Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Vissa internationella företagsskattefrågor, Dir. 1998:74
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1998-09-10
Dir. 1998:74
Beslut vid regeringssammanträde den 10 september 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att göra en översyn av
reglerna om svenska företags möjlighet att skattefritt ta emot utdelning
på andel i utländsk juridisk person. Utredaren skall lägga fram förslag
till regelutformning som förhindrar kedjebeskattning, ökar
regelsystemets förutsebarhet och underlättar dess tillämpning med
iakttagande av behovet att motverka internationell skatteflykt.
Den särskilde utredaren skall vidare analysera om det är möjligt och
lämpligt att gå över till konventionell beskattning av utländska
skadeförsäkringsföretag. Utredaren skall redovisa hur en övergång från
nuvarande schablonbeskattning till konventionell beskattning bör
utformas.
Skattebefrielse för utländsk utdelning
Bestämmelserna om skattebefrielse för utdelning på andel i utländsk
juridisk person som ägs av ett svenskt företag finns i 7 § 8 mom. sjätte
stycket lagen (1947:576) om statlig inkomstskatt, SIL. Bestämmelserna
fick huvudsakligen sitt nuvarande innehåll 1991 med tillämpning på
utdelning som blev tillgänglig för lyftning fr.o.m. den 1 januari 1992.
Enligt sjätte stycket är ett svenskt företag frikallat från
skattskyldighet för utdelning på andel i utländsk juridisk person under
förutsättning dels att utdelningen skulle ha varit skattefri enligt SIL
om den utdelande personen hade varit svensk, dels att den
inkomstbeskattning som personen är underkastad är "jämförlig" med den
inkomstbeskattning som skulle ha skett enligt SIL om inkomsten hade
förvärvats av ett svenskt företag (jämförelsekravet).
Jämförelsekravet har föranlett stora tillämpningssvårigheter. I
propositionen (1990/91:107 s. 29 f.) angavs att med hänsyn till dels de
skillnader som föreligger mellan skattesystemen i olika länder, dels att
den bas som utgör underlag för beräkning av skatten i Sverige avsevärt
breddats bör man numera kunna acceptera en skatt på 15 % på ett underlag
beräknat enligt svenska regler för beskattning såsom jämförlig. I
propositionen förutskickades att jämförelsen skulle ske genom att ett
"fiktivt" beskattningsunderlag beräknat enligt svenska regler skulle
fastställas för den utländska juridiska personen. Om den i utlandet
faktiskt erlagda skatten uppgick till ett belopp motsvarande minst 15 %
av detta underlag skulle beskattningen anses jämförlig.
Departementschefen anförde vidare följande angående jämförelsekravet:
"Därvid bör godtas att utdelningen ett visst år kan innefatta vinster
som inte beskattats på grund av t.ex. regler om förlustutjämning. Inte
heller bör enstaka realisationsvinster som undantagits från beskattning
enligt lagstiftningen i det land varifrån de härrör påverka bedömningen
av skattenivån. Jag tänker då främst på realisationsvinster vid
försäljning av fastighet som utgjort anläggningstillgång i bolaget,
vilka vinster kan vara helt skattebefriade. Är däremot företagets
verksamhet inriktat på att skapa lågbeskattade eller obeskattade vinster
måste sådana vinster läggas till det fiktiva beskattningsunderlaget vid
bedömningen av om skatten är jämförlig med en svensk beskattning.
Beskattningsunderlaget för det utdelande bolaget skall bestämmas på
samma sätt som för ett svenskt bolag - dock med undantag för avsättning
till skatteutjämningsreserv - vid bedömningen av om den skatt som
bolaget underkastats är jämförlig."
Vidare anfördes i propositionen (s. 31) att rätten till
utdelningsskattebefrielse skulle bedömas varje år för sig. Skälen för en
sådan ordning, att den faktiskt erlagda skatten i utlandet på ett visst
års vinster skulle sättas i relation till ett fiktivt beräknat
beskattningsunderlag för det aktuella året, synes ha varit att
underlätta tillämpningen och öka förutsebarheten. Ytterligare ett skäl
var att obeskattade eller lågbeskattade vinstmedel som förvärvats under
ett år inte under ett senare år - då beskattningen i utlandet var mer
betydande - kunde delas ut skattefritt till ett svenskt företag. I
praxis har emellertid ett annat synsätt vunnit stöd. Bedömningen har i
stället gjorts med beaktande av situationen under "ett antal" år före
utdelningstillfället (RÅ 1996 ref. 60). Den närmare innebörden av denna
praxis är oklar, vilket bidrar till tillämpningssvårigheterna.
I bestämmelserna om skattebefrielse för mottagen utdelning finns också
en särskild föreskrift i 7 § 8 mom. sjunde stycket SIL som innebär att
"utländsk juridisk person hemmahörande i något av de länder med vilka
Sverige ingått avtal för undvikande av dubbelbeskattning (avtalsländer)
skall anses underkastad inkomstbeskattning jämförlig med den som skulle
ha skett enligt denna lag" (den s.k. presumtionsregeln). Detta gäller
emellertid endast om intäkten är underkastad normal inkomstskatt i det
land eller de länder där verksamheten bedrivs. Denna regel har varit
föremål för bedömningar i några icke överklagade förhandsbesked.
Presumtionsregeln gäller endast om den utländska juridiska personens
intäkter härrör från verksamhet i Sverige eller avtalsland och
verksamheten är underkastad normal inkomstskatt i det land eller de
länder där den bedrivs. Om intäkter härrör från verksamhet i andra
länder eller från särskilt skattemässigt gynnad verksamhet gäller inte
presumtionsregeln, såvida inte dessa intäkter uppgår till endast en
obetydlig del av den utländska juridiska personens totala intäkter. Med
obetydlig del avses att delen inte överstiger fem procent av intäkterna
(prop. 1993/94:234 s. 134).
Presumtionsregeln har tillkommit för att underlätta tillämpningen av
reglerna i 7 § 8 mom. SIL (prop. 1993/94:234 s. 72 f.). Då denna regel
är tillämplig krävs inte någon särskild beräkning i det enskilda fallet
av det faktiska skatteuttaget i utlandet med beaktande av det fiktiva
beskattningsunderlaget. I praktiken kan därför merparten av utdelning
från utländska dotter- och intressebolag tas emot skattefritt i Sverige
utan denna i många fall komplicerade beräkning.
Utdelning kan även i många fall tas emot skattefritt med stöd av
dubbelbeskattningsavtal. Formellt görs först en prövning enligt SIL av
om skattebefrielse föreligger. Om så inte är fallet görs prövningen
därefter enligt tillämpligt dubbelbeskattningsavtal. Bestämmelserna i
dubbelbeskattningsavtal är ofta mycket olikartade bl.a. beroende på när
avtalen ingicks.
Utländska skadeförsäkringsföretag
Försäkringsföretags näringsverksamhet beskattas på olika sätt beroende
på om företaget är ett livförsäkringsföretag eller ett
skadeförsäkringsföretag. Definitionen av livförsäkringsföretag kopplas
till definitionen av livförsäkringsbolag i försäkringsrörelselagen
(1982:713). Med skadeförsäkringsföretag förstås ett annat
försäkringsföretag än livförsäkringsföretag. Företagets karaktär bestäms
efter företagets huvudsakliga inriktning.
Svenska och utländska skadeförsäkringsföretag beskattas enligt olika
metoder. Som nettointäkt av ett svenskt skadeförsäkringsföretags
försäkringsrörelse anses överskottet av försäkringsrörelsen inklusive
kapitalförvaltningen. Det är alltså fråga om en nettovinstbeskattning.
Beskattningen sker i huvudsak enligt samma regler som gäller för andra
rörelsedrivande bolag. Avdrag får således göras för driftkostnader
enligt 23 § kommunalskattelagen (1928:370), KL. Skadeförsäkringsföretag
får dessutom avdrag dels för avgifter och bidrag, som givits till
kommun, förening eller sammanslutning och som avser att understödja
verksamhet med syfte att förebygga skador, vilka faller inom ramen för
den av företaget bedrivna rörelsen, dels för ökning av
försäkringstekniska avsättningar för egen räkning. På grund av de
svårigheter som kan förekomma att förutsäga framtida skadeutfall och
kostnader för dessa har försäkringsföretagen fått särskilda
resultatreglerande möjligheter. Företagen har möjlighet att göra
avsättning till säkerhetsreserv. Syftet är bl.a. att utjämna
skadeförsäkringsföretags ofta stora resultatvariationer från år till år.
För ökning av sådan säkerhetsreserv får avdrag göras. Även för utbetald
återbäring och verkställd premieåterbetalning får avdrag göras.
För försäkringsrörelse som drivs i Sverige av ett utländskt
skadeförsäkringsföretag gäller andra regler (2 § 6 mom. tolfte stycket
SIL). Dessa företag beskattas för den försäkringsrörelse som de driver i
Sverige enligt en schablonmetod. Den skattepliktiga nettointäkten
bestäms till 2 % av premieinkomsten. Schablonmetoden har gällt sedan
tillkomsten av KL.
Utredningsuppdraget
Skattebefrielse för utländsk utdelning
Den särskilde utredaren skall mot bakgrund av de tillämpningsproblem som
nuvarande ordning medför göra en översyn av reglerna om skattebefrielse
för utdelning som ett svenskt företag tar emot från en utländsk juridisk
person. För att underlätta tillämpningen och öka förutsebarheten är det
angeläget att det direkt i lagtexten anges mer exakt vilka
förutsättningar som skall vara uppfyllda för att skattebefrielse skall
medges. Som har framgått är i nuvarande system avgörande om
beskattningen i utlandet är jämförlig med en beskattning enligt SIL. Det
står utredaren fritt att överväga en annan lösning.
Den särskilde utredaren skall analysera om den nuvarande ordningen för
att fastställa om beskattningen i utlandet av den utländska juridiska
personen uppfyller kravet på att vara jämförlig med svensk beskattning.
Utredaren skall särskilt bedöma om den utländska skattens relation till
ett fiktivt beräknat beskattningsunderlag utgör en ändamålsenlig ordning
eller om någon annan ordning i stället bör gälla. Vidare skall utredaren
undersöka om jämförelsen lämpligen bör avse varje år för sig eller om
den i stället skall sträcka sig över en längre tidsperiod.
Reglerna om utdelningsskattebefrielse kommer till praktisk användning
vid varje års taxering av i princip alla svenska företag med dotter-
eller intressebolag i utlandet. Det är därför särskilt viktigt att
regelsystemet inte är alltför svårt att tillämpa. En prövning av
huruvida beskattningen i utlandet i varje enskilt fall är jämförlig med
en motsvarande svensk beskattning utgör naturligtvis det mest pålitliga
sättet att avgöra om en viss utdelningsinkomst bör kunna tas emot
skattefritt eller inte. I många fall skulle emellertid en sådan ordning
innebära en utredningsbörda som vore onödig eftersom vinstmedel från
många länder i princip alltid varit föremål för en reell och effektiv
beskattning. I dessa fall uppfylls regelmässigt jämförelsekravet. Den
särskilde utredaren skall i detta sammanhang bedöma om den nuvarande
presumtionsregeln är lämplig eller om en annan ordning i stället bör
införas. Vid tillämpningen av presumtionsregeln görs en prövning av
huruvida intäkterna är underkastade "normal" inkomstskatt i det land
eller de länder där verksamheten bedrivs. Om en motsvarande ordning
föreslås gälla även framdeles är det av vikt att närmare precisera
innebörden av detta uttryck.
Vid utarbetande av förslaget skall utredaren beakta Sveriges
förpliktelser till följd av medlemskapet i EU och övriga internationella
åtaganden Sverige har som berörs av utredningsuppdraget. I detta
sammanhang kan särskilt framhållas EG-direktivet om ett gemensamt
beskattningssystem för moderbolag och dotterbolag hemmahörande i olika
medlemsstater (90/435/EEG). Av särskild vikt att beakta är också det
omfattande nät av dubbelbeskattningsavtal som Sverige ingått med andra
länder och som i många fall reglerar villkoren för svenska företags
vinsthemtagningar från utländska dotter- och intressebolag.
Beskattning av utländska skadeförsäkringsföretag
Svenska och utländska skadeförsäkringsföretag beskattas på olika sätt.
En sådan skillnad i beskattningsreglerna kan påverka
konkurrenssituationen för företagen och kan därigenom komma att stå i
strid med kravet på konkurrensneutralitet i EG-rätten. Ordningen kan
vidare komma i konflikt med önskemålet inom EU att motverka illojal
skattekonkurrens (jfr Rådets resolution om uppförandekod för
företagsbeskattning den 1 december 1997, EGT nr C2, 6.1.1998, s. 2).
Den särskilde utredaren skall analysera om det är möjligt och lämpligt
att gå över till att beskatta de utländska skadeförsäkringsföretagen
konventionellt. Förutsättningarna för skattemyndigheterna att
kontrollera de utländska försäkringsföretagens verksamhet måste givetvis
beaktas. Den särskilde utredaren bör även överväga om olika regler bör
gälla för utländska skadeförsäkringsföretag med säte inom EU och för
övriga utländska skadeförsäkringsföretag.
Den särskilde utredaren skall överväga hur en övergång från
schablonmetoden till en konventionell beskattningsmetod skall gå till.
Vid en övergång uppstår frågan vilka skattemässiga ingångsvärden
företagen skall använda. Denna fråga har en mer generell karaktär och
har bl.a. betydelse då en svensk skattskyldig förvärvar en andel i ett
delägarbeskattat utländskt handelsbolag eller då en utländsk
näringsidkare eller delägare i ett utländskt delägarbeskattat
handelsbolag flyttar till Sverige. Utredaren skall söka finna en
generell lösning. Utredaren skall överväga möjligheten att använda det
lägsta av anskaffningsvärdet och det verkliga värdet som ingångsvärde.
Det står utredaren fritt att överväga även andra alternativ.
Även vid utarbetande av förslaget angående utländska
skadeförsäkringsföretag skall utredaren beakta Sveriges förpliktelser
till följd av medlemskapet i EU samt de övriga internationella åtaganden
Sverige har som berörs av utredningsuppdraget.
Redovisning av uppdraget, m.m.
För utredaren skall gälla regeringens direktiv till samtliga kommittéer
och särskilda utredare om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23),
redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), redovisa
jämställdhetsaspekter (dir. 1994:124), redovisa konsekvenser för
brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49) och
tilläggsdirektiven till vissa kommittéer och särskilda utredare om
företagens uppgiftslämnande (dir. 1994:73).
Utredningsuppdraget skall vara avslutat före utgången av juni år
2000.