Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av vissa delar av jämställdhetslagen, Dir. 1998:60
Departement: Arbetsmarknadsdepartementet
Beslut: 1998-07-09
Dir. 1998:60
Beslut vid regeringssammanträde den 9 juli 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall - mot bakgrund av de krav som EG-rätten
ställer och de tre förslag till ny lagstiftning mot diskriminering som
regeringen nyligen lagt fram - göra en översyn av vissa delar av
jämställdhetslagen och lämna de förslag till lagändringar som översynen
ger anledning till.
Utredaren skall särskilt göra följande.
- Analysera jämställdhetslagens presumtionsregler i förhållande till
EG-rätten och vid behov föreslå lagändringar.
- Överväga, mot bakgrund av EG:s bevisbördedirektiv, om en
definition av begreppet indirekt diskriminering bör införas i lagtexten
och om så är fallet lämna förslag till utformning av en definition.
- Analysera om jämställdhetslagens diskrimineringsförbud och dess krav
på jämförelseperson står i överensstämmelse med EG-rätten och om behov
finns föreslå lagändringar samt även i övrigt belysa jämställdhetslagens
diskrimineringsförbud.
- Analysera jämställdhetslagens regler om skadestånd och föreslå de
lagändringar som analysen föranleder.
- Bedöma om de krav som jämställdhetslagens 9 a § om lönekartläggning
ställer när det gäller att göra jämförelser mellan kvinnor och män i
skilda typer av arbete och för olika kategorier av arbetstagare behöver
förtydligas i något avseende och om så är fallet lämna förslag till
sådana förtydliganden. Utredaren kan även överväga om någon annan åtgärd
i stället kan behöva vidtas för att lagens krav bättre skall uppfyllas i
praktiken.
- Skapa sig en bild av i vilken utsträckning
arbetstagarorganisationerna, i sin samverkan med arbetsgivaren om en
kartläggning av löneskillnaderna mellan kvinnor och män på
arbetsplatsen, har behov av en rätt att få tillgång till uppgifter om
enskilda individers löner. Om det finns ett påtagligt sådant behov, bör
utredaren överväga om det är nödvändigt och lämpligt att lagtexten
ändras och i förekommande fall lämna förslag till en sådan ändring.
- Pröva om fackliga organisationer skall ges rätt att föra talan om
vitesföreläggande i Jämställdhetsnämnden och i Nämnden mot etnisk
diskriminering och vid behov lämna förslag om utforming av sådana
regler.
Bakgrund
Jämställdhetslagen
Lagen (1979:1118) om jämställdhet mellan kvinnor och män i arbetslivet
trädde i kraft den 1 juli 1980. Efter en översyn, som resulterade i
betänkandet Tio år med jämställdhetslagen (SOU 1990:41), trädde den nya
jämställdhetslagen (1991:433) i kraft den 1 januari 1992. Den nya lagen
var anpassad till EG:s regler på området. Den 1 juli 1994 trädde vissa
ändringar i den nya lagen i kraft (SFS 1994:292). Dessa gäller bl.a.
förhållandet mellan kollektivavtal om jämställdhet och lagens regler om
aktiva åtgärder samt införandet av en skyldighet för arbetsgivare som
sysselsätter tio eller fler arbetstagare att årligen kartlägga
förekomsten av löneskillnader mellan kvinnor och män på arbetsplatsen.
Den 1 juli 1998 trädde vissa ändringar i kraft i fråga om sexuella
trakasserier (SFS 1998:208).
Jämställdhetslagen är ett avgörande verktyg för att åstadkomma
jämställdhet mellan kvinnor och män på arbetsmarknaden. Den innehåller
två huvuddelar: dels regler om förbud mot könsdiskriminering, dels
regler som ålägger arbetsgivaren att bedriva ett målinriktat, aktivt
arbete för jämställdhet på arbetsplatsen. Reglerna om aktiva åtgärder är
framåtsyftande och tar sikte på att främja jämställdhet mellan kvinnor
och män generellt på arbetsplatsen medan reglerna om förbud mot
könsdiskriminering avser att utgöra ett skydd för individen mot
diskriminering på grund av kön.
Reglerna om aktiva åtgärder
Reglerna om aktiva åtgärder innebär att arbetsgivaren skall bedriva ett
målinriktat arbete för att aktivt främja jämställdhet på arbetsplatsen.
Arbetsgivarens skyldigheter härvidlag omfattar bl.a. åtgärder i fråga om
arbetsförhållanden, rekrytering och lönefrågor. Det sistnämnda avser en
skyldighet för arbetsgivare som sysselsätter tio eller fler arbetstagare
att årligen kartlägga förekomsten av löneskillnader mellan kvinnor och
män i skilda typer av arbete och för olika kategorier av arbetstagare på
arbetsplatsen (9 a §).
Därutöver skall arbetsgivare som sysselsätter tio eller fler
arbetstagare varje år upprätta en plan för sitt jämställdhetsarbete.
Planen skall bl.a. innehålla en översikt av de aktiva åtgärder som
arbetsgivaren behöver vidta enligt 4-9 §§. Den skall även innehålla en
översiktlig redovisning av kartläggningen av löneskillnader. En
arbetsgivare som inte följer dessa skyldigheter kan vid vite föreläggas
att fullgöra dem. Ett sådant föreläggande meddelas av
Jämställdhetsnämnden efter framställning av Jämställdhetsombudsmannen
(JämO).
Förbuden mot könsdiskriminering
Jämställdhetslagens förbud mot könsdiskriminering omfattar både direkt
och indirekt diskriminering. Med könsdiskriminering avses att någon
missgynnas under sådana omständigheter att missgynnandet har ett direkt
eller indirekt samband med den missgynnades könstillhörighet (15 §).
Förbuden omfattar bl.a. anställning, anställningsvillkor inklusive lön,
arbetsledning, uppsägning och omplacering (16-20 §§). Förbudsreglerna,
förutom 17 §, är utformade som presumtionsregler. Detta innebär att
arbetstagaren har att visa att de omständigheter som anges i respektive
bestämmelse föreligger. Om så är fallet övergår bevisbördan till
arbetsgivaren. Ogiltighet och skadestånd är de påföljder som lagen
anvisar vid könsdiskrimering. Enligt 25 § andra stycket skall, om flera
har diskriminerats, skadeståndet bestämmas som om bara en av dem hade
blivit diskriminerad samt delas lika mellan dem, s.k. delat skadestånd.
Otillåten könsdiskriminering enligt t.ex. 16 § förutsätter att det finns
en faktisk jämförelseperson av motsatt kön. Mål om tillämpningen av
förbudsreglerna och reglerna om skadestånd och andra påföljder handläggs
enligt lagen (1974:371) om rättegången i arbetstvister. JämO har
talerätt i Arbetsdomstolen. Talerätten är subsidiär i förhållande till
den talerätt som arbetstagarorganisationerna har.
Diskrimineringslagstiftningen i övrigt
Regeringen har under våren 1998 till riksdagen lämnat tre propositioner
med förslag till ny lagstiftning mot diskriminering. Propositionerna
gäller lagstiftning mot etnisk diskriminering i arbetslivet (prop.
1997/98:177), mot diskriminering i arbetslivet på grund av sexuell
läggning (prop. 1997/98:180) och mot diskriminering i arbetslivet av
personer med funktionshinder (prop. 1997/98:179). Propositionerna
beräknas bli behandlade av riksdagen tidigast under hösten 1998.
Gemensamt för de tre lagförslagen är att de omfattar förbud mot både
direkt och indirekt diskriminering som gäller oberoende av
diskriminerande avsikt hos arbetsgivaren. Förbuden mot diskriminering av
arbetssökande föreslås omfatta hela rekryteringsförfarandet och, till
skillnad mot vad som gäller enligt jämställdhetslagen, oavsett om det
fattas ett anställningsbeslut eller ej. En annan skillnad mot
jämställdhetslagen är att diskrimineringsförbuden i de nya förslagen
inte är uppbyggda som presumtionsregler. Dock finns en uttrycklig
bevisbörderegel i bestämmelserna om direkt diskriminering. I de tre
förslagen finns uttryckliga bestämmelser om vad som avses med indirekt
diskriminering.
När det slutligen gäller etnisk diskriminering i arbetslivet föreslås
bestämmelser som, på liknande sätt som i jämställdhetslagen, innebär en
skyldighet för arbetsgivare att vidta aktiva åtgärder för att främja
etnisk mångfald. Skyldigheten avser åtgärder i fråga om
arbetsförhållanden, däribland åtgärder mot trakasserier, samt i fråga om
rekrytering. I betänkandet Räkna med mångfald! Förslag till lag mot
etnisk diskriminering i arbetslivet (SOU 1997:174) föreslogs att både
Diskrimineringsombudsmannen (DO) och arbetstagarorganisationer i
förhållande till vilka en arbetsgivare är bunden av kollektivavtal
skulle få rätt att begära vitesföreläggande i Nämnden mot etnisk
diskriminering. I propositionen har regeringen föreslagit att DO skall
få en sådan rätt. I fråga om arbetstagarorganisationernas talerätt har
regeringen anfört att en sådan ordning kan vara positiv men att denna
fråga bör belysas ytterligare och att en samordning med
jämställdhetslagen bör göras.
EG:s regler om könsdiskriminering m.m.
Grunden för gemenskapsarbetet i frågor om jämställdhet mellan kvinnor
och män lades redan i det ursprungliga EG-fördraget genom dess artikel
119 om lika lön för kvinnor och män för lika arbete. På grundval av
denna artikel har EG-domstolen utvecklat en omfattande praxis. Därigenom
har t.ex. likalöneprincipen getts direkt effekt i medlemsländerna.
Artikel 119 har senare kompletterats med sekundärlagstiftning, bl.a. när
det gäller lika lön och när det gäller likabehandling mellan kvinnor och
män i arbetslivet och i fråga om social trygghet. Även på dessa områden
finns en förhållandevis omfattande rättspraxis.
Sommaren 1997 kom EU:s medlemsländer överens om ändringar i fördraget
genom det s.k. Amsterdamfördraget, som förväntas träda i kraft under år
1999. Amsterdamfördraget innebär en ytterligare förstärkning av
jämställdhetsfrågorna i EU:s fördrag. I detta sammanhang kan särskilt
nämnas förstärkningen i fråga om artikel 119 (fördragets artikel 141 i
konsoliderad version) samt ett klarläggande att
likabehandlingsprincipen, som är djupt rotad i EG-rätten, inte hindrar
en medlemsstat att använda sig av s.k. positiv särbehandling av
underrepresenterat kön i syfte att åstadkomma jämställdhet i praktiken
på arbetsmarknaden (artikel 141.4). Genom en ny artikel har rådet även
fått ökade befogenheter att besluta om åtgärder mot diskriminering
(artikel 13).
Skrivelser från JämO
I en skrivelse till regeringen den 29 augusti 1996 lämnade JämO förslag
till vissa ändringar i jämställdhetslagen. Som en följd av skrivelsen
beslöt regeringen att se över lagens regler om sexuella trakasserier.
Som nämnts trädde nya regler om sexuella trakasserier i kraft den 1 juli
1998. I regeringens skrivelse till riksdagen Jämställdhetspolitiken
(1996/97:41, bet. 1996/97:AU8, rskr. 1996/97:155), aviserades även att
lagens regler om skadestånd vid behov skulle ses över men att någon
ytterligare åtgärd med anledning av JämO:s skrivelse inte skulle vidtas.
Den 19 augusti 1997 återkom JämO i en skrivelse med begäran om översyn
av vissa delar av jämställdhetslagen, främst bevisbördereglerna, frågan
om det för diskrimineringsförbudens tillämpning skall behövas en
jämförelseperson av motsatt kön, skadeståndsreglerna och skyldigheten
för arbetsgivare att kartlägga löneskillnaderna mellan kvinnor och män
på arbetsplatsen. Det faktum att ett antal domar på senare tid har
avkunnats i EG-domstolen och i Arbetsdomstolen om könsdiskriminering är
enligt JämO skäl för att nu se över vissa bestämmelser i
jämställdhetslagen i förhållande till EG-rätten. Slutligen föreslår JämO
att de fackliga organisationerna, i likhet med vad som gäller för JämO,
skall få möjlighet att begära vitesföreläggande i Jämställdhetsnämnden.
Utredningen om fördelningen av ekonomisk makt och ekonomiska resurser
mellan kvinnor och män
Utredningen om fördelningen av ekonomisk makt och ekonomiska resurser
mellan kvinnor och män, som antog namnet Kvinnomaktutredningen, lämnade
i december 1997 slutbetänkandet Ty makten är din ... (SOU 1998:6).
Utredaren föreslår bl.a., i likhet med JämO, att jämställdhetslagens 9 a
§ förtydligas i fråga om jämförelse mellan befattningstyper och att
fackliga företrädare skall få rätt att ta del av de löneuppgifter som
behövs för det lokala arbetet att kartlägga löneskillnaderna enligt 9 a
§. Vidare föreslås att arbetsgivare skall vara skyldiga att även
redovisa hur föregående års lönekartläggning har följts upp samt att de
årligen skall redovisa andelen kvinnliga arbetsledare. Betänkandet har
remissbehandlats. En remissammanställning arbetas för närvarande fram
inom Regeringskansliet.
Behovet av en översyn
Det finns nu skäl att särskilt se över följande frågor.
Genomförande av EG:s bevisbördedirektiv
Den 15 december 1997 antog rådet direktivet 97/80/EG om bevisbörda vid
mål om könsdiskriminering. Direktivet innebär en kodifiering av
EG-domstolens praxis i fråga om bevisbördans placering. Enligt
direktivet skall medlemsstaterna säkerställa att det, när personer, som
anser sig kränkta genom att principen om likabehandling inte har
tillämpats på dem, inför domstol eller annan behörig instans lägger fram
fakta som ger anledning att anta att det har förekommit direkt eller
indirekt diskriminering, skall åligga svaranden att bevisa att det inte
föreligger något brott mot principen om likabehandling (artikel 4.1).
Direktivet hindrar inte medlemsstaterna att införa bevisregler som är
mer fördelaktiga för käranden.
I direktivet har även införts en definition av begreppet indirekt
diskriminering (artikel 2.2).
Direktivet skall vara genomfört i medlemsstaterna senast den 1 januari
2001.
Jämställdhetslagens förhållande till EG-rätten utreddes inför Sveriges
EES-medlemskap av Jämställdhetsutredningen och redovisades i betänkandet
Tio år med jämställdhetslagen (SOU 1990:41). Även
Löneskillnadsutredningen granskade vissa delar av jämställdhetslagen i
förhållande till EG-rätten. Dess slutsatser finns redovisade i
betänkandet Löneskillnader och lönediskriminering på svensk
arbetsmarknad (SOU 1993:7, s. 258 f.).
Jämställdhetsutredningen gjorde bl.a. en analys av jämställdhetslagens
presumtionsregler i förhållande till den praxis som då fanns inom EU i
fråga om bevisbördans placering. Utredningens slutsats var att
jämställdhetslagens regler inte stod i strid med EG-rätten (betänkandet
s. 282 f.).
I fråga om indirekt diskriminering föreslog Jämställdhetsutredningen att
jämställdhetslagen skulle ändras så att både direkt och indirekt
diskriminering skulle utgöra missgynnande och att en definition av
begreppet borde tas in i lagtexten (betänkandet s. 279 f.). I
propositionen om en ny jämställdhetslag (prop. 1990/91:113) utformades
förbuden mot könsdiskriminering som förbud mot både direkt och indirekt
diskriminering. Efter påpekande från Lagrådet, som ansåg att det var
onödigt att tynga lagtexten med en definition av begreppet indirekt
diskriminering, valde regeringen att avstå från en sådan definition i
lagtexten. Regeringen uttalade att innebörden av begreppet borde ansluta
till vad som gäller inom EU (prop. s. 79 f. och 105 f.).
Eftersom EG:s bevisbördedirektiv skall vara genomfört i medlemsländerna
senast den 1 januari 2001, behöver båda dessa frågor ses över på nytt.
Diskrimineringsförbudens räckvidd
Diskrimineringsförbuden i de tre nämnda propositionerna om lagstiftning
mot diskriminering tar sikte på om det har förekommit en mindre
förmånlig behandling av en person i jämförelse med en annan. För att
kunna påvisa detta måste en faktisk jämförelse göras, vanligen mellan
olika personer. Även en hypotetisk jämförelse kan komma i fråga. Det
behöver således inte nödvändigtvis finnas en faktisk jämförelseperson.
Inte heller krävs det enligt förslagen att arbetsgivaren har fattat ett
anställningsbeslut för att diskriminering av en arbetssökande skall
kunna komma i fråga.
JämO har i sina båda skrivelser om jämställdhetslagen, med hänvisning
till EG:s direktiv (76/207/EEG) om likabehandling, tagit upp frågan om
jämförelseperson i förhållande till lagens diskrimineringsförbud. Hon
har också pekat på en dom i EG-domstolen i målet C-177/88 Dekker mot
Stichting Vormingscentrum voor Jong Volwassenen (VJV Centrum) Plus
[1990] ECR I s. 3941. JämO anser att domstolen i denna dom tolkar EG:s
likabehandlingsdirektiv på ett sätt som går utöver jämställdhetslagens
regler.
Eftersom EG-rättens innebörd i detta avseende har skapat en viss
oklarhet behövs det nu en analys av hur jämställdhetslagens regler
ställer sig till EG-rätten. Mot bakgrund av diskrimineringsförbuden i de
tre propositionerna är det också värdefullt att även i övrigt belysa
jämställdhetslagens diskrimineringsförbud.
Skadestånd
I de tre propositionerna om nya regler mot diskriminering har regeringen
föreslagit, till skillnad mot vad som nu gäller enligt
jämställdhetslagen, att skadeståndet vid diskriminering av flera
arbetssökande inte skall delas mellan dem. Var och en som diskrimineras
skall få skadestånd för den kränkning som just den personen utsatts för.
I fråga om könsdiskriminering har på senare tid ett antal domar
avkunnats i EG-domstolen, i vilka domstolen gör vissa uttalanden som rör
skadestånd vid konstaterad könsdiskriminering. Det gäller t.ex. målen
C-271/91 Marshall II [1993] ECR I, s. 4367 och C-180/95 Nils Draehmpael,
REG 1997, s. 2195. Även den ovan nämnda s.k. Dekker-domen tar upp frågor
om sanktioner.
Mot denna bakgrund finns det nu skäl att analysera hur
jämställdhetslagens regler om skadestånd förhåller sig till EG-rätten
och till förslagen i de tre propositionerna om nya regler mot
diskriminering.
Vissa lönefrågor
JämO har i sin skrivelse av den 19 augusti 1997 föreslagit att lagtexten
i jämställdhetslagens 9 a § förändras eller förtydligas i ett par
hänseenden. Liknande förslag har lämnats av Kvinnomaktutredningen, som
därutöver har föreslagit att arbetsgivare skall vara skyldiga att
redovisa hur föregående års lönekartläggning har följts upp.
JämO:s förslag gäller för det första de krav som lagen ställer när det
gäller att göra jämförelser mellan förekomsten av löneskillnader mellan
kvinnor och män i skilda typer av arbete och för olika kategorier av
arbetstagare inom ramen för en lönekartläggning enligt 9 a §.
I förarbetena till bestämmelsen sägs bl.a. följande om denna fråga
(prop. 1993/94:147 s. 48):
"Kartläggningen bör således innehålla en redovisning både för kvinnliga
och manliga arbetstagare i olika kategorier, dvs. på olika nivåer, t.ex.
i ledande ställning, med kvalificerat arbete, rutinarbete etc. Den bör
dock inte enbart koncentreras till att beskriva lönerna för arbetstagare
på olika nivåer eller i arbete med olika svårighetsgrad. Också
arbetstagare i skilda typer av arbete eller med olika yrkesbeteckningar
bör ingå i kartläggningen. En jämförelse bör kunna göras både inom och
mellan arbetstagarna i de skilda kategorierna och typerna av arbete.
Förfarandet innebär att arbeten kan grupperas både med hänsyn till sin
funktion och till sin nivå och en jämförelse inom och mellan grupperna
kan därefter göras. Det innebär t.ex. att en arbetstagare i ledande
ställning på en arbetsplats bör kunna jämföras med en annan arbetstagare
av motsatt kön i ledande ställning inte bara när de båda arbetstagarna
befinner sig i samma typ av arbete eller har olika funktioner utan också
i skilda typer av arbete."
Det framhålls vidare i förarbetena att regeln har utformats så att den
anger vissa ramar utan att i detalj föreskriva hur kartläggningen skall
gå till. I görligaste mån bör kartläggningen leda till att grupper av
arbetstagare som utför arbete som är att betrakta som lika eller
likvärdigt på samma arbetsplats kan identifieras. Syftet med regeln är
att synliggöra förhållandena på den enskilda arbetsplatsen, men inte att
synliggöra enskilda kvinnors och mäns löner eller att ingripa i
parternas löneförhandlingsarbete.
Det säger sig självt att för att uppfylla lagens nuvarande krav på en
lönekartläggning, som i samverkan med arbetstagarorganisationerna bör
vara en central del i arbetsgivarens aktiva jämställdhetsarbete, måste
det göras en lönejämförelse i fråga om både nivå och funktion. Det är
mycket angeläget att 9 a § får det genomslag som har varit avsikten. Det
finns därför skäl att överväga om paragrafen behöver förtydligas, utan
att den sakliga innebörden av den förändras, eller att överväga om någon
annan åtgärd kan behöva vidtas för att lagens krav bättre skall
uppfyllas i praktiken.
Den andra fråga som JämO tar upp rör en rätt för fackliga företrädare
att få del av löneuppgifter rörande andra arbetstagare än de som är
medlemmar i den egna fackföreningen. Syftet med en sådan rätt skulle
vara att underlätta arbetstagarorganisationernas deltagande i
kartläggningsarbetet. Från privat arbetsgivarhåll har man emellertid
motsatt sig att lämna ut uppgifter om enskilda individers löner, under
hänvisning till skyddet för den enskildes integritet. Det råder delade
meningar om det av 9 a § följer en skyldighet för arbetsgivaren att
lämna sådana uppgifter till den fackliga organisationen. JämO anför i
sin skrivelse att det är mycket otillfredsställande att
kartläggningsarbetet ute i företagen skall blockeras av denna fråga. Mot
denna bakgrund bör frågan belysas.
Kvinnomaktutredningens förslag att arbetsgivare skall åläggas att
redovisa hur föregående års lönekartläggning har följts upp och att de
årligen skall redovisa andelen kvinnliga arbetsledare ryms redan inom
jämställdhetslagens nuvarande regler.
Talerätt i Jämställdhetsnämnden och i Nämnden mot etnisk diskriminering
JämO har rätt att i Jämställdhetsnämnden föra talan om vitesföreläggande
av arbetsgivare som inte följer lagens regler om aktiva åtgärder. I
Jämställdhetsnämnden ingår bl.a. företrädare för arbetsmarknadens
parter. Dess ordförande skall vara jurist och ha domarkompetens. JämO
har begärt att frågan om arbetstagarorganisationerna skall få en sådan
talerätt i Jämställdhetsnämnden skall utredas.
Som redovisats i det föregående har regeringen nyligen föreslagit att
DO, på samma sätt som JämO, skall ha tillsyn över de nya föreslagna
reglerna om aktiva åtgärder för att främja etnisk mångfald i
arbetslivet. Förslaget innebär att DO får rätt att föra talan om
vitesföreläggande i den nya Nämnden mot diskriminering i fråga om
arbetsgivare som inte fullgör sina skyldigheter att främja etnisk
mångfald. Däremot föreslås inte, i avvaktan på att frågan belyses
ytterligare, att arbetstagarorganisationerna skall få en sådan rätt. En
sådan belysning av frågan bör nu ske. Därför bör
arbetstagarorganisationernas talerätt utredas både i fråga om
jämställdhetslagen och den föreslagna lagen om åtgärder mot etnisk
diskriminering i arbetslivet.
Uppdraget
Utredarens uppdrag är att - mot bakgrund av de krav som EG-rätten
ställer och de tre förslag till ny lagstiftning mot diskriminering som
regeringen nyligen lagt fram - se över vissa delar av jämställdhetslagen
och lämna de förslag till lagändringar som översynen ger anledning till.
Översynen skall särskilt inriktas på följande.
Bevisbördan och indirekt diskriminering
Utredaren skall, mot bakgrund av det nya EG-direktivet om bevisbördan,
analysera jämställdhetslagens presumtionsregler i förhållande till EG-
rätten. I analysen är det även av intresse hur bevisbördefrågan
behandlas i de tre propositionerna med förslag till nya regler vid
etnisk diskriminering, diskriminering av personer med funktionshinder
samt diskriminering på grund av sexuell läggning. Om analysen ger vid
handen att jämställdhetslagens presumtionsregler inte står i samklang
med EG-rätten, skall utredaren lämna förslag till lagändringar.
Jämställdhetslagen omfattar indirekt diskriminering som enligt
förarbetena bör ansluta till vad som gäller enligt EG-rätten. Mot
bakgrund av artikel 2.2 i bevisbördedirektivet och i beaktande av att de
tre lagförslagen om ny lagstiftning mot diskriminering för sina
respektive ämnesområden definierar begreppet indirekt diskriminering,
skall utredaren överväga om en definition även bör införas i
jämställdhetslagen. Om så är fallet skall förslag till utformning av en
definition lämnas.
Diskrimineringsförbudens räckvidd
Utredaren skall analysera om jämställdhetslagens diskrimineringsförbud
och dess krav på jämförelseperson och anställningsbeslut står i
överensstämmelse med EG-rätten. Utredaren skall därvid även beakta de
förslag till diskrimineringsförbud som regeringen lagt fram i de tre
propositionerna om nya regler mot diskriminering.
Om analysen ger vid handen att jämställdhetslagen bör ändras, skall
förslag om lagändringar läggas fram. I det sammanhanget bör dock
följande beaktas.
De fall där det kan bli fråga om könsdiskriminering utan att det finns
en jämförelseperson, torde huvudsakligen röra dels diskriminering på
grund av graviditet, t.ex. genom frågor om barn och föräldraledighet vid
anställningsintervjuer, eller annan diskriminering som har att göra med
arbetsgivarens traditionella inställning till personens roll som
förälder, dels sådan könsdiskriminering, t.ex. i fråga om lön, som kan
konstateras efter en hypotetisk jämförelse. I övrigt torde
diskriminering på grund av kön i regel förutsätta att en faktisk
jämförelse mellan personer av olika kön har gjorts.
Mot bakgrund av de föreslagna diskrimineringsförbuden i de tre
propositionerna om nya regler mot diskriminering skall utredaren även i
övrigt belysa jämställdhetslagens diskrimineringsförbud.
Skadestånd
Utredaren skall göra en analys av förhållandet mellan
jämställdhetslagens regler om skadestånd och motsvarande regler i
EG-rätten när det gäller könsdiskriminering. Därvid skall utredaren även
beakta att skadeståndet enligt de nya lagar mot diskriminering som
regeringen lagt förslag om, inte skall delas vid diskriminering av flera
arbetssökande. Utredaren skall lägga fram de förslag till lagändringar
som analysen föranleder.
Vissa lönefrågor
Utredaren skall bedöma om de krav som jämställdhetslagens 9 a § ställer
när det gäller att göra jämförelser mellan kvinnor och män i skilda
typer av arbete och för olika kategorier av arbetstagare behöver
förtydligas i något hänseende. Om så är fallet skall utredaren lämna
förslag till sådana förtydliganden, utan att paragrafens sakliga
tillämpningsområde förändras. Paragrafen bör inte tillföras något krav
på att en systematisk arbetsvärdering skall göras. Frågor om eventuell
diskriminering när det gäller enskildas löner bör även i fortsättningen
angripas med hjälp av lagens lönediskrimineringsförbud. Om utredaren
kommer fram till att den nuvarande lagtexten är ändamålsenlig men att
andra åtgärder kan behöva vidtas för att lagens krav bättre skall
uppfyllas i praktiken, är utredaren fri att föreslå lämpliga åtgärder.
Utredaren skall vidare skapa sig en bild av i vilken utsträckning som de
fackliga organisationerna i sin samverkan med arbetsgivaren om en
lönekartläggning enligt 9 a § har behov av en rätt att få tillgång till
uppgifter om enskilda individers löner. Om utredaren finner att det
finns ett påtagligt sådant behov, bör utredaren överväga om det är
nödvändigt och lämpligt att lagtexten ändras och i förekommande fall
lämna förslag till en sådan ändring.
Talerätt i Jämställdhetsnämnden och i Nämnden mot etnisk diskriminering
Utredaren skall pröva om fackliga organisationer skall ges rätt att
begära vitesföreläggande i Jämställdhetsnämnden och i Nämnden mot etnisk
diskriminering samt därvid redovisa skälen för och emot en sådan
ordning. Om utredaren finner att det är lämpligt att jämställdhetslagen
och den föreslagna nya lagen om åtgärder mot etnisk diskriminering i
arbetslivet ändras i en sådan riktning, bör utredaren lämna förslag om
utformning av sådana regler och därvid även ta ställning till hur en
sådan talerätt skall förhålla sig till den talerätt som JämO har och som
DO föreslås få.
Uppdragets genomförande och tidsplan
Utredaren skall lämna de förslag till lagändringar och eventuella andra
åtgärder som översynen kan ge anledning till.
Förslagets kostnadskonsekvenser skall redovisas. Om förslagen innebär
ökade kostnader skall en finansiering av förslagen anvisas.
Utredaren bör bedriva sitt arbete i nära samråd med arbetsmarknadens
parter. JämO:s erfarenheter av lagens tillämpning bör inhämtas.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om att redovisa regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga åtaganden (dir.
1994:23), om att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.
1994:124) samt om konsekvenser för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).
Uppdraget skall redovisas senast den 1 september 1999.