Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Inriktning av mål 3 m.m. inom EG:s strukturfonder under nästa programperiod 2000-2006, Dir. 1998:76
Departement: Arbetsmarknadsdepartementet
Beslut: 1998-09-17
Dir. 1998:76
Beslut vid regeringssammanträde den 17 september 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att inför nästa
programperiod för EG:s strukturfonder föreslå dels inriktning av ett
nytt program för mål 3, dels former för hur det nya programmet skall tas
fram, dels också vad som bör beaktas i den nya organisationen för
programmet utifrån erfarenheterna från innevarande programperiod.
Motsvarande förslag skall lämnas för det nya gemenskapsinitiativet inom
socialfonden. Utredaren skall analysera erfarenheterna av innevarande
programperiod i Sverige och ett antal andra medlemsstater samt analysera
och utvärdera erfarenheterna av den nuvarande organisationen för mål 3,
mål 4 samt Employment och Adapt.
Utredningsuppdraget skall redovisas senast den 26 februari 1999.
Bakgrund
Genom medlemskapet i Europeiska unionen deltar Sverige i den gemensamma
regional- och strukturpolitik som finansieras via EG:s strukturfonder.
Dessa är socialfonden, regionalfonden, jordbruksfonden och fiskefonden.
För innevarande period gäller att det av medlen från dessa fonder
avsätts ca 90 procent till sex olika mål för regional- och
strukturpolitiken, 9 procent till ett antal gemenskapsinitiativ och 1
procent till s.k. pilotprojekt.
Aktuella mål för Sverige är:
- Mål 2 Omvandling av regioner med industriell tillbakagång,
- Mål 3 Bekämpning av långtids- och ungdomsarbetslöshet,
- Mål 4 Kompetensutveckling av anställda,
- Mål 5a Lantbrukets och fiskets omstrukturering och modernisering,
- Mål 5 b Utveckling av landsbygden samt
- Mål 6 Utveckling av glest befolkade områden. Europeiska socialfonden,
som i första hand omfattar mål 3 och mål 4, utgår från individen och
skall bidra till utveckling av mänskliga resurser i vid mening. Den
inriktas bl.a. på åtgärder som syftar till att förbättra möjligheterna
för arbetslösa att få arbete, skapa lika förutsättningar på
arbetsmarknaden och medverka till kompetensutveckling.
Mål 3 syftar till att slussa in ungdomar på arbetsmarknaden, bekämpa
långtidsarbetslösheten och integrera dem som riskerar att uteslutas från
arbetsmarknaden. Mål 3-programmet administreras av Arbetsmarknadsverket.
Mål 4 syftar till att åstadkomma förnyelse av arbetsorganisation och
ökad kompetensutveckling hos företag och anställda. Mål 4-programmet
administreras av Svenska EU-programkontoret för utbildning och
kompetensutveckling.
Inom socialfonden finns också två gemenskapsinitiativ, nämligen
Employment och Adapt.
Employment har till syfte att genom transnationella utvecklingsprojekt
öka jämställdheten på arbetsmarknaden och förbättra möjligheterna till
arbete för arbetshandikappade, invandrare och flyktingar samt ungdomar.
Adapt syftar till att genom transnationella utvecklingsprojekt
underlätta för anställda att klara arbetsmarknadens förändrade krav,
skapa nya arbetstillfällen och stärka företagens konkurrensförmåga.
Employment och Adapt administreras av Svenska EU-programkontoret för
utbildning och kompetensutveckling.
Regeringen har den 28 februari 1998 gett Statskontoret i uppdrag att
utvärdera Svenska EU-programkontoret för utbildning och
kompetensutveckling och dess verksamhet. Syftet är att ge regeringen
underlag för framtida ställningstaganden om hur den nya generationens
EU-program inom myndighetens ansvarsområden och närliggande verksamhet
bör organiseras. Uppdraget skall redovisas den 15 oktober 1998.
Innan nuvarande programperiod löper ut vid utgången av år 1999 måste ett
nytt beslut fattas om EU:s regional- och strukturpolitik för nästa
programperiod som omfattar åren 2000-2006. För närvarande pågår inom EU
bl.a. ett arbete med förslag till ett nytt regelverk för
strukturpolitiken framlagt av EG-kommissionen. Sverige deltar i denna
beredning i ministerrådet tillsammans med övriga medlemsstater.
Beslutande organ är Europeiska unionens råd. Tidpunkten för beslut om
det nya regelverket är beräknat till första halvåret 1999.
Enligt kommissionens förslag till nytt regelverk skall de nuvarande sex
målen för nästa programperiod reduceras till tre mål. Det nya mål 3
skall omfattas av socialfonden och syfta till att stödja anpassningen
och moderniseringen av politiken och systemen när det gäller utbildning,
yrkesutbildning och sysselsättning. Det nya gemenskapsinitiativet inom
socialfonden inriktas på samarbete mellan medlemsstaterna för att
utveckla nya metoder för att bekämpa diskriminering när det gäller
möjligheterna att komma in på arbetsmarknaden.
Uppdraget
Utredarens uppgift skall vara att redovisa förslag till inriktning och
formerna för framtagandet av ett nytt program för det nya horisontella
mål 3 och det nya gemenskapsinitiativet, som skall finansieras av
socialfonden under nästa programperiod 2000-2006.
Utredaren skall också, utifrån den analys och utvärdering som skall
göras, lämna förslag om vad som bör beaktas när det gäller
organisationen av det nya mål 3 och det nya gemenskapsinitiativet.
Förslagen skall grundas på följande utgångspunkter:
- EU:s sysselsättningsriktlinjer skall utgöra en grund för
strukturpolitiken.
- EG-kommissionens förslag till nytt regelverk för strukturstödet inom
EU och den beredning av förslaget som pågår inom EU.
- Sambandet mellan det nya mål 3 och det nya gemenskapsinitiativet å ena
sidan och den nationella arbetsmarknads- och utbildningspolitiken på
olika nivåer och de årliga nationella handlingsplanerna å den andra
sidan. Inriktningen skall vara att insatserna skall förstärka varandra.
Utredaren skall också belysa sambanden mellan det föreslagna nya mål 3
och de geografiskt avgränsade strukturfondsprogrammen, mål 1 och mål 2,
samt de nya utbildningsprogrammen.
- Förslagen i den rapport om kompetensutveckling i arbetslivet som
arbetsgruppen för kompetensutveckling har överlämnat till
arbetsmarknadsministern i september 1998.
- Att samordningen mellan strukturfondsprogram och utbildningsprogram
bör förbättras.
Intresset för lokal förankring utifrån nationella och regionala
förhållanden. I detta sammanhang är det viktigt att belysa frågor som
rör partnerskapets sammansättning, roller och ansvar.
Utredaren skall vidare redovisa de erfarenheter som parterna, vilka
ingått i kommittéer på regional och central nivå för mål 3, mål 4, mål 6
samt för Employment och Adapt gjort under innevarande programperiod.
Dessutom skall utredaren analysera de erfarenheter som kan dras av den
nuvarande organisationen för ovanstående program.
Uredaren skall vidare beakta Statskontorets utvärdering av Svenska EU-
programkontoret för utbildning och kompetensutveckling.
Utredaren skall också ta del av erfarenheter som gjorts i andra
medlemsstater, särskilt Danmark, Finland, Storbritannien och Österrike.
Genomförandet av utredningsuppdraget
Utredningsuppdraget skall utföras i nära kontakt med de parter som nu
ingår i berörda kommittéer.
Utredaren skall genom remissmöten samla in synpunkter från alla berörda
aktörer.
Utredaren skall vidare samråda med följande:
- Arbetsmarknadsverket och övriga centrala fondmyndigheter,
Högskoleverket, Svenska EU-programkontoret för utbildning och
kompetensutveckling samt Riksrevisionsverket, Statskontoret och
EU-Bedrägeridelegationen.
- Den beredningsgrupp för strukturfondsfrågor som är inrättad inom
Regeringskansliet.
- Den arbetsgrupp inom Regeringskansliet som bereder regeringens
ståndpunkter inför förhandlingarna i ministerrådet beträffande EG-
kommissionens förslag till ett nytt regelverk för strukturpolitiken.
- Den arbetsgrupp som tillsatts inom Regeringskansliet för att
förbereda svenska ståndpunkter till de nya utbildningsprogrammen.
- Den särskilde utredaren som regeringen utsett för att lämna förslag
till genomförande av geografiskt avgränsade strukturfondsprogram under
perioden 2000-2006.
Utredaren skall i sitt arbete beakta regeringens direktiv till
samtliga kommittéer och särskilda utredare att pröva offentliga
åtaganden (dir. 1994:23), att redovisa regionalpolitiska konsekvenser
(dir. 1992:50), att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.
1994:124) samt att redovisa konsekvenserna för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).
Redovisning av uppdraget
Utredningsarbetet skall redovisas senast den 26 februari 1999.