Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av lagstiftningen om sexualbrott, Dir. 1998:48
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1998-06-04
Dir. 1998:48
Beslut vid regeringssammanträde den 4 juni 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentarisk kommitté skall göra en översyn av bestämmelserna om
sexualbrott. Översynen skall avse såväl det materiella innehållet som
systematik, lagteknik och språk.
Kommittén skall därvid särskilt
- undersöka domstolarnas straffmätning och bedömning av straffvärdet i mål
om sexualbrott och presentera de åtgärder den anser nödvändiga,
- utreda om det nuvarande kravet på tvång (våld eller hot) för vissa
sexualbrott bör tas bort; om det inte bedöms lämpligt att ta bort detta
krav skall kommittén utreda vilken grad av tvång som bör krävas för
olika sexualbrott,
- finna en lösning som innebär att våldtäktsbegreppet omfattar
allvarliga sexuella övergrepp mot små barn även om något tvång inte har
använts,
- utreda om koppleribestämmelsen bör utvidgas och om de skadliga
effekterna av s.k. sexklubbar kan undvikas genom lagstiftning eller på
annat sätt,
- utreda om det nuvarande kravet på s.k. dubbel straffbarhet för
sexualbrott mot barn utomlands bör tas bort,
- utreda om det absoluta förbudet att använda barn under 15 år vid
sexuell posering och framställning av pornografiska bilder bör omfatta
även ungdomar mellan 15 och 18 år,
- utreda om det finns ett behov av ett särskilt brott som tar sikte på
handel med människor, främst kvinnor och barn, för sexuella ändamål,
- utreda om bestämmelserna om kränkande uttalanden med sexuell
anspelning är tillfredsställande utformade samt
- utreda om tidpunkten för åtalspreskription även för sexuellt ofredande
mot barn under 15 år bör börja löpa först när barnet fyllt eller skulle
ha fyllt 15 år.
Bakgrund
Den senaste tidens reformer
Straffbestämmelserna om sexualbrotten genomgick en omfattande reformering
under 1983 och ändringarna trädde i kraft den 1 januari 1984 (prop.
1983/84:105, bet. 1983/84:JuU25, rskr. 1983/84:332, SFS 1984:399).
Straffbestämmelserna om sexualbrott har därefter ändrats ett flertal
gånger, framför allt i syfte att förstärka skyddet för barn mot att
utsättas för sexuella övergrepp och att i den straffrättsliga
lagstiftningen ytterligare markera allvaret i sexuella övergrepp mot
barn. Bland annat har offrets låga ålder förts in som en omständighet
som kan göra att en våldtäkt eller ett sexuellt utnyttjande
av underårig betraktas som grovt brott. Straffbestämmelsen om sexuellt
umgänge med barn har förts över till bestämmelsen om sexuellt
utnyttjande av underårig för att markera att sådant sexuellt umgänge
typiskt sett är en form av utnyttjande.
Brotten sexuellt tvång och sexuellt utnyttjande har gradindelats, varvid
en grov variant av dessa brott har införts. Straffet för sexuellt
utnyttjande och sexuellt ofredande har höjts.
Straffbestämmelsen för sexuellt utnyttjande av psykiskt störda personer
eller personer som befinner sig i hjälplöst tillstånd har ändrats så att
det inte längre krävs att gärningsmannen har förmått offret till
sexuellt umgänge, utan det räcker numera att sexuellt umgänge har skett
och att gärningsmannen har utnyttjat den andres tillstånd på ett
otillbörligt sätt. Justeringar har vidare gjorts i 6 kap. för att inte
vissa sexualbrott mot den som är under 15 år skall ha en lägre
straffskala om offret är helsyskon med den som begått gärningen än om
parterna inte har ett sådant släktskap. Vidare har bestämmelsen om
sexuellt ofredande utvidgats så att den numera omfattar även den som
förmår den som är 15 men inte 18 år att delta i sexuell posering eller
vid framställning av pornografisk bild. Slutligen har preskriptionstiden
för de grövre sexualbrotten mot barn förlängts på så sätt att
preskriptionstiden börjar löpa först den dag barnet fyllt eller
skulle ha fyllt 15 år (se prop. 1991/92:35, bet. 1991/92:JuU7, rskr.
1991/92:159, SFS 1992:147, prop. 1992/93:141, bet. 1992/93:JuU16, rskr.
1992/93:220, SFS 1993:207 samt prop. 1994/95:2, bet. 1994/95:JuU5, rskr.
1994/95:58, SFS 1994:1499).
Nuvarande lagstiftning och till riksdagen föreslagna ändringar
Våldtäkt
För att en gärning skall bedömas som våldtäkt (6 kap. 1 § brottsbalken)
förutsätts dels användande av våld eller hot som för den hotade framstår
som trängande fara (s.k. råntvång), dels att den sexuella handlingen
skall ha varit av ett visst slag. Med våld likställs att försätta någon
i vanmakt eller annat sådant tillstånd. Den sexuella handlingen kan
rikta sig mot en vuxen person eller mot ett barn och skall bestå av
samlag eller därmed jämförligt sexuellt umgänge. Före 1984 års
reform kunde våldtäkt endast begås av en man mot en kvinna och omfattade
endast samlag. Reformen innebar att både män och kvinnor kunde begå
brottet våldtäkt. När brottet gjordes könsneutralt lades "eller därmed
jämförligt sexuellt umgänge" till som alternativt brottsrekvisit.
Med samlag avses vaginala samlag, men det krävs inte att inträngande
skett, utan det är tillräckligt att mannens och kvinnans könsdelar har
kommit i beröring med varandra (NJA 1981 s. 253, RH 10:81, RH 116:83).
Någon sädesavgång behöver inte ha skett och något krav på att
könsorganen har kommit i varaktig beröring med varandra finns inte. I
förarbetena till 1984 års reform (ovan anförd prop. s. 17 f. och 75 f.)
anges anala och orala samlag som typexempel på handlingar som är
jämförliga med samlag. En handling som är jämförlig med samlag skall ha
klart samlagsliknande karaktär och utgöra en allvarlig form av sexuell
kränkning. Vid denna bedömning kan kränkningens varaktighet och om den
varit förenad med smärta få betydelse. I förarbetena framhölls det
vidare att våldtäkt även i fortsättningen borde reserveras för de
allvarligaste formerna av sexuella kränkningar och att det inte utan
vidare kunde anses som samlagsliknande att föra in ett främmande föremål
i en kvinna, även om det i vissa fall kunde vara rimligt att göra en
sådan bedömning med hänsyn till handlingens syfte och omständigheterna i
övrigt.
Riksdagen har nyligen beslutat att våldtäktsbegreppet utvidgas så att
med samlag jämställs annat sexuellt umgänge, om gärningen med hänsyn
till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med
påtvingat samlag. Med förslaget avses t.ex. att sådana kränkande
förfaranden som att föra upp ett främmande föremål eller en knytnäve i
en kvinnas underliv skall bedömas som våldtäkt i stället för sexuellt
tvång enligt 6 kap. 2 § brottsbalken. Förslaget motiveras av att
våldtäktsbrottet bör omfatta de mest allvarliga sexuella kränkningarna,
även om handlingen inte är direkt samlagsliknande. En handling som
innebär en kränkning som är jämförbar med den vid ett påtvingat samlag
skall därför kunna bedömas som våldtäkt, om förutsättningarna i övrigt
för våldtäkt är uppfyllda. Ändringen träder i kraft den 1 juli 1998
(prop. 1997/98:55, bet. 1997/98:JuU13, rskr. 1997/98:250).
Straffet för våldtäkt är fängelse i lägst två och högst sex år. Är
våldtäkten mindre allvarlig är straffet fängelse i högst fyra år. Grov
våldtäkt kan ge fängelse i lägst fyra och högst tio år.
Sexuellt tvång och sexuellt utnyttjande
Enligt gällande rätt kan vidare handlingar som inte bedöms som samlag
eller samlagsliknande straffas som sexuellt tvång enligt 6 kap. 2 §
under förutsättning att olaga tvång har använts eller som sexuellt
utnyttjande enligt 6 kap. 3 § om annat otillbörligt förfarande har
använts. För sexuellt tvång är straffet fängelse i högst två år. Om
brottet är grovt kan fängelse i lägst sex månader och högst fyra år
dömas ut. Straffet för sexuellt utnyttjande är samma som för sexuellt
tvång medan straffet för grovt sexuellt utnyttjande är fängelse i lägst
sex månader och högst sex år.
Sexuellt utnyttjande av underårig
Har handlingen riktats mot en ung person kan även ansvar för sexuellt
utnyttjande av underårig (6 kap. 4 §) komma i fråga. Till sexuellt
utnyttjande av underårig räknas, som tidigare redogjorts för, sexuellt
umgänge med den som är under 15 år, trots att varken tvång eller något
otillbörligt förfarande har använts. Ansvar för sexuellt utnyttjande av
underårig kan också komma i fråga om den underårige fyllt 15 men inte 18
år och är avkomling till eller står under gärningsmannens fostran eller
om denne svarar för den unges vård eller tillsyn på grund av myndighets
beslut. Straffet för sexuellt utnyttjande av underårig är fängelse i
högst fyra år. Är brottet grovt kan fängelse i lägst två och högst åtta
år dömas ut.
Närmare om begreppet sexuellt umgänge
Den sexuella handling som krävs för ansvar för sexuellt tvång,
sexuellt utnyttjande och sexuellt utnyttjande av underårig betecknas
"sexuellt umgänge". Till sexuellt umgänge räknas, förutom samlag,
handlingar som innebär en någorlunda varaktig beröring av den andres
könsorgan eller beröring av den andres kropp med det egna könsorganet.
Avsikten med gärningen skall vara att väcka eller tillfredsställa
gärningsmannens eller någon annans sexuella drift. Som exempel kan
nämnas att en kvinna tvingas onanera åt en man. I regel krävs direkt
kroppslig beröring. Högsta domstolen har dock nyligen bedömt ett fall
där en man ett flertal gånger gnidit sitt könsorgan mot ett barns bakdel
eller lår och vid flera av dessa tillfällen fått utlösning som sexuellt
umgänge, trots att både gärningsmannen och barnet haft kläder på sig
(NJA 1996 s. 461).
Sexuellt ofredande m.m.
Om handlingen inte bedöms som sexuellt umgänge, t.ex. för att den består
av endast en flyktig beröring av den andres könsdelar, kan ansvar för
sexuellt ofredande komma i fråga (6 kap. 7 §). Sexuellt ofredande
omfattar tre typer av gärningar. Den första omfattar att sexuellt beröra
ett barn under 15 år eller att förmå barnet att företa eller medverka i
en handling med sexuell innebörd. Det kan t.ex. vara fråga om att förmå
barnet att delta i sexuell posering eller i framställandet av en
pornografisk bild. Den andra omfattar att genom tvång, förledande eller
annan otillbörlig påverkan förmå den som fyllt 15 men inte 18 år att
företa eller medverka i en handling med sexuell innebörd, om handlingen
är ett led i sexuell posering eller i framställandet av pornografisk
bild. Den tredje omfattar att blotta sig för en annan person på ett sätt
som är ägnat att väcka allmän anstöt eller att genom ord eller handling
på ett uppenbart sedlighetssårande sätt uppträda anstötligt mot annan.
Straffet är böter eller fängelse i högst två år.
Samlag med avkomling eller syskon
Enligt 6 kap. 6 § är det vidare straffbart att ha samlag med eget barn
eller dess avkomling eller med helsyskon. Straffet är fängelse i högst
två respektive ett år.
Koppleri och köp av sexuella tjänster
Straffbestämmelsen om koppleri i 6 kap. 8 § omfattar dels att främja att
en annan person har tillfälliga sexuella förbindelser mot ersättning,
dels att på ett otillbörligt sätt ekonomiskt utnyttja att annan har
sådana sexuella förbindelser. Främjandet kan t.ex. bestå i att upplåta
en lokal som används för prostitution, att lämna anvisning på adresser
till prostituerade, att psykiskt påverka en person att prostituera sig
eller att underlätta för någon att prostituera sig, t.ex. genom att
hålla vakt eller sköta transporter. Därutöver finns en särskild
bestämmelse som tar sikte på fastighetsägare och andra som upplåter en
lägenhet som används för prostitution. Om upplåtaren inte gör
tillräckligt för att få upplåtelsen att upphöra sedan han fått veta att
den används för prostitution kan även denne dömas för koppleri. Vidare
är det förbjudet att ekonomiskt dra nytta av att en person ägnar sig åt
prostitution, men det krävs att utnyttjandet på något sätt är
otillbörligt. Typfallet är att bo tillsammans med en prostituerad och
låta sig försörjas av denna. Straffskalan för koppleri är fängelse i
högst fyra år och för grovt koppleri fängelse lägst två och högst sex
år. Enligt 6 kap. 10 § är det vidare straffbart som förförelse av ungdom
att genom att utlova eller ge ersättning skaffa eller försöka skaffa
sexuellt umgänge med den som är under 18 år. Straffet är böter eller
fängelse i högst sex månader.
Riksdagen har nyligen beslutat att det genom införandet av en särskild
lag om förbud mot köp av sexuella tjänster skall vara förbjudet att mot
ersättning skaffa sig en tillfällig sexuell förbindelse, om inte
gärningen är belagd med straff enligt brottsbalken. Även försök är
straffbart. Straffskalan är böter eller fängelse i högst sex månader.
Förbudet träder i kraft den 1 januari 1999 (prop. 1997/98:55, bet.
1997/98:JuU13, rskr. 1997/98:250). Förslaget grundas på 1993 års
Prostitutionsutrednings betänkande Könshandeln (SOU 1995:15).
Uppsåt beträffande ålder
Enligt 6 kap. 11 § gäller att det inte krävs att gärningsmannen insett
att den andra personen inte har uppnått en viss ålder, om detta är en
förutsättning för brottet, utan det räcker för ansvar att gärningsmannen
hade skälig anledning anta att den andra personen inte uppnått denna
ålder.
Försök, förberedelse, stämpling och underlåtenhet att anmäla
Försök till våldtäkt, grov våldtäkt, sexuellt tvång, grovt sexuellt
tvång, sexuellt utnyttjande, grovt sexuellt utnyttjande, sexuellt
utnyttjande av underårig, grovt sexuellt utnyttjande av underårig,
koppleri och grovt koppleri är straffbart. Vidare är förberedelse och
stämpling till våldtäkt, grov våldtäkt, grovt sexuellt utnyttjande av
underårig och grovt koppleri straffbart. Regeringen har i den tidigare
nämnda prop. 1997/98:55 föreslagit att även underlåtenhet att avslöja
brotten skall vara straffbart. Ändringen föreslås träda i kraft den 1
juli 1998.
Den särskilda åtalsregeln
Enligt en särskild åtalsregel i 6 kap. 13 § kan åklagaren underlåta att
väcka åtal för vissa sexualbrott om skillnaden i ålder och utveckling är
liten mellan de inblandade
Preskriptionstidens början
Enligt en särskild bestämmelse i 35 kap. 4 § börjar preskriptionstiden
för de grövre sexualbrotten, 6 kap. 1-4 och 6 §§, mot barn under 15 år
löpa först när barnet fyllt eller skulle ha fyllt 15 år. Detta innebär
ett avsteg från huvudprincipen att preskriptionstiden börjar löpa när
brottet begås och medför alltså att preskriptionstiden för sådana brott
blir längre än för andra brott med samma straffskala.
Behovet av utredning
Materiellt innehåll, systematik och lagteknik
Genom det flertal ändringar som gjorts sedan 1984 års översyn har
systematiken och sambanden mellan olika bestämmelser i kapitlet om
sexualbrott delvis gått förlorad. Straffskalorna för de olika brotten
korresponderar inte på ett naturligt sätt med varandra och relationen
och gränsdragningen mellan olika brott framstår i vissa fall som oklar.
Bland annat har ett flertal uppmärksammade domar som behandlar våldtäkt
och sexuellt utnyttjande av unga kvinnor meddelats på senare tid som
väcker frågor om bl.a. gränsdragningen mellan de olika sexualbrotten.
Synen på sexualbrotten förändras dessutom ständigt mot en allt strängare
syn på dessa brott. Det är angeläget att skyddet för den sexuella
integriteten, såsom den kommer till uttryck i straffbestämmelserna om
sexualbrott, är så heltäckande som möjligt.
Kvinnovåldskommissionen har i sitt huvudbetänkande Kvinnofrid (SOU
1995:60) föreslagit betydande förändringar i sexualbrottskapitlet. Någon
fullständig översyn av bestämmelserna om sexualbrott gjordes emellertid
inte av kommissionen. Kommissionens förslag i denna del fick ett blandat
mottagande av remissinstanserna, och flera remissinstanser ansåg att en
översyn av sexualbrotten var nödvändig.
Regeringen har i propositionen 1997/98:55 valt att endast lägga fram ett
fåtal av de förslag till ändringar i brottsbalken som kommissionen
föreslagit. Ändringarna i 6 kap. brottsbalken innebär att
våldstäktsbrottet utvidgas, att det är straffbart att underlåta att
anmäla eller annars avslöja vissa grövre sexualbrott som är å färde samt
att språket i de centrala bestämmelserna gjorts könsneutralt. Vidare
har, på grundval av 1993 års Prostitutionsutrednings betänkande
Könshandeln (SOU 1995:15), köp av sexuella tjänster gjorts straffbart
genom införandet av en särskild lag.
Det finns mot bakgrund av det anförda ett behov av en total översyn av
sexualbrotten avseende såväl det materiella innehållet som de
systematiska och lagtekniska lösningarna.
Språket
Det är viktigt att i lagtexten använda ord och uttryck som på ett
riktigt sätt beskriver vad som skett. Uttrycket "sexuellt umgänge"
förekommer i flera bestämmelser i 6 kap. brottsbalken.
Kvinnovåldskommissionen föreslog att uttrycket "sexuellt umgänge" skulle
bytas ut till "sexuellt utnyttjar", eftersom uttrycket umgänge för
tankarna till en frivillig och ömsesidig sexualakt mellan två personer.
Det föreslagna uttrycket "sexuellt utnyttjar" skulle enligt kommissionen
avse samma handlingar som i dag avses med "sexuellt umgänge" och någon
ändring i sak var alltså inte avsedd. Regeringen har i prop. 1997/98:55
anfört att uttrycket umgänge visserligen kan leda tankarna till en
frivillig och ömsesidig akt men har trots det inte föreslagit någon
ändring av bestämmelsen bl.a för att det kunde uppfattas som en
utvidgning av det straffbara området, vilket inte varit kommissionens
avsikt. Regeringen aviserade i stället att en språklig översyn lämpligen
kunde göras inom ramen för kommande översyn av sexualbrotten.
Kvinnovåldskommissionen föreslog också att ordet "vanmakt" skulle bytas
ut till "medvetslöshet". Även i denna fråga hänvisade regeringen till
den kommande översynen.
Det finns även ett behov att modernisera språket i andra avseenden.
T.ex. framstår inte brottsrubriceringen "förförelse av ungdom" i 6 kap.
10 § brottsbalken som en adekvat benämning på det förfarande som
bestämmelsen kriminaliserar (se även SOU 1997:116 s. 433).
Domstolarnas straffmätning och bedömning av straffvärde i mål om sexualbrott
I Kvinnovåldskommissionens huvudbetänkande redogörs för den undersökning
av de grövre våldsbrotten som, på regeringens uppdrag, utförts av
docenten Hans Klette. Undersökningen, som gjordes mot bakgrund av 1989
års reform av hur straffet skall bestämmas, omfattade samtliga
tingsrättsdomar och i viss utsträckning hovrättsdomar under åren
1989-1992 där huvudbrottet var ett grovt våldsbrott. Som
jämförelsematerial har motsvarande domar från åren 1986-1988 använts. I
undersökningen analyseras bl.a. domstolarnas straffmätning och vilka
straffvärderesonemang som har använts. Kommissionen redogör för ett
antal domar där den menar att domstolarna inte bedömt straffvärdet på
ett riktigt sätt. T.ex. synes argumentet att parterna haft en nära
relation ha använts för att se mildare på de straffbara gärningarna.
Vidare anser kommissionen att undersökningen visar att s.k.
gruppvåldtäkter och våldtäkter där kniv har använts ofta inte bedöms som
grov våldtäkt, något som kommissionen anser anmärkningsvärt. Att en
gruppvåldtäkt inte anses som ett grovt brott motsägs enligt kommissionen
av förarbetsuttalanden vid 1984 års reform av sexualbrotten (se prop.
1983/84:105 s. 39). Kommissionen anser att en liknande undersökning bör
genomföras även beträffande de våldsbrott som inte tillhör de allra
grövsta. Kommissionen anser vidare att Klettes undersökning visar att
det finns en bristande förståelse i domstolarna för den s.k.
normaliseringsprocessen och dess effekter. Normaliseringsprocessen är en
process i vilken våldet och vidmakthållandet av våldet gradvis blir ett
normalt inslag i vardagen i de relationer där det förekommer. I den
processen är många mekanismer verksamma, mekanismer som var för sig och
särskilt i kombination med varandra gör misshandeln till en process med
djupgående konsekvenser för båda parter i relationen. Kvinnovåldskommissionen
anser det angeläget att domstolarna får kunskap om denna process. Det
kan tilläggas att det nya s.k. kvinnofridsbrottet (se prop 1997/98:55)
tar sikte på denna process och avser att höja straffvärdet på sådana
upprepade, var för sig relativt lindriga handlingar, som kan leda till
en betydande kränkning av den utsatta personen.
Regeringen delar kvinnovåldskommissionens bedömning att det finns ett
behov av kompletterande undersökning av domstolarnas praxis, bl.a. för
att skapa underlag för översynen av sexualbrotten. Det finns dessutom
ett behov att undersöka domstolarnas bevisvärdering i mål om
sexualbrott, särskilt när det gäller sexualbrott mot barn.
Det bör tilläggas att regeringen har anslagit 6,5 miljoner kr för
fortbildning av bl.a. rättsväsendets personal i frågor om våld mot
kvinnor. Av dessa medel skall 1,5 miljoner kr användas till utbildning
av domare och information till nämndemän.
Uppdraget
Kommittén skall mot bakgrund av det anförda göra en total översyn av
bestämmelserna om sexualbrott. Översynen skall avse såväl det materiella
innehållet som systematiska och lagtekniska frågor. Skyddet för den
sexuella integriteten skall göras så heltäckande som möjligt.
Systematiken och sambanden mellan de olika bestämmelserna, liksom
gränsdragningen mellan de olika sexualbrotten, skall vara tydlig. Vidare
skall de särskilda frågor som beskrivs närmare nedan ingå i översynen.
Översynen skall, när det gäller sexualbrott med barn, utgå från
Barnkonventionens krav i dessa avseenden.
Kommittén skall göra en språklig översyn av bestämmelserna om
sexualbrott. Kommittén skall därvid överväga vilka uttryck som lämpligen
kan användas i stället för "sexuellt umgänge". Kommittén skall även
föreslå ändringar av andra mindre lämpliga ord och uttryck ur lagtexten,
såsom förförelse av ungdom i 6 kap. 10 § brottsbalken. Kommittén skall
även överväga om ordet "vanmakt" bör bytas ut till något språkligt
modernare uttryck. Det bör dock beaktas att detta uttryck även
förekommer i andra kapitel i brottsbalken, se t.ex. bestämmelsen om
misshandel i 3 kap. 5 §.
Kommittén skall vidare, som ett led i den praxisgenomgång som bör ske
inom ramen för utredningen, genomföra en undersökning av straffmätning
och bedömning av straffvärde när det gäller sexualbrotten.
Undersökningen skall ta särskild hänsyn till om sexualbrott mot män
respektive kvinnor bedöms på olika sätt. Undersökningen skall således
göras ur ett jämställdhetsperspektiv och även beakta den s.k.
normaliseringsprocessen. Om kommittén kommer fram till att domstolarnas
straffmätning och straffvärderesonemang inte är tillfredsställande skall
utredningen presentera de åtgärder den anser nödvändiga.
Praxisgenomgången skall också, i den utsträckning det är möjligt,
innefatta en undersökning om domstolarnas bevisvärdering med sikte på
att ta reda på om det finns brister i denna och, om det bedöms vara
fallet, ange åtgärder för att komma tillrätta med dessa.
Följande särskilda frågor skall omfattas av utredningen.
Bör våldtäktsbrottet fokusera på tvång eller samtycke?
För ansvar för våldtäkt enligt 6 kap. 1 § krävs tvång (våld eller hot
som för den hotade framstår som trängande fara). Det är enligt
förarbetena till bestämmelsen (prop. 1983/84: 105 s. 19) tillräckligt
med ett outtalat hot, dvs. att hotet "hänger i luften". Med våld
jämställs att försätta någon i vanmakt eller annat sådant tillstånd. Är
tvånget lindrigare kan ansvar för sexuellt tvång (6 kap. 2 §) komma i
fråga.
Att den andra parten inte har gett sitt samtycke till sexualhandlingen
är således i och för sig inte tillräckligt för ansvar för våldtäkt.
Förekommer inget tvång kan det istället bli fråga om något annat
sexualbrott, t.ex. sexuellt utnyttjande.
Frågan om samtycke är trots våldtäktsbestämmelsens fokusering på tvång
en central fråga i många mål om våldtäkt och andra sexualbrottsmål,
eftersom den tilltalade ofta invänder att den andra personen var med på
sexualhandlingen.
I den allmänna debatten har det ibland ställts krav på att det för
våldtäkt inte bör krävas något tvång utan att det skall räcka med att
den utsatta personen inte ger sitt samtycke. Det har hävdats att många
kvinnor medvetet väljer att underkasta sig mannens krav som en strategi
för att överleva övergreppet. Viss brottsofferforskning har också
bekräftat att kvinnor kan reagera så vid en våldtäktssituation.
I utländsk rätt finns exempel på att straffbestämmelser om våldtäkt är
utformade med samtycket som utgångspunkt. I engelsk rätt kan ansvar för
våldtäkt utkrävas av en man för våldtäkt av en kvinna eller en annan
man, om den andra personen inte samtycker till handlingen och
gärningsmannen antingen vet att den andra personen inte samtycker eller
är likgiltig (reckless) till om personen samtycker (se Section 1 (2) of
the Criminal Justice and Public Order Act 1994).
Kommittén skall analysera och redovisa skäl för och emot att bristen på
samtycke skall vara avgörande för ansvar för våldtäkt istället för våld
eller hot, och i förekommande fall lämna förslag till reglering. Om
kommittén finner att våldtäktsbrottet bör ändras i angiven riktning
skall den överväga om begreppet samtycke bör definieras.
Om kommittén kommer fram till att det inte är lämpligt att ta bort
kravet på tvång för våldtäkt skall den utreda vilken grad av tvång som
bör krävas för de olika sexualbrotten.
Våldtäkt mot barn
Kravet på våld eller hot för ansvar för våldtäkt har medfört särskilda
svårigheter när det gäller gärningar som riktas mot små barn. Frågan har
varit föremål för flera avgöranden i Högsta domstolen. I rättsfallet NJA
1993 s. 310 dömdes t.ex. en 60-årig man som haft samlag med en åttaårig
flicka för grov våldtäkt. Våldet bestod i att mannen legat ovanpå flickan och
hållit hennes händer över huvudet. I rättsfallet NJA 1993 s. 616 använde
mannen ett förhållandevis lindrigt våld mot en tioårig flicka. Mannen
dömdes för grov våldtäkt.
Kvinnovåldskommissionen föreslog vissa ändringar i ansvarsbestämmelserna
för våldtäkt för att komma till rätta med det problem som kravet på
tvång inneburit i rättstillämpningen. Förslagen mötte dock allvarlig
kritik under remissbehandlingen och förslagen har i denna del inte lett
till lagstiftning.
Utövande av våld som förutsättning för ansvar för våldtäkt kan
emellertid ge otillfredsställande resultat vid den straffrättsliga
bedömningen när gärningen riktar sig mot ett litet barn. Det kan i många
fall vara stötande att ett sexuellt övergrepp mot ett barn inte kan
betecknas som våldtäkt när barnet är så litet att något våld i
våldtäktsparagrafens mening inte krävs för att utföra gärningen.
Riksdagen har också uttalat att bestämmelserna om våldtäkt mot barn bör
ses över i syfte att få till stånd en ordning där fler fall av övergrepp
mot barn som i övrigt uppfyller förutsättningarna för våldtäkt också
kommer attt bedömas som sådant brott (bet. 1994/95:JuU24 s. 7).
Utgångspunkten för översynen i denna del bör vara att sexuella
övergrepp mot små barn skall kunna rubriceras som våldtäkt även om något
sådant våld inte förekommit. Kommittén skall pröva om detta lämpligen
kan ske genom att våldtäkt mot barn bedöms enligt särskilda
bestämmelser.
Koppleri och köp av sexuella tjänster
Enligt de nuvarande straffbestämmelserna om koppleri krävs det att
gärningsmannen främjar eller på ett otillbörligt sätt utnyttjar att en
annan person har tillfälliga sexuella förbindelser. Det skall vara fråga
om att främja en verksamhet, dvs. att främja att någon ett flertal
gånger har tillfälliga sexuella förbindelser mot ersättning. Främjandet
kan t.ex. bestå i att upplåta en lokal som används för prostitution, att
lämna anvisning på adresser till prostituerade, att psykiskt påverka en
person att prostituera sig eller att underlätta för någon att
prostituera sig, t.ex. genom att hålla vakt eller sköta transporter. Det
har nyligen beslutats att köp av en tillfällig sexuell förbindelse skall
vara straffbart. Kommittén skall mot bakgrund av detta utreda om
koppleribrottet är adekvat utformat. Särskilt bör utredas om kravet på
att främjandet skall avse ett flertal sexuella förbindelser skall tas
bort.
Kommittén skall också undersöka om bestämmelserna mot koppleri även i
övrigt är lämpligt utformade med hänsyn till att de omfattar
"tillfälliga sexuella förbindelser". Med uttrycket torde avses samlag
eller annat sexuellt umgänge. Enligt doktrinen omfattas inte
nakenposering. Stadigvarande förbindelser omfattas inte heller, även om
de tar formen av samlag inför publik på en sexklubb (Jareborg, Brotten
I, 2 uppl. s. 319).
Prostitutionsutredningen föreslog att koppleribestämmelserna skulle
utvidgas till framställning av pornografiska bilder. Enligt gällande
rätt omfattas inte den som betalar en person för att medverka i
pornografiska filmer av koppleriansvaret, trots att hans drivkraft ofta
är ekonomisk vinning. Enligt förslaget skulle även den som främjar eller
på ett otillbörligt sätt bereder sig vinning av att någon annan, i
samband med framställning av pornografiska bilder eller filmer, mot
ersättning har tillfällig sexuell förbindelse som innefattar samlag
eller har grovt kränkande karaktär kunna straffas för koppleri. Enligt
förslaget skulle även sexuell posering omfattas av det utvidgade
ansvaret. Förslaget tog sikte på pornografibranschen och
sexklubbverksamhetens huvudaktörer och syftade till att jämställa dessa
med den traditionella kopplaren. Regeringen har i prop. 1997/98:55
bedömt att det för närvarande inte bör ske någon ändring av
koppleribestämmelsen med motiveringen att konsekvenserna för
tryckfriheten och yttrandefriheten inte belysts tillräckligt. Kommittén
skall med anledning av detta utreda frågan om koppleriansvaret kan
utvidgas till att omfatta det angivna syftet på något annat sätt än det
som prostitutionsutredningen har föreslagit. En utgångspunkt bör vara
att förslagen inte skall leda till inskränkningar i de grundlagsfästa
reglerna om tryckfrihet och yttrandefrihet. Det är inte kommitténs
uppgift att föreslå ett allmänt förbud mot pornografi.
Kommittén skall vidare utreda om det finns skäl och möjligheter att
införa regler som begränsar eller försvårar för s.k. sexklubbar att
rekrytera unga personer till sin verksamhet och om andra skadliga
effekter av sådana klubbar kan undvikas genom lagstiftning eller på
annat sätt.
Vidare skall kommittén utreda hur det föreslagna förbudet mot köp av
sexuella tjänster skall förhålla sig till de nuvarande bestämmelserna om
förförelse av ungdom och koppleri samt i samband därmed överväga var
olika förbud som gäller sexuella tjänster lämpligen bör placeras.
Kravet på dubbel straffbarhet
För att kunna lagföra ett brott i Sverige som har begåtts utomlands
krävs normalt att gärningen är straffbar även där den begicks (kravet på
dubbel straffbarhet). Härifrån görs vissa undantag, bl.a. vad avser
mycket grova brott och brott som Sverige genom internationella åtaganden
har förbundit sig att lagföra oavsett var de begåtts (se 2 kap. 2 och 3
§§ brottsbalken). Av sexualbrotten är det endast grov våldtäkt som har
ett lägsta straff som är så högt att det enligt angivna bestämmelser
inte krävs att gärningen är straffbar där den begicks.
I den allmänna debatten har det framförts att kravet på dubbel
straffbarhet bör tas bort när det gäller sexualbrott mot barn.
Barnkommittén har också i sitt huvudbetänkande (SOU 1997:116) föreslagit
att detta krav tas bort men inte lämnat något förslag på hur detta skall
lösas lagtekniskt.
Enligt en gemensam åtgärd av den 24 februari 1997 om åtgärder mot
människohandel och sexuellt utnyttjande av barn (EGT L 63/2, 4.3.97,
97/154/RIF) inom EU:s tredje pelare har de medlemsstater som har ett
krav på dubbel straffbarhet åtagit sig att fortlöpande granska sin
lagstiftning i syfte att säkerställa att detta krav inte utgör hinder
för effektiva åtgärder mot dess egna medborgare och andra som
stadigvarande vistas i landet och som misstänks för att sexuellt
utnyttja eller missbruka barn eller att bedriva handel med barn i syfte
att utnyttja eller missbruka dem sexuellt.
Barnkommittén har även föreslagit att kravet på dubbel straffbarhet för
könsstympning tas bort.
Kommittén skall utreda om kravet på dubbel straffbarhet hindrar en
effektiv lagföring av sexualbrott, köp av sexuella tjänster av barn och
handel med barn som begåtts utanför Sverige. Frågan om kravet på dubbel
straffbarhet för könsstympning bör tas bort bereds för närvarande inom
regeringskansliet och omfattas därför inte av uppdraget. Om kommittén
bedömer att kravet bör tas bort skall kommittén föreslå ändringar i
lagstiftningen. Därvid skall särskilt beaktas vilken avgränsning som bör
gälla för undantaget från kravet på dubbel straffbarhet.
Användande av ungdomar vid sexuell posering och framställning av
pornografiska
bilder
Enligt 6 kap. 7 § är det straffbart som sexuellt ofredande att
sexuellt beröra barn under 15 år eller att förmå barnet att företa eller
medverka i en handling med sexuell innebörd. Det kan t.ex. vara fråga om
att förmå barnet att delta i sexuell posering eller i framställandet av
en pornografisk bild. Enligt samma bestämmelse är det också straffbart
att genom tvång, förledande eller annan otillbörlig påverkan förmå den
som fyllt 15 men inte 18 år att företa eller medverka i en handling med
sexuell innebörd, om handlingen är ett led i sexuell posering eller i
framställandet av pornografisk bild. Helt frivillig medverkan faller
därmed utanför bestämmelsens tillämpningsområde. Vid bedömningen av
frivillighet skall barnets mognadsnivå, förhållandet till gärningsmannen
och liknande omständigheter beaktas. Om betalning har utlovats torde
rekvisitet att barnet skall ha förmåtts att medverka normalt
vara uppfyllt (prop. 1994/95:2, s. 33).
Barnkommittén har i sitt huvudbetänkande föreslagit att 15-18-åringar
skall få samma straffrättsliga skydd som finns för barn under 15 år mot
att utnyttjas i framställning av pornografiskt material eller i sexuell
posering. Barnkommittén har som skäl för sitt förslag bl.a. anfört att
unga människors medverkan i framställning av sådana bilder och posering
regelmässigt innehåller inslag av utnyttjande och att ungdomar ofta inte
själva kan överblicka och bedöma de långsiktiga konsekvenserna av sitt
handlande. Barnkommittén har dock ansett att bestämmelsen bör ses över i
samband med översynen av sexualbrotten.
Kommittén skall utreda om det absoluta förbudet att använda barn vid
sexuell posering och framställning av pornografiska bilder bör omfatta
även ungdomar mellan 15 och 18 år.
Handel med människor för sexuella ändamål
Handel med människor för sexuella ändamål har uppmärksammats i flera
internationella fora. Bland annat omfattas handel med människor, vuxna
personer såväl som barn, av den tidigare nämnda gemensamma åtgärden mot
människohandel och sexuellt utnyttjande av barn. Handel med kvinnor för
sexuella ändamål har uppmärksammats särskilt, och en deklaration med
riktlinjer för att förebygga och bekämpa handel med kvinnor för sexuellt
utnyttjande har antagits inom EU. Även inom Europarådet och FN har denna
fråga tagits upp.
Människohandel för sexuella ändamål kan, beroende av förhållandena i det
enskilda fallet, medföra ansvar enligt flera straffbestämmelser. Det kan
vara fråga om människorov eller olaga frihetsberövande (4 kap. 1 och 2
§§) eller om försättande i nödläge (4 kap. 3 §). Enligt den sistnämnda
bestämmelsen, som bl.a. tar sikte på prostitution, är det straffbart att
förmå någon att bege sig till eller stanna kvar på utrikes ort, om det
kan befaras att personen där kan bli utnyttjad för tillfälliga sexuella
förbindelser. Det kan också vara fråga om försök eller förberedelse till
koppleri eller grovt koppleri. Även brott mot utlänningslagen (1989:529)
kan bli aktuellt. Det finns emellertid inte något särskilt brott som
enbart tar sikte på handel med människor för sexuella ändamål.
Enligt art. 6 i FN:s konvention om avskaffande av all sorters
diskriminering av kvinnor skall konventionsstaterna vidta alla lämpliga
åtgärder, inklusive lagstiftning, för att bekämpa alla former av handel
med kvinnor och utnyttjande av kvinnoprostitution. Sverige har tillträtt
denna konvention.
Enligt den ovan nämnda gemensamma åtgärden mot människohandel och
sexuellt utnyttjande av barn har medlemsstaterna i EU bl.a. åtagit sig
att kriminalisera vissa handlingar, att bestraffa dessa och att öka det
internationella samarbetet för att bekämpa dessa brott. De förfaranden
som medlemsstaterna åtagit sig att kriminalisera finns närmare beskrivna
i den gemensamma åtgärden. EU:s ministerråd skall före utgången av år
1999 bedöma hur medlemsstaterna har uppfyllt sina skyldigheter enligt
den gemensamma åtgärden.
I samband med att den gemensamma åtgärden antogs gjorde regeringen
bedömningen att svensk lagstiftning i allt väsentligt uppfyller de krav
som ställs på medlemsstaterna. Kommittén skall dock göra en mer ingående
analys av detta och undersöka om den svenska lagstiftningen behöver
kompletteras i något avseende för att fullt ut uppfylla åtagandena i den
gemensamma åtgärden och i FN:s ovan nämnda konvention. Kommittén skall
därutöver bedöma om det finns ett behov att införa ett särskilt brott
som tar sikte på handel med människor för sexuella ändamål. Om kommittén
kommer till slutsatsen att lagändringar krävs eller att ett särskilt
brott bör införas skall den även utreda om det generella kravet på
dubbel straffbarhet bör tas bort. Det skall dock noteras att det varken
i den gemensamma åtgärden eller i konventionen finns något åtagande att
införa ett sådant särskilt brott eller att införa enhetliga
straffrättsliga regler.
Kommittén skall också särskilt utreda om det bör införas straffrättsliga
eller andra sanktioner mot den som i vinningssyfte ägnar sig åt
kontaktförmedling av främst kvinnor och andra sådana åtgärder som medför
en påtaglig risk att den ena parten kommer att utnyttjas på grund av sin
sociala och ekonomiskt svagare ställning.
Kränkande uttalanden med sexuell innebörd
Språkbruket, särskilt bland unga människor, har på senare tid blivit
råare, och det är numera mycket vanligt att könsord och andra
förnedrande uttryck används. Ofta har dessa en sexuell innebörd som
upplevs som extra stötande av dem som utsätts.
Den som genom ord eller handling på ett uppenbart sedlighetssårande sätt
uppträder anstötligt kan straffas för sexuellt ofredande enligt 6 kap. 7
§ 3 st brottsbalken.
Högsta domstolen har nyligen (NJA 1997 s. 359) prövat hur visssa
yttranden med uppenbart sexuell anspelning skall bedömas
straffrättsligt. Avgörandet ger anledning att utreda om bestämmelserna
om kränkande uttalanden med sexuell anspelning är tillfredsställande
utformade. Kommittén bör överväga Kvinnovåldskommissionens förslag i
dessa delar.
Åtalspreskription
Enligt en särskild bestämmelse i 35 kap. 4 § börjar preskriptionstiden
för de grövre sexualbrotten mot barn under 15 år (brott enligt 6 kap.
1-4 och 6 §§) löpa först när barnet fyllt eller skulle ha fyllt 15 år.
Detta innebär ett avsteg från huvudprincipen att preskriptionstiden
börjar löpa när brottet begås och medför alltså att preskriptionstiden
för sådana brott blir längre än för andra brott med samma straffskala.
Barnpornografiutredningen (SOU 1997:29) föreslog att preskriptionstiden
skall förlängas också för sexuellt ofredande mot barn under 15 år, om
barnet är förövarens avkomling eller står under hans fostran eller för
vars vård eller tillsyn han har att svara på grund av myndighets beslut.
Detta förslag har dock hittills inte lett till lagstiftning (prop.
1997/98:43, s. 52).
Kommittén skall ta under förnyat övervägande om det finns skäl att
förlänga preskriptionstiden även för sexuellt ofredande mot barn under
15 år.
Uppdragets genomförande och tidsplan
Kommittén skall lämna de förslag till lagändringar och förändringar i
andra avseenden som översynen kan ge anledning till.
Förslagets kostnadskonsekvenser skall redovisas. Om förslagen innebär
ökade kostnader skall en finansiering av förslagen anvisas.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 september 2000. Om kommittén
anser det lämpligt kan någon eller några delar av uppdraget redovisas i
ett eller flera delbetänkanden.
Kommittén bör under utredningen samråda med en referensgrupp bestående
av företrädare för frivillig-organisationer, myndigheter och andra som
har kunskap och inblick i bl.a. de problem som offer för sexualbrott kan
drabbas av.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om att redovisa regionalpolitiska
konsekvenser (dir.1992:50), om att pröva offentliga åtaganden
(dir.1994:23) samt om att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser
(dir. 1994:124) och konsekvenser för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).