Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Obligatorisk anslutning till beställningscentral i taxitrafik m.m., Dir. 1998:5
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1998-02-05
Dir. 1998:5
Beslut vid regeringssammanträde den 5 februari 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall undersöka förutsättningarna för och
effekterna av att för innehavare av tillstånd till taxitrafik införa
krav på obligatorisk anslutning till beställningscentral eller annat
gemensamt organ. Utredaren skall utvärdera den nuvarande situationen
inom taxitrafiken, vilka problem som finns och deras omfattning, samt
göra en analys av vilka konsekvenser en obligatorisk anslutning för
taxiföretag till ett gemensamt organ skulle medföra. Utredaren skall i
anslutning till detta analysera i vad mån förutsättningarna för samt
skälen för eller emot en obligatorisk anslutning till
beställningscentral eller annat gemensamt organ skiljer sig i olika
delar av landet.
Utredaren skall i arbetet beakta såväl konkurrensaspekter som frågor
rörande konsumenters skydd och servicekrav. Även frågor om efterlevnad
av de regler som gäller trafik och företags drift skall beaktas. Om
utredaren finner att det finns skäl och förutsättningar för anslutning
till ett gemensamt organ bör det övervägas om särskilda regler skall
gälla för detta organ, om det gemensamma organet bör omfattas av någon
form av tillståndsplikt och hur tillståndshavarna skall anslutas.
Bakgrund
Våren 1988 beslutade riksdagen att taxitrafiken skulle avregleras
med verkan från och med den 1 juli 1990 (prop. 1987/88:50 bil. 1 och
prop. 1987/88:78, bet. 1987/88:TU15, rskr. 1987/88:166). Förändringarna
syftade främst till att öppna taxinäringen för konkurrens men också till
att åtgärda vissa missförhållanden. Bland annat slopades den då gällande
obligatoriska anslutningen till beställningscentraler, behovsprövningen
av tillstånd, indelning i trafikområden och kommenderingsplaner. En av
staten fastställd maximitaxa skulle inte heller finnas. Samtidigt
skärptes kraven vad gäller prövningen av de tillståndssökandes
lämplighet och den uppföljande kontrollen av lämpligheten. För några år
sedan infördes också krav på en särskild taxiförarlegitimation som ett
led i arbetet med att komma till rätta med missförhållanden inom
taxinäringen.
Under senare tid har andra problem inom taxinäringen uppmärksammats,
vilka främst gjort sig gällande i storstadsområdena. Hösten 1994
tillsattes en särskild utredare med uppdrag att se över hela
yrkestrafiklagstiftningen (dir. 1994:109). Utredningen antog namnet 1995
års yrkestrafikutredning. I utredningsuppdraget ingick bl.a. att
undersöka om det finns behov av en ytterligare reglering av taxitrafiken
inom storstadsområdena.
I juni 1996 lade utredningen fram sitt betänkande Ny
yrkestrafiklagstiftning (SOU 1996:93). Utredningen presenterade ett
flertal förslag till regeländringar för taxitrafik bl.a. i fråga om
kapitalkrav, taxametrar, utmärkning av fordon, prisinformation och
lokalkännedom för taxiförare. Utredaren var inte beredd att föreslå att
obligatorisk anslutning till beställningscentral för taxi återinfördes.
Obligatorisk anslutning till en beställningscentral har av vissa
intressenter förts fram som ett medel att komma till rätta med de
problem som finns inom taxinäringen. Bland annat gäller det
konsumenternas möjlighet att klaga eller på annat sätt ta till vara sin
rätt gentemot taxiföretag. Särskilt har det bl.a. i massmedierna och av
företag redovisats händelser där kunder som tagit en taxi vid ankomsten
till någon av de större flygplatserna, färjeterminalerna och
järnvägsstationerna känt sig lurade. Att införa beställningscentraler
har av vissa aktörer utpekats som ett sätt att komma till rätta med
dessa problem och samtidigt underlätta den skattemässiga kontrollen av
taxiföretagen. Regeringen finner det angeläget att frågan närmare
utreds. Begreppet beställningscentral måste definieras, och eventuella
krav på beställningscentralernas storlek och villkoren för anslutning
till en beställningscentral - medlemskap, utträde, uteslutning etc. -
närmare undersöks.
Uppdraget
Utredaren skall utvärdera den nuvarande situationen inom
taxitrafiken, vilka problem som förekommer samt deras omfattning och
betydelse. Med utgångspunkt i denna analys skall utredaren bedöma
behovet av obligatorisk anslutning till beställningscentral, eller annat
gemensamt organ, samt förutsättningarna för detta.
Utredaren skall därvid beskriva vilka uppgifter, ansvar m.m. som
centralerna eller annat gemensamt organ skulle kunna ha liksom gränserna
för deras mandat samt hur organisationen skulle kunna utformas. En
analys och redovisning av de positiva och negativa effekterna för
taxinäringen, privatresemarknaden och för samhället i stort av en sådan
förändring skall presenteras. Vidare skall utredaren analysera i vad mån
förutsättningarna för och behovet av en obligatorisk anslutning till
beställningscentral eller annat gemensamt organ skiljer sig i olika
delar av landet - förhållandena på landsbygden och i mindre städer
jämfört med storstadsområdena.
Med anledning av de speciella förhållanden som råder i storstadsområdena
skall utredaren även utreda behovet av ytterligare instrument för
länsstyrelserna för att komma till rätta med problemen i
storstadsregionerna. Vidare skall det utredas om huvudmännen för de
större flygplatserna, färjeterminalerna och järnvägsstationerna genom
att ta ett större ansvar för organisationen av taxitjänsterna kan
medverka till att resenärerna bättre kan tillvarata sina intressen.
Om utredaren finner att det finns behov av förändringar i de regler som
gäller för taxiverksamhet, skall utredaren utarbeta förslag och redovisa
konsekvensanalyser för dem. Förslag till finansiering skall lämnas.
Konsekvensanalyserna skall innefatta bedömningar av förslagens effekter
på konkurrensen, konsumenters skydd och servicekrav, efterlevnaden av de
regler som gäller såväl själva trafiken som företags drift. Utredaren
skall i sitt arbete göra avvägningar mellan olika intressen.
Utredaren skall beakta de regler som nu gäller beträffande taxiägare och
taxiförare, liksom de regler som föreslås i propositionen (1997/98:63)
En reformerad yrkestrafiklagstiftning samt Branschsaneringsutredningens
förslag om en licensavgift för taxi m.m. (SOU 1997:111). Utredaren skall
samråda med företrädare för berörda myndigheter och organisationer,
bl.a. kan idéer inhämtas från de diskussioner om förnyelse av
beställningscentralens funktioner som f.n. pågår i Göteborg. Utredaren
skall även fortlöpande samråda med den av regeringen tillsatta
arbetsgruppen för vissa frågor på konkurrenslagens område. Som ett
underlag för sina överväganden bör utredaren vidare undersöka de berörda
regelsystemens utformning och erfarenheter i länder som har en
avreglerad taximarknad.
Redovisning av uppdraget m.m.
Den särskilde utredaren skall i sitt arbete beakta vad som sägs i
regeringens direktiv till samtliga kommittéer och särskilda utredare att
redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), att pröva
offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att redovisa jämställdhetspolitiska
konsekvenser (dir. 1994:124) samt att redovisa konsekvenser för
brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir.1996:49).
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 1 november 1998.