefen skall svara för planeringen av domstolens
verksamhet och se till att personalen har den kompetens som krävs för
att verksamheten skall kunna fullgöras på ett rättssäkert och effektivt
sätt.
Domarutredningen betonade att domstolarna, i likhet med annan väl
fungerande verksamhet, behöver en intern administrativ styrning (SOU
1994:99 s. 296 f.). I betänkandet diskuterade Domarutredningen kring
domstolschefens ansvar för den administrativa styrningen.
Domarutredningen ansåg att de viktigaste frågorna, t.ex. principerna för
omfördelning av mål och liknande övergripande tillämpningsbeslut, bör
beslutas i kollegiala former medan chefsdomaren bör ansvara för
styrningen i övrigt. Domarutredningen menade också att det
administrativa chefskapet måste förstärkas med kompetenta
administratörer som inte är domare. På så sätt kan domstolschefen i
högre grad ägna sig åt dömande verksamhet och koncentrera sig på
övergripande och kvalificerade administrativa frågor.
Domstolschefens roll är komplicerad genom att han eller hon ständigt
måste väga de regler som finns om myndighetschefens ansvar för att
verksamheten bedrivs författningsenligt och effektivt mot de enskilda
domarnas grundlagsfästa skydd för sin självständighet i dömandet. Det
konstitutionella kravet på en oavhängig rättskipning innebär en
inskränkning i chefskapet när det gäller domarens befattning med det
enskilda målet. Det förekommer att domstolschefer av rädsla för
övertramp tvekar att ingripa mot problem i en domares tjänsteutövning.
Balansgången är känslig och det är därför nödvändigt med en diskussion
som klarlägger var gränsen går. Annars finns det en risk för att
domstolsväsendet får passiva chefer i stället för de aktiva ledare som
behövs.
Domarutredningen, som diskuterade balansen mellan rättssäkerhet och
effektivitet, menade bl.a. att de regler som ger domaren en oavhängig
ställning skall betraktas som ett värn för rättsordningen och inte som
en princip som ger domaren möjlighet att uppträda efter eget
gottfinnande. Enligt Domarutredningen kan en alltför strikt och stelbent
ordning till skydd för domarens oavhängighet i praktiken medföra
svårigheter att på ett smidigt och humant sätt nå en lösning i både det
allmännas och den enskilde domarens intresse (SOU 1994:99 s. 251 f.).
Justitieombudsmannen (JO) och Justitiekanslern (JK) har vid olika
tillfällen haft anledning att granska den interna administrativa
styrningen av domstolarna och domstolschefens roll vad gäller tillsynen
över den dömande verksamheten. I ett par beslut har JO t.ex. behandlat
chefsdomares (lagmans resp. chefsrådmans) ansvar för att mål blir
avgjorda inom rimlig tid (JO 1991/92 s. 35 och 1992/93 s. 48). I ett
annat beslut kritiserar JO en lagmans beslut att flytta en rådman till
en annan rotel på grund av relationsproblem mellan rådmannen och en
åklagare (JO 1988/89 s. 19). JK har bl.a. behandlat plenums befogenheter
enligt tingsrättsinstruktionen (JK 1981 s. 15). JK har också tagit upp
frågor som rört lottning av mål t.ex. i JK 1989 s. 70 där det var fråga
om en hovrättspresidents beslut att ett uppmärksammat brottmål skulle
tilldelas rotel på viss avdelning och att vissa lagfarna ledamöter
skulle delta i målets avgörande.
Under senare tid har ytterligare två intressanta beslut tillkommit.
Dessa behandlar frågan vad en domstolschef är förbjuden respektive
skyldig att göra i sin tillsyn över den dömande verksamheten. I
ett beslut den 2 oktober 1996 kritiserar JK en hovrätts beslut att
skilja ett hovrättsråd från handläggningen av ett pågående mål. JK menar
att det i den garanti som en ordinarie domare har mot att bli skild från
sin tjänst i annan ordning än den som ges i lag måste innefattas en rätt
att - utan risk för andra sanktioner än de som är föreskrivna i lag - få
utöva de arbetsuppgifter som är förenade med tjänsten (JK 1996 s. 59). I
ett beslut den 4 mars 1998 kritiserar JO en domstolschef för att denne
underlåtit att överväga om det fanns skäl att göra anmälan enligt 15 §
anställningsförordningen (1994:373) mot en rådman som vid upprepade
tillfällen fått mål återförvisade på grund av rättegångsfel (JO:s dnr
2789-1996 och 4002-1997).
Domstolschefens roll har också på andra sätt uppmärksammats under senare
år, bl.a. vid den konferens för domstolschefer som hölls i
Domstolsverkets regi i september 1995 (se specialnummer av DV
Informerar oktober 1995). Domstolsverket har också, utifrån utvecklingen
i domstolarna och de nya krav som ställs på cheferna, utarbetat ett nytt
chefsutvecklingsprogram, som genomfördes för första gången under hösten
1997 och våren 1998.
Ett visst mått av rörlighet bland chefer anses allmänt gynna utveckling
och förnyelse av verksamheter. Inom domstolsväsendet är rörligheten
bland domstolscheferna mycket begränsad. Anställningen som domstolschef
betraktas i allmänhet som en sluttjänst. Detta kan sannolikt delvis
förklaras av att anställningen som regel uppnås vid en relativt hög
ålder och av att ett byte av anställning oftast är förenat med byte av
bosättningsort. En bidragande orsak till den begränsade rörligheten är
emellertid också att domstolschefer i likhet med övriga ordinarie domare
utnämns med fullmakt. Det kan därför övervägas att införa en möjlighet
att tidsbegränsat anställa domstolschefer genom att t.ex. kombinera
fullmaktsanställningen som domare med en tidsbegränsad anställning som
domstolschef.
Ledningsfunktionen i Högsta domstolen och Regeringsrätten
I de två högsta instanserna förordnar regeringen en av domstolarnas
ledamöter, i praktiken alltid den äldste, att vara domstolens
ordförande. Denne är enligt den för Högsta domstolen respektive
Regeringsrätten gällande instruktionen administrativ chef för domstolen.
Vardera domstolens administrativa enhet leds av en särskild kanslichef.
Redan år 1926 framförde Processkommissionen i sitt betänkande
Rättegångsväsendets ombildning (SOU 1926:31, s. 129) att det för
arbetets gång otvivelaktigen skulle vara fördelaktigt, om i spetsen för
Högsta domstolen sattes en president, vilken i likhet med presidenterna
i hovrätterna skulle leda arbetet inom domstolen. I betänkandet
uttalades vidare att de skäl som talade för tillsättandet av en
president även borde leda till att posten som avdelningsordförande inte
ovillkorligen skulle tillfalla den äldste utan den mest lämplige
därtill. Förslaget ledde dock inte till ändringar i dessa delar.
I prop. 1946:135 med förslag till lag om Högsta domstolens
sammansättning och tjänstgöring, m.m. föreslog Kungl. Maj:t att
ordförande på avdelning skulle utses bland Högsta domstolens ledamöter
av konungen och att den äldste bland ordförandena tillika skulle vara
ordförande i Högsta domstolen. Vid behandlingen av propositionen
uttalade första lagutskottet att starka skäl i och för sig talade för
att inrätta ett presidentämbete i Högsta domstolen. Utskottet avstod
dock från att föreslå detta eftersom det skulle strida mot föreskriften
i dåvarande 17 § regeringsformen om att konungens domsrätt skulle utövas
av minst tolv justitieråd. Enligt utskottet innebar föreskriften
nämligen att Högsta domstolens ledamöter som domare skulle inta en
jämbördig ställning. Utskottet ansåg emellertid att grundlagsstadgandet
inte hindrade att en av Högsta domstolens ledamöter gavs en ledande
ställning i administrativt hänseende. Med ändring av förslaget i
propositionen föreslog utskottet därför att konungen, utan beaktande av
anciennitetsprincipen, skulle utse en av Högsta domstolens ledamöter att
för återstoden av sin tjänstetid vara domstolens ordförande. I
betänkandet uttalades vidare att valet av ordförande måste ske med den
största omsorg samt att avgörande vikt måste fästas vid vederbörandes
förmåga att utöva en fast ledning av domstolens arbete och att bemästra
de frågor av administrativ natur som kan uppkomma (1 LU 1946:43, rskr.
1946:333). Valet av ordförande har dock i praktiken kommit att ske efter
anciennitetsprincipen.
Även om det nuvarande systemet fungerat väl finns det, med hänsyn till
den förändrade rollen för domstolschefer i allmänhet och behovet av en
stark styrning av beredningsarbetet i de högsta domstolarna, anledning
att på nytt se över kriterierna vid tillsättning av ordförandena i
Högsta domstolen och Regeringsrätten samt överväga vilka uppgifter och
vilket ansvar han eller hon skall ha som chef för domstolen. Det bör
även övervägas om det finns anledning att byta tjänstebenämning till den
internationellt vanliga benämningen president.
Utnämningen av högre domare
Anställningar som justitie- och regeringsråd, hovrätts- och
kammarrättspresident, hovrätts- och kammarrättslagman, ordförande i
Arbetsdomstolen, domare i Marknadsdomstolen, ordförande och vice
ordförande i Patentbesvärsrätten, lagman i de tre största tingsrätterna
och länsrätterna samt chef för de tre största arrende- och
hyresnämnderna beslutas direkt av regeringen efter ett
kallelseförfarande. Detta innebär att anställningarna beslutas utan
något ansökningsförfarande eller något formellt anmälningsförfarande.
Anställningarna som ordförande i Arbetsdomstolen skiljer sig från de
övriga på så sätt att de är tidsbegränsade till tre år.
Anställningsärendena aktualiseras genom att domstolen tar kontakt med
det ansvariga departementet eller genom att departementet bevakar
frågan. Beslutsunderlaget tas fram på olika sätt, t.ex. genom förslag
från den aktuella domstolen eller genom att någon informellt har anmält
intresse. Kandidaterna diskuteras med chefen för den aktuella domstolen
eller med presidenten för den hovrätt eller kammarrätt som underrätten
hör under. Vid utnämning av justitieråd och regeringsråd redovisar
justitieministern kandidatförslaget i domstolens plenum.
Lämplighetsbedömningen sker i första hand inom departementet. Synpunkter
på de tilltänkta kandidaterna inhämtas under hand vilket innebär att
någon egentlig dokumentation inte görs av de uppgifter som lämnas inför
regeringens beslut om utnämningen.
Detta anställningsförfarande behandlades i Domarutredningens betänkande
Domaren i Sverige inför framtiden (SOU 1994:99). Domarutredningens och
remissinstansernas övergripande uppfattning var att beredningen av dessa
anställningsärenden behöver förstärkas och bli mer öppen.
Med anledning av ett par motioner behandlade justitieutskottet
frågan i sitt betänkande Processrättsliga frågor (bet. 1997/98:JuU24 s.
3 f.). Utskottet ansåg att en allsidig garanti för domstolarnas och de
enskilda domarnas självständighet fordrar ett utnämningsförfarande som
innebär att självständigheten inte med fog kan sättas i fråga. Härvidlag
kan man, enligt utskottets mening, inte nöja sig med att falla tillbaka
på den allmänna regeln i 11 kap. 9 § regeringsformen att avseende endast
får fästas vid sakliga grunder vid utnämningen. Även frågan om vem som
skall utnämna domare och i vilka former måste vägas in. I enlighet med
utskottets hemställan beslutade riksdagen den 14 maj 1998 om ett
tillkännagivande av innebörd att regeringen får i uppdrag att tillsätta
en parlamentarisk utredning med uppgift att se över rekryteringen till
de domaranställningar som i dag tillsätts efter ett kallelseförfarande
(rskr. 1997/98:228).
Även om det nuvarande förfarandet fungerar väl är det också regeringens
uppfattning att det finns anledning att se över förfarandet framför allt
i syfte att förbättra beredningsunderlaget och dokumentationen samt
säkerställa en bred rekrytering.
Uppdraget
Kommitténs uppdrag är att mot bakgrund av det diskuterade reformbehovet
på området se över domstolschefens roll med avseende på ansvaret för den
administrativa styrningen av domstolsverksamheten och tillsynen över den
dömande verksamheten.
Uppdraget innefattar att klarlägga
- vilka krav som bör ställas på domstolschefen i fråga om den
administrativa styrningen av domstolsverksamheten,
- vilka krav som bör ställas på domstolschefen i fråga om tillsynen över
den dömande verksamheten samt
- vilka instrument domstolschefen bör ha i tillsynen över den dömande
verksamheten.
En viktig fråga som bör diskuteras i sammanhanget är domarnas
fortbildning. Styrande för domarnas fortbildning bör vara domstolens
behov av t.ex. ökad kompetens inom vissa områden och inte endast
domarnas egna önskemål. Eftersom domstolschefen har ett ansvar för att
personalen har den kompetens som krävs för att verksamheten skall
fullgöras på ett rättssäkert och effektivt sätt bör det övervägas om han
eller hon skall ha möjlighet att beordra en domare att genomgå
fortbildning.
I uppdraget ingår att behandla ledningsfunktionen i hela dess vidd.
Kommittén skall överväga om plenum och kollegium bör finnas kvar och hur
arbetsfördelningen i så fall bör vara mellan de organen och
domstolschefen. Här kan nytta dras av erfarenheterna av de
organisationsförändringar som genomfördes i Stockholms tingsrätt under
1991. Organisationsförändringarna utvärderades av Domstolverket i
samverkan med tingsrätten under 1995 (DV rapport 1995:4). Kommittén
skall även behandla ansvarsfördelningen mellan domstolschefen och
de övriga chefsdomare (chefsrådmän och överrättslagmän) som kan finnas
vid domstolen.
Kommittén skall lämna förslag om hur rekryteringen av domstolschefer
skall bedrivas samt hur domstolarnas ledningsfunktion och chefsrollen
kan utformas så att den administrativa styrningen av domstolarna och
tillsynen över den dömande verksamheten förstärks. I det sammanhanget
bör beaktas att den administrativa organisationen utformas så att
domstolschefen ges tillräckligt utrymme för att ägna sig åt dömande
verksamhet. Kommittén skall även överväga om det finns anledning att
införa en möjlighet att tidsbegränsat anställa domstolschefer genom att
t.ex. kombinera fullmaktsanställningen som domare med en tidsbegränsad
anställning som domstolschef.
Eftersom domstolschefen leder domstolens verksamhet finns det ingen som
på ett tidigt stadium och ett naturligt sätt kan ingripa med stöd och
råd när chefskapet av någon anledning inte fungerar. Det stöd
Domstolsverket erbjuder avser, utöver chefsutvecklingsprogrammet,
framför allt rent administrativa frågor. Vad gäller det praktiska
utövandet av chefskapet är domstolscheferna som regel hänvisade till att
på eget initiativ söka stöd hos andra domstolschefer. När det gäller
domstolscheferna vid underrätterna skulle ett stöd t.ex. kunna ges genom
utvecklingssamtal med respektive hovrätts- eller kammarrättspresident. I
fråga om tingsrätterna finns ett visst författningsstöd för en sådan
lösning i och med att det i 2 kap. 1 § rättegångsbalken föreskrivs att
hovrätten äger tillsyn över de domstolar som hör under hovrätten. Den
ursprungliga innebörden av bestämmelsen, nämligen att hovrätten skall
utöva allmän uppsikt över att underrätternas rättskipning försiggår i
laga ordning samt att domare och andra befattningshavare fullgör sina
åligganden, har i praktiken alltmer kommit att uttunnas. Bestämmelsen
har ingen motsvarighet i lagen (1971:289) om allmänna
förvaltningsdomstolar. Kommittén skall alltså överväga om det finns
anledning att införa någon form av organiserat stöd för domstolschefer
och hur det stödet i så fall bör utformas.
Kommittén skall också se över kriterierna vid tillsättning av ordförande
i Högsta domstolen och Regeringsrätten samt, mot bakgrund av vad ovan
sagts om utformningen av den administrativa organisationen, överväga
vilka uppgifter och vilket ansvar han eller hon skall ha som chef för
domstolen. Det bör även övervägas om det finns anledning att byta
tjänstebenämning till den internationellt vanliga benämningen president.
Kommittén skall slutligen se över förfarandet vid utnämningar av domare
efter kallelse. Kommittén skall lämna förslag till hur förfarandet kan
utformas så att det väl tillgodoser kraven på en allsidig rekrytering
där erfarenheter från t.ex. lagstiftande, dömande, rättsvetenskaplig
eller praktisk verksamhet beaktas. Uppdraget skall genomföras med
utgångspunkt i diskussionen i Domarutredningens betänkande. Uppdraget
innefattar således att överväga om det finns anledning att införa en
offentlig lista över lämpliga kandidater, ett system med
intresseanmälningar eller ett formaliserat samrådsförfarande. Kommittén
skall också överväga om Tjänsteförslagsnämnden för domstolsväsendet kan
ges en roll i sammanhanget. Kommittén får också utreda andra alternativ.
Kommittén skall vid sina överväganden ta hänsyn till de särskilda
omständigheter som gäller vid anställning av ordförande i
Arbetsdomstolen.
Vid genomförandet av uppdraget skall kommittén beakta FN:s
Basic Principles on the Independence of the Judiciary som antogs vid den
sjunde FN-kongressen i Milano 1985 om förhindrande av brott och
behandlingen av brottslingar samt Europarådets rekommendation till
medlemsstaterna den 13 oktober 1994 avseende domarnas självständighet,
effektivitet och roll, Nr R (94) 12.
Utredningstid och generella direktiv
Utredningen skall samråda med den utredare som har i uppdrag att
göra en översyn av bisyssleregleringen inom den offentliga sektorn (Fi
1998:12) i de frågor som har beröringspunkter med den utredningens
arbete.
Vidare skall utredningen informera de centrala
arbetstagarorganisationerna inom den statliga sektorn och ge dem
tillfälle att både vid arbetets början och under dess gång föra fram
synpunkter på utredningen.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till
samtligakommittéer och särskilda utredare angående redovisning av
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga
åtaganden (dir. 1994:23), att redovisa jämställdhetspolitiska
konsekvenser (dir. 1994:124) samt att redovisa konsekvenser för
brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).
Uppdraget skall redovisas senast den 31 augusti 2000.