Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om elevvård - skolhälsovård, Dir. 1998:59
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1998-07-23
Dir. 1998:59
Beslut vid regeringssammanträde den 23 juli 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att kartlägga elevvårdens
och skolhälsovårdens verksamhet och funktion samt överväga lämpliga
åtgärder i syfte att höja verksamhetens kvalitet och effektivitet.
Utredaren skall
- definiera begreppet elevvård,
- kartlägga innehållet och kvaliteten i verksamheten, tillgången på
personal och dess kompetens, kostnader och kostnadseffektivitet i
verksamheten, elevunderlag, målsättning, styrning och utvärdering samt
hur samverkan sker med berörda institutioner etc.,
- kartlägga och utvärdera olika organisationsmodeller och sätt att
bedriva verksamheten,
- klarlägga elevvårdens roll och uppgifter i förhållande till andra
berörda instansers ansvarsområden,
- överväga vilken roll och uppgift elevvården och skolhälsovården bör ha
i framtiden i förhållande till andra samhällsinsatser,
- överväga om nuvarande ansvarsgränser är de mest ändamålsenliga sedda
såväl ur den enskildes perspektiv som ur ett samhällsperspektiv,
- överväga och föreslå olika åtgärder för att förbättra elevvårdens och
skolhälsovårdens samarbete både inom skolan och med förskola,
socialtjänst, hälso- och sjukvård och andra samhällssektorer.
Bakgrund
Skolan är en självklar del av alla barns vardag. Skolan skall vara en
bra miljö för alla elever och har ett långtgående ansvar för att alla
barn och ungdomar får en likvärdig utbildning. Förutom familjen är
förskolan och skolan samhällets viktigaste institutioner för barns
fostran och utveckling. En väl fungerande skola är därmed av stor
betydelse för barns och ungdomars möjligheter att utvecklas på ett
gynnsamt sätt.
Alla barn skall ha lika möjligheter till utbildning, vilket bl.a.
innebär att utbildningen måste göras tillgänglig för alla och att hänsyn
måste tas till det enskilda barnets behov av stöd för att klara av sin
skolgång. Att barn och ungdomar får en bra utbildning är inte enbart ett
samhällsintresse. Skolan skall ge barn grunden för ett livslångt lärande
som möjliggör ett aktivt medborgarskap i en levande demokrati och ger en
stark ställning på en föränderlig arbetsmarknad.
Detta innebär att det inom skolan måste finnas kompetens och resurser så
att varje barn kan erbjudas en för honom eller henne anpassad och
fungerande skolsituation. Skolrelaterade problem bör hanteras inom
skolan. Skolan skall kunna identifiera och ta ansvar för att lämpliga
åtgärder sätts in i skolsituationen.
Elevvård - ett vitt begrepp
Begreppet elevvård har använts i drygt trettiofem år. Det finns
emellertid ingen entydig definition av själva begreppet elevvård. I vid
mening är elevvården en pedagogisk fråga som är skolans angelägenhet och
innefattar alla insatser som görs för att eleverna skall må bra. För att
få en väl fungerande elevvård krävs det att all personal i skolan -
lärare, rektor, skolsköterska, skolläkare, psykolog, kurator,
syopersonal m.fl. - samarbetar för elevens bästa. I den särskilda
elevvårdspersonalen ingår skolpsykolog och skolkurator samt skolläkare
och skolsköterska. De har till uppgift att komplettera och stötta
lärarna samt bidra med kunskaper som är nödvändiga i arbetet med elever
som har olika svårigheter i skolan.
I läroplanen för grundskolan 1969 (Lgr 69) och i läroplanen för
gymnasieskolan 1970 (Lgy 70) ingick begreppet elevvård. Den skulle syfta
till att hjälpa varje elev att lära känna sig själv, att bilda sig en
uppfattning om de krav som skola och samhälle ställer, att komma till
rätta med personliga problem och att så långt möjligt ta vara på sina
förutsättningar. I Lgr 69 och Lgy 70 pekades rektor ut som
huvudansvarig. Läroplanen pekade också på att skolan behöver stöd av
expertis och räknar upp experter inom studie- och yrkesvägledning,
skolhälsovård liksom inom skolpsykologisk och skolkurativ verksamhet.
Det finns också relativt ingående beskrivningar av dessa
personalkategoriers respektive uppgifter.
Läroplanen för grundskolan 1980 (Lgr 80) nämner inte elevvård eller
några speciella funktionärer. Mycket står däremot skrivet om skolans
ansvar för att förebygga att elever får svårigheter i skolan.
Enligt läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, som fr.o.m. den 1
augusti 1998 avser förutom det obligatoriska skolväsendet även
förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94) och läroplanen för de
frivilliga skolformerna (Lpf 94) har rektor ansvar för utformningen av
elevvårdsverksamheten så att eleverna får det särskilda stöd och den
särskilda hjälp de behöver.
Av grundskoleförordningen (1994:1194) och gymnasieförordningen
(1992:394) framgår att det skall finnas en elevvårdskonferens för
behandling av elevvårdsfrågor. Som ledamöter ingår bl.a. rektor,
företrädare för elevvården och berörd klassföreståndare.
Skolhälsovård - nära och gratis
Skolhälsovården intar en särställning inom skolans elevvård, genom att
dess uppgift, innehåll och personella förutsättningar finns tydligt
inskrivna i skollagen (1985:1100).
Enligt skollagen skall skolhälsovård anordnas kostnadsfritt för alla
elever i grundskolan, gymnasieskolan, särskolan, specialskolan och
sameskolan. Även fristående skolor skall erbjuda skolhälsovård som
motsvarar den som ges inom motsvarande delar av det offentliga
skolväsendet. Skolhuvudmannen är vårdgivare. En kommun kan dock överlåta
ansvaret för att anordna skolhälsovård till landsting och vice versa.
Enligt 14 kap. 2 § skollagen har skolhälsovården till ändamål att följa
elevernas utveckling, bevara och förbättra deras själsliga och
kroppsliga hälsa samt att verka för sunda levnadsvanor. Skolhälsovården
skall i första hand vara förebyggande. Den skall omfatta hälsokontroller
och enkla sjukvårdsinsatser. För verksamheten skall det finnas
skolsköterska och skolläkare.
Skolhälsovårdens främsta styrka är att vara nära och gratis.
Skolhälsovårdens bas inom skolan och närhet till eleverna skapar
möjligheter till effektiva hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande
insatser såväl på individnivå som på strukturell nivå. Skolhälsovården
når alla barn och har därför en unik möjlighet att förebygga och fånga
upp problem tidigt. Den kan även hjälpa barn och ungdomar med särskilda
hälsoproblem eller med behov av särskilt stöd att få den hjälp de
behöver. Skolhälsovården är därför en viktig länk i samhällets samlade
hälso- och sjukvård för barn och ungdom.
Inom ramen för sina hälso- och sjukvårdsuppgifter utför skolsköterskor
och skolläkare ett omfattande psykosocialt arbete. Verksamhetens
betydelse avspeglas bl.a. i att skolsköterskan ofta är den person som
elever i första hand vänder sig till med såväl medicinska som sociala
problem. Skolhälsovården kan också fungera som en länk mellan hemmet och
skolan i situationer av känslig art. Både skolläkare och skolsköterskor
har en viktig uppgift i att utveckla nätverk med ungdomsmottagningar,
idrottsrörelser, barna- och mödravårdscentraler, socialtjänsten etc.
Den 1 januari 1997 övergick tillsynsansvaret för skolhälsovårdens
verksamhet från Skolverket till Socialstyrelsen. Tidigare stod
skolhälsovårdens personal under Socialstyrelsens tillsyn i sin
medicinska yrkesutövning, men i och med förändringen har såväl
verksamhetstillsynen som individtillsynen samlats under Socialstyrelsens
tillsyn.
Skolhälsovården omfattas av samma krav på kvalitet och säkerhet som
gäller all hälso- och sjukvård. Det betyder att vårdgivaren skall utse
en verksamhetschef, som skall ansvara för skolhälsovården och leda den
så att kraven på säkerhet och kvalitet uppfylls. För skolhälsovård skall
det finnas ett kvalitetssystem och en kvalitetsutveckling där all
personal aktivt skall medverka. Skolhälsovården omfattas dessutom av den
sekretess och de krav på dokumentation i arbetet som gäller all hälso-
och sjukvård.
Elevvård och skolhälsovård - rapporter och utredningar
Av olika undersökningar framgår att barn och ungdomar i Sverige har en
god hälsa rent fysiskt, men att allt fler söker hjälp inom den psykiska
barn- och ungdomsvården eller inom barn- och ungdomspsykiatrin.
Skolverket uppger att antalet elever som anmäls för utredning till barn-
och ungdomspsykiatrin ökat påtagligt under 1990-talet. I sin rapport
Bilden av skolan 1996 uppger Skolverket att dessa ökningar beror på
"både den allmänna samhällsutvecklingen med t.ex. ökad arbetslöshet, och
att kommunens eller skolans egen kompetens tunnats ut".
Barnombudsmannen (BO) har i sin rapport Blunda inte för mobbning pekat
på behovet av att vidga begreppet skolhälsovård så att det innefattar
fler kompetenser och ger uttryck för ett helhetstänkande när det gäller
elevers hälsa. I dag innefattas endast skolläkare och skolsköterska. Med
utgångspunkt i WHO:s definition av hälsa som ett tillstånd av
fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande menar BO att
det för elevernas hälsovård även måste finnas annan kompetens än den
rent medicinska. BO föreslår därför att bestämmelsen i skollagen om den
personal som skall finnas inom skolhälsovården utvidgas till att omfatta
även yrkesgrupperna psykologer och kuratorer.
Barnkommittén framhåller i sitt huvudbetänkande Barnets bästa i främsta
rummet (SOU 1997:116) att elevvården har försvagats i många skolor.
Trycket på skolsköterskorna har ökat. Statistiken visar att antalet
elever per skolsköterska har ökat. Till detta kommer att
skolsköterskorna under de senaste åren har fått ta hand om allt fler och
tyngre sociala problem. En förklaring anges vara att skolkurator- och
skolpsykologtjänsterna har dragits in i många skolor. I stället har
dessa funktioner centraliserats till pooler och resurscentrum i
kommunen. Skolkuratorn och skolpsykologen är inte närvarande i det
vardagliga arbetet på skolan, utan deras tjänster kan i stället köpas in
vid behov. Detta har på många håll inneburit att skolsköterskan har fått
ta över en del av de uppgifter som skolkurator och skolpsykolog tidigare
skötte.
Barnkommittén påpekar dessutom att de stora variationerna mellan
kommuner inte kan anses ligga i linje med Barnkonventionens bestämmelser
och anda. I kommuner med många elever per skolsköterske- och
skolläkartjänst kommer verksamheten sannolikt att domineras av de i
skollagen angivna obligatoriska uppgifterna, det vill säga
hälsokontroller och enkla sjukvårdsinsatser. Däremot kan det vara
svårare att uppfylla de mer övergripande formuleringarna, t.ex. att
"följa upp elevernas utveckling" eller att "verka för sunda
levnadsvanor". Kommittén föreslår att skollagen skall kompletteras med
nationella mål och att regeringen skall ge berörda myndigheter i uppdrag
att utarbeta en rikstäckande basnivå för skolhälsovård och elevvård,
motsvarande sådana nationella mål som finns för barnhälsovården.
Elevvården, med skolpsykolog och skolkurator, spelar en särskilt viktig
roll som stöd till elever som t.ex. utsätts för mobbning. Rapporter från
elevvården och skolhälsovården visar att elever har hög vårdkonsumtion
trots att de i övrigt anses ha ett gott hälsotillstånd. De söker vård
för problem som har sin grund i psykosociala faktorer. Enligt
Skolverkets rapport nr 53 Skolhälsovården Nära och gratis - en
utvärdering anlitar kommunerna allt oftare externa psykolog- och
kuratorstjänster i akuta ärenden och för enstaka uppdrag. Detta kan vara
ett tecken på att psykologer och kuratorer inte finns tillgängliga i
tillräcklig omfattning i skolans vardag för det förebyggande
psykosociala arbetet. Elevvården har också en annan viktig roll i det
hälsofrämjande arbetet genom att vara handledare för lärare och
skolledare i skapandet av en god undervisningsmiljö.
Kommittén om hälso- och sjukvårdens finansiering och organisation (HSU
2000) konstaterar i sitt delbetänkande En tydligare roll för hälso- och
sjukvården i folkhälsoarbetet (SOU 1997:119) att det finns skäl att
värna om resurserna inom den förebyggande barn- och skolhälsovården,
särskilt i socialt mindre gynnade områden, eftersom en fortsatt ökning
av psykosociala och psykosomatiska problem hos barn och ungdomar
befaras. Kommittén pekar också på det motsägelsefulla förhållandet att
nedskärningar inom skolhälsovården har skett parallellt med att skolan
alltmer framhålls som en central arena i folkhälsoarbetet.
Barnpsykiatrikommittén har i sina betänkanden (SOU 1997:8 och SOU
1998:31) konstaterat att efterfrågan på hjälp från barnpsykiatrin har
ökat i takt med att resurser inom barnomsorg, skola och socialvård
minskar. Resurserna har minskat trots att behovet av elevvård uppges ha
ökat. Kommittén anser att en grundläggande princip för elevvården skall
vara att skolrelaterade problem skall hanteras inom skolan. Kommittén
föreslår vidare att elevvården skall besitta specialpedagogisk,
psykologisk, medicinsk och social kompetens och kunna bistå övrig
skolpersonal vid konsultation och med handledning och i utformandet av
åtgärdsprogram. Åtgärderna kan gälla skolmiljön i stort eller en enskild
elevs utbildningssituation.
I samband med att Socialstyrelsen den 1 januari 1997 övertog
tillsynsansvaret för skolhälsovården togs initiativ till en översiktlig
kartläggning av skolhälsovårdens författningsmässiga och organisatoriska
förutsättningar. Resultatet finns samlat i rapporten Skolhälsovården
1998. Rapporten pekar på flera frågor och problem som fordrar vidare
analys och kompletterande utredningar. Som exempel kan nämnas behovet av
att utreda former för och utveckling av regional samverkan, att klargöra
vissa behörighets- och delegeringsfrågor, att ta initiativ till ett
nationellt gemensamt basprogram inom skolhälsovård samt att utreda
konsekvenser för barnhälsovård och skolhälsovård vid införande av
förskoleklasser.
Ett genomgående drag i de nämnda rapporterna och utredningarna är att
elevvårdens och skolhälsovårdens bas inom skolan och närhet till
eleverna skapar många viktiga möjligheter till att arbeta förebyggande
och att fånga upp problem tidigt samt att hjälpa barn och ungdomar med
hälsoproblem eller i behov av särskilt stöd vidare. De aktuella
rapporterna tyder på att verksamheten är förknippad med en rad problem
och frågor som behöver utredas vidare. Regeringen finner därför att det
finns goda skäl att göra en samlad genomgång av elevvårdens och
skolhälsovårdens roll, uppgifter och organisation.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att kartlägga elevvårdens
och skolhälsovårdens verksamhet och funktion samt överväga lämpliga
åtgärder i syfte att höja verksamhetens kvalitet och effektivitet.
Utredaren skall i ett första steg definiera begreppet elevvård samt
kartlägga elevvårdens och skolhälsovårdens verksamhet och arbetsfält.
Kartläggningen skall belysa innehållet och kvaliteten i verksamheten,
tillgången på personal och dess kompetens, kostnader och
kostnadseffektivitet i verksamheten, elevunderlag, målsättning, styrning
och utvärdering av verksamheten samt hur samverkan sker med berörda
institutioner etc. Kartläggningen bör avse såväl utvecklingen över tid
som skillnader mellan kommuner.
Utredaren skall även kartlägga och utvärdera olika organisationsmodeller
och sätt att bedriva verksamheten. I detta sammanhang skall ledningen
och styrningen av verksamheten samt behörighets- och delegeringsfrågor
uppmärksammas. Utredaren skall dessutom utreda och föreslå hur behovet
av verksamhetsutveckling, kvalitetssäkring, kompetensutveckling och
forskning kan tillgodoses inom elevvårdens och skolhälsovårdens
arbetsfält.
Elevvårdens roll inom skolan bör klarläggas samtidigt som skolans och
elevvårdens roll i förhållande till andra instansers ansvarsområden bör
tydliggöras. Mot denna bakgrund skall utredaren överväga vilken roll och
uppgift elevvården och skolhälsovården bör ha i framtiden i förhållande
till andra samhällsinsatser. Det står utredaren fritt att överväga om
nuvarande ansvarsgränser är de mest ändamålsenliga sedda såväl ur den
enskildes perspektiv som ur ett samhällsperspektiv. Utredaren skall
vidare överväga och föreslå olika åtgärder för att förbättra elevvårdens
och skolhälsovårdens samarbete inom skolan och med förskola,
socialtjänst, hälso- och sjukvård och andra samhällssektorer.
Utredaren skall samråda med övriga kommittéer som är verksamma inom
eller har beröring med området. Utredaren skall även i sitt arbete
samråda med berörda myndigheter och organisationer samt beakta de
förslag som bl.a. redovisas i nämnda betänkanden och rapporter. Förslag
till åtgärder skall kunna genomföras inom ramen för befintliga resurser.
Förslagen skall kostnadsberäknas och kostnaderna ställas i relation till
nyttan av de genomförda förslagen. Olika möjligheter till finansiering
av åtgärdsförslagen skall anges i anslutning till kostnadsberäkningarna.
För utredarens arbete gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om att pröva offentliga åtaganden
(dir. 1994:23), att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir.
1992:50), jämställdhetspolitiska konsekvenser av förslagen (dir.
1994:124) och att redovisa konsekvenser för brottslighet och det
brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).
Utredningsarbetet skall vara slutfört senast den 15 december 1999.