Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av bisyssleregleringen inom den offentliga sektorn, Dir. 1998:79
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1998-09-17
Dir. 1998:79
Beslut vid regeringssammanträde den 17 september 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att genomföra en bred
översyn av bisyssleregleringen inom den offentliga sektorn. Utredaren
skall särskilt analysera regleringen av de förtroendeskadliga
bisysslorna och kontrollen av hur regleringen följs.
Inledning
Regeringen har i propositionen Statlig förvaltning i medborgarnas tjänst
(prop. 1997/98:136, bet. 1997/98:KU31, rskr. 1997/98:294) uttalat att
regleringen av bisysslor inom statsförvaltningen bör ses över, främst
avseende frågan om skyldigheten att anmäla sådan syssla.
Ställningstagandet bygger på förstudien Förstärkt skydd mot
oegentligheter i offentlig förvaltning som Justitiekanslern gjort
på uppdrag av regeringen.
Gällande reglering och bakgrund
De statsanställdas bisysslor regleras i två olika former, dels i
offentligrättslig ordning genom författning i fråga om s.k.
förtroendeskadliga bisysslor, dels genom avtal mellan parterna på den
statliga arbetsmarknaden i fråga om s.k. arbetshindrande bisysslor
respektive konkurrensbisysslor.
Den allmänna regleringen om förtroendeskadliga bisysslor finns i 7 §
lagen (1994:260) om offentlig anställning (LOA). För några yrkesgrupper,
exempelvis domare samt lärare inom högskoleområdet, finns dessutom vissa
särregleringar (se bl.a. 3 kap. 4 § samt 12 kap. 3 och 22 §§
rättegångsbalken respektive 3 kap. 7 § högskolelagen [1992:1434]).
Bisysslebestämmelsen i LOA kompletteras med vissa föreskrifter i
anställningsförordningen (1994:373) om dels myndigheters
informationsskyldighet i fråga om bisysslor (11 §), dels rätten för en
anställd att få skriftligt besked om en bisyssla kan anses vara
förtroendeskadlig (12 §). Ett sådant besked får överklagas till
regeringen (23 §). Det kan också nämnas att bisyssleregleringen i
högskolelagen kompletteras med bestämmelser i högskoleförordningen
(1993:100) om informationsskyldighet för högskolorna och en beskedsrätt
för lärare (4 kap. 23 §) samt en skyldighet för lärare att underrätta
högskolan om bisysslor i vissa fall (4 kap. 24 §). Från och med den 1
januari 1999 gäller vidare att högskolan skall dokumentera
underrättelserna och att denna dokumentation skall hållas så ordnad att
det går att fortlöpande följa vilka bisysslor varje lärare har.
Inom den statliga sektorn regleras de arbetshindrande bisysslorna
respektive konkurrensbisysslorna för det stora flertalet av de anställda
genom kollektivavtalen Allmänt löne- och förmånsavtal (ALFA), se 1 kap.
14 och 15 §§ ALFA. Utöver dessa finns ett särskilt kollektivavtal -
Avtal om lön och andra anställningsvillkor för chefer och vissa högre
befattningshavare (Chefsavtalet) - som bl.a. föreskriver att vissa
chefer och högre befattningshavare har en skyldighet att lämna uppgift
till arbetsgivaren huruvida och i vilken omfattning han eller hon
innehar eller avser att åta sig bisysslor.
För de försäkringskasseanställda gäller - utöver bisysslebestämmelserna
i LOA och anställningsförordningen - en föreskrift om arbetshindrande
bisysslor i kollektivavtalet Allmänt löne- och förmånsavtal för
anställda vid allmän försäkringskassa (ALFA-FK).
Inom kommun och landsting regleras såväl de förtroendeskadliga som de
arbetshindrande bisysslorna respektive konkurrensbisysslorna i
kollektivavtal (AB 98).
Frågan om de offentligt anställdas möjlighet att vid sidan av sin
anställning kunna inneha annan anställning, uppdrag eller bedriva viss
form av verksamhet har sedan lång tid tillbaka varit reglerad och har
också vid upprepade tillfällen varit föremål för diskussion och
utredning. Från början låg tonvikten för regleringen i huvudsak på
kvantitetssynpunkten, dvs. arbetsgivarens intresse av att begränsa
bisysslorna så att de inte hindrade arbetstagarna från att ägna
tillräcklig kraft åt huvudsysslan, tjänsten. Efter hand har dock
kvalitetssynpunkten betonats starkare. Med detta avses samhällets krav
att privata intressen inte får kollidera med den allmänna tjänsten på
ett sådant sätt att allmänhetens förtroende för myndigheternas och deras
anställdas integritet och oberoende sätts i fara.
Genom 1965 års förhandlingsrättsreform skapades det nuvarande systemet
där tillåtligheten av bisysslor regleras i såväl författning som
kollektivavtal. Intresset av att begränsa innehav av bisysslor från
kvantitetssynpunkt har sedan dess i princip reglerats genom
kollektivavtal. Denna aspekt sågs nämligen främst som en fråga av
löneregleringsnatur (prop. 1965:60 s. 168). Kvalitetssynpunkten kom dock
till uttryck genom en allmän författningsreglering i 13 § i den numera
upphävda statstjänstemannalagen (1965:274).
Samma år som statstjänstemannalagen trädde i kraft, år 1966,
tillkallades en särskild sakkunnig för att se över bisyssleregleringen
inom den offentliga sektorn. År 1969 överlämnade utredningen betänkandet
Offentliga tjänstemäns bisysslor (SOU 1969:6). I betänkandet föreslogs
vissa ändringar av statstjänstemannalagen, som sedan till stor del låg
till grund för de förändringar som gjordes i bl.a. 13 § denna lag år
1970 (prop. 1970:72, 2LU 1970:52, rskr. 1970:286).
Föreskriften i 13 § statstjänstemannalagen har därefter utan saklig
ändring flyttats över, först till den numera upphävda lagen (1976:600)
om offentlig anställning (ÄLOA, 6 kap. 1 §) och sedan till den nu
gällande lagen (1994:260) om offentlig anställning (7 §). I förarbetena
till 1994 års LOA (prop. 1993/94:65 s. 123) uttalas också att motiven i
prop. 1970:72 i huvudsak fortfarande gäller.
Inom kommuner och landsting reglerades de förtroendeskadliga bisysslorna
i stadgan (1965:602) om vissa tjänstemän hos kommuner m.fl. (16 §) tills
denna upphävdes år 1977 genom ÄLOA och ersattes av
kollektivavtalsreglering (se ovan).
Utredningar med förslag till förändringar
Justitiekanslerns förstudie från år 1997
Justitiekanslern har på regeringens uppdrag kartlagt behovet av att
stärka kontrollen över medelsförvaltningen m.m. inom den offentliga
förvaltningen. I sin förstudie Förstärkt skydd mot oegentligheter i
offentlig förvaltning, som överlämnades till regeringen i februari 1997,
tar Justitiekanslern upp bl.a. bisysslereglerna och föreslår vissa
förändringar.
Justitiekanslern anför bl.a. följande."Erfarenheterna visar att det inte
är helt ovanligt att förbudet mot t.ex. förtroendeskadliga bisysslor i
LOA överträds och exempel finns också på att bisysslor haft anknytning
till den organiserade och ekonomiska brottsligheten. Vid myndigheternas
upphandling kan bisysslor utgöra ett särskilt riskmoment. Jag anser
därför att det finns skäl som talar för att vissa arbetstagare i
offentlig anställning skall vara skyldiga att självmant anmäla sina
bisysslor till arbetsgivaren. En sådan skyldighet finns redan i dag
beträffande chefer som omfattas av chefsavtalet (den s.k. frikretsen).
Men denna skyldighet bör enligt min mening utsträckas till att omfatta
även vissa andra högre tjänstemän samt arbetstagare i sådana
verksamheter där kraven på den offentliga förvaltningens integritet och
opartiskhet är särskilt påtagliga eller där riskerna för oegentligheter
är betydande.
De förbud mot olika bisysslor som för närvarande finns i LOA och i
kollektivavtal har en utformning som med hänsyn till skyddet för
myndigheternas verksamhet inte i alla hänseenden är ändamålsenlig. Det
finns bisysslor som kan vara skadliga för en myndighet men som inte
omfattas av de nuvarande bisyssleförbuden. Ett särskilt problem
uppkommer när en närstående till arbetstagaren bedriver verksamhet på
ett område som har beröring med myndighetens verksamhetsområde. Jag
anser därför att bisysslereglerna behöver ses över."
1993 års domarutredning
I betänkandet Domaren i Sverige inför framtiden (SOU 1994:99) berörs
domarnas bisysslor. Avsnittets innehåll kan sammanfattas enligt
följande.
Utredaren anser inte att det bör införas något generellt förbud för
domare att ha bisysslor. Vidare anser utredaren inte att några större
förändringar bör göras i den bedömning som för närvarande görs av vad
som är att betrakta som en otillåten bisyssla. Dock väckes frågan om
inte i en större omfattning än vad som är fallet i dag en lagreglering
borde finnas i fråga om vad som är otillåtna bisysslor för en domare.
Utredaren anser inte att en generell anmälningsskyldighet bör införas,
men det bör övervägas att en sådan bör gälla för vissa domartjänster
eller typer av bisysslor, exempelvis skiljemannauppdrag. Införandet av
ett tillståndsförfarande för sådana uppdrag diskuteras. Vad gäller
justitierådens och regeringsrådens rätt att inneha skiljemannauppdrag,
anser utredaren att det finns sådana skäl mot att tillåta de högsta
domarna att inneha skiljeuppdrag. Denna fråga bör dock bedömas i ett
framtida utredningsarbete så att det finns ett säkrare underlag för att
bedöma den.
Beträffande var prövningen av bisysslefrågorna bör ske anser utredaren
att mycket talar för att dagens ordning bör bestå. Alternativt kan man
överväga att ge domstolarna ett större inflytande genom att rätten att
lämna bisysslebesked läggs på chefen för den domstol där domaren
tjänstgör. Det bör finnas en rätt att överklaga domstolschefens beslut
till Tjänsteförslagsnämnden.
Uppdraget
Allmänt
Den offentliga förvaltningen är en grundsten i det svenska demokratiska
samhället. Att denna förvaltning åtnjuter medborgarnas fulla förtroende
är självfallet av allra största vikt. Bisyssleregleringen fyller här en
viktig funktion i upprätthållandet av detta förtroende.
Som redovisats gjordes den senaste stora översynen av bisysslefrågan
inom den offentliga sektorn år 1969, dvs. för snart 30 år sedan. Frågan
var visserligen uppe till behandling i förarbetena till 1976 års LOA och
till 1994 års LOA, men den nu gällande regleringen har inte belysts
särskilt sedan den infördes år 1970.
Mot bakgrund av den långa tid - en tid då den offentliga förvaltningen
genomgått stora och genomgripande förändringar - som förflutit sedan den
nuvarande regleringen infördes, finns det anledning att göra en
ordentlig genomgång och analys av dessa bestämmelser. Till detta kommer
de synpunkter som Justitiekanslern och 1993 års domarutredning haft
angående den nuvarande regleringen.
Utredaren skall genomföra en bred översyn av bisyssleregleringen inom
hela den offentliga sektorn, dvs. även inom kommuner och landsting. För
att få ett bra underlag för sina överväganden skall utredaren, i likhet
med 1969 års bisyssleutredning, genomföra en kartläggning av
omfattningen och beskaffenheten av de offentligt anställdas
bisyssleinnehav. Utredaren skall också undersöka hur innehav av
bisysslor regleras i andra länder, främst i Norden.
Det står utredaren fritt att föreslå de förändringar som kan anses
lämpliga efter det att den nuvarande regleringen, inklusive den praxis
som utvecklats, utvärderats. I den breda översynen ligger också att ta
ställning till om det kan finnas skäl att förändra den nuvarande
grundsystematiken med författnings- respektive avtalsreglering av
bisysslor. Utredaren skall särskilt peka på otydligheter i det nuvarande
systemet.
Huvudinriktningen för uppdraget skall dock vara regleringen av de
förtroendeskadliga bisysslorna. Utredaren skall se över både de aktuella
reglerna och, framför allt, kontrollfunktionen, dvs. ordningen för hur
man kan se till att reglerna följs.
Utredaren är oförhindrad att föreslå ändringar i en mer restriktiv
riktning om han eller hon genom sin utredning kommer fram till att detta
kan vara påkallat. Utredaren skall särskilt undersöka om regleringen
behöver förtydligas, i vart fall för vissa yrkesgrupper där samhällets
krav gör sig särskilt gällande. Det har nämligen framförts kritik mot
att det inte mera tydligt framgår vilka bisysslor som kan anses vara
förtroendeskadliga (1993 års domarutredning). I sin förstudie anser
Justitiekanslern att det finns bisysslor som kan vara skadliga för en
myndighet men som inte omfattas av de nuvarande bisyssleförbuden.
Utredaren skall undersöka hur dessa brister kan avhjälpas.
I fråga om kontrollen skall utredaren undersöka hur det nuvarande
kontrollsystemet för de förtroendeskadliga bisysslorna, baserat på den
enskildes bedömning kombinerat med en beskedsrätt - s.k. frivillig
kontroll, kan förändras. Det finns mycket som talar för att det finns
ett sådant behov, exempelvis Justitiekanslern har pekat på det i sin
förstudie. En sådan förändring skulle kunna innebära att en
anmälningsskyldighet för bisyssleinnehav införs i viss omfattning. Även
andra alternativ, exempelvis tillståndskrav för vissa bisysslor kan
övervägas.
Utredningen i denna del skall som utgångspunkt omfatta alla arbetstagare
inom den offentliga sektorn, men de administrativa konsekvenserna måste
närmare analyseras om en generell förändring föreslås för samtliga
arbetstagare. De anställda det särskilt kan finnas skäl att genomföra en
förändring för är, utöver de som redan omfattas av en
anmälningsskyldighet enligt chefsavtalet, arbetstagare där samhällets
krav gör sig särskilt gällande, exempelvis domare, åklagare, poliser och
officerare. Även arbetstagare som tillhör en myndighetsledning kan
beröras. Det står dock klart att inte samtliga bisysslor kan omfattas av
en anmälningsskyldighet. En lämplig avgränsning bör göras mot "ofarliga"
bisysslor. Som Justitiekanslern påpekar i sin förstudie måste en
anmälningsskyldighet också avgränsas med hänsyn till de grundläggande
fri- och rättigheter som anges i 2 kapitlet regeringsformen.
I detta sammanhang skall utredaren föreslå en lämplig
handläggningsordning för anmälningar m.m. Inriktningen för utredningen
skall vidare vara att anmälningsskyldigheten, som i dess nuvarande
begränsade omfattning föreskrivs genom kollektivavtal, skall regleras i
författning.
Särskilt om regleringen för domare
Utöver vad som nyss anförts, skall utredaren särskilt gå igenom
bisysslebestämmelserna för domare och undersöka om den nuvarande
regleringen är tillräcklig. Det står utredaren fritt att föreslå de
ändringar som kan anses vara nödvändiga utöver de förändringar i
allmänhet som kan komma att föreslås. 1993 års domarutredning är här en
god utgångspunkt för utredningen.
Utredningens bedrivande
Utredaren skall
- samråda med såväl riksdagens myndigheter som myndigheter under
regeringen, däribland särskilt Justitiekanslern, Arbetsgivarverket,
Domstolsverket, Högskoleverket, Rikspolisstyrelsen, Riksåklagaren och
Försvarsmakten,
- anlita den sakkunskap som behövs, särskilt från domstolsväsendet
och högskoleområdet,
- samråda med Svenska kommunförbundet, Landstingsförbundet och
Försäkringskasseförbundet,
- informera de centrala arbetstagarorganisationerna inom den
offentliga sektorn och ge dem tillfälle att både vid arbetets början och
under dess gång föra fram synpunkter på utredningen,
- beakta vad som sägs i de generella direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om att redovisa eventuella
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), att pröva offentliga
åtaganden (dir. 1994:23), att redovisa jämställdhetspolitiska
konsekvenser (dir. 1994:124) samt att redovisa konsekvenser för
brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir.
1996:49).
Uppdraget skall vara slutfört före utgången av år 1999.