Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Godstransportdelegationen, Dir. 1998:51
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1998-06-25
Dir. 1998:51
Beslut vid regeringssammanträde den 25 juni 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild godstransportdelegation skall inrättas med uppgift att öka
samverkan mellan godstransportsystemets aktörer och staten samt att
förtydliga statens roll i detta system. Delegationen skall följa
utvecklingen på godsområdet samt utveckla ett trafikslagsövergripande
synsätt med syftet att effektivisera godstransportsystemet och göra det
säkert och ekologiskt hållbart.
Bakgrund
Regeringen har i propositionen Transportpolitik för en hållbar
utveckling (prop. 1997/98:56, bet. 1997/98:TU10, rskr. 1997/98:266)
redogjort för sin syn på godstransportfrågorna. Regeringen förordar i
propositionen att en trafikslagsövergripande godstransportstrategi bör
utvecklas och att en särskild godstransportdelegation därför bör
inrättas.
EG-kommissionen publicerade i maj 1997 en s.k. grönbok, Intermodalitet
och intermodala godstransporter i Europeiska unionen (KOM(97) 243
slutlig). I denna skrift behandlas frågan om ökad samverkan inom
godstransportsystemet. Kommissionen anser att det finns stora behov av
och möjligheter till ökad samordning av godstransporterna och att detta
är nödvändigt för att kunna nå hållbara transportlösningar i unionen.
Regeringen delar i allt väsentligt EG-kommissionens bedömning av behovet
att utveckla samverkan mellan trafikslagen. Även Sveriges
godstransportsituation påverkas otvivelaktigt av skeenden i centrala
Europa och av den typ av utvecklingsarbete som kommissionen skisserar.
Terminal- och omlastningspunkter, bl.a. hamnar, har en strategisk
funktion i sammanhanget, och EG-kommissionen har nyligen även publicerat
en grönbok om hamnar (KOM(97) 678 slutlig). Kommissionen anser att det
finns behov av en gemensam politik även på detta område. Även det
fortsatta arbetet i dessa frågor är viktigt att följa noga från svensk
sida.
Regeringen anser att kundperspektivet - varuägarens synvinkel - måste
lyftas fram. Det logistiska tänkandet måste få större tyngd i
planeringsarbetet inom transportsektorn. Transporterna är en del i den
industriella verksamheten. Hela godshanteringen inom industrin måste
fungera störningsfritt från råvara via produktion och lagerhållning till
den färdiga produkten hos kunden. Höga krav ställs på korta ledtider,
precision och flexibilitet i transporterna. En industri i tillväxt
kräver effektiva transporter och rationella logistikkedjor.
De totala godsflödena bör också sättas in i ett logistiskt sammanhang.
Både gods och information skall förflyttas mellan leverantörer och
kunder. IT-utvecklingen öppnar nya möjligheter och kommer att förändra
nuvarande strukturer och transportmönster. Globaliseringen inom
näringslivet innebär också att industriföretag i allt större
utsträckning får hela världen som arbetsfält, något som ställer nya krav
på anpassning och flexibilitet både när det gäller de fysiska flödena av
gods och informationstekniken.
Transporterna bör således ses som en integrerad del av produktions- och
distributionssystemet. I ett samhällsperspektiv måste emellertid den
helhetssyn och det kostnadsmedvetande som är utmärkande för det
logistiska synsättet enligt regeringens mening även omfatta de krav som
ställs på transporterna i stort, inklusive alla de samhällsekonomiska
kostnader som uppkommer. Det är endast då som nytta och kostnad kan
balanseras på ett riktigt sätt. Målet måste vara ett säkert och
ekologiskt hållbart transportsystem i enlighet med de transportpolitiska
målen.
För att bygga upp ett logistiskt och tekniskt sammanhängande
transportsystem måste också planeringen för utbyggnaden av
infrastrukturen utvecklas så att delsystemen möjliggör en ökad samverkan
mellan trafikslagen. Syftet måste vara att analysera bristerna i
planeringen och samordningen av investeringarna.
Arbetet med att utforma en godstransportstrategi måste ha sin
utgångspunkt i såväl nationella som europeiska strukturer och
förhållanden. Sveriges stora utrikeshandelsberoende, liksom behovet av
att i många sammanhang kompensera Sveriges geografiska läge med väl
fungerande transporter bör uppmärksammas. Dessutom måste en
godstransportstrategi kopplas samman med EG-kommissionens arbete med de
trafikslagsövergripande frågorna och med utvecklingen av kombitrafik och
IT-tillämpningar för godstrafik inom EU.
Det svenska godstransportsystemet är, och bör även fortsättningsvis
vara, väsentligen marknadsstyrt. Det är dock angeläget att förtydliga
statens roll inte minst mot bakgrund av de oklarheter i ansvaret för
samordningen mellan trafikslagen som bl.a. EG-kommissionen redovisat i
sin ovan nämnda rapport om de trafikslagsövergripande (multimodala)
frågorna. Ramar och spelregler för godstransportmarknaden, i form av
bl.a. konkurrenslagstiftning samt trafikgrensvis lagstiftning och
kostnadsansvar, formuleras av staten delvis i samverkan med andra stater
bl.a. inom EU. Staten styr dessutom inriktningen och omfattningen av den
nationella infrastrukturen. Staten verkar genom många olika organ och
myndigheter. Det är därför motiverat att i högre grad än hittills ta ett
samlat grepp på utvecklingen av dels infrastrukturen, dels de nationella
och internationella spelreglerna. Med hänsyn till att godsflödena i
transportsystemet i stor utsträckning ingår som länkar i
produktionskedjor är kravet på överblick och sammanhang ännu starkare
här än inom persontransportsystemet. Staten har hittills inte haft den
överblicken och regeringen föreslår därför att förutsättningar för en
sådan skapas.
Representanter för stat och näringsliv bör mot denna bakgrund samlas i
det nya forum inom godstransportområdet som föreslås inrättas -
Godstransportdelegationen. Representationen bör vara bred och inkludera
såväl trafikverk, varuägare och transportköpare som transportörer. Med
hänsyn till främst EU-perspektivet och det regelutvecklingsarbete som
ständigt pågår bör Godstransportdelegationen knytas direkt till
regeringen i form av en kommitté inom Kommunikationsdepartementets
verksamhetsområde.
Uppdraget
Godstransportdelegationens huvudsakliga uppgift skall vara att
följa utvecklingen på godstransportområdet och lämna förslag till
regeringen. Den inledande uppgiften för delegationen bör vara en närmare
analys av godstransportsystemets nuvarande funktion och brister sett ur
kundperspektivet, samt av framtida behov och utveckling av
godstransporter inom, till och från Sverige.
Enligt en grov indelning kan godstransportsystemet sägas bestå av
följande delar, som kan bilda en grund för analysen
- infrastruktur (väg- och bannät, farleder, terminaler, hamnar,
flygplatser, IT-nät m.m.),
- fordon och lastbärare,
- administrativa förutsättningar (lagar och förordningar,
marknadsförutsättningar etc.) samt
- ekonomiska förutsättningar (skatter och avgifter etc.).
Utifrån denna analys skall en övergripande godstransportstrategi
utformas. Denna bör omfatta såväl institutionella former och mekanismer
som faktiska spelregler. Möjligheterna för staten att agera som en
katalysator för att uppnå en önskad utveckling bör undersökas. Den
strategi som utformas för det statliga ansvaret för
godstrafikutvecklingen bör bl.a. innehålla följande:
- förslag till lämpliga institutionella förutsättningar, bl.a.
utveckling av trafikslagsövergripande synsätt och arbetsmetoder,
samverkan med näringslivet och former för hur Sverige skall kunna
påverka utformningen av främst det europeiska regelverket på detta
område,
- en analys av hur de nationella spelreglerna och möjligheterna till
svenskt inflytande över de internationella spelreglerna kan utnyttjas
för att främja samhällsekonomisk effektivitet,
- en analys av godstransporternas roll för arbetet med att åstadkomma
ett säkert och ekologiskt hållbart transportsystem i enlighet med de
transportpolitiska målen, och hur godstransportsystemets olika delar
enligt ovan kan samverka och stödja denna process,
- förslag till utformning av riktlinjer för utvecklingen av landets
infrastruktur med hänsyn till godstransporternas krav, både i ett
nationellt och ett europeiskt perspektiv,
- klarlägganden om vilka åtaganden samhället kan och bör göra i syfte
att öka den konkreta samordningen mellan trafikslagen,
- förslag till riktlinjer för statens roll i samband med fortsatt
utveckling av intermodala transporter som kombitrafik på järnväg, bl.a.
mot bakgrund av EU:s strävanden inom området, samt
- förslag till inriktning av strategisk forskning och utveckling inom
godstransportområdet, bl.a. en analys av eventuella behov av att
prioritera särskilda FoU-resurser för detta ändamål. Även frågor om ökad
forskningssamverkan inom detta område mellan stat och näringsliv bör
behandlas.
Delegationen skall närmare analysera dessa föreslagna inslag i en
godstransportstrategi och vid behov utveckla ytterligare egna sådana
inslag. Arbetsmetoder och redovisning Delegationens arbete skall
bedrivas i nära samverkan med berörda myndigheter och organisationer.
Till delegationen kan vid behov knytas en eller flera referensgrupper
och arbetsgrupper.
Uppdraget skall vara avslutat senast den 30 juni 2001. En delredovisning
vad gäller förslag till riktlinjer för utvecklingen av
transportinfrastrukturen utifrån godstransporternas krav skall lämnas
till regeringen senast den 1 april 1999. Det står i övrigt delegationen
fritt att redovisa delresultat av sitt arbete under utredningstidens
gång.
För arbetet gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir.
1992:50), att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) samt att redovisa
konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir.
1996:49).