Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till 1997 års medborgarskapskommitté, Dir. dir. 1998:50
Departement: Inrikesdepartementet
Beslut: 1998-06-17
Dir. 1998:50
Beslut vid regeringssammanträde den 17 juni 1998.
Tilläggsuppdraget
1997 års medborgarskapskommitté ges i uppdrag att förutsättningslöst
utreda frågan om dubbelt medborgarskap. Kommittén skall analysera
konsekvenserna av dubbelt medborgarskap, både ur statens och den
enskildes synvinkel, såväl vid invandring som vid utvandring. Analysen
skall särskilt beröra problematiken kring rösträtt och valbarhet i
flera länder samt säkerhetsfrågor, frågor om fullgörande av
totalförsvarsplikt och om konsulärt bistånd. Kommittén skall vidare
analysera och överväga konsekvenserna av ett generellt frångående av den
nu gällande principen om att undvika dubbelt medborgarskap och föreslå
de författningsändringar och andra åtgärder som kan bli följden av dessa
överväganden. Kommittén skall göra en bedömning av förslagens ekonomiska
konsekvenser för såväl staten som kommunsektorn.
För arbetet gäller i övrigt de förutsättningar som har angetts i de
ursprungliga direktiven (dir. 1997:5), dock med den ändringen att
uppdraget skall slutredovisas senast den 1 mars 1999.
Kommitténs nuvarande uppdrag
Regeringen beslutade den 16 januari 1997 att tillkalla en parlamentarisk
kommitté med uppgift att se över lagen (1950:382) om svenskt
medborgarskap (dir. 1997:5). I uppdraget ingår dels att göra en allmän
översyn av lagen, dels att utreda vissa närmare angivna frågeställningar
som rör medborgarskapslagstiftningen. Kommittén skall också utreda och
överväga behovet av åtgärder som kan vidtas för att stärka
medborgarskapets status som ett led i integrationsprocessen. Kommittén
har antagit namnet 1997 års medborgarskapskommitté.
I direktiven anges bl.a. att dubbla medborgarskap i princip bör
undvikas, men att det kan tänkas att det finns ytterligare situationer
än de som för närvarande gäller där dubbelt medborgarskap bör
accepteras. I uppdraget ligger även att undersöka förekomsten av dubbelt
medborgarskap i dag.
Kommittén skall slutredovisa sitt uppdrag senast den 1 september 1998.
Kommittén har i en skrivelse till regeringen den 2 juni 1998 begärt att
regeringen i tilläggsdirektiv uppdrar åt kommittén att
förutsättningslöst utreda frågan om dubbelt medborgarskap
och att utredningstiden förlängs. Kommittén har ansett det angeläget att
det i arbetet med en ny medborgarskapslag görs en förutsättningslös
analys av de för- och nackdelar som följer med dubbelt medborgarskap.
Tilläggsuppdragets bakgrund
Den svenska medborgarskapslagstiftningen bygger bl.a. på grundprincipen
att dubbla medborgarskap bör undvikas. I många andra länder, t.ex.
flertalet av våra nordiska grannländer, gäller samma princip. Ett
uttryck för denna princip är 1963 års Europarådskonvention om
begränsning av fall av flerfaldiga medborgarskap och om militära
förpliktelser i fall av flerfaldigt medborgarskap, vilken har
ratificerats av tretton av Europarådets medlemsländer, däribland
Sverige. I konventionen föreskrivs bl.a. att en vuxen medborgare i en
konventionsstat som frivilligt förvärvar medborgarskap i en annan
konventionsstat skall förlora sitt tidigare medborgarskap. I fråga om
militära förpliktelser framgår bl.a. att den som är medborgare i två
eller flera konventionsstater inte skall åläggas att fullgöra
militärtjänst i mer än en av dessa stater.
I den svenska medborgarskapslagstiftningen kommer principen om att
undvika dubbelt medborgarskap till uttryck på flera sätt, både när det
gäller utlänningar som blir svenska medborgare och svenska medborgare
som förvärvar ett annat medborgarskap. De viktigaste bestämmelserna
finns i 6 och 7 §§ lagen (1950:382) om svenskt medborgarskap. I 6 §
fjärde stycket föreskrivs att det som villkor för förvärv av svenskt
medborgarskap kan uppställas krav om befrielse från det tidigare
medborgarskapet. Av 7 § följer att den som genom ansökan eller
uttryckligt samtycke eller genom att inträda i allmän tjänst förvärvar
ett utländskt medborgarskap automatiskt förlorar sitt svenska
medborgarskap.
Strävan att förhindra uppkomsten av dubbelt medborgarskap har sin grund
i uppfattningen att dubbla medborgarskap medför nackdelar och
komplikationer för såväl de inblandade staterna som för individen. Detta
gäller bl.a. beträffande frågor som rösträtt och valbarhet vid val i
flera länder, militärtjänstgöring och säkerhetsaspekter. Möjligheten att
ge konsulärt bistånd i utlandet minskar också beträffande personer med
flera medborgarskap.
Förutsättningarna för att upprätthålla principen om ett medborgarskap
har dock förändrats under senare år. Principen har således fått vika i
flera avsenden. Ett exempel på detta är att det i ärenden om svenskt
medborgarskap i ökad omfattning accepteras att kravet på medgivande till
befrielse från det utländska medborgarskapet inte upprätthålls, något
som framför allt har sin grund i den betydande flyktinginvandringen till
Sverige. Det föreligger också i dag stora svårigheter att erhålla
befrielse från vissa länders medborgarskap. En del länder har mycket
höga avgifter i sådana ärenden medan andra länders krav och rutiner
innebär problem av annat slag. Mot denna bakgrund har regeringen den 26
februari 1998 beslutat att det för närvarande inte skall ställas villkor
om befrielse från iranskt medborgarskap som förutsättning för att bli
svensk medborgare. Sammantaget innebär svensk praxis ett stort antal
undantag från principen om ett medborgarskap.
Europarådets ministerkommitté antog i maj 1997 en konvention om
medborgarskap som, till skillnad mot 1963 års konvention, är neutral i
fråga om dubbelt medborgarskap och överlämnar till konventionsstaterna
att själva bestämma i vilken utsträckning dubbla medborgarskap skall
tillåtas. Sverige har i november 1997 undertecknat konventionen med
förbehåll för ratifikation. Konventionen bör ses i ljuset av att flera
länder, både i Europa och på andra håll i världen, i dag har kommit att
inta en mer positiv inställning till dubbelt medborgarskap än tidigare.