Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En sammanhållen rovdjurspolitik, Dir. 1998:6
Departement: Miljödepartementet
Beslut: 1998-01-29
Dir. 1998:6
Beslut vid regeringssammanträde den 29 januari 1998
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att utreda frågan om en sammanhållen
rovdjurspolitik.
Utredaren skall
- utarbeta förslag till en sammanhållen rovdjurspolitik som gör en
helhetssyn på de biologiska, jaktliga och näringsmässiga frågorna möjlig,
- beskriva intressekonflikterna samt lämna förslag till åtgärder för
att begränsa dem och för att åstadkomma en bättre samverkan mellan
företrädare för bevarandeintressen, näringsidkare, jägare och
lokalbefolkning som berörs av rovdjursförekomsten,
- analysera behovet av förändringar i reglerna för ersättningssystemen
med utgångspunkt i nu gällande principier för ersättning för
rovdjursskador på ren samt ersättningssystemet för övriga tamdjur,
- beskriva hur behovet av inventeringar, forskning och information kan
tillgodoses och finansieras och
- under uppdragets utförande samråda med företrädare för aktuella
intressegrupper i syfte att eftersträva förankring av förslagen hos
berörda intressenter.
Mål och riktlinjer för naturvårdsarbetet
Riksdagen beslutade år 1990 om mål och riktlinjer för naturvårdsarbetet
( prop. 1990/91:90, bet.1990/91:JoU30, rskr. 1990/91:338). Enligt dessa
skall den biologiska mångfalden och den genetiska variationen
säkerställas. Växt- och djursamhällen skall bevaras så att i landet
naturligt förekommande växt- och djurarter ges förutsättningar att
fortleva under naturliga betingelser och i livskraftiga bestånd. Målet
innebär att rovdjursstammarna skall ha en sådan utbredning och numerär,
att arternas långsiktiga överlevnad i Sverige kan säkerställas.Enligt 4
§ jaktlagen (1987:259) stadgas att viltet skall vårdas i syfte att
bevara de viltarter som tillhör landets viltbestånd och att främja en
med hänsyn till allmänna och enskilda intressen lämplig utveckling av
viltstammarna. Säkerställandet av de fyra stora rovdjursarterna, dvs
björn, varg, järv och lo sker bl.a. genom restriktivitet i fråga om att
tillåta jakt. Fasta rovdjursstammar orsakar emellertid skador för bl.a.
tamdjursskötseln och då främst renskötseln. För att ge dem som bedriver
tamdjursskötsel möjlighet att skydda sina intressen finns i jaktlagen
bestämmelser som innebär att jakt på rovdjur kan tillåtas under vissa
bestämda förutsättningar, bl.a. för att förhindra allvarlig skada på
boskap.
Bakgrund
Den svenska rovdjurspolitiken omfattar ett stort antal frågor,
alltifrån jaktregler och åtaganden internationellt till ersättning för
rovdjursskadad egendom.
De fyra stora rovdjursarterna samt örnarterna utgör värdefulla inslag i
vår fauna och är även internationellt betydelsefulla. Sverige har genom
konventionen den 19 september 1979 om skydd av europeiska vilda djur och
växter samt deras naturliga miljö, Bernkonventionen (SÖ 1983:30) åtagit
sig att skydda bl.a. de fyra stora rovdjuren och örnarterna. Genom
rådets direktiv 92/43/EEG av den 21 maj 1992 om bevarande av livsmiljöer
samt vilda djur och växter (art- och habitatdirektivet) samt rådets
direktiv 79/409/EEG av den 2 april 1979 om bevarande av vilda fåglar
(fågeldirektivet) åläggs medlemsstaterna motsvarande skyldighet att
förbjuda avsiktlig fångst och avsiktligt dödande av bl.a. varg, björn,
lo och kungsörn. Sveriges nationella regler beträffande jakt på rovdjur
har anpassats efter dessa regler.
Statens naturvårdsverk är central tillsynsmyndighet för jakt- och
faunavårdsfrågor. Naturvårdsverket handlägger frågor som rör
rovdjursförekomst och tillstånd till jakt efter rovdjur.
Rovdjurens antal och utbredning har under åren genomgått stora och
snabba förändringar. Under 1800-talets andra hälft decimerades stammarna
i Sverige kraftigt. Även under 1900-talet har förändringarna varit
påtagliga. Samtliga fyra stora rovdjursarter ökar numera i landet såväl
till antal som i utbredning. Antalet stora rovdjur i Sverige är i dag
större än det varit någon gång sedan första världskriget.
Med växande rovdjursstammar följer ökade skador på tamdjur, främst ren
men också får och hundar. En grundläggande förutsättning för att berörda
näringsidkare, lokalbefolkningen och rovdjuren skall kunna existera sida
vid sida är bl.a. att frågor om skador och skadeersättningar ges en
långsiktig och för berörda parter acceptabel lösning. Reglerna för
ersättning för skada på renar och andra tamdjur har ändrats påtagligt de
senaste åren , bl.a med syftet att täcka de verkliga förlusterna och att
öka motivationen för att förebygga skador. Riksdagen beslutade år 1992
(prop.1992/93:32 om samerna och samisk kultur m.m., bet.1992/92:BoU8) om
principer för ersättning som, när det gäller renar, bygger på förekomst
och föryngring av rovdjur i samebyarna. Det nya ersättningssystemet
trädde i kraft den 1 januari 1996.
Naturvårdsverket och Sametinget träffade en överenskommelse år 1995 som
innebär att rennäringen accepterar viss rovdjursförekomst men också att
rovdjursstammarna inom renskötselområdet skall decimeras om antalet
rovdjursföryngringar överstiger en viss nivå. När det gäller annan skada
av vilt kan bidrag i första hand lämnas för åtgärder för att förebygga
skada. Bidrag till sådana åtgärder eller ersättning för uppkommen skada
lämnas inte om det gått att försäkra sig mot skadan. Frågan om målen för
rovdjursförvaltningen har på nytt väckts i samband med den ökade
rovdjursförekomsten i renskötselområdet och spridningen av rovdjur till
andra delar av landet. Ökningen av rovdjursstammen har under de senaste
åren medfört en väsentlig ökning av antalet ansökningar till
Naturvårdsverket om olika former av jakt på de fyra stora
rovdjursarterna och på örn. Naturvårdsverket har, med iakttagande av den
s.k. försiktighetsprincipen, medgett skyddsjakt i större utsträckning än
tidigare, framför allt när det gäller lodjur. Många sökanden har
emellertid begärt att få minska antalet rovdjur väsentligt mer än vad
Naturvårdsverket medgivit. För att fördela ersättningen för
rovdjursrivna renar mellan samebyarna och för att få kunskap om antalet
rovdjur och deras utbredning utför länsstyrelserna i samarbete med
samebyarna årliga rovdjursinventeringar i renskötselområdet. Med
inventeringarna som underlag har Naturvårdsverket gjort nya bedömningar
och i vissa fall medgett utökad skyddsjakt. I takt med att rovdjurens
antal och därmed nämnda konflikter har ökat har acceptansen för de
stora rovdjuren påverkats. Det är därför av stor vikt att samverkan sker
mellan bevarandeintressen, näringar, jägare och andra som berörs av
rovdjurens förekomst för att åstadkomma lösningar som är acceptabla för
berörda parter. Detta är inte minst viktigt mot bakgrund av de fall av
illegal jakt som har rapporterats under senare år.
Uppdraget
Regeringen gör den bedömningen att det, mot bakgrund av de
senaste årens utveckling av rovdjursstammarna och de ovan beskrivna
frågorna, finns ett behov av att, i enlighet med riksdagens beslut om
att begära förslag till en sammanhållen rovdjurspolitik (prop.
1996/97:1, bet.1996/97:JoU1, rskr.1996/97:113, 1996/97:114), tillkalla
en utredare med uppgift att överväga och lägga ett förslag till en
sammanhållen rovdjurspolitik som gör det möjligt att anlägga en
helhetssyn på biologiska, jaktliga och näringsmässiga frågor.Den
huvudsakliga utgångspunkten för utredarens arbete skall vara det
miljöpolitiska målet att den biologiska mångfalden och den genetiska
variationen skall säkerställas och att djursamhällen skall bevaras så
att i landet naturligt förekommande djurarter ges förutsättningar att
fortleva under naturliga betingelser och i livskraftiga bestånd.En annan
utgångspunkt för utredarens arbete skall vara de näringsmässiga och
jaktliga frågorna. Det måste vara möjligt att bedriva djurskötsel även i
de områden där det finns rovdjur. De skador rovdjuren åstadkommer måste
ersättas och arbetet med skadeförebyggande åtgärder fortsätta.Med dessa
utgångspunkter skall utredaren beskriva den situation som i dag råder
och den utveckling som kan förväntas av rovdjursstammarna, i fråga om
antal individer och den geografiska utbredningen. Utredaren skall mot
bakgrund härav beskriva problemen med skador och föreslå hur dessa
skador kan förebyggas på andra sätt än genom skyddsjakt. Utredaren skall
kartlägga de konflikter som uppstår till följd av skadorna och beskriva
berörda människors uppfattning beträffande konflikterna. Vid behov
skall utredaren lämna förslag till åtgärder för att motverka
konflikterna. Utredaren skall också redovisa omfattningen av olaglig
jakt efter rovdjur och föreslå åtgärder mot denna. Utredaren skall
vidare föreslå de åtgärder som, vid hanteringen av konflikterna, kan
underlätta samverkan mellan bevarandeintressen, jaktintressen,
lokalbefolkningens intressen och intresset hos de näringar som berörs av
rovdjursförekomsten. Utredaren skall analysera behovet av förändringar i
reglerna för systemen med utgångspunkt i nu gällande principer för
ersättning för rovdjursskador på ren samt ersättningssystemet för övriga
tamdjur. De finansieringsmöjligheter som medlemsskapet i EU ger skall
ingå i analysen.
Utredaren skall vidare redovisa hur behovet av inventeringar, forskning
och information kan tillgodoses och finansieras. Utredaren skall
slutligen granska den statliga administrationen och organisationen av
rovdjursförvaltningen och ge förslag till de förändringar som
granskningen föranleder.Utredaren skall med sina förslag sträva efter
att åstadkomma lösningar på ovan beskrivna problem och konflikter som
kan tillgodose grundläggande förutsättningar för en samexistens mellan
berörda näringar, lokalbefolkning och rovdjur. Förslagens förhållande
till Sveriges internationella åtaganden om skydd för vilda djur och
deras livsmiljöer skall redovisas. Uppdraget skall utföras efter samråd
och dialog med berörda intressenter. Redovisning av uppdraget För
utredarens arbete gäller regeringens direktiv till samtliga kommittèer
och särskilda utredare att redovisa regionalpolitiska konsekvenser
(dir.1992:50), pröva offentliga åtaganden (dir.1994:23), redovisa
jämställdhetspolitiska aspekter (dir. 1994:124), samt att redovisa
konsekvenserna för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet
(dir.1996:49). De ekonomiska konsekvenserna av åtgärder och förslag
skall redovisas. Förslag till finansiering skall lämnas.
Utredaren skall redovisa uppdraget till regeringen senast den 1 juli
1999.