Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av resegarantilagen, Dir. 1998:78
Departement: Inrikesdepartementet
Beslut: 1998-09-17
Dir. 1998:78
Beslut vid regeringssammanträde den 17 september 1998
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utvärdera resegarantisystemet och analysera
om systemet bör ändras och, om så är fallet, lämna förslag till ny
lagstiftning på området. Systemet bör vara enkelt att administrera,
konkurrensneutralt och ge konsumenterna en hög skyddsnivå samtidigt som
kostnaderna för reseföretagen inte blir alltför höga. Även
försäkringslösningar bör övervägas. I uppdraget ingår att analysera
Resegarantinämndens roll och uppgifter.
Utredaren skall vidare analysera vissa särskilda frågor som rör
tillämpningen av resegarantilagen, såsom lagens territoriella
tillämpning, vilka kostnader som skall anses ersättningsgilla,
gränsdragningen mellan återförsäljare och arrangör av paketresor, frågan
om Resegarantinämndens beslut bör kunna överklagas samt frågan om
Kammarkollegiets beslut enligt resegarantilagen bör kunna bli föremål
för domstolsprövning.
Bakgrund
Tidigare och gällande lagstiftning
År 1967 stiftades den första lagen till skydd för konsumenter på
sällskapsreseområdet, lagen (1967:203) om ställande av säkerhet vid
sällskapsresa till utlandet, som syftade till att ge resenärerna ett
socialt betingat minimiskydd om resan inte kunde genomföras enligt
avtalet. Som villkor för rätten att utöva reseverksamhet uppställde
lagen ett krav på att ekonomisk säkerhet ställdes för verksamheten.
Lagen ersattes den 1 juli 1972 av resegarantilagen (1972:204). Enligt
resegarantilagen, i sin ursprungliga lydelse, krävdes att den som
yrkesmässigt eller annars i förvärvssyfte anordnade sällskapsresa till
något annat land än Danmark, Finland, Island, Norge eller Sverige,
skulle ställa säkerhet hos Kommerskollegium innan resan marknadsfördes.
Också den som yrkesmässigt tillhandahöll eller på annat sätt förmedlade
resor av sådant slag som anordnats av någon annan skulle ställa säkerhet
hos kollegiet.
Den 1 juli 1993 trädde en större ändring av resegarantilagen i kraft
(SFS 1992:1673). Ändringen föranleddes av Sveriges åtagande att
genomföra EG:s direktiv på paketreseområdet i svensk lagstiftning
(rådets direktiv 90/314/EEG av den 13 juni 1990 om paketresor,
semesterpaket och andra paketarrangemang ). De nya reglerna innebar att
man inte längre gjorde skillnad på resor inom och utom Norden. Vidare
ersattes begreppet sällskapsresa av begreppet paketresa, vilket medförde
att helt nya kategorier av arrangemang kom att omfattas av
resegarantilagen. Vad som avses med paketresa finns definierat
i lagen (1992:1672) om paketresor.
Det nuvarande skyddet för resenärerna är anordnat på så sätt att varje
reseföretag skall ställa en säkerhet innan paketresorna marknadsförs.
Säkerheten skall vid varje tillfälle motsvara företagens ekonomiska
åtagande gentemot resenärerna. Den skall som regel bestå av en
betalningsutfästelse utfärdad av en bank eller ett försäkringsföretag,
vilken fullgörs vid anfordran. Beloppet skall uppgå till minst 200 000
kronor för arrangörer och för återförsäljare av paketresor som anordnas
utomlands. För återförsäljare av paketresor som anordnas i Sverige skall
beloppet vara minst 50 000 kronor. En garanti som ställts av ett
reseföretag täcker endast företagets egna åtaganden. De ställda
garantierna skall med nuvarande system räcka till att ekonomiskt
skydda samtliga resenärer. Fr.o.m. den 1 juli 1994 är det inte längre
Kommerskollegium utan Kammarkollegiet som fattar beslut om vilka företag
som skall ställa säkerhet och hur stora säkerheterna skall vara. En
särskild nämnd, Resegarantinämnden, prövar frågan om säkerheten får tas
i anspråk. Kammarkollegiets beslut om ställande av säkerhet kan
överklagas till regeringen. Resegarantinämndens beslut får enligt
resegarantilagen inte överklagas.
Tidigare erfarenheter av garantisystemet
Principen att varje företag svarar för sina egna åtaganden ställer stora
krav på företagets vilja och förmåga att budgetera för framtida resor,
att lämna fullständiga uppgifter om sin verksamhet för beräkning av det
ekonomiska åtagandet gentemot resenärerna och att ställa beslutade
säkerheter. Vidare ställs stora krav på tillsynsmyndigheten i fråga om
beräkningen av den säkerhet företagen skall ställa samt på snabbhet och
effektivitet i handläggning och tillsyn.
Resegarantilagen utsattes tidigt för kritik i olika sammanhang. Kritiken
från resebranschens sida har främst rört kostnaderna för att ställa
säkerhet och det kapital som måste bindas för att bankerna skall utfärda
erforderliga säkerheter. Vidare har det framförts att systemet är
krångligt och oflexibelt. Från myndighetshåll har man framhållit
svårigheterna att administrera systemet, att ge resenärerna
ett fullgott skydd samt den tid det i vissa fall har tagit innan
ersättning har kunnat betalas ut till resenärerna.
Tidigare utredningsarbete
År 1977 tillsattes en utredning med uppgift att se över
resegarantilagen. Bakgrunden var den kritik som garantisystemet hade
utsatts för, bl.a. att systemet var ekonomiskt betungande för
reseföretagen. I sitt betänkande, Ny resegarantilag (Ds H 1980:7),
föreslog utredningen (Resegarantilagutredningen) ändrade former för
ställande av säkerhet. För att minska de totala säkerheterna och därmed
kostnaderna för systemet föreslog Resegarantilagutredningen ett
garantisystem med säkerheter i form av dels en individuell del för varje
företag, dels en kollektiv del. Enligt förslaget skulle den individuella
säkerheten för researrangörer av resor som anordnas i Sverige och för
reseagenter för utomlands arrangerade resor uppgå till högst 40 procent
av de säkerheter som dittills hade gällt och beräknas mer
schablonmässigt. För den kollektiva delen föreslogs att en statlig fond
skulle inrättas som skulle finansieras med avgifter från reseföretagen.
De statliga fondmedlen skulle användas i de fall en individuell säkerhet
inte räckte till. Om även fondmedlen visade sig vara otillräckliga
skulle statsmedel skjutas till. Sådana av staten förskotterade medel
skulle återbetalas så snart medel fanns tillgängliga i fonden.
Resegarantilagutredningens förslag om ändringar i garantisystemets
uppbyggnad genomfördes inte. Regeringen ansåg inte att det var lämpligt
med ett system där staten ytterst skulle kunna tvingas till ekonomiska
insatser. Vidare ansåg man från både principiella och praktiska
utgångspunkter att det inte var lämpligt att vid sidan av ett
system med individuella säkerheter bygga ut administrationen med en ny
statlig fond (prop. 1984/85:214).
År 1993 tillsattes inom dåvarande Civildepartementet en arbetsgrupp med
uppgift att se över resegarantilagen. I uppdraget ingick att lägga fram
ett förslag till garantisystem som skulle vara enkelt att administrera,
konkurrensneutralt och ge konsumenterna en hög skyddsnivå till låga
kostnader. Uppdraget redovisades i promemorian Nya former för
resegarantier (Ds 1994:109). Som alternativ till det gällande
systemet diskuterade arbetsgruppen en kombination av individuell och
gemensam säkerhet i form av en fond samt olika typer av försäkringar.
Vidare diskuterades en uppmjukning av garantisystemet så att garantier
skulle kunna ställas på flera olika sätt. Arbetsgruppen ansåg att inte
något av de garantisystem som undersöktes uppfyllde de krav som ställts.
En kombination av individuell och gemensam säkerhet i form av en fond
var den lösning som arbetsgruppen ansåg bäst fylla kraven. Förslaget
innebar att en individuell säkerhet skulle ställas med 100 000 kronor av
alla arrangörer av paketresor och återförsäljare av utländska
arrangörers paketresor. Vidare skulle arrangörer och återförsäljare till
en gemensam fond betala in ett belopp per resa. Fondmedlen skulle enligt
förslaget tas i anspråk endast om den individuella säkerheten inte
räckte till. Om inte heller dessa medel var tillräckliga för aktuella
ersättningsanspråk föreslogs att ett statsgaranterat lån skulle tas upp.
Lånet skulle återbetalas med de medel som senare flöt in i fonden.
Mot bakgrund av de synpunkter som framkom vid remissbehandlingen av
arbetsgruppens promemoria gjordes inom Civildepartementet en bearbetning
och komplettering av förslaget. Det nya förslaget innebar dels att det
skulle ställas en individuell säkerhet motsvarande den grundsäkerhet som
fanns enligt gällande system, dels att en gemensam säkerhet skulle
byggas upp genom avgifter från arrangörer och återförsäljare beräknad på
den tilläggssäkerhet som fastställdes enligt gällande system.
Förslaget ledde inte till någon ändring av garantisystemet. Som skäl
angav regeringen bl.a. följande. "Erfarenheterna av det nuvarande
garantisystemet är från konsumentsynpunkt i huvudsak goda. En viss
osäkerhet ligger dock i att konsumentskyddet i viss utsträckning styrs
av enskilda reseföretags vilja och förmåga att ställa säkerhet. Från
denna utgångspunkt skulle en gemensamt uppbyggd säkerhet i form av en
fond eller liknande vara till fördel för resenärerna genom att den
innebär en mer betryggande säkerhet. Förslaget om en sådan fondlösning
har emellertid kritiserats från andra aspekter.
Det har bl.a. hävdats att det tar alltför lång tid att bygga upp
en betryggande fond. Det har också framhållits som en nackdel att
avgifter till säkerheten skall betalas in i efterskott i stället för att
säkerheten beräknas på förhand. Det modifierade garantisystem som
utarbetats under ärendets beredning sägs visserligen innebära en del
förbättringar jämfört med fondlösningen men en del av kritiken kvarstår.
Vid en avvägning av de synpunkter som framkommit i detta
lagstiftningsärende har regeringen stannat för att inte nu föreslå någon
ändring av garantisystemet. Inom resebranschen sker emellertid en
ständig utveckling och förändring och skiftningarna kan komma mycket
snabbt. Det är t.ex. inte otänkbart att en försäkringslösning kan komma
fram på frivillig väg. Vi avser att följa utvecklingen och är beredda
att på nytt överväga garantisystemet om det behövs." (Prop. 1995/96:182
s. 11 f.).
Vissa andra ändringar gjordes dock i resegarantilagen. Bl.a. utvidgades
lagens tillämpningsområde så att, förutom paketresor, även andra resor
som sker tillsammans med en paketresa omfattas.
I detta sammanhang kan avslutningsvis nämnas att Riksrevisionsverket i
sin årliga rapport till regeringen 1998 föreslagit att regeringen
överväger att införa avgiftsfinansiering av de administrativa
kostnaderna för resegarantisystemet.
Problemställningar och utgångspunkter för uppdraget
Inledning
Under senare år har ett par större konkurser inträffat inom
resebranschen, vilket har aktualiserat frågan om en förnyad översyn av
resegarantisystemet.
Hösten 1997 försattes researrangören Express Resor Tursem AB
(Expressresor) i konkurs. Detta är den hittills största arrangör som
tvingats avbryta sin verksamhet och ett mycket stort antal resenärer
drabbades. Med anledning av Expressresors konkurs fick
Resegarantinämnden ombesörja hemtransporten av ca 5 400 resenärer från
olika resmål i utlandet, vilket förutsatte extraordinära insatser av
nämndens ledamöter och kansli. Det kan ifrågasättas om
Resegarantinämnden i sin nuvarande form är lämpad att sköta
en sådan uppgift. Omfattningen och följderna av konkursen aktualiserar
frågan om nämndens roll, uppgifter och resursbehov.
Vidare kvarstår den tidigare kritiken av systemets konstruktion och det
omfattande ekonomiska åtagande som systemet kräver av företagen. På
senare tid har det från branschhåll gjorts gällande att detta hindrar,
eller i vart fall försvårar, nyetablering på marknaden. Mot den
bakgrunden bör systemet utvärderas och andra lösningar utredas.
Förutom dessa frågor har det uppkommit vissa speciella frågor som rör
tillämpningen av resegarantilagen. Det gäller lagens territoriella
tillämpning, problem med anledning av den ökade gränsöverskridande
handeln, vilka kostnader som skall anses vara ersättningsgilla,
gränsdragningen mellan återförsäljare och arrangör av paketresor och
frågan om rätten att överklaga Resegarantinämndens beslut.
Lagens territoriella tillämpning
Expressresor hade filialer i bl.a. Danmark, vilkas verksamhet
också avbröts. Den danska Rejsegarantifonden bekostade med anledning av
konkursen hemtransport för bl.a. resenärer som hade köpt sina resor
genom Expressresors filial i Danmark. Rejsegarantifonden har hos
Resegarantinämnden ansökt om regressvis ersättning ur den svenska
resegarantin för dessa utlägg. Lagstiftningen i Norden är inte
harmoniserad. Detta aktualiserar resegarantilagens territoriella
avgränsning och därmed även beräkningen av garantins storlek. Det bör
bl.a. analyseras om garantin skall omfatta endast resor sålda i Sverige
eller om skyddet skall vara vidare än så. (Det kan ju t.ex. vara svårt
att avgöra var en resa är arrangerad.)
Den ökande gränsöverskridande handeln, som bl.a. sker via Internet,
aktualiserar bl.a. frågan var ett köpeavtal skall anses slutet och
därmed frågan om tillämplig lag. Denna problemställning övervägs dock i
andra sammanhang och skall därför inte närmare behandlas av utredaren.
Möjlighet att överklaga Resegarantinämndens beslut m.m.
I det nyss nämnda ärendet med anledning av Expressresors konkurs avslog
Resegarantinämnden den danska Rejsegarantifondens krav.
Rejsegarantifonden har överklagat beslutet. Länsrätten i Stockholms län
har beslutat att ta upp överklagandet till prövning i sak, trots att
Resegarantinämndens beslut enligt lagen inte får överklagas (beslut den
11 juni 1998, målnr Ö 7567-98 E). Länsrätten har till grund för sitt
beslut anfört att förbudet mot att överklaga inte är förenligt med
EG-rätten och Europeiska konventionen angående skydd för de
mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna. Även om denna
tolkning skulle visa sig inte vara riktig bör det utredas om nämndens
beslut bör kunna överklagas och vilka konsekvenser en sådan rätt får
för garantisystemet. Det förekommer att det är osäkert huruvida en
ställd säkerhet är tillräcklig. Ett problem som uppkommer om nämndens
beslut blir möjliga att överklaga är därför att utbetalning av medel
till de ersättningsberättigade i sådana fall kan ske först då nämndens
beslut har vunnit laga kraft.
Kammarkollegiets beslut enligt resegarantilagen kan med vissa undantag
överklagas till regeringen. Det bör utredas om detta är en lämplig
ordning eller om kollegiets beslut är av sådan art att de bör kunna bli
föremål för domstolsprövning.
Ersättningsgilla kostnader
När det gäller frågan om vilka kostnader som skall anses vara
ersättningsgilla kan som exempel på ofta förekommande krav som inte
anses omfattas av resegarantiskyddet nämnas presentkort som inte har
utnyttjats vid bokning av resa samt kostnader för en resa som avbokats
frivilligt. Det har dock varit problem med tolkningen av vad som skall
anses som frivilligt och när resan skall anses vara avbruten.
En annan fråga vad gäller ersättningsgilla kostnader är hur den svenska
lagstiftningen förhåller sig till den av EG-domstolen nyligen meddelade
domen i mål C-364/96 angående tolkningen av rådets direktiv 90/314/EEG
av den 13 juni 1990 om paketresor, semesterpaket och andra
paketarrangemang. I domen slår domstolen bl.a. fast att artikel 7 i
direktivet skall tolkas så att rekvisitet "återbetalning av
erlagda belopp" täcker fall där arrangörens obestånd medför att en
hotellägare hindrar en köpare av en paketresa från att lämna hotellet
och resa hem, såvida denne inte betalar hotellägaren för inkvarteringen,
trots att köparen redan före avresan har erlagt motsvarande betalning
till arrangören. I 6 § resegarantilagen anges att säkerheten får tas i
anspråk bl.a. för resenärers uppehälle under resan och deras återresa.
Mot denna bakgrund bör det närmare analyseras och klargöras vilka
kostnader som skall omfattas av garantisystemet samt om lagen behöver
förtydligas i detta avseende.
Gränsdragningen mellan återförsäljare och arrangör
Vid tillämpningen av resegarantilagen kan det ibland vara svårt att dra
gränsen för när en återförsäljare blir arrangör för en resa. Det
förekommer samarbete mellan arrangörer och återförsäljare där
återförsäljaren exempelvis lägger till en mindre tjänst, t.ex. en
busstransfer, och skickar ut en egen bekräftelse på resan i vilken
busstransfern finns med. Gör det honom till arrangör av resan? Ett antal
sådana gränsdragningsfrågor aktualiserades i samband med Expressresors
konkurs. De har behandlats av Resegarantinämnden och i några fall har
omprövning begärts. Det kan närmare behöva klarläggas var gränsen går
och vad en återförsäljare kan tillåtas göra utan att bli betraktad som
arrangör.
Uppdraget
En särskild utredare skall utvärdera resegarantisystemet och analysera
om systemet bör ändras och, om så är fallet, lämna förslag till ny
lagstiftning på området. Systemet bör vara enkelt att administrera,
konkurrensneutralt och ge konsumenterna en hög skyddsnivå samtidigt som
kostnaderna för reseföretagen inte blir alltför höga. Även
försäkringslösningar bör övervägas. Resebranschens roll och ansvar bör
härvid diskuteras. Vikt skall läggas vid att få ett system som inte
försvårar för nyetableringar av små och medelstora företag. I uppdraget
ingår att analysera Resegarantinämndens roll och uppgifter. Vid
utvärderingen bör kontakter tas med såväl resebranschens företrädare som
konsumentorganisationer och de myndigheter som hanterar systemet. Vidare
bör utredaren undersöka hur den svenska lagstiftningen på området
förhåller sig till lagstiftningen i övriga medlemsstater inom EU och vid
behov ta kontakter med dessa.
Utöver vad som sagts ovan skall utredaren analysera följande frågor.
- Lagens territoriella tillämpning och bl.a. frågan om lagen omfattar
endast resor köpta i Sverige eller om skyddet skall vara vidare än så.
- Vilka kostnader som skall anses ersättningsgilla.
- Gränsdragningen mellan återförsäljare och arrangör av paketresor.
- Frågan om Resegarantinämndens beslut bör kunna överklagas och vilka
konsekvenser en sådan rätt får för garantisystemet samt frågan om
Kammarkollegiets beslut enligt resegarantilagen bör kunna bli föremål
för domstolsprövning.
För samtliga frågeställningar gäller att utredaren vid behov skall lägga
fram förslag till lagstiftning, kostnadsberäkningar samt förslag till
finansiering.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 1 oktober 1999.
För utredarens arbete gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare att redovisa regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), pröva offentliga åtaganden
(dir. 1994:23), redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.
1994:124) samt redovisa konsekvenser för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).