Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av processuella regler inom socialförsäkringen, m.m., Dir. 1998:73
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1998-09-10
Dir. 1998:73
Beslut vid regeringssammanträde den 10 september 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en samlad översyn av de processuella
regler som gäller för olika förmåner inom socialförsäkringen. I
översynen skall ingå en kartläggning av tillämpningen av nuvarande
bestämmelser. Utredaren skall i den mån det visar sig lämpligt redovisa
förslag till förändringar, som bör ha inriktningen att enhetliga
processuella regler så långt som möjligt skall gälla för hela det område
där en allmän försäkringskassa är beslutande organ.
Den särskilde utredaren skall även se över Riksförsäkringsverkets roll
enligt 20 kap. 12 § lagen (1962:381) om allmän försäkring och därtill
anknytande bestämmelser i andra författningar samt, i förekommande fall,
lämna förslag till förändringar.
Vidare skall utredaren kartlägga rutinerna för beslut som fattas genom
automatisk databehandling inom socialförsäkringsområdet. I detta
sammanhang skall utredaren bland annat överväga hur beslutskompetensen
bör fördelas mellan den myndighet som tillhandahåller datastödet och den
myndighet som anses vara beslutsfattande samt i vad mån hanteringen av
beslut genom automatisk databehandling i större utsträckning än i dag
bör regleras i lag.
Utredaren skall utforma författningsförslag med de ändringar i lagar och
förordningar som utredaren anser vara påkallade av uppdraget.
Uppdraget skall vara avslutat senast den 1 oktober 1999.
Bakgrund
Förmåner inom socialförsäkringsområdet utges i dag med stöd av en rad
olika författningar. Det processuella förfarandet regleras på olika
sätt. I lagen (1962:381) om allmän försäkring (AFL) finns bestämmelser
om bl.a. ändring, omprövning samt överklagande av beslut, vilka skall
tillämpas på beslut enligt den lagen. I åtskilliga andra författningar
finns bestämmelser som hänvisar till den processuella ordningen i AFL.
Andra författningar har särskilda processuella bestämmelser. Riksdagen
har vidare antagit lagen (1998:674) om inkomstgrundad ålderspension som
i huvudsak träder i kraft den 1 januari 1999 och lagen (1998:702) om
garantipension (prop. 1997/98:151 och 1997/98:152, bet. 1997/98:SfU
1997/98:13 och SfU 14, rskr. 1997/98:315 och 320). Dessa lagar ersätter
det nuvarande ATP-systemet för ålderspension samt grundskyddet i form av
folkpension, pensionstillskott och särskilt grundavdrag. De innehåller
processuella regler som inte helt överensstämmer med de bestämmelser som
finns i lagen om allmän försäkring. Härutöver finns processuella regler
i förvaltningslagen (1986: 223).
Omprövning
Beslut av en allmän försäkringskassa som har fattats av en tjänsteman i
ett ärende enligt lagen om allmän försäkring skall med vissa undantag
omprövas om en enskild som beslutet angår begär det.
Riksförsäkringsverket kan inte begära omprövning utan endast överklaga
beslut. Vid en omprövning får beslutet inte ändras till den enskildes
nackdel. En begäran om omprövning skall ha kommit in till allmän
försäkringskassa inom två månader från den dag då den enskilde fick del
av beslutet. Om en enskild begär att ett beslut som har fattats av en
tjänsteman skall omprövas, skall en annan tjänsteman än den som har
fattat det ursprungliga beslutet göra detta. Ett beslut av en allmän
försäkringskassa som har fattats av en socialförsäkringsnämnd skall inte
omprövas av kassan. Ett sådant beslut får endast överklagas hos allmän
förvaltningsdomstol.
De processuella regler som skall gälla för omprövning av beslut om
inkomstgrundad ålderspension och garantipension avviker till viss del
från motsvarande bestämmelser i lagen om allmän försäkring. Bakgrunden
till detta är bland annat att denna typ av ärenden handläggs av såväl
skattemyndighet och Premiepensionsmyndigheten som av den allmänna
försäkringskassan. En anpassning av regelverket till de processuella
regler som gäller för taxeringsprocessen har därför gjorts för denna typ
av ärenden.
Ett beslut kan alltså omprövas om den enskilde som beslutet avser begär
det eller om det finns andra skäl. Även skattemyndighet,
Premiepensionsmyndigheten eller en allmän försäkringskassa kan således
på eget initiativ ompröva sina beslut.
Emellertid kan i normalfallet endast beslut om pensionsrätt,
pensionspoäng och vårdår omprövas såväl till den enskildes fördel som
till den enskildes nackdel. Övriga beslut kan endast omprövas till den
enskildes fördel. Riksförsäkringsverket kan inte begära omprövning. Om
en enskild begär omprövning av ett beslut som avser pensionsrätt,
pensionspoäng och vårdår skall en sådan begäran ha kommit in till allmän
försäkringskassa senast inom ett år efter det fastställelseår beslutet
avser, dvs. senast inom två år efter intjänandeåret. När det gäller
övriga beslut skall en sådan begäran ha kommit in inom två månader från
det att den enskilde fick del av eller annars fick kännedom om beslutet.
Om ett beslut har blivit oriktigt på grund av att han eller hon har
lämnat oriktiga uppgifter eller liknande gäller särskilda bestämmelser.
Den enskilde skall få tillfälle att yttra sig innan den allmänna
försäkringskassan eller myndigheten fattar beslut efter omprövning.
Ändring
Enligt bestämmelser i 20 kap. 10 a § AFL skall den allmänna
försäkringskassan i vissa situationer ändra ett beslut i ett ärende om
försäkring, som har fattats av försäkringskassan men inte har prövats av
domstol. Ändring skall ske om beslutet på grund av skrivfel, räknefel
eller annat sådant förbiseende innehåller uppenbar oriktighet eller om
beslutet har blivit oriktigt på grund av att det har fattats på
uppenbart felaktigt eller ofullständigt underlag. Vidare skall ett
beslut ändras om det har blivit felaktigt på grund av uppenbart felaktig
rättstillämpning eller annan liknande orsak. Bestämmelsen i 20 kap. 10 a
§ har emellertid i praktiken kommit att tillämpas på ett sätt som inte
helt överensstämmer med lagtextens lydelse. En fråga om ändring skall
som regel tas upp inom två år från det att beslutet meddelades.
Enligt lagen om inkomstgrundad ålderspension respektive lagen om
garantipension skall ändring av ett beräkningsunderlag för ett beslut
enligt dessa lagar medföra att beslutet ändras. När det gäller den
inkomstgrundade ålderspensionen skall ändring dock ske endast om
ändringen av den pensionsgrundande inkomsten eller pensionsgrundande
belopp till följd av ändringen av beräkningsunderlaget skulle uppgå till
1 000 kr eller mer.
När det gäller rättelse av skrivfel m.m. finns vidare bestämmelser i
förvaltningslagen.
Överklagande
Beslut av allmän försäkringskassa eller Riksförsäkringsverket i ett
ärende om försäkring enligt AFL får överklagas hos allmän
förvaltningsdomstol. Överklagande kan ske av enskild som beslutet angår
eller av Riksförsäkringsverket. Ett beslut som har fattats av en
tjänsteman får dock inte överklagas av en enskild innan det har
omprövats. För en prövning av överklagande av länsrätts beslut krävs att
kammarrätten meddelar prövningstillstånd. Vid prövning av ett
överklagande skall nämndemän ingå i kammarrätt om nämndemän har ingått i
länsrätt. Ett överklagande skall vara inkommet inom två månader från den
dag då klaganden fick del av beslutet eller, om det är
Riksförsäkringsverket eller allmän försäkringskassa som har överklagat,
inom två månader från den dag då beslutet meddelades.
Beslut enligt lagen om inkomstgrundad ålderspension kan överklagas till
allmän förvaltningsdomstol av den enskilde som beslutet avser och av
Riksförsäkringsverket. En enskild kan dock överklaga endast under
förutsättning att beslutet först har omprövats. Överklagande från en
enskild skall ha kommit in inom två månader från det att denne fick del
av beslutet om omprövning. Riksförsäkringsverket får överklaga beslut om
fastställande av pensionsrätt m.m. inom ett år efter fastställelseåret
samt övriga beslut inom två månader från det att beslutet meddelades. I
lagen finns ingen begränsning av rätten att överklaga vissa
avvisningsbeslut. Beslut av allmän förvaltningsdomstol får överklagas av
den enskilde inom två månader från det att denne fick del av beslutet
och av Riksförsäkringsverket, eller i vissa fall den som meddelade
beslutet, inom samma tid från det att beslutet meddelades.
Bestämmelserna om tvåpartsprocess i 7 a § förvaltningsprocesslagen
(1971:291) skall inte gälla för mål om pensionsrätt m.m.
Behov av en översyn
Som framgår av beskrivningen ovan gäller i vissa avseenden olika
processuella regler enligt AFL och enligt lagen om inkomstgrundad
ålderspension respektive lagen om garantipension. Även beträffande vissa
andra ärendetyper, som handläggs av de allmänna försäkringskassorna,
finns särskilda processuella bestämmelser. Det kan visserligen finnas
behov av processuella särregler för vissa typer av ärenden eller beslut.
Med den nu beskrivna ordningen kommer emellertid de allmänna
försäkringskassorna att i stor utsträckning behöva tillämpa olika
processuella regler beroende på vilken typ av ärende beslutet avser. Med
hänsyn till att olika förutsättningar och tidsfrister gäller för olika
typer av beslut finns det en risk för att enskilda på grund av reglernas
komplexitet drabbas av rättsförluster. Mot bakgrund av detta finns ett
behov av en översyn av regelverket med inriktningen att gemensamma
bestämmelser i största möjliga utsträckning skall gälla. En översyn av
de processuella reglerna inom socialförsäkringsområdet är även motiverad
av andra orsaker. Tillämpningen av nuvarande regler i 20 kap. 10 a § AFL
har exempelvis kommit att bli mer vidsträckt än vad som följer av
lagtextens lydelse, vilket i sig motiverar att en översyn sker. Det kan
även finnas anledning att se över regelverket mot bakgrund av den
översyn av förvaltningsprocessen som har pågått och för
närvarande pågår inom Justitiedepartementet.
Justitieombudsmannen har i ett initiativärende (dnr 1747-1998, beslut
den 11 juni 1998) aktualiserat frågan om vid vilken tidpunkt en
socialförsäkringsnämnd i en allmän försäkringskassa senast kan ändra ett
för en enskild gynnande beslut utan att tillämpa reglerna i 20 kap. 10 §
a AFL. I ärendet konstateras det att Justitieombudsmannen och
Riksförsäkringsverket har olika uppfattning i ovannämnda fråga.
Justitieombudsmannen framhåller även att det råder en viss oklarhet om
när ett beslut från en allmän försäkringskassa skall anses meddelat samt
att frågan om senaste tidpunkt för "formlös" ändring av en
försäkringskassas gynnande beslut även kan påverka innehållet i andra
bestämmelser i AFL. Justitieombudsmannen har väckt frågan om en översyn
av gällande regler i detta avseende.
I samband med remissbehandlingen av lagen (1998:674) om inkomstgrundad
ålderspension framförde Riksförsäkringsverket att verket borde undantas
från kravet på prövningstillstånd till kammarrätten. Regeringen uttalade
då att frågan huruvida Riksförsäkringsverket skall undantas från kravet
på prövningstillstånd bör behandlas enhetligt för hela
socialförsäkringsområdet i samband med en översyn av de processuella
bestämmelserna i AFL (prop. 1997/98:151 s. 503–504). Emellertid har
Justitiedepartementet för avsikt att utvärdera reformen om krav på
prövningstillstånd i kammarrätt. Regeringen anser att i samband med
denna utvärdering bör även frågan om Riksförsäkringsverket fortsatt
skall omfattas av kravet på prövningstillstånd i kammarrätt behandlas.
Riksförsäkringsverkets roll
Riksförsäkringsverket har som central förvaltningsmyndighet ansvar för
att under regeringen svara för kompletterande normgivning genom att
besluta om föreskrifter efter givna bemyndiganden i lag eller
förordning. Riksförsäkringsverket ger även ut allmänna råd med
rekommendationer. Härutöver har Riksförsäkringsverket till uppgift att
utöva tillsyn över de allmänna försäkringskassornas verksamhet. Verket
kan även, i syfte att verka för en vägledande praxis samt en enhetlig
och rättvis rättstillämpning, överklaga beslut som har meddelats av en
allmän försäkringskassa eller allmän förvaltningsdomstol. Dessutom för
Riksförsäkringsverket det allmännas talan i Regeringsrätten samt kan ta
över försäkringskassans uppgift att företräda statens intressen i
länsrätt och kammarrätt.
Riksförsäkringsverkets roll är således mycket komplex och verket har i
vissa avseenden dubbla roller. Särskilt framträdande är detta vad gäller
verkets roll enligt 20 kap. 12 § AFL att dels genom normgivning och
annan verksamhet verka för att bestämmelserna tillämpas likformigt och
rättvist, dels föra det allmännas talan i allmän förvaltningsdomstol.
Beslut genom automatisk databehandling
Enligt lagen om inkomstgrundad ålderspension skall beslut om
pensionsgrundande belopp, vårdår, pensionsrätt, pensionspoäng och
pension få fattas genom automatisk databehandling. Eftersom de allmänna
försäkringskassorna inte har tillgång till det datastöd som krävs för en
så omfattande beslutshantering som det är fråga om här skall beslutet
fattas av Riksförsäkringsverket för de allmänna försäkringskassornas
räkning. Även Premiepensionsmyndigheten får rätt att fatta de beslut om
premiepension och om hanteringen av premiepensionsmedel som ankommer på
myndigheten genom automatisk databehandling. Vidare har de nuvarande
reglerna om automatisk databehandling av beslut om pensionsgrundande
inkomst förts över till lagen om inkomstgrundad ålderspension.
Vissa typer av ärenden, som kräver en omfattande beslutshantering, måste
av administrativa skäl hanteras genom automatisk databehandling. De
centrala registren förs av Riksförsäkringsverket. Mot denna bakgrund har
handläggningen av beslut som fattas genom automatisk databehandling
givit upphov till en rad frågor om fördelningen av beslutskompetens
mellan de allmänna försäkringskassorna och Riksförsäkringsverket.
Lagrådet förordade i sitt yttrande över förslaget till lag om
inkomstgrundad ålderspension att den där föreslagna ordningen - att
Riksförsäkringsverket fattar beslut för de allmänna försäkringskassornas
räkning - skulle utgå, eftersom det enligt Lagrådet inte får råda någon
tvekan eller oklarhet om vem som är beslutsfattare. Med hänsyn till å
ena sidan ADB-stödets utformning och å andra sidan att det knappast
kan komma i fråga att Riksförsäkringsverket dels fattar respektive
omprövar beslut i enskilda ärenden, dels utövar tillsyn över samma
verksamhet vidhöll regeringen dock sitt förslag.
Det finns emellertid anledning att närmare överväga hur
beslutskompetensen mellan Riksförsäkringsverket och de allmänna
försäkringskassorna skall fördelas i den ovan beskrivna och liknande
situationer när beslut fattas med stöd av automatisk databehandling på
grund av ett underlag som antingen delvis eller inte alls kommer från de
allmänna försäkringskassorna. Det bör härvid understrykas vikten av att
det är försäkringskassan som är beslutsfattare i första instans. Dessa
frågor bör lämpligen behandlas i samband med att Riksförsäkringsverkets
roll enligt 20 kap. 12 § AFL ses över.
Beslut genom automatisk databehandling förekommer på
socialförsäkringsområdet även i andra sammanhang än när det gäller
beslut inom ramen för det reformerade ålderspensionssystemet. Emellertid
är denna handläggning inte reglerad i lag eller annan författning. Det
får inte råda oklarhet om vem som fattar beslut i ett enskilt ärende.
Som anges i prop. 1997/98:41 Socialförsäkringens administration, m.m.
(bet. 1997/98:SfU8) är det också viktigt att verksamhetsutvecklingen
sätts i förgrunden och att formerna förbättras för att åstadkomma ett
IT-stöd som effektiviserar socialförsäkringsadministrationens
ärendehandläggning och ledning, uppföljning och utvärdering av
verksamheten, något som skulle innebära ökade möjligheter att uppfylla
de försäkrades servicekrav. Utredaren bör utöver frågorna om
beslutskompetens m.m. därför även överväga om handläggningen i större
omfattning än för närvarande skall lagregleras.
Uppdraget
En särskild utredare skall göra en samlad översyn av de processuella
regler som gäller för olika förmåner inom socialförsäkringen. Uppdraget
innefattar en kartläggning av de nuvarande reglernas tillämpning.
Utredaren skall, mot bakgrund av den gjorda kartläggningen av
bestämmelsernas tillämpning, överväga förändringar i det nu gällande
regelverket samt om det befinns lämpligt redovisa förslag till sådana
förändringar. Utredarens förslag skall vidare ha inriktningen att
enhetliga processuella regler i största möjliga utsträckning bör gälla
inom socialförsäkringsområdet.
Översynen skall även göras mot bakgrund av den av Justitieombudsmannen
väckta frågan samt därmed sammanhängande frågeställningar. Utredaren är
även i övrigt oförhindrad att, om det anses påkallat, komma med förslag
till förändringar av processen inom socialförsäkringsområdet eller
därtill anknytande frågor.
Utredaren skall vidare se över Riksförsäkringsverkets roll enligt 20
kap. 12 § lagen (1962:381) om allmän försäkring samt redovisa eventuella
förslag till förändringar.
Härutöver skall utredaren göra en översyn av möjligheterna att inom
socialförsäkringens område fatta beslut genom automatisk databehandling.
Utredaren skall särskilt överväga frågan om beslutskompetensens
fördelning mellan Riksförsäkringsverket och de allmänna
försäkringskassorna samt i den mån det befinns lämpligt lämna förslag
till lagreglering av ett sådant handläggningsförfarande.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredningar om att pröva offentliga åtaganden
(dir. 1994:23), om redovisning av regionalpolitiska konsekvenser (dir.
1992:50), om att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.
1994:124) samt om att redovisa konsekvenser för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 1 oktober 1999.