Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En bostadssocial beredning, Dir. 1998:56
Departement: Inrikesdepartementet
Beslut: 1998-06-25
Dir. 1998:56
Beslut vid regeringssammanträde den 25 juni 1998
Sammanfattning av uppdraget
En bostadssocial beredning med parlamentarisk sammansättning skall följa
utvecklingen på det bostadssociala området och föreslå åtgärder för att
stödja särskilt utsatta grupper på bostadsmarknaden. Beredningen skall
som underlag för sina bedömningar och förslag bl.a. göra en
bostadssocial kartläggning av situationen på bostadsmarknaden.
Beredningen skall särskilt följa upp de bostadssociala effekterna av
konkurser och rekonstruktioner för boende i bostadsrätter och egnahem
samt föreslå hur problemen med oseriösa bostadsförmedlare bör hanteras.
Bakgrund
Den sociala bostadspolitiken
De bostadspolitiska målsättningar som redovisas i den bostadspolitiska
propositionen våren 1998 och som riksdagen givit sin anslutning till
anger bl.a. att bostaden är en social rättighet och att bostadspolitiken
skall skapa förutsättningar för alla att leva i goda bostäder till
rimliga kostnader (prop. 1997/98:119, bet. 1997/98:BoU10, rskr.
1997/98:306). Sverige har internationellt också ställt sig bakom de
målsättningar och åtaganden som härrör från FN-konferensen om boende,
bebyggelse och stadsutveckling, Habitat II, i Istanbul 1996.
Världssamfundet enades vid konferensen om att allas rätt till ett
rimligt boende och en anständig livsmiljö var grundläggande element i en
hållbar utveckling av mänskliga samhällen. Resultaten från Habitat II
skall följas upp både nationellt och internationellt. I Sverige kommer
kommunerna genom sitt ansvar för planerings- och boendefrågor att ha en
nyckelroll i genomförandet av Habitatagendan.
Kommunernas ansvar för bostadsförsörjningen på lokal nivå
Den svenska bostadspolitiken grundas på en uppgiftsfördelning där staten
svarar för att det finns finansiella och legala förutsättningar för
bostadsbyggandet och kommunerna svarar för att kommunens invånare får
tillgång till bostäder. De ändringar som i början av 1990-talet
genomfördes av reglerna för den kommunala verksamheten inom
bostadssektorn förändrade inte kommunernas grundläggande ansvar för
bostadsförsörjningen på lokal nivå.
I dag baseras det kommunala ansvaret liksom den kommunala kompetensen i
bostadsfrågor i allt väsentligt på kommunallagen (1991:900) och
socialtjänstlagen (1980:620). Enligt socialtjänstlagen har kommunen det
yttersta ansvaret för att de som vistas i kommunen får det stöd och den
hjälp som de behöver. Den som inte själv kan tillgodose sina behov,
eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt, har rätt till bistånd av
socialnämnden för sin försörjning och för sin livsföring i övrigt. I
kommunernas grundläggande ansvar för bostadsförsörjningen på lokal nivå
ingår därmed att kunna erbjuda bostäder även till hushåll som själva har
svårigheter att göra sig gällande på bostadsmarknaden.
Kommunerna måste därför ha tillgång till bostäder för att bl.a.
tillgodose bostadsbehov av medicinska och sociala skäl. Detta bör ske
genom medverkan från både de kommunala bostadsföretagen och de privata
fastighetsägare som är verksamma i kommunen. Bostadsrättsföreningar kan
bidra, t.ex. genom att kommunen får köpa bostadsrätter som sedan hyrs ut
till behövande.
Regeringen har i propositionen Bostadspolitik för en hållbar utveckling
(prop. 1997/98:119) gjort bedömningen att de styrmedel som kommunerna
förfogar över för att säkra bostadsförsörjningen på den lokala nivån är
tillräckliga och inte nu bör ändras. I propositionen redovisas också att
erfarenheterna visar att man genom frivilliga överenskommelser och avtal
mellan kommunen och de olika fastighetsägarna når goda resultat när det
gäller att tillgodose utsatta gruppers bostadsbehov. Situationen
varierar dock mellan olika kommuner och den är också beroende av den
allmänna situationen på bostadsmarknaden.
Segregation i boendet
I Sverige liksom i andra industrialiserade länder finns i framför allt
de större städerna en tydlig social, ekonomisk och etnisk segregation i
boendet. Hushåll från olika inkomstskikt och med olika social och etnisk
bakgrund bor ofta åtskilda i olika stadsdelar. I vissa stadsdelar är
andelen boende som saknar arbete och/eller har en utländsk bakgrund
mycket hög. Många boende i dessa stadsdelar är utsatta för ekonomiska
och sociala påfrestningar och upplever ett utanförskap i förhållande
till övriga samhället.
I de storskaliga bostadsområden som drabbats hårdast av segregationen
kan bostadsföretagen på olika sätt spela en viktig roll för att
förbättra den sociala och fysiska miljön. Dels kan bostadsförvaltningen
utvecklas genom att förvaltningsorganisationen decentraliseras och ett
ökat utrymme skapas för brukarinflytande, dels kan bostadsföretagen i
samverkan med olika aktörer även på andra sätt främja en positiv
utveckling av ett bostadsområde.
Erfarenheterna visar att ett långsiktigt och uthålligt förändringsarbete
förutsätter att de boendes idéer och engagemang tas till vara. Bland de
kommunala bostadsföretag som oftast ansvarar för förvaltningen av s.k.
utsatta bostadsområden finns i dag flera exempel på företag som aktivt
arbetar med att bättre anpassa sin verksamhet till behov och önskemål
hos de boende. För utvecklingen i de berörda områdena är det angeläget
att denna förändringsverksamhet kan förstärkas och spridas till flera
bostadsområden.
Hushåll med särskilda svårigheter på bostadsmarknaden
Hemlösa
Trots de stora framsteg som gjorts under efterkrigstiden för att säkra
bostadsförsörjningen finns alltjämt en mindre grupp människor som är
hemlösa och står helt utanför bostadsmarknaden. Enligt Socialstyrelsens
kartläggning från 1993 finns omkring 10 000 hemlösa i hela landet, varav
ca hälften återfinns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Ofta är avsaknaden
av bostad endast en del av en större problematik med missbruk m.m. Även
i kommuner där tillgången på tillfälliga eller permanenta bostäder rent
kvantitativt är tillräcklig är det därför mycket svårt att säkra allas
rätt till en bostad. Ett nära samarbete mellan framför allt socialtjänst
och bostadsföretag samt tillgång till boendeformer som kan fungera som
ett steg på vägen till ett självständigt boende har visat sig vara
viktiga faktorer för att hjälpa hemlösa. En hållbar strategi mot
hemlöshet behöver också innefatta åtgärder som förebygger att hemlöshet
uppstår. Både socialtjänsten och bostadsföretagen har viktiga roller att
spela för att stödja och hjälpa människor som vräks eller riskerar att
bli vräkta.
Psykiskt störda
En särskilt utsatt grupp på bostadsmarknaden är de psykiskt störda.
Dessa har i regel svårt att själva hävda sina behov och önskemål och
gruppen kan lätt hamna i en gränszon mellan kommunernas och landstingens
ansvar. De reformer som genomförts inom den psykiatriska vården har
också inneburit att många psykiskt störda har lämnat sjukhus och
behandlingshem för att i stället få ett eget boende. Det har dock ofta
funnits brister vad gäller uppföljning och stöd under anpassningen till
ett självständigt boende.
Ekonomiskt svaga hushåll
Vad som avses med "svaga hushåll" i bostadsförsörjningssammanhang är
starkt beroende av den generella ekonomiska utvecklingen. Arbetslöshet
och vikande disponibel inkomst kan medföra att ett hushåll som under
normala betingelser inte har några problem kan få svårare att hävda sig
på bostadsmarknaden. Det gäller särskilt om man blivit hänvisad till
nyproducerat och dyrt boende eller på grund av tidigare hyresskulder
inte godkänns av hyresvärden.
Till gruppen svaga hushåll kan man därför föra en grupp hushåll som
befinner sig i en gränszon mellan att kunna hävda sig på
bostadsmarknaden och att inte kunna det. I denna grupp av främst
lågavlönade och arbetslösa är personer med utländsk bakgrund
överrepresenterade.
Ungdomars etablering som självständiga hushåll
Tröskeln till bostadsmarknaden är i dag hög och svårforcerad för många
ungdomar. Ett skäl är att många ungdomar har låga och/eller oregelbundna
inkomster. Nyproducerade och nyrenoverade lägenheter ligger därmed
utanför de ekonomiska möjligheterna för flertalet ungdomar. Det har
också blivit vanligare att hyresvärdar som villkor för ett hyreskontrakt
till yngre personer kräver borgen från föräldrar. Även krav på fast
anställning påverkar ungdomars möjligheter negativt, eftersom många
ungdomar har någon form av tidsbegränsad anställning. Ungdomarnas
ställning på bostadsmarknaden påverkas dessutom av förändringar i
bostadsbeståndets sammansättning och av hushållsstrukturen. Under flera
decennier har andelen små lägenheter i bostadsbeståndet minskat
samtidigt som andelen små hushåll ökat. Detta gör att konkurrensen om de
små lägenheterna är stor. Ungdomarna är beroende av att flyttkedjor
skapar en rörlighet på bostadsmarknaden som frigör de mindre och
billigare lägenheterna.
Ungdomars möjligheter att etablera sig på bostadsmarknaden varierar från
kommun till kommun. Enligt Boverkets bostadsmarknadsenkät anser 40 % av
kommunerna att det är brist på lägenheter för ungdomar. De kommuner som
uppger en bristsituation finns i alla delar av landet. Ofta uppger
kommunerna att det råder brist på sådana bostäder som ungdomar
efterfrågar, trots att det totalt sett finns ett överskott på bostäder i
kommunen.
Uppdraget
Den bostadssociala beredningen skall följa utvecklingen på det
bostadssociala området och lämna förslag till åtgärder för att stödja
särskilt utsatta grupper på bostadsmarknaden. Beredningen skall vidare
lämna förslag till åtgärder för den händelse att situationen på
bostadsmarknaden utvecklas på ett sådant sätt att kommunerna inte genom
samarbete med fastighetsägarna kan uppfylla sitt bostadssociala ansvar.
Utgångspunkten för beredningens arbete skall vara en bostadssocial
kartläggning av nuläget på bostadsmarknaden. En sådan kartläggning kan i
huvudsak baseras på de undersökningar och rapporter som framför allt
Socialstyrelsen, Boverket och Ungdomsstyrelsen ansvarar för. Det
nybildade Integrationsverket kommer också att ha ett uppföljningsansvar
som omfattar frågor med nära koppling till beredningens uppdrag. Även
bostadsmarknadens parter, t.ex. Hyresgästernas Riksförbund, SABO och
Sveriges Fastighetsägareförbund tar fram rapporter och analyser som kan
komma till nytta i beredningens arbete.
Härutöver kan beredningen ta initiativ till särskilda kartläggningar och
undersökningar för att täcka kunskapsbehov som inte tillgodoses genom
befintligt faktaunderlag. Bostadssociala effekter av konkurser och
rekonstruktioner
Under 1990-talet har många bostadsrättsföreningar med nyare fastigheter
hamnat i ekonomiska problem. Antalet föreningar som rekonstruerats genom
ackordsuppgörelser eller som gått i konkurs har ökat kraftigt i
förhållande till tidigare decennier. Antalet egnahemsägare som tvingats
sälja sina hus på exekutiv auktion har också ökat.
Beredningen skall som en särskild del av sitt uppdrag följa upp de
bostadssociala effekterna av konkurser och rekonstruktioner som berör
bostadsrättshavare och egnahemsägare. Uppföljningen bör innefatta en
redovisning av hur rekonstruktioner och konkurser inverkar på hushållens
möjligheter att bo kvar i bostaden samt hur boendekostnaderna påverkas.
En angelägen fråga är hur kraven på rättssäkerhet och lika behandling
tillgodoses i olika skeden av förfarandet fram till dess att skulderna
har reglerats och ett ärende om ackord, konkurs eller exekutiv
försäljning avslutats. Flera av de aktörer som deltar i denna hantering
är statliga myndigheter eller bolag med speciella uppgifter inom det
bostadspolitiska området. Beredningen skall överväga vilka särskilda
krav som kan ställas på dessa aktörer.
Oseriösa bostadsförmedlare
I större städer, framför allt i Stockholm, förekommer att vissa personer
utnyttjar den stora efterfrågan på hyreslägenheter för att på ett
otillbörligt sätt tjäna pengar på de bostadssökande. Bostadssökande som
i förskott betalat in en avgift till privata bostadsförmedlare har
ibland inte kunnat få tillbaka sina pengar sedan förmedlingen försvunnit
eller gått i konkurs.
Förekomsten av oseriösa bostadsförmedlare beror delvis på att en
förmedlingsverksamhet för hyreslägenheter kan startas utan någon större
investering och utan några krav på utbildning eller registrering. Sådana
krav ställs däremot på personer som yrkesmässigt förmedlar t.ex.
fastigheter och bostadsrätter. Dessa omfattas av samhällskontroll genom
att sådan verksamhet regleras av fastighetsmäklarlagen (1995:400).
Riksdagens lagutskott har nyligen i ett av riksdagen godkänt betänkande
(bet. 1997/98:LU15) påpekat att erfarenheterna av yrkesmässig förmedling
av främst andrahandsupplåtelser tyder på att det kan finnas behov av att
överväga någon form av samhällskontroll och konsumentskyddsregler även
för hyresförmedling. Det finns dock enligt utskottets mening knappast
några sakliga skäl för att ställa de relativt omfattande krav som följer
av fastighetsmäklarlagen på den som enbart förmedlar hyresrätter.
Beredningen skall söka bilda sig en uppfattning om hur stort problemet
med oseriösa bostadsförmedlare är och i en särskild rapport till
regeringen redovisa sin uppfattning i denna fråga. Därvid skall
beredningen också bedöma om de problem som förekommit motiverar någon
form av samhällskontroll och ökat konsumentskydd vid yrkesmässig
förmedling av hyreslägenheter. Beredningen skall också undersöka vilka
förutsättningar och möjligheter som finns för att åstadkomma
samhällskontroll och förbättrat konsumentskydd.
Tidsplan och arbetsformer
Beredningen ges formen av en parlamentarisk kommitté.
Beredningen skall utföra sitt uppdrag i nära samverkan med berörda
myndigheter och organisationer. Det är särskilt angeläget att de
kommunala erfarenheterna av bostadssociala frågor fortlöpande kan tas
tillvara i beredningens arbete. Till beredningen bör därför knytas en
eller flera referensgrupper med företrädare för bostadsmarknadens
parter, kommunerna och berörda myndigheter.
När det gäller förhållandena i utsatta bostadsområden skall beredningens
arbete inriktas på frågor som är kopplade till utvecklingen av
bostadsförvaltning och boendeinflytande. Beredningen skall ha nära
samråd med den storstadsdelegation som regeringen avser att tillsätta
med uppdrag att utveckla och samordna den nationella storstadspolitiken
och särskilt företräda staten vid överläggningar om s.k. lokala
utvecklingsavtal för utsatta bostadsområden i storstäderna.
Beredningen skall redovisa förslagens ekonomiska konsekvenser, dvs.
beräkna kostnaderna, samt ange finansiering. Detta gäller även kostnader
som belastar kommunerna.
I sitt arbete med bostadssociala effekter av konkurser och
rekonstruktioner, bör beredningen ha samråd med Bostadsrättsutredningen
(Ju 1996:10) som har i uppdrag att göra en översyn av vissa delar av
bostadsrättslagen.
Beredningen skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer
och utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att redovisa
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) samt att redovisa
konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir.
1996:49).
Beredningens uppdrag att göra en särskild uppföljning av de
bostadssociala effekterna av konkurser och rekonstruktioner för
bostadsrättshavare och egnahemsägare skall redovisas till regeringen
senast den 1 juni 1999. Beredningen skall vid samma tillfälle redovisa
sina bedömningar och eventuella förslag vad gäller samhällskontroll av
yrkesmässiga bostadsförmedlare.
Beredningen skall vara verksam till och med utgången av år 2000. I
samband med att uppdraget avslutas skall beredningen till regeringen
lämna en samlad redovisning och bedömning av situationen för hushåll med
särskilda svårigheter på bostadsmarknaden.