Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Statsbidrag till handikapporganisationer, Dir. 1998:57
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1998-06-25
Dir. 1998:57
Beslut vid regeringssammanträde den 25 juni 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att se över statsbidragen
till handikapporganisationernas allmänna verksamhet. Den särskilde
utredaren skall
- föreslå kriterier för statsbidragsberättigade handikapporganisationer,
- föreslå riktlinjer för hur bidraget skall fördelas mellan
organisationerna,
- föreslå hur organiserat samarbete inom handikapprörelsen skall
stödjas,
- redovisa om och i så fall hur statsbidraget påverkar
organisationsstrukturen, förnyelsearbetet och utvecklingen inom
handikapprörelsen och föreslå eventuella åtgärder,
- redovisa för- och nackdelar med dagens modell där Socialstyrelsen
föreslår hur bidraget skall fördelas och regeringen fattar besluten och
föreslå eventuella förändringar,
- redovisa hur statsbidraget till handikapporganisationerna hanteras
jämfört med andra statliga bidrag till föreningslivet i förhållande till
den statliga budgetprocessen och föreslå eventuella förändringar,
- redovisa och beskriva vilka statliga bidrag handikapporganisationer
får vid sidan av bidraget till den allmänna verksamheten samt
- senast den 15 november 1998 föreslå hur bidraget till
handikapporganisationerna skall fördelas budgetåret 1999.
Övriga delar av uppdraget skall vara genomförda senast den 1 juli 1999.
Bakgrund
Ett demokratiskt samhällssystem och demokratiska arbetsformer bygger på
alla medborgares medverkan. Det innebär inte bara rättigheter för den
enskilde utan också skyldigheter att medverka och bidra till gemensamma
förbättringar. Många personer med funktionshinder och deras närstående
gör detta inom handikapprörelsen, som utgör en viktig del av de
demokratiska folkrörelserna i Sverige. I handikapporganisationerna finns
unika kunskaper och erfarenheter samlade om handikapp och om
livsvillkoren för människor med funktionshinder och deras familjer.
Detta utgör grunden för det breda intressepolitiska arbete som utförs i
handikapprörelsen. Samspelet mellan organisationerna och samhällsorganen
har under årens lopp lett till betydande förbättringar på det
handikappolitiska området.
Staten ger sedan budgetåret 1972/73 ekonomiskt stöd till den allmänna
verksamheten i ett ökande antal riksomfattande handikapporganisationer.
Flera av dem får även statsbidrag till olika former av föreningsdriven
verksamhet och till projekt. Många läns- och lokalföreningar får stöd av
landsting och kommuner.
Statens bidrag till handikapporganisationernas allmänna verksamhet ingår
i utgiftsområde 9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg, anslaget B4
Bidrag till handikapp- och pensionärsorganisationer. Regeringen beslutar
om anslagets fördelning. Socialstyrelsen lämnar förslag till regeringen
om fördelning av beloppet enligt bestämmelserna i förordningen
(1994:951) om statsbidrag till handikapporganisationer. Bidraget till
handikapporganisationer utgör för år 1998 129 248 000 kronor och betalas
ut kvartalsvis med högst en fjärdedel av beloppet.
Problem
Under årens lopp har allt fler handikapporganisationer bildats. Skälen
är många och olika. Förfinade diagnosmetoder liksom nya och bättre
behandlingsmetoder har inneburit att nya handikappgrupper har uppstått.
Några av dem finns representerade som enskilda medlemmar eller grupper
inom organisationer som funnits länge medan andra handikappgrupper
bildat nya organisationer. Det förekommer att grupper bryter sig ur
organisationer och bildar nya medan andra går samman. Sedan mitten av
1940-talet finns ett organiserat samarbete mellan handikappförbunden
inom Handikappförbundens Samarbetsorgan (HSO), som år 1998 har 32
handikappförbund som medlemmar.
Statens bidrag till handikapporganisationernas allmänna verksamhet har
sedan budgetåret 1992/93 varit oförändrat medan antalet organisationer
som fått del av bidraget ökat till för närvarande 44 organisationer.
Inför budgetåret 1998 ansökte ytterligare 19 handikappförbund om bidrag
och Socialstyrelsen föreslog att 10 av dem skulle beviljas stöd.
Regeringens beslut innebar att bidraget år 1998 fördelades på samma sätt
som föregående år och att därmed ingen ny organisation beviljades
bidrag.
Uppdrag
Kriterier för statsbidrag
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att utarbeta förslag till
kriterier för statsbidragsberättigade handikapporganisationer. Det
innebär att utredaren skall ta ställning till vad som kännetecknar en
handikapporganisation samt vilka villkor en handikapporganisation skall
uppfylla för att komma i fråga för statsbidrag till sin allmänna
verksamhet. De kriterier som nu gäller har sin grund i förordningen
(1994:951) om statsbidrag till handikapporganisationer vilken i sin tur
utgår från de riktlinjer som fastställdes av Statens handikappråd år
1990.
Riktlinjer för fördelning
En ytterligare del av uppdraget är att utarbeta förslag till riktlinjer
för hur bidraget skall fördelas mellan organisationerna. Statens
handikappråd beslutade år 1994 om en femårig fördelningsmodell som i
huvudsak har tillämpats av Socialstyrelsen, som övertog ansvaret när
Statens handikappråd avvecklades. Den särskilde utredaren skall föreslå
vilka riktlinjer som hädanefter skall gälla.
Samarbete inom handikapprörelsen
Den särskilde utredaren skall även föreslå hur det organiserade
samarbetet inom handikapprörelsen skall stödjas ekonomiskt. För
närvarande pågår en avveckling av det direkta statsbidraget till HSO och
en del av bidraget fördelas i stället direkt till handikappförbunden som
- om de så önskar - använder det till medlemsavgifter i HSO.
Organisationsstruktur och förnyelse
I sammanhanget uppkommer frågan hur statens bidrag till den allmänna
verksamheten påverkar organisationsstrukturen och förnyelsearbetet i
handikapprörelsen. Stimuleras bildandet av nya organisationer?
Uppmuntras förnyelsearbete i befintliga organisationer och påverkas
deras benägenhet ta emot nya diagnosgrupper? Eller är det tvärtom så att
splittring och/eller stillastående belönas? En stor del av utvecklings-
och förnyelsearbetet inom handikapprörelsen sker i projektform med stöd
av Allmänna arvsfonden, men även bidraget till den allmänna verksamheten
kan ha betydelse för utveckling, förnyelsearbete och struktur inom
handikapprörelsen. Den särskilde utredaren skall redovisa om och i så
fall hur bidraget till allmän verksamhet påverkar och föreslå eventuella
förändringar.
Former för beredning och beslut
Den särskilde utredaren skall redovisa fördelar och nackdelar med dagens
modell där Socialstyrelsen föreslår vilka organisationer som skall få
bidrag och hur bidraget skall fördelas, medan besluten fattas av
regeringen. Den särskilde utredaren skall även analysera formerna för
samråd med handikapporganisationerna i samband med fördelningen. Om den
särskilde utredaren bedömer att ändrade former är önskvärda skall sådana
föreslås.
Föreningsbidrag i den statliga budgetprocessen
Ett antal statliga utredningar har under det senaste decenniet granskat
bidragen till föreningslivet. Flera av utredningarna menar att
statsbidragen till frivilligorganisationer skall ses i termer av den
statliga budgetprocessen, dvs. att de statliga föreningsbidragen bör
hanteras på ett likartat sätt som övriga statliga medel i
budgetprocessen. När den statliga budgetprocessen tillämpas på detta
område är det viktigt att det sker på ett sådant sätt att särskild
hänsyn tas till frivilligorganisationernas särart. Den särskilde
utredaren skall redovisa hur statsbidraget till
handikapporganisationerna hanteras jämfört med andra
statliga bidrag till föreningslivet i förhållande till den statliga
budgetprocessen och föreslå eventuella förändringar som ligger i linje
med detta.
Andra statliga bidrag
Förutom statens bidrag till den allmänna verksamheten får
handikapporganisationer bidrag från staten till andra ändamål. Den
särskilde utredaren skall redovisa vilka dessa bidrag är och kort
beskriva dem.
Fördelning budgetåret 1999
Den särskilde utredaren skall i en delrapport föreslå hur bidraget till
handikapporganisationerna skall fördelas budgetåret 1999. Eftersom
utredningsarbetet inte kommer att vara avslutat förrän i mitten av år
1999 krävs för detta år en provisorisk lösning. Ett sådant förslag till
fördelning skall redovisas för regeringen senast den 15 november 1998.
Samråd
Den särskilde utredaren skall under arbetets gång samråda med dem som
berörs, främst handikapporganisationer, Socialstyrelsen, Svenska
kommunförbundet och Landstingsförbundet.
Ramar för utredarens arbete
Uppdraget skall vara genomfört senast den 1 juli 1999.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer om redovisning av regionalpolitiska konsekvenser (dir.
1992:50), om prövning av offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om
redovisning av jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) och
om redovisning av konsekvenser för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (1996:49).
Förslagen skall vara kostnadsneutrala såväl för den statliga sektorn som
för den samlade offentliga sektorn.