Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Utredningen för översyn av vissa bestämmelser i alkohollagen samt av bestämmelserna om försäljning av teknisk sprit m.m. (S 1998:02), Dir. 1998:52
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1998-06-25
Dir. 1998:52
Beslut vid regeringssammanträde den 25 juni 1998.
Bakgrund
Genom beslut den 12 mars 1998 bemyndigade regeringen chefen för
Socialdepartementet att tillkalla en särskild utredare för att se över
vissa bestämmelser i alkohollagen (1994:1738) samt i lagen (1961:181) om
försäljning av teknisk sprit m.m. och att utarbeta förslag till ny
lagstiftning för handeln med teknisk sprit och alkoholhaltiga preparat
(dir. 1998:19). Utredningsuppdraget skulle redovisas senast den 30 juni
1999.
I uppdraget ingår att kartlägga dels hur lagstiftningen tillämpas på de
områden som omfattas av utredningsuppdraget, dels om erfarenheterna från
tillämpningen visar att ändringar, förtydliganden eller tillägg behövs
på särskilda punkter.
Sammanfattning av tilläggsuppdraget
Utöver vad som framgår av redan givna direktiv, skall utredaren
utvärdera effekterna av de sena serveringstiderna till kl. 05.00.
Utvärderingen skall bl.a. omfatta effekterna på alkoholkonsumtionen
bland ungdom samt förekomsten av våld.
Utredaren skall vidare utreda frågan om distansförsäljning av
alkoholdrycker till Sverige från andra länder skall tillåtas och hur den
i så fall skall hanteras. Även frågan om hur gåvoförsändelser av
alkoholdrycker från andra länder skall hanteras och eventuellt beskattas
ingår i uppdraget. Denna del av uppdraget liksom uppdraget att se över
reglerna om och villkoren kring den yrkesmässiga importen av
alkoholdrycker skall utredaren redovisa till regeringen snarast möjligt,
dock senast den 31 december 1998. I övrigt skall utredningen ha slutfört
sitt arbete senast den 31 december 1999.
Uppdraget
I målet C-185/95, åklagaren mot Harry Franzén, prövade EG-domstolen
bestämmelserna om detaljhandelsmonopolet och dess funktionssätt mot
artikel 37 i EG-fördraget, som reglerar anpassningen av statliga
handelsmonopol. Sammanfattningsvis fann domstolen att
detaljhandelsmonopolets kriterier och urvalsmetoder varken var
diskriminerande eller av sådant slag att de missgynnade importerade
produkter. Domstolen slog därför fast att ett statligt
detaljhandelsmonopol för alkoholdrycker utformat och anpassat
såsom det svenska Systembolaget inte stred mot artikel 37 i
EG-fördraget.
För svenskt vidkommande var EG-domstolens beslut mycket viktigt ur
folkhälsoperspektiv. Lagstiftningen på alkoholområdet skall syfta till
att begränsa alkoholens tillgänglighet samt att skydda ungdomen. Det är
därför viktigt att hitta ett system, när det gäller gåvoförsändelser och
kommersiella försändelser av alkoholdrycker från bl.a. andra EU-länder
till Sverige, som tar hänsyn också till dessa alkoholpolitiska aspekter,
inte minst ålderskontroll och tillgänglighet. Frågan om
distansförsäljning av alkoholdrycker till Sverige från andra länder
skall tillåtas och hur den i så fall skall hanteras måste därför utredas
vidare. Utredningen skall därför med förtur utreda om och hur
distansförsäljningen av alkoholdrycker kan inordnas i det svenska
regelsystemet utifrån också alkoholpolitiska aspekter.
Även när det gäller gåvoförsändelser av alkoholdrycker så måste
införseln regleras på ett sådant sätt att en eventuell skattefrihet för
gåvoförsändelser inte missbrukas. Att sända paket med alkoholinnehåll
får inte utnyttjas för postorderförsäljning eller marknadsföring under
täckmantel av gåva. Därför måste även denna fråga med förtur utredas
ytterligare. Detta inte minst mot bakgrund av att EG-kommissionen, i en
formell underrättelse daterad den 5 maj 1998, riktat kritik mot att det
svenska regelsystemet inte möjliggör att alkoholdrycker kan sändas som
gåva från ett annat EU-land till en mottagare i Sverige.
Den formella underrättelsen från EG-kommissionen innehåller också kritik
bl.a. mot att restauranger som har serveringstillstånd även måste ha
partihandelstillstånd för att kunna importera alkoholdrycker för den
egna verksamheten. Reglerna i alkohollagen om yrkesmässig import av
alkoholdrycker omfattas emellertid redan av de ursprungliga direktiven.
Den formella underrättelsen gör dock att även denna del av
utredningsuppdraget måste behandlas med förtur.
I Socialutskottets betänkande (1994/95:SoU9) Förslag till alkohollag i
samband med att riksdagen antog gällande alkohollag tillstyrkte
utskottet i allt väsentligt förslagen i propositionen. När det gäller
frågan om serveringstillstånd till kl. 05.00 ansåg dock utskottet att
effekterna av de sena serveringstillstånden fram till kl. 05.00 bör
utvärderas. Utredningen skall därför inom ramen för sitt uppdrag
utvärdera effekterna av de sena serveringstillstånden. Utvärderingen bör
bl.a. omfatta effekterna på alkoholkonsumtionen bland ungdom samt
förekomsten av våld.
Utredningen skall även, för de förslag den väljer att lämna, redovisa de
ekonomiska effekterna för berörd offentlig förvaltning.
Redovisning av uppdraget
Tiden för utredningen utsträcks. Utredaren skall slutredovisa uppdraget
till regeringen senast den 31 december 1999. De delar av uppdraget som
handlar om gåvoförsändelser och kommersiella försändelser till enskilda
samt frågan om yrkesmässig import av alkoholdrycker skall dock redovisas
till regeringen snarast möjligt men senast den 31 december 1998.