Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Rikstrafiken - mål, arbetsuppgifter och organisation m.m., Dir. 1998:46
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1998-06-25
Dir. 1998:46
Beslut vid regeringssammanträde den 25 juni 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En myndighet för rikstrafikfrågor, Rikstrafiken, skall inrättas med
huvuduppgift att verka för samordning av den interregionala
persontrafiken samt att upphandla viss kollektiv trafik.
En utredare tillkallas med uppgift att utreda och föreslå
verksamhetsmål, preciserade arbetsuppgifter och organisation för
myndigheten. Utredaren skall vidare utreda riktlinjer för kommande
upphandlingar av trafik, former för samverkan med berörda parter
inklusive former för ett ökat konsumentinflytande. Utredaren skall även
förbereda uppbyggnaden av myndigheten och därvid vidtaga de
administrativa åtgärder som krävs för att myndigheten skall kunna börja
sin verksamhet den 1 juli 1999.
Bakgrund
Riksdagen beslöt den 2 juni 1998 (prop. 1997/98:56, bet.
1997/98:TU10, rskr. 1997/98:266) att godkänna regeringens förslag om
principerna för att skapa en myndighetsfunktion för rikstrafikfrågor.
Huvuduppgiften för den nya myndigheten, Rikstrafiken, skall vara att
utifrån ett kundorienterat helhetsperspektiv, verka för att åstadkomma
ett samverkande kollektivtrafiksystem som bidrar till att de
transportpolitiska målen uppfylls. Rikstrafiken skall inte vara ett
centralt planeringsorgan för kollektivtrafik. Rikstrafiken skall inte
heller ta över de uppgifter inom kollektivtrafikområdet som ligger
på Vägverket och Banverket i deras roller som sektorsmyndigheter och
inte heller uppgifter inom andra myndigheters ansvarsområde.
De arbetsuppgifter, som i dag ligger på Banverket, Delegationen för köp
av viss kollektivtrafik, skall föras över till den nya myndigheten i
samband med att den nya myndigheten bildas.
Rikstrafikens uppgifter
Rikstrafiken skall hjälpa, stimulera och förhandla med berörda
myndigheter och övriga aktörer i syfte att uppnå ett samverkande
kollektivtrafiksystem. Informationsteknologin (IT) är ett
viktigt instrument, som ger goda förutsättningar för en förbättrad
samverkan inom och mellan trafikslagen. Det är i huvudsak respektive
trafikverk, som ansvarar för uppföljningen på statlig nivå av
utvecklingen på IT- området. Då denna utveckling samtidigt är av
trafikslagsövergripande karaktär skall det övervägas om Rikstrafiken bör
ges en roll som samordnare av IT-frågor inom kollektivtrafikområdet.
Ett annat viktigt instrument är upphandling av trafik. Där det inte
finns förutsättningar för att kommersiellt driva interregional trafik,
eller där trafik inte kan upprätthållas i trafikhuvudmännens regi, skall
staten genom Rikstrafiken kunna upphandla transportpolitiskt motiverad
interregional persontrafik. Rikstrafiken skall sträva efter att minimera
kostnaden för den upphandlade trafiken. Alternativa trafiklösningar bör
därför systematiskt utvärderas och jämföras. Rikstrafiken skall kunna
upphandla trafik oberoende av trafikslag.
Upphandlingen skall ske i konkurrens och enligt lagen (1992:1528) om
offentlig upphandling. I övrigt skall rådets förordning (EEG) nr 1107/70
av den 4 juni 1970 om stöd till transporter på järnväg, väg och inre
vattenvägar med ändringar nr 1473/75, 1658/82, 1100/89 och 3578/92 samt
rådets förordning (EEG) nr 1191/69 av den 26 juni 1969 om
medlemsstaternas åtgärder i fråga om allmän trafikplikt på järnväg, väg
och inre vattenvägar med ändring nr 1893/91 tillämpas i upphandlingen.
För att stärka konkurrensen vid upphandling av trafik och för att
säkerställa angelägna investeringar i järnvägsfordon bör det övervägas
om staten skall ta ett större ansvar t.ex. genom ekonomiska garantier
för investeringar i järnvägsfordon. Rikstrafiken skall analysera och
lämna förslag till åtgärder i detta avseende samt i samråd med
intressenterna ta fram övergripande funktionskrav för nya fordon som kan
komma att omfattas av statliga garantier.
Kopplingen mellan infrastruktur och trafik bör stärkas så att det inför
beslut om investeringar i anläggningar klart framgår vilka
förutsättningar som finns för trafikering. Rikstrafiken bör därför
medverka i den långsiktiga planeringen av infrastrukturen och där bidra
med en bedömning av trafikeringsförutsättningar och trafikeringsbehov.
Uppdraget
Utredaren skall utreda, avgränsa och föreslå övergripande
verksamhetsmål, bemyndiganden och preciserade arbetsuppgifter för
Rikstrafiken. Utredaren skall bl.a. analysera vilken roll
Rikstrafiken bör spela med avseende på samordning och utveckling av
informationstekniken på kollektivtrafikområdet.
Utredaren skall även redovisa riktlinjer för kommande upphandlingar.
Hänsyn skall härvid tas till det arbete som pågår inom kommissionen,
bl.a. vad gäller allmän trafikplikt och avtal om passagerartrafik på land.
Utredaren skall analysera vilka förändringar som kan och bör genomföras i
upphandlingsprocessen för att underlätta en ökad konkurrens, och för att
kostnaderna för den upphandlade trafiken skall kunna minimeras samt hur
långsiktighet skall kunna kan kombineras med hänsyn till förändringar
under avtalsperioden. Utredaren skall även analysera principer för
prissättning samt överväga om upphandlingen bör göras kalenderårsvis
eller avse någon annan tidsperiod.
Utredaren skall överväga om Rikstrafiken skall få rätt att utnyttja
anslagsmedel för att upphandla även viss internationell trafik eller för
andra ändamål än upphandling av trafik, under förutsättning att detta
gagnar de transportpolitiska målen samt att underlättar önskad
samordning i enlighet med Rikstrafikens huvuduppgifter underlättas.
Utredaren skall följa arbetet med den inriktningsplanering för
investeringar i infrastruktur, som drivs av trafikverken och Statens
institut för Kommunikationsanalys (SIKA). Utredaren skall skall därvid
verka för att olika gruppers, t.ex. funktionshindrades möjligheter att
resa i ökad utsträckning beaktas i planeringsprocessen. Vidare skall
utredaren bidra med underlag till regeringen om inriktningen av åtgärder
i infrastrukturen m.m. för perioden 2002-2011 med avseende på behovet av
upphandling av trafik samt förutsättningarna att trafikera
infrastrukturen med kollektivtrafik. Med utgångspunkt i
erfarenheterna från detta arbete skall utredaren analysera vilken
roll Rikstrafiken bör ha i planeringsprocessen med avseende på
investeringar i infrastrukturen.
Med utgångspunkt i de föreslagna övergripande målen och
arbetsuppgifterna skall utredaren utreda kompetensbehov och organisation
för Rikstrafiken. Utredaren skall härvid beakta att Rikstrafiken skall
vara en liten och från trafikverken fristående organisation.
Utredaren skall vidare beräkna förvaltningskostnaderna för myndigheten
samt redovisa en prognos för kostnader för externa utredningsuppdrag
m.m.
Det är viktigt att hitta bra former för samverkan. Rikstrafikens arbete
förutsätter en kontinuerlig dialog med myndigheter,
branschorganisationer, transportköpare och övriga berörda aktörer samt
med företrädare för resenärerna. Utredaren skall därför redovisa förslag
på lämpliga former för Rikstrafikens samverkan med de berörda aktörerna
inklusive former för ett ökat resenärs- och konsumentinflytande på
kollektivtrafiken.
För att kunna genomföra sina arbetsuppgifter behöver Rikstrafiken följa
och analysera utvecklingen av kollektivtrafiken utifrån ett
kundorienterat perspektiv. Utredaren skall samråda med SIKA, Närings-
och teknikutvecklingsverket (NUTEK) m.fl. om behov av samt, former och
ansvar för en samlad, och årlig analys och redovisning av
kollektivtrafikens utveckling och situation.
Utredaren skall vidare förbereda uppbyggnaden av
myndigheten och därvid vidtaga de administrativa åtgärder som krävs för
att myndigheten skall kunna börja sin verksamhet den 1 juli 1999. Till
förberedelsearbetet hör att ta fram en verksamhetsplan för perioden 1
juli t.o.m. 31 december 1999. Andra uppgifter är att förbereda
anslutningen av den nya myndigheten till det statliga
redovisningssystemet, lägga upp redovisningsplaner för myndighetens
verksamhet och sluta nödvändiga avtal för verksamheten. Beslut om avtal
etc gäller med förbehåll för att riksdagen godkänner vad regeringen kan
komma att anföra beträffande myndigheten och dess verksamhet.
Sammanfattningsvis skall i ett delbetänkande redovisas förslag till
övergripande verksamhetsmål, bemyndiganden och arbetsuppgifter för
Rikstrafiken. Här skall även förslag till riktlinjer för
upphandlingar, bedömning av kompetens- och resursbehov samt riktlinjer
för förslag till organisationen av myndigheten redovisas.
I ett slutbetänkande skall operationella verksamhetsmål, preciserade
arbetsuppgifter, åtgärder för ökat konsumentinflytande samt former
för samverkan med berörda aktörer redovisas. Här skall även skall även
redovisas underlag till regeringen inför nästa inriktningsbeslut om
investeringar i infrastruktur m.m., samt förslag på vilken roll
Rikstrafiken bör ha i planeringsprocessen samt övriga
överväganden som kan vara av betydelse för Rikstrafikens verksamhet.
Övrigt
Utredaren skall samråda med trafikverken, SIKA, Kommunika-
tionsforskningsberedningen, NUTEK, Boverket, Konsumentverket,
Naturvårdsverket, Nämnden för Offentlig Upphandling, länsstyrelser,
Överstyrelsen för civil beredskap, Svenska Kommunförbundet,
Landstingsförbundent, operatörer, trafikhuvudmän och andra företrädare
för kollektivtrafiken, Delegationen för köp av viss kollektivtrafik,
Godstransportdelegationen, Rådet för jämställdhetsfrågor i
kommunikationspolitiken samt berörda konsumentorganisationer.
För arbetet gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att redovisa regionalpolitiska konsekvenser
(dir.1992:50), att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att
redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) samt att
redovisa konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande
arbetet (dir.1996:49).
Uppdraget skall redovisas med ett delbetänkande senast den 30 november
1998 samt ett slutbetänkande senast den 1 maj 1999. Utredaren bemyndigas
att förbereda uppbyggandet av myndigheten t.o.m. den 30 juni 1999.