Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Delegation för ekologiskt hållbar upphandling, Dir. 1998:8
Departement: Miljödepartementet
Beslut: 1998-01-15
Dir. 1998:8
Beslut vid regeringssammanträde den 15 januari 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild delegation tillsätts med uppgift att arbeta pådrivande för
att den offentliga upphandlingen skall vara ett instrument för att
åstadkomma en ekologiskt hållbar samhällsutveckling. Delegationen skall
bl.a. initiera och utveckla konkreta vägledningar och metoder för hur
miljökrav, kvalitetskrav och andra krav på ekologisk hållbarhet kan
ställas vid offentlig upphandling inom olika områden inom statliga,
kommunala och andra myndigheter, landsting och offentliga bolag.
Arbetet skall bedrivas i enlighet med lagen om offentlig upphandling,
EG:s upphandlingsdirektiv och internationella åtaganden på
upphandlingsområdet.
Bakgrund
En ekologiskt hållbar utveckling (se regeringens skrivelse Ekologisk
hållbarhet 1997/98:13) kännetecknas bl.a. av att miljön skyddas från
utsläpp av föroreningar, det naturliga kretsloppet värnas, den
biologiska mångfalden bevaras, värdefulla kulturmiljöer skyddas, energi
och andra naturresurser används effektivt samt att ekosystemets
långsiktiga produktionsförmåga säkras och att försörjningen så långt som
möjligt baseras på långsiktigt hållbart nyttjande av förnybara resurser.
Den omfattande offentliga upphandlingen kan vara ett effektivt
instrument att utnyttja i arbetet för ekologisk hållbar utveckling.
Stat, landsting, kommuner och övriga offentliga organ upphandlar för ca
280 miljarder kronor om året och skriver ofta långsiktiga avtal. Det
innebär att offentlig sektor i många sammanhang är en betydande kund som
kan utöva ett tryck på marknaden att anpassa varor och tjänster till
miljökrav, kvalitetskrav och andra krav på ekologisk hållbarhet. Sådana
krav kan stimulera producenterna att styra mot hållbarhetsanpassad
teknik samt mot varor och tjänster med god kvalitet. Det kan på sikt
också bidra till ökade exportmöjligheter för svenska företag.
Miljöpåverkan utgör en samhällsekonomisk kostnad. För att den offentliga
sektorns verksamhet skall vara effektiv krävs att den beaktar samtliga
samhällsekonomiska kostnader och intäkter vid upphandling.Den offentliga
förvaltningen är redan aktiv vad avser miljöanpassad upphandling. Ämnet
har behandlats i flera utredningar, propositioner och uppdrag. Inom
flera kommuner, landsting och även myndigheter pågår arbete med att
bl.a. ta fram upphandlingskriterier. Effekterna av den offentliga
förvaltningens arbete på detta område kan öka väsentligt med större
enhetlighet och tydlighet från de offentliga aktörerna. Detta
förutsätter mer samordnade insatser och att olika upphandlande enheter
utnyttjar varandras erfarenheter av miljöanpassad upphandling och goda
exempel.För att ekologiska aspekter skall få betydelse vid offentlig
upphandling och därmed bidra till en ekologisk hållbar
utveckling aviseras i regeringens skrivelse Ekologisk hållbarhet
(skr.1997/98:13) en delegation som kan driva fram en miljöanpassad
offentlig upphandling av bl.a. varor och tjänster. Delegationen skall
initiera och utveckla konkreta vägledningar för hur miljöhänsyn kan
tillämpas och vilka miljökrav som kan ställas i enskilda fall vid all
offentlig upphandling. Delegationen skall härvid särskilt prioritera
områden där upphandlingen kan få genomslag på utvecklingen i ekologiskt
hållbar riktning. Ett exempel är vid offentlig upphandling av
byggtjänster, att krav kan ställas på viss andel återanvänt material.
Delegationen skall vidare sprida kunskap och erfarenheter samt visa på
goda exempel från t.ex. de myndigheter som på regeringens uppdrag
arbetar med att införa miljöledningssystem, landstingens databas med
upphandlingskriterier och olika kommuners miljökrav vid upphandling.
Delegationen skall också följa utvecklingen i andra länder.
I regeringens proposition, Vissa åtgärder för att halvera arbetslösheten
till år 2000 (prop. 1995/96:222) aviserades avsikten att ge ett uppdrag
till ett antal myndigheter att återrapportera sina erfarenheter av
miljöanpassad upphandling. Inom ramen för projektet "Miljöledningssystem
i statlig förvaltning" (baserat på betänkandet SOU 1996:112 från
Miljövårdsberedningen) har 25 pilotmyndigheter fått i uppdrag
att bl.a. redovisa frågor kring miljöanpassning av sin upphandling. På
Miljövårdsberedningens uppdrag tog Naturvårdsverket, Nämnden för
offentlig upphandling och Kemikalieinspektionen under hösten 1996 fram
en vägledning för miljöanpassad offentlig upphandling. I
budgetpropositionen för 1997 sägs följande. För att den offentliga
upphandlingen skall bli en pådrivande kraft i arbetet mot ekologisk
hållbarhet bör denna vägledning successivt uppdateras med riktlinjer,
erfarenheter från de 25 pilotmyndigheterna hur de har miljöanpassat sina
upphandlingar och de många initiativ som tas av kommuner och landsting
samt från det arbete som pågår i andra länder. Delegationen för
främjande av miljöanpassad teknik redovisade i december 1996 ett förslag
till strategi där teknikupphandling ingår. Olika områden identifierades
där tillgång till miljöanpassad teknik är särskilt angelägen. Strategin
innehåller konkreta förslag till vad som bör göras för att främja
utvecklingen av miljöanpassad teknik. Teknikdelegationen har
under 1997 arbetat för att genomföra dessa förslag och arbetet
fortsätter under 1998.
Riksdagen beslutade i juli 1996 ett femårigt program för
investeringsbidrag för omställning till hållbar utveckling. Programmet
syftar till att stimulera den tekniska utvecklingen samt att skapa
sysselsättning främst genom kretsloppsanpassning av byggnader och
teknisk infrastruktur. Vid bedömning av programmen läggs vikt vid
åtgärder som minskar miljöbelastningen, ökar effektiviteten i
användningen av energi och andra naturresurser, gynnar användningen av
förnybara råvaror, ökar återbruk, återanvändning, recirkulation och
återvinning av resurser samt bidrar till att öka sysselsättningen. En av
åtgärderna för att uppnå delar av dessa mål kan vara att ställa
miljökrav vid upphandling.
Regeringen har uppdragit åt Nämnden för offentlig upphandling att efter
samråd med Kommerskollegium analysera hur miljökrav och andra krav på
ekologisk hållbarhet kan ställas vid offentlig upphandling. Analysen
skall göras mot bakgrund av EG:s direktiv på området och reglerna inom
världshandelsorganisationen WTO. Särskilt skall konsekvenserna av de
förändringar i EU-fördraget som Amsterdamavtalet medför analyseras.
Materialet skall användas som underlag till en svensk ståndpunkt i EU-
arbetet. Utifrån denna ståndpunkt skall Sverige verka för att EG:s
upphandlingsdirektiv klargörs eller ändras så att det klart framgår att
höga krav på miljöanpassning är möjliga att ställa.
Europeiska kommissionen har presenterat en Grönbok om offentlig
upphandling inom den Europeiska unionen. Grönboken utgör ett underlag
för fortsatta diskussioner om utvecklingen av den offentliga
upphandlingen i Europa. Syftet är att driva på att EG:s
upphandlingsdirektiv införlivas i samtliga medlemsländer och
tillämpas effektivt och likartat. Syftet är vidare att öka de ekonomiska
effekterna i fråga om priskonvergens, öka det gränsöverskridande
handelsutbytet samt öka antalet leverantörer som deltar i upphandlingar.
Medlemsländerna har lämnat synpunkter på förslagen i Grönboken och på
grundval av dessa svar avser kommissionen att utarbeta ett meddelande om
offentlig upphandling.
Uppdraget
Delegationen för ekologiskt hållbar upphandling får följande uppgifter:
Att driva på en ekologiskt hållbar upphandling inom statliga, kommunala
och andra myndigheter, landsting och offentliga bolag.
Att initiera och utveckla konkreta vägledningar och metoder för hur
miljökrav, kvalitetskrav och andra krav på ekologisk hållbarhet kan
ställas vid offentlig upphandling inom olika områden. Metoderna skall
vara praktiskt hanterbara, så långt möjligt enhetliga för olika områden
samt väga in naturresurser, miljö, kvalitet, energi och såväl
företagsekonomi som samhällsekonomi.
Att beakta de slutsatser som Nämnden för offentlig upphandling
presenterar.
Att beakta EU-kommissionens fortsatta arbete med Grönbok om offentlig
upphandling.
Att sprida kunskaper, erfarenheter och goda exempel från
miljöledningsprojekt och andra lokala, regionala och nationella projekt
till statliga, kommunala och andra myndigheter, landsting och offentliga
bolag.
Att göra en sammanställning av arbetet med ekologiskt hållbar
upphandling från dessa instanser.
Att initiera utbildning för upphandlare och leverantörer.
Att följa utvecklingen mot en ekologiskt hållbar upphandling i andra
länder.
Arbetet skall bedrivas i enlighet med lagen om offentlig
upphandling, EU:s upphandlingsdirektiv och internationella åtaganden på
upphandlingsområdet. För delegationens arbete gäller regeringens
direktiv till samtliga kommittéer och särskilda utredare om att redovisa
regionalpolitiska konsekvenser (dir 1992:50), om att pröva offentliga
åtaganden (dir. 1994:23) om att redovisa jämställdhetspolitiska
konsekvenser (dir. 1994:124) och om att redovisa konsekvenser för
brottslighet och det brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:39). Om det
förslag till program som delegationen rapporterar innehåller förslag med
kostnadskonsekvenser skall tänkt finansiering anges.
Delegationen skall också beakta principerna i regeringens beslut den 1
september 1994 om en ordning för systematisk genomgång i
Regeringskansliet av företagsregler. Särskilt skall beslutet beaktas vad
gäller kostnadseffektiviteten och de i beslutet nämnda checklistorna.
Redovisning av uppdraget
Delegationen skall senast den 20 mars 1998 redovisa ett program för sitt
arbete. Delegationen skall vidare lämna en förslagsinriktad lägesrapport
över arbetet den 31 december 1998. Uppdraget i sin helhet skall
redovisas före utgången av år 2000. Redovisning sker till regeringen,
Miljödepartementet.