Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av Nämnden för offentlig upphandling, m.m., Dir. 1998:58
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1998-06-25
Dir. 1998:58
Beslut vid regeringssammanträde den 25 juni 1998
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att utreda organisationen av
Nämnden för offentlig upphandling och vilken roll samt vilka uppgifter
nämnden bör ha i framtiden med hänsyn till behovet av tillsyn av
offentlig upphandling.
Vidare skall utredaren göra en översyn av bestämmelserna i 6 kap. lagen
(1992:1528) om offentlig upphandling (LOU), som bl.a. avser
upphandlingar under de s.k. tröskelvärdena.
Slutligen skall utredaren se över bestämmelsen om skadestånd i 7 kap. 6
§ LOU.
Utredaren skall inom ramen för gemenskapsrätten utarbeta de
författningsförslag som behövs.
Möjligheterna att effektivisera den offentliga upphandlingen skall vara
utgångspunkt för utredningen.
Utredarens arbete skall vara slutfört senast den 30 april
1999.
Bakgrund
Lagen (1992:1528) om offentlig upphandling (LOU), som trädde i
kraft den 1 januari 1994, innehåller bestämmelser om hur den offentliga
sektorn skall upphandla. Knappt ett år innan lagen trädde i kraft
inrättades en myndighet, Nämnden för offentlig upphandling (NOU).
Myndigheten fick bl.a. i uppgift att informera om lagen och att utöva
tillsyn över den offentliga upphandlingen. I praktiken har NOU:s
resurser till övervägande del använts för informationsverksamhet. Mot
bakgrund av den problembild som successivt har vuxit fram på
upphandlingsområdet under de drygt fem år som NOU har funnits är det
angeläget att NOU:s framtida organisation, roll och uppgifter nu ses
över. En sådan översyn överensstämmer också med regeringens
ställningstagande till användningen av nämndmyndigheter i propositionen
Statlig förvaltning i medborgarnas tjänst (prop. 1997/98: 136).
Regeringens bedömning är att när så är möjligt bör särskilda
beslutsformer inom vanliga förvaltningsmyndigheter användas i
stället för nämndmyndighetsformen.
I 6 kap. LOU finns bestämmelser om bl.a. upphandling under de
tröskelvärden som anges i LOU. Bestämmelserna grundar sig dels på
upphandlingsförordningen (1986:366), som gällde för statliga
myndigheter, dels på det kommunala upphandlingsreglementet, som gällde
för det kommunala området. Det kommunala upphandlingsreglementet
överensstämde i allt väsentligt med upphandlingsförordningen.
Bestämmelserna fördes in i LOU i princip utan några sakliga ändringar
och behöver nu ses över.
I propositionen Ändringar i lagen om offentlig upphandling (prop.
1996/97:153) föreslog regeringen vissa justeringar av LOU.
Finansutskottet (bet. 1997/98:FiU7) tillstyrkte regeringens förslag och
tog särskilt upp frågan om skadestånd vid upphandling.
Skadeståndsbestämmelsen i LOU har diskuterats i doktrinen. Från vissa
håll har kritik framförts. Bestämmelsen bör mot bakgrund av detta nu ses
över.
Uppdraget
Organisering av tillsynen m.m. NOU är en s.k. nämndmyndighet.
Nämndmyndigheter är en kategori myndigheter som främst kännetecknas av
ett begränsat och avgränsat ansvarsområde, organisationens ringa storlek
samt framför allt av behovet av en kollektiv beslutsform. NOU uppvisar
samma problembild som andra nämnd- och småmyndigheter. Framför allt är
nämnd- och småmyndigheter ett problem när det gäller styrning. Bristande
administrativ och ekonomisk kompetens medför att små myndigheter kan ha
svårt att möta regeringens krav på en myndighets förmåga att tillämpa de
för statsförvaltningen gemensamma regelverken. Få anställda innebär en
sårbar organisation. Detta begränsar möjligheterna att hantera toppar i
belastning och arbetskraftsbortfall vid sjukdomsfall eller annan
frånvaro. Ett särskilt problem vad gäller NOU är att effekterna av
verksamheten är svåra att mäta och överblicka, t.ex. när
det gäller om regelefterlevnaden har blivit bättre.
Utredaren skall analysera behovet av tillsyn av offentlig upphandling.
Utredaren skall vidare lägga fram förslag om styrning, stöd och
organisering av den offentliga upphandlingen och NOU:s verksamhet bl.a.
med utgångspunkt i vad som sägs i propositionen Statlig förvaltning i
medborgarnas tjänst. Regeringen gör där bedömningen att
nämndmyndighetsformen bör användas sparsamt. Även i de fall där ett
kollektivt beslutsorgan bedöms som nödvändigt är det dock inte
självklart att verksamheten måste organiseras i en egen nämndmyndighet.
Utredaren skall därför pröva om inte en vanlig förvaltningsmyndighet kan
hantera NOU:s uppgift, eventuellt i kombination med att myndigheten för
den aktuella uppgiften endast är beslutsför i särskild sammansättning.
Således skall utredaren pröva förutsättningarna att inordna NOU:s
verksamhet under t.ex. Kammarkollegiet, Statskontoret eller
Konkurrensverket. Utredaren skall också pröva om nämnden bör slås samman
med några andra myndigheter. En noggrann analys av för- och nackdelar
med olika organisationslösningar skall göras. Möjligheterna att
effektivisera den offentliga upphandlingen och att följa upp effekterna
av gjorda insatser bör styra valet av organisationsform.
Framtida uppgifter
Utredaren skall se över de framtida uppgifterna för den nya
organiseringen av tillsynsverksamheten.
Enligt NOU:s rapport "Effekter av lagen om offentlig upphandling" följer
många upphandlande enheter inte regelverket fullt ut. Enligt LOU är det
endast berörda leverantörer som kan klaga på upphandlande enheters
tillämpning av lagen. Den enskilde leverantörens beroende- förhållande
kan emellertid leda till att han inte väcker talan av rädsla för att bli
"svartlistad". Utredaren skall analysera om den framtida
tillsynsfunktionen och/eller andra organisationer skall ha rätt att
väcka talan.
Vikten av en väl fungerande tillsyn har betonats i olika sammanhang
under de senaste åren. Regeringens bedömning är att den statliga
tillsynen av myndigheter, kommuner och företag bör ses över. Den
statliga tillsynen bör bl.a. ges en tydligare innebörd. Regeringen avser
därför att genomföra en generell översyn av den statliga tillsynen
(prop. 1997/98:136 Statlig förvaltning i medborgarnas tjänst s. 45 f.).
Utredaren skall följa detta arbete och göra en bedömning av vilka
konsekvenser denna översyn får för tillsynen av den offentliga
upphandlingen. Utredaren skall särskilt utreda vad begreppet tillsyn
innebär, dvs. formulera en definition av begreppet tillsyn inom
upphandlingsområdet.
NOU har bedrivit en omfattande informationsverksamhet.
Tillsynsverksamheten har däremot varit av mindre omfattning och i
princip koncentrerats till yttranden i klagomålsärenden. Regeringen
anser att tillsynsverksamheten skall prioriteras. I regleringsbrevet för
budgetåret 1998 anges därför att NOU:s egeninitierade tillsyn skall vara
minst 20 % av den totala arbetstiden. Med hänsyn till den offentliga
upphandlingens omfattning och möjligheterna till effektiviseringar är
det viktigt att det finns en ändamålsenlig tillsynsfunktion för den
offentliga upphandlingen. Utredaren skall föreslå hur tillsynsrollen
skall utvecklas och ges större tyngd. Utredaren skall också vid
prövningen av det offentliga åtagandet särskilt pröva hur
informationsverksamheten bör avgränsas i förhållande till andra
aktörer och precisera den informationsskyldighet som har ett direkt
samband med tillsynsfunktionen och som kan anses vara ett offentligt
åtagande.
Upphandling under de s.k. tröskelvärdena
6 kap. i LOU innehåller bl.a. bestämmelser för upphandling vars värde
understiger de tröskelvärden som anges i lagen. Bestämmelserna har för
statliga myndigheter, kommuner och landsting i sak funnits länge men
fick lagform när LOU trädde i kraft (prop. 1993/94:78 Frågor om
offentlig upphandling). De fördes in i LOU i princip utan några sakliga
ändringar. Utredaren skall se över bestämmelserna i 6 kap. och bl.a.
utreda om annonsering bör göras i större utsträckning och om det skall
finnas en beloppsgräns för när en upphandlande enhet får
direktupphandla. Utredaren skall också överväga om privata företag som
omfattas av reglerna över tröskelvärdena bör omfattas av 6 kap.
Utredaren skall slutligen undersöka hur andra medlemsländer i
Europeiska unionen reglerat upphandlingar som inte omfattas av
upphandlingsdirektiven.
Branschsanering
I branschsaneringsutredningens betänkande Branschsanering-
och andra metoder mot ekobrott (SOU 1997:111) föreslogs dels att en
upphandlande enhet skall få begära upplysningar om en leverantörs
tekniska förmåga och kapacitet samt finansiella och ekonomiska
ställning, dels att den upphandlande enheten skall få begära att
anbudsgivaren redovisar vilka delar av upphandlingskontraktet som han
avser att lägga ut på någon annan. Motsvarande bestämmelser finns i 1
kap. LOU och gäller för upphandlingar över tröskelvärdena. Vidare
föreslogs det att en leverantör som är juridisk person skall kunna
uteslutas från en upphandling om företrädaren har begått brott i
yrkesutövningen. Dessa förslag fick ett positivt mottagande av
remissinstanserna.
Utredaren skall beakta branschsaneringsutredningens förslag och
remissinstansernas synpunkter och mot denna bakgrund utarbeta de
författningsförslag som bör föras in i 6 kap.
Skadestånd
I propositionen Ändringar i lagen om offentlig upphandling (prop.
1996/97:153) föreslog regeringen vissa justeringar av LOU.
Finansutskottet (bet. 1997/98:FiU7) tillstyrkte propositionens förslag.
Utskottet behandlade bl.a. frågan om skadestånd vid upphandling i strid
med LOU och angav att skadeståndsreglerna i LOU härrör från två direktiv
(89/665/EEC och 92/13/EEC). I direktiven anges att ersättning skall
kunna utgå till dem som lidit skada av en överträdelse. Det framgår dock
inte av direktiven vilken form av skade- ersättning som skall omfattas.
Något rättsfall på upphandlingsområdet från EG-domstolen som ger ledning
för hur direktiven skall tolkas finns inte.
Skadeståndsskyldigheten enligt LOU omfattar hela den lidna skadan.
Bestämmelsen om skadestånd i 7 kap. 6 § LOU har diskuterats i doktrinen.
Kritik har bl.a. framförts som innebär att skadeståndsbestämmelserna är
alltför omfattande. Högsta domstolen meddelade den 15 september 1997
prövningstillstånd i ett mål om skadestånd. Finansutskottet angav att
Högsta domstolens avgörande borde avvaktas innan man tog ställning till
om bestämmelsen om skadestånd skulle ändras. Utskottet hemställde därför
att riksdagen som sin mening skulle ge regeringen till känna vad
utskottet anfört. Riksdagen biföll utskottets hemställan. Utredaren
skall se över bestämmelserna om skadestånd och undersöka hur andra
medlemsländer i Europeiska unionen genomfört rättsmedelsdirektiven i
denna del.
Utredningsarbetet
Utredaren skall redovisa ekonomiska och verksamhetsmässiga
konsekvenser av sina förslag samt visa hur förslag som innebär
utgiftsökningar skall finansieras.
Utredaren är oförhindrad att ta upp andra frågor som kan bli aktuella
under utredningens gång.
Utredaren skall hålla berörda centrala arbetsorganisationer informerade
om arbetet och bereda dem tillfälle att framföra synpunkter samt
genomföra förhandlingar enligt lagen (1976:580) om medbestämmande i
arbetslivet.
Utredaren skall beakta direktiven till samtliga kommittéer och särskilda
utredare om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om att
redovisa av regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om att
redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:123) samt om att
redovisa konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande
arbetet (dir. 1996:49).
Utredaren skall samråda med Svenska kommunförbundet och
Landstingsförbundet.
Utredarens arbete skall vara slutfört senast den 30 april 1999.