Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Konkurstillsynsutredningen, Dir. 1998:77
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1998-10-01
Dir. 1998:77
Beslut vid regeringssammanträde den 1 oktober 1998.
Sammanfattning av uppdraget
Det tidigare givna uppdraget preciseras så att utredaren beträffande
kostnader och förvaltningen vid konkurs skall
- utreda behovet av samordning av avgifter i konkurs samt vissa frågor
om andra kostnader vid konkurs och
- utreda vissa frågor angående förvaltarberättelsen m.m.
Utredaren skall i övrigt undersöka frågor och lämna förslag endast i
den mån utredningens arbete i övrigt ger anledning till det.Tiden för
redovisning av uppdraget förlängs till den 30 september 1999.
Bakgrund
Konkurstillsynsutredningen (Ju 1997:05) skall enligt direktiven (dir.
1997:74) utreda vilken inriktning och vilket närmare innehåll
konkurstillsynen skall ha, vad som bör gälla för utseende och arvodering
av konkursförvaltare och om konkurskostnaderna totalt sett kan minskas
och i så fall hur det kan ske.
Det huvudsakliga utredningsuppdraget tar sikte på tre frågor. För det
första avser uppdraget frågor som allmänt har att göra med
konkurstillsynen. En utgångspunkt är därvid att den statliga
konkurstillsynen skall behållas och att tillsynen alltjämt skall vara
knuten till kronofogdemyndigheterna i organisatoriskt hänseende samt att
Riksskatteverket även i fortsättningen skall ha den centrala funktionen.
Den andra huvudfrågan är frågan om hur konkursförvaltare skall utse och
den tredje handlar om arvodering av konkursförvaltare. De två senare
frågorna kan sägas ha med konkurstillsynen i vid bemärkelse att göra.
Enligt direktiven skall utredningsarbetet också inriktas på att lämna
förslag till åtgärder som kan innebära effektiviseringar och besparingar
för såväl staten som enskilda som berörs av konkurshanteringen.
I direktiven sägs vidare under rubriken "Övrigt" att utredaren är
oförhindrad att föreslå andra ändringar beträffande konkurstillsynen och
konkursförvaltningen. Det anges dessutom att utredaren också i övrigt
har fria händer att föreslå de ändringar som kan göra det
konkursrättsliga systemet effektivare. Utredaren ges sålunda ett mycket
omfattande - men opreciserat - mandat.
Utredaren skall enligt direktiven redovisa sitt uppdrag senast den 30
december 1998.
Utredningens hittills bedrivna arbete
Utredningen påbörjade sitt egentliga arbete under hösten 1997. De tre
huvudfrågorna har naturligtvis alltsedan dess stått i förgrunden.
Landets samtliga tillsynsmyndigheter och tingsrätter har sålunda
besvarat utförliga enkäter angående dessa frågor. Utredningen har gjort
ett studiebesök i Finland för att på plats studera delar av den
finländska konkurshanteringen som förhållandevis nyligen har
reformerats. Utredningen har också genomfört en hearing med företrädare
för myndigheter och organisationer. Även i övrigt har utredningen på
olika sätt införskaffat underlag för sina kommande ställningstaganden.
Ytterligare undersökningar pågår eller är under planering.
Under våren 1998 har det inom utredningen uppmärksammats att det utöver
huvudfrågorna finns en rad frågor som på ett eller annat sätt har
anknytning till utredningsuppdraget. Gemensamt för många av de senare
frågorna är att de rör kostnader i samband med konkurs. Det är frågor
som i första hand regleras i 14 kap. konkurslagen. Hit hör emellertid
också vissa frågor som närmast rör konkursförvaltningen (7 kap.
konkurslagen). Därutöver har noterats ett stort antal frågor som närmast
har att göra med önskemål från skilda håll om ändring i och/eller
klarlägganden av olika bestämmelser i konkurslagen.
Utredaren har därför hos regeringen begärt att uppdraget i dessa
hänseenden preciseras samt att tiden för redovisning av uppdraget
utsträcks till den 30 september 1999.
Precisering av utredningsuppdraget m.m.
Åtskilliga av de frågor som nu nämnts kan sägas omfattas av direktiven.
Det följer av direktivens mycket allmänna formuleringar under rubriken
"Övrigt". Den inventering utredningen gjort av vilka uppgifter som mer
konkret skulle kunna fullgöras av utredaren ger dock regeringen
anledning att precisera utredarens uppdrag i dessa delar. En precisering
krävs också med tanke på övriga önskemål om reformering av konkurslagen.
Kostnader vid konkurs
Av central betydelse för konkurshanteringen i allmänhet är frågor som
har att göra med vem av konkurshanteringens olika aktörer (borgenärer,
gäldenären, staten) som slutligt bör svara för olika slag av kostnader.
Redan av de givna direktiven följer att utredaren skall utreda om
konkurskostnaderna kan minskas och i så fall hur det kan ske. Inom ramen
för strävanden att minska kostnaderna ligger också frågor som har att
göra med förenklingar i regelverket. Frågor som faller inom den nu
angivna ramen och som utredaren därför skall ta sig an är:
1. Frågor som har att göra med storleken och beräkningen av
tillsynsavgiften, kungörandeavgiften och kallelseavgiften (14 kap. 1 §
första stycket 4-6 konkurslagen).
2. Frågor som har att göra med omfattningen av annonseringen vid
kungörande.
3. Frågor som rör borgenärernas betalningsskyldighet enligt 14 kap. 3 §
konkurslagen.
4. Frågan om när ett särskilt arvode för viss egendom får lyftas (14
kap. 5 § första stycket och 11 § konkurslagen).
5. Frågan om tidpunkten för skyldigheten att erlägga mervärdesskatt på
konkursförvaltararvode (14 kap. 11 § konkurslagen).
6. Frågor om kostnadsersättning och tillsynsavgift i konkurser som
lämnar utdelning till borgenärer med särskild förmånsrätt men brist i
allmänna boet (s.k. hybridkonkurser).
7. Frågan om tillsynsavgift i konkurs som avslutas med ackord.
8. Frågan om kostnader för förvaring av gäldenärens räkenskapsmaterial
m.m.
Flera av de problem som nu angetts rör förvaltarnas möjligheter att få
ersättning för sitt arbete. En utgångspunkt bör vara att förvaltarna
inte skall bära någon del av kostnaderna vid en konkurs. Utredaren bör
generellt överväga frågan om vem som slutligen skall ha
kostnadsansvaret.
Det nu sagda hindrar inte utredaren att behandla andra frågor rörande
kostnader i konkurs om utredningsarbetet ger anledning till det.
I direktiven anges också att utredaren bör kartlägga den nuvarande
ordningen för bestämmande av förvaltararvode i konkurs, bl.a.
principerna för hur konkursförvaltarna debiterar, tillsynsmyndighetens
inflytande och hur myndigheterna praktiskt arbetar med granskningen av
konkursarvoden samt tingsrätternas handläggning av frågan.
Regeringen vill i detta avseende göra följande tillägg. Den avsedda
kartläggningen är främst avsedd att ge ett underlag för vilken roll
tingsrätten respektive tillsynsorganet skall spela när förvaltarens
arvode skall bestämmas. Det är av mindre vikt i sig vilken roll de olika
aktörerna har spelat i det förgångna och vilken roll de spelar i dag.
Med hänsyn till det och till att det kan vara förenat med praktiska
problem och stora kostnader att göra en fullständig kartläggning av
historiska förhållanden står det utredaren fritt att välja hur
omfattande kartläggningen bör vara och vad den närmare skall bestå av.
Förvaltning
Även vissa frågor som främst rör konkursförvaltningen har ett sådant
samband med utredarens uppdrag att det är lämpligt att utredaren tar sig
an dessa frågor. Sådana frågor som utredaren skall se över är om
bestämmelserna rörande förvaltarberättelsen m.m. i 7 kap. 15 § första
stycket 5 och 6 samt andra stycket, 16 §, 20 § och 21 § konkurslagen i
sak är lämpligt utformade. I övrigt skall utredaren ta upp frågor som
har med förvaltningen att göra endast i den mån arbetet i övrigt ger
anledning till det.
Övriga önskemål om reformering av konkurslagen
Regeringen är medveten om att det också i andra hänseenden än som nämnts
i direktiven 1997:74 och i det föregående kan finnas ett behov av
reformering av konkurslagen och angränsande lagstiftning. Sådana frågor
bör dock inte behandlas av utredaren i vidare mån än de faller inom
ramen för huvuduppdraget.
Utredningstiden
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 30 september 1999.