Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Avdragsrätt för fackföreningsavgifter och avgifter till arbetsgivarorganisationer, Dir. 1998:81
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1998-09-24
Dir. 1998:81
Beslut vid regeringssammanträde den 24 september 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att se över den skattemässiga
behandlingen av fackföreningsavgifter och avgifter till
arbetsgivarorganisationer.
Utredaren skall kartlägga och utvärdera tillämpningen av nuvarande
bestämmelser. Särskild uppmärksamhet skall ägnas åt frågan om
arbetsgivare och arbetstagare behandlas lika från skattesynpunkt. I
samband med att ställning tas till frågan om avdragsrätt skall bl.a. den
skattemässiga behandlingen av utbetald konfliktersättning ses över.
Utredaren skall föreslå de åtgärder som föranleds av
utvärderingsresultatet.
Utredningsuppdraget skall vara avslutat senast vid utgången av år 1999.
Tidigare utredningar
Avdragsrätten för medlemsavgifter har utretts vid ett
flertal tillfällen. Frågan om avdragsrätt för fackföreningsavgifter har
i allmänhet kopplats samman med arbetsgivares rätt till avdrag för
medlemsavgifter till arbetsgivarorganisationer.
Frågan om rätt till avdrag för medlemsavgift har utretts av 1944 års
allmänna skattekommitté (PM 1.10.1946 med förslag till ändrade regler
angående avdragsrätt och skatteplikt för medlemsavgifter vid
taxeringen), skattelagssakkunniga (PM 2.12.1958 angående avdragsrätt vid
beskattningen för vissa medlemsavgifter och bidrag) och 1972 års
skatteutredning (SOU 1977:91 Översyn av skattesystemet). Endast den
första utredningen ledde till ett förslag från regeringen om
lagstiftning (prop. 1949:173 om viss avdragsrätt för
fackföreningsavgifter). Propositionen avslogs emellertid av
riksdagen.
Frågan om avdragsrätt för medlemsavgifter till arbetsgivarorganisationer
har vidare tagits upp i en promemoria utarbetad inom det dåvarande
Budgetdepartementet (Ds B 1980:3). Promemorian ledde inte till någon
lagstiftning. Därefter behandlades frågan om avdragsrätt för
fackföreningsavgifter i skatteutskottet i betänkandet SkU 1981/82:2.
Utskottet förutsatte att en proposition förelades riksdagen i ämnet.
Propositionen resulterade i att avdragsrätt för fackföreningsavgifter,
utformad som en skattereduktion, infördes år 1983 med tillämpning första
gången vid 1984 års taxering (prop. 1982/83:50, bet. 1982/83:SkU15,16,
SFS 1982:1193). Det huvudsakliga skälet till att medge reduktion för
fackföreningsavgift var enligt propositionen att skapa skattemässig
jämställdhet mellan arbetsgivares och löntagares utgifter för respektive
facklig organisationsverksamhet. Storleken på skattereduktionen
begränsades till 40 % av betald avgift, dock högst 1 200 kr. Den del av
avgiften som var avsedd för konfliktändamål skulle inte berättiga till
avdrag eftersom konfliktersättningen inte var skattepliktig.
Utredningen om reformerad inkomstbeskattning (RINK, SOU 1989:33)
föreslog vissa justeringar av skattereduktionen men inte någon
förändring av arbetsgivares avdragsrätt för medlemsavgifter.
Propositionen, som godtogs av riksdagen, utformades helt i linje med
RINK:s förslag (prop. 1989/90:110, bet. 1989/90:SkU30, SFS 1990:667).
Senare under år 1990 skedde vissa korrigeringar av reglerna (bet.
1990/91:SkU10, SFS 1990:1456).
Från och med 1993 års taxering (prop. 1991/92:48, bet. 1991/92:SkU8, SFS
1991:1868) avskaffades skattereduktionen. Den dåvarande
departementschefen uttalade i propositionen att den metod som valts för
att uppnå skattemässig jämställdhet mellan arbetsgivare och arbetstagare
var principiellt felaktig. Han anförde att fackföreningsavgiften är att
betrakta som en privat levnadskostnad för vilken avdrag inte borde
medges. Å andra sidan borde konfliktersättningar inte vara
skattepliktiga. Arbetsgivares kostnader för organisationsverksamhet
borde inte heller vara avdragsgilla, med undantag för sådana kostnader
som avsåg medel för konfliktändamål. De sistnämnda kostnadernas karaktär
av försäkringspremie borde i enlighet med de grundläggande principerna
för företagsbeskattning vara avdragsgilla. I konsekvens härmed skulle
utbetalda konfliktersättningar vara skattepliktiga. En sådan förändring
av reglerna skulle medföra en bättre överensstämmelse med grundläggande
skatterättsliga principer, utan att ge avkall på den skattemässiga
likabehandlingen.
Avdragsförbud för arbetsgivares avgift till en arbetsgivarorganisation,
till den del den beräknas avse annat än medel för konfliktändamål,
gäller för avgifter som hänför sig till tiden efter 1991 års utgång och
tillämpades första gången vid 1993 års taxering (prop. 1991/92:117, bet.
1991/92:SkU31, SFS 1992:688). I propositionen anförde den dåvarande
skatteministern följande. Ett avdragsförbud för den del av en avgift som
inte avser konflikt- ändamål tar sikte på såväl utgifter för
föreningsangelägenheter som utgifter för serviceåtgärder. Att endast
vägra avdrag för den del av avgiften som avser föreningsangelägenheter
skulle kunna leda till att avdragsbegänsningen inte skulle få avsedd
effekt. De organisationer som erbjuder sina medlemmar tjänster av olika
slag, och för närvarande saknar servicebolag, har vidare möjlighet att
bilda sådana. Arbetsgivare som tar tjänsten i anspråk kan få avdrag
samtidigt som risken för att få problem med gränsdragningen mellan vad
som är en avdragsgill tjänst och en inte avdragsgill
föreningsangelägenhet minskar.
Nuvarande regler
Nu gällande bestämmelser finns i punkt 1 av anvisningarna till 20 §
kommunalskattelagen (1928:370, KL). Av första stycket framgår att
avgifter till föreningar och andra sammanslutningar inte är avdragsgilla
medan det i andra stycket slås fast att avdragsförbudet i första stycket
inte gäller avgifter till arbetsgivarorganisationer till den del
avgifterna avser medel för konfliktändamål.
Av punkt 8 av anvisningarna till 32 § KL följer att konflikt- understöd
från fackföreningar inte är skattepliktigt. Någon motsvarande
bestämmelse avseende konfliktbidrag från arbetsgivarorganisationer finns
inte - detta har ansetts skattepliktigt.
Medlemsavgifter som betalats till fackföreningar och
arbetsgivarorganisationer utgör inte skattepliktig inkomst enligt punkt
1 första stycket av anvisningarna till 19 § KL.
Utredningsuppdraget
Vikten av att uppnå likställdhet i den skattemässiga behandlingen av
avgifter till fackföreningar och arbetsgivarorganisationer har
understrukits i flera sammanhang. Denna princip har även legat till
grund för bestämmelsernas nuvarande utformning. För att uppnå
överensstämmelse med de grundläggande skatterättsliga principerna har
man dock valt olika metoder för den skattemässiga behandlingen av
avgifterna i fråga.
Avdrag för medlemsavgift till fackförening medges inte enligt gällande
regler. Avgifter till arbetsgivarorganisationer är däremot avdragsgilla
till den del de avser medel för konfliktändamål. Sådana avgifter anses
ha karaktär av försäkringspremie och är i enlighet med grundläggande
principer för företagsbeskattning avdragsgilla. Den skattemässiga
jämställdheten anses upprätthållen genom att utbetalda
konfliktersättningar är skattepliktiga för arbetsgivare men inte för
fackföreningsmedlemmar.
Avgifter till arbetsgivarorganisationerna är enligt bestämmelsernas
nuvarande utformning således inte avdragsgilla till den del de avser
utgifter för föreningsangelägenheter eller serviceåtgärder.
Arbetsgivarorganisationerna har emellertid möjlighet, vilket redan
framhållits, att genom bildandet av särskilda servicebolag erbjuda sina
medlemmar tjänster av olika slag. Arbetsgivare som tar dessa tjänster i
anspråk har rätt till avdrag för sina utgifter härför som driftkostnad i
näringsverksamheten. Arbetsgivaren har också möjlighet att lyfta av den
ingående mervärdesskatt som servicebolaget betalat.
Det har hävdats att beskattningen av avgifterna till arbetsmarknadens
organisationer just med hänsyn till att arbetsgivarna har möjlighet att
dela upp avgiften till arbetsgivarorganisationen i en avdragsgill
serviceavgift och en medlemsavgift inte är likformig.
Utredaren skall mot denna bakgrund se över den skattemässiga
behandlingen av fackföreningsavgifter och avgifter till
arbetsgivarorganisationer. Utredaren skall kartlägga och utvärdera
tillämpningen av de bestämmelser som gäller i dag. Utredaren skall
jämföra de olika regelsystemen och därvid särskilt undersöka om
tillämpningen av dessa medför att arbetstagares och arbetsgivares
utgifter för respektive facklig organisationsverksamhet blir föremål för
skattemässig likabehandling. I detta sammanhang skall utredaren redovisa
i vilken omfattning arbetsgivarorganisationerna utnyttjar möjligheten
att bilda särskilda servicebolag samt analysera konsekvenserna av detta
med beaktande av att motsvarande möjlighet saknas för fackföreningarna.
Med frågan om avdragsrätt sammanhänger andra frågor, som utredaren skall
beakta i samband med att ställning tas till frågan om avdragsrätt.
Exempelvis bör reglerna om skattefrihet för konfliktunderstöd respektive
skatteplikt för konfliktbidrag ses över.
Om utredaren kommer fram till att den skattemässiga behandlingen inte är
likformig skall förslag läggas fram till förändring av regelsystemen.
Utredaren har därvid att undersöka och utvärdera alternativa vägar att
uppnå en rättvis och jämställd behandling av avgifterna till respektive
organisationsverksamhet. Utredaren är oförhindrad att föreslå
förändringar i fråga om behandlingen av såväl fackföreningsavgifterna
som avgifterna till arbetsgivarorganisationerna.
Redovisning av uppdraget m.m. Utredaren skall redovisa ekonomiska
konsekvenser av de förslag som läggs fram. Om förslagen medför minskade
inkomster skall utredaren ange finansieringsförslag.
Den särskilde utredaren skall beakta regeringens generella direktiv till
samtliga kommittéer och särskilda utredare om att pröva offentliga
åtaganden (dir. 1994:23), redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir.
1992:50), redovisa jämställdhetspolitiska aspekter (dir. 1994:124),
redovisa konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande
arbetet (dir. 1996:49) och tilläggsdirektiven till vissa kommittéer och
särskilda utredare om företagens uppgiftslämnande (dir. 1994:73).
Utredningsuppdraget skall vara avslutat senast vid utgången av år 1999.