Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Konsumentskyddet vid förvärv och uppförande av småhus, Dir. 1998:80
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1998-09-24
Dir. 1998:80
Beslut vid regeringssammanträde den 24 september 1998
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare ges uppdraget att pröva hur konsumentskyddet vid
småhusentreprenad i fortsättningen skall vara utformat. Utredaren skall
göra motsvarande överväganden när det gäller konsumentskyddet vid
förvärv från näringsidkare av fast egendom eller byggnadsdelar.
En utgångspunkt skall vara att konsumenternas skydd skall förstärkas i
de avseenden där det i dag finns brister.
Utredaren skall överväga
- hur konsumenten kan tillförsäkras ett heltäckande avtalsskydd i
förhållande till säljaren eller entreprenören, samt
- hur det kan garanteras att säljarens resp. entreprenörens skyldigheter
mot konsumenten alltid blir fullgjorda, även vid näringsidkarens
obestånd och i liknande situationer.
I uppdraget ingår att, såvitt gäller konsumentens avtalsskydd vid
småhusentreprenad, ta ställning till om det är möjligt och lämpligt att
låta konsumenttjänstlagens (1985:716) tvingande regler bli tillämpliga
på samtliga sådana entreprenader. Motsvarande överväganden skall göras
när det gäller de tvingande reglerna i jordabalken om konsumenters
fastighetsköp och konsumentköplagens (1990:932) tvingande regler om köp
av byggnadsdelar.
Bakgrund
Inom konsumentområdet är det vanligt med lagregler som är tvingande till
förmån för konsumenten. Konsumenttjänstlagen (1985:716) är uppbyggd på
detta sätt. Lagen gäller för avtal om tjänster som en näringsidkare i
sin yrkesmässiga verksamhet utför åt konsumenter huvudsakligen för
enskilt ändamål. Till de tjänster som omfattas av lagen hör arbete på
fast egendom, arbete på byggnader och arbete på andra anläggningar på
mark eller i vatten eller på andra fasta saker. Ett avtalsvillkor som i
jämförelse med bestämmelserna i lagen är till nackdel för konsumenten är
normalt utan verkan mot denne. Från detta finns emellertid ett
betydelsefullt undantag. När det gäller småhusentreprenad blir lagen
nämligen inte tvingande om konsumenten tillförsäkras ett sådant
garanti-, försäkrings- och avtalsskydd som ställs som villkor för
statlig bostadsfinansiering (se 3 § andra stycket).
Om en konsument förvärvar ett småhus genom ett fastighetsköp eller köper
byggnadsdelar till ett småhus, omfattas avtalsförhållandet med
näringsidkaren av bestämmelserna i 4 kap. jordabalken resp.
konsumentköplagen (1990:932). Bestämmelserna i konsumentköplagen liksom
flera bestämmelser i 4 kap. jordabalken är tvingande. Också här gäller
dock att reglerna inte är tvingande om konsumenten tillförsäkras ett
sådant garanti-, försäkrings- och avtalsskydd som ställs som villkor för
statlig bostadsfinansiering (se 4 kap. 19 d § andra stycket jordabalken
och 3 § andra stycket konsumentköplagen).
Bestämmelser om villkoren för statlig bostadsfinansiering finns i
förordningen (1992:986) om statlig bostadsbyggnadssubvention. I
förordningen finns särskilda regler om kraven på konsumentskydd vid
nybyggnad av egnahem m.m. (se 8 §). Reglerna innebär att konsumenten
skall tillförsäkras såväl ett avtalsskydd som ett försäkrings- och
garantiskydd, s.k. småhusgaranti.
När det gäller avtalsskyddet anges i förordningen endast att detta skall
vara tillfredsställande med hänsyn till allmänna konsumentintressen. I
praktiken innebär det att tjänsten skall omfattas av avtal som har
tagits fram av parterna på marknaden i samarbete med Konsumentverket.
Den småhusgaranti som skall finnas skall bestå av
- dels en betryggande garanti för att huset uppförs och färdigställs i
enlighet med vad den som skall uppföra huset har åtagit sig i avtal
(produktionsgaranti),
- dels ett betryggande åtagande att avhjälpa sådana väsentliga skador på
huset som består i eller är en följd av fel eller brister i
konstruktion, utförande eller material och som upptäcks och anmäls under
tiden från utgången av den garantitid som anges i köpe- eller
entreprenadavtalet till dess tio år har gått, räknat från dagen för
slutbesiktningen (ansvarsutfästelse).
Om uppförandet och färdigställandet är tryggat på något annat sätt än
genom en produktionsgaranti, får statligt bostadsstöd ändå lämnas om det
finns särskilda skäl (se 8 § tredje stycket). Undantaget har tillkommit
bl.a. för sådana fall då en konsument har påbörjat byggnationen av ett
småhus utan att känna till kravet på produktionsgaranti.
Länsstyrelsen prövar ärenden om statligt bostadsstöd.
Behovet av en översyn
Konsumenttjänstlagen gjordes tillämplig på entreprenader år 1990. Som
framgått är emellertid lagen inte tvingande om entreprenadtjänsten
omfattas av en sådan småhusgaranti och ett sådant avtalsskydd som utgör
förutsättning för statligt bostadsstöd. Samtidigt infördes en
motsvarande reglering i jordabalken för fastighetsköp och i
konsumentköplagen för köp av byggnadsdelar.
Systemet med småhusgarantier upprätthålls i dag på frivillig väg. En
viktig orsak till att sådana garantier tillhandahålls och efterfrågas på
marknaden är att garantin är en förutsättning för räntebidrag. En annan
drivkraft bakom det frivilliga systemet är den relativa avtalsfrihet som
näringsidkarna uppnår genom att den civilrättsliga
konsumentlagstiftningen inte är tvingande i dessa fall.
Regleringen innebär att den som förvärvar ett nyproducerat småhus av en
näringsidkare - oavsett om detta sker genom entreprenad, fastighetsköp
eller köp av byggnadsdelar - i dag får ett relativt gott skydd. Det
statliga bostadsstödet kommer emellertid att förändras i framtiden.
Räntebidragen till nyproducerade egnahem kommer att upphöra inom något
år. Redan detta aktualiserar frågan hur man även i fortsättningen skall
kunna säkerställa konsumentskyddet.
Avvecklingen av räntebidragen medför att det framtida konsumentskyddet
måste utformas så att det fungerar fristående från ett statligt
bostadsstöd.
Enligt regeringens mening är det särskilt angeläget med ett heltäckande
konsumentskydd på ett område som är så viktigt för den enskilde som
uppförande eller förvärv av ett småhus. När en ny reglering - fristående
från statligt bostadsstöd - utformas, måste man därför söka efter
lösningar som kan förbättra konsumentskyddet på de punkter där detta kan
behövas.
Flera omständigheter talar för att det finns behov av att stärka
konsumentens avtalsskydd. Det måste nämligen konstateras att
konsumentens avtalsskydd i dessa sammanhang är sämre än vad som skulle
följa av en tillämpning av konsumenttjänstlagen. Det accepterade
lagstiftaren visserligen när reglerna kom till. Skälet var att man ville
skapa incitament för ett frivilligt garantisystem. Lagstiftaren utgick
vidare från att Konsumentverket i framtiden genom förhandlingar skulle
kunna stärka det avtalsskydd som konsumenten hade enligt det då gällande
standardavtalet ABS 80 (se prop. 1989/90:77 s. 18 f.). Efter detta har
ett nytt standardavtal, ABS 95, kommit att tillämpas på marknaden. Detta
avtal ger konsumenten ett starkare skydd än det föregående avtalet.
En jämförelse mellan villkoren i det nya avtalet och bestämmelserna i
konsumenttjänstlagen visar emellertid att konsumentens skydd fortfarande
är bättre enligt konsumenttjänstlagen än enligt avtalet. Konsumentens
möjligheter att påtala fel och göra gällande påföljder vid fel eller
dröjsmål är nämligen - såsom Konsumentverket i skilda sammanhang har
påtalat - större enligt lagen än enligt ABS 95. Lagen innehåller
dessutom regler om avrådande i de fall då tjänsten inte är till rimlig
nytta för konsumenten. En fördel med standardavtalet är reglerna om att
besiktning skall äga rum. Besiktningsskyldigheten kan emellertid också
innebära en betydande nackdel för konsumenten, eftersom han inte kan
åberopa fel som inte har tagits upp i besiktningsprotokollet.
Det framstår mot denna bakgrund som naturligt att undersöka bl.a. om det
är lämpligt att också i fortsättningen tillåta några undantag från de
annars tvingande konsumentskyddsreglerna.
Enligt regeringens uppfattning måste ett från statligt bostadsstöd
fristående konsumentskydd också innefatta ett heltäckande
färdigställandeskydd. Det bör övervägas om ett sådant skydd i
undantagsfall bör ersättas med ett rent ekonomiskt skydd. Självfallet
måste man vid utformningen av regleringen beakta de brister som det
nuvarande systemet kan vara förenat med. I det sammanhanget kan nämnas
att Boverket har påtalat att det kan förekomma situationer där
entreprenadarbetena avbryts utan att konsumenterna har möjlighet att
utnyttja garantin. Det rör sig bl.a. om vissa situationer då
entreprenören kan antas vara på obestånd men ännu inte har försatts i
konkurs.
Förslag till en från statliga bostadsstöd fristående ordning för
småhusentreprenader har lagts fram av Byggkvalitetsutredningen i
betänkandet Byggkvalitet för framtiden (SOU 1997:177). Den utredningen
föranleddes emellertid av delvis andra skäl än de som tas upp här.
Utredningen föreslog bl.a. att det nuvarande systemet med
småhusgarantier skulle ersättas med en obligatorisk byggfelsförsäkring.
Förslaget om byggfelsförsäkring innebar att konsumenten i fortsättningen
inte skulle få ett sådant färdigställandeskydd som den nuvarande
produktionsgarantin innefattar. Utredningen hade inte i uppdrag att
närmare överväga möjligheten att göra den civilrättsliga
konsumentlagstiftningen helt tvingande. Utredningens förslag i de delar
som rör småhusgarantin och byggfelsförsäkringen har inte remitterats.
Förslagen kan enligt regeringens mening inte anses tillgodose de krav på
konsumentskyddets utformning som nu har aktualiserats. Regeringen anser
därför att de frågor som prövades av utredningen behöver övervägas
ytterligare. Det bör ske genom ett uppdrag till en särskild utredare.
Utredningsuppdraget
Allmänt
Utredaren skall pröva hur konsumentskyddet i fortsättningen skall vara
utformat i fråga om sådana avtal mellan en näringsidkare och en
konsument som avser förvärv av småhus, småhusentreprenad eller köp av
byggnadsdelar. En utgångspunkt skall härvid vara att konsumentskyddet
skall kunna fungera fristående från statligt bostadsstöd. Utredaren
skall sträva efter att hitta lösningar som ger konsumenterna ett
fullgott skydd. Under alla förhållanden måste det system som utredaren
föreslår innebära att konsumenten tillförsäkras ett avtalsskydd och en
garanti för fullgörandet av säljarens eller entreprenörens skyldigheter
som minst motsvarar nivån i den nu gällande ordningen. Eventuella
brister i det nuvarande systemet måste dock avhjälpas.
De förslag som utredaren lägger fram får inte leda till generellt ökade
byggkostnader. Den rättsliga regleringen skall dock säkerställa
entreprenörens resp. säljarens skyldighet att leverera enligt avtalet.
Utredaren skall redovisa i vad mån eventuella föreslagna försäkringar
eller garantier finns tillgängliga på marknaden.
Utredaren skall lämna förslag till de lagregler och övriga
författningsändringar som behövs.
Avtalsskyddet
Utredaren skall pröva hur konsumenten kan tillförsäkras ett fullgott
avtalsskydd. En förstärkning av detta skydd får dock inte ske på ett
sådant sätt att de övriga beståndsdelarna i konsumentskyddet (dvs.
småhusgarantin eller dess efterföljare) äventyras. Om det nuvarande
frivilliga garantisystemet ersätts med någon form av obligatorisk
ordning, såsom t.ex. krav på en byggfelsförsäkring eller liknande, skall
utredaren pröva om det är möjligt och lämpligt att låta
konsumenttjänstlagens tvingande reglering omfatta samtliga
småhusentreprenader. Om utredaren föreslår en sådan ordning, måste
utredaren ta ställning till om lagen behöver kompletteras,
t.ex med särskilda regler om besiktning av entreprenaden.
Om det visar sig att det inte är möjligt eller lämpligt att stärka
avtalsskyddet genom att göra lagen tvingande, skall utredaren pröva om
konsumentens ställning i avtalsrättsligt hänseende kan förbättras genom
att förutsättningarna för det särskilda undantaget i lagen ändras. Det
kan ske t.ex. genom en ordning där det föreskrivs att de avtalsvillkor
som tillämpas mellan parterna skall vara godkända av en viss myndighet.
Härigenom kan man skapa effektiva medel att få fram ett nytt
standardavtal som är mera förmånligt för konsumenten än det nuvarande.
Utredaren skall göra motsvarande överväganden när det gäller
avtalsskyddet vid avtal mellan en konsument och en näringsidkare om
fastighetsköp eller köp av byggnadsdelar.
Fullgörandet av säljarens eller entreprenörens skyldigheter
Utredaren skall utforma de regler som fordras för att det även i
fortsättningen, dvs. även efter det att kopplingen till räntebidraget
har upphört, kommer att finnas ett färdigställandeskydd som minst
motsvarar nivån i dagens produktionsgarantier och ansvarsutfästelser. I
den mån det färdigställandeskydd som dagens produktionsgarantier
innefattar inte är heltäckande måste dessa brister avhjälpas. Särskild
uppmärksamhet skall därvid ägnas konsumentens ställning i samband med
näringsidkarens obestånd och i liknande situationer.
En möjlighet kan vara att den nuvarande verksamheten med småhusgarantier
fortsätter i någon form. En avveckling av kopplingen till statligt
bostadsstöd innebär emellertid att den prövning av garantiernas villkor
som nu görs av länsstyrelsen kommer att upphöra. Utredaren måste därför
finna ett system som säkrar att de garantier som ställs ut har ett
önskvärt innehåll. Detta torde förutsätta någon form av
myndighetskontroll. Det förhållandet att kopplingen till statligt
bostadsstöd försvinner för vidare med sig ett behov av att skapa nya
incitament för parterna att över huvud taget använda sig av
garantisystem.
En möjlighet är att det nuvarande garantisystemet ersätts med t.ex. ett
legalt krav på byggfelsförsäkring (jfr. SOU 1997:177). I lagreglerna kan
man då närmare ange vilket innehåll försäkringen (där, när det gäller
entreprenaderna, ett heltäckande färdigställandeskydd skall ingå) skall
ha. Denna modell har den fördelen att den inte behöver förutsätta att
det görs undantag från de annars tvingande reglerna.
Utredaren skall även pröva om andra modeller är möjliga.
Att beakta i övrigt för utredaren
Utredaren skall i den utsträckning det är lämpligt med hänsyn till
inriktningen på uppdraget ta till vara och vidare analysera de
överväganden som gjorts av Byggkvalitetsutredningen.
Utredaren skall beakta vad som sägs i de generella direktiven till
samtliga kommittéer och särskilda utredare om att redovisa eventuella
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga
åtaganden (dir. 1994:23), om att redovisa jämställdhetspolitiska
konsekvenser (dir. 1994:124) samt om att redovisa konsekvenser för
brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).
Uppdraget skall vara slutfört senast den 30 september 1999.