Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Bevarandet av icke-fiktiv film, Dir. 1998:42
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 1998-05-20
Dir. 1998:42
Beslut vid regeringssammanträde den 20 maj 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att se över
förutsättningarna för att bevara respektive göra icke-fiktiva filmer
tillgängliga i framtiden. Utredaren skall föreslå en nationell
handlingsplan för hur icke-fiktiv film skall bevaras och göras
tillgänglig. Utredaren skall vidare
- genomföra en översiktlig inventering av beståndet av icke-fiktiv film
och redovisa volym och status på samlingarna av sådana filmer,
- kartlägga de nuvarande förhållanden när det gäller att bevara
respektive göra icke-fiktiva filmer tillgängliga och
- analysera förutsättningarna för att etablera en filmvårdscentral i
Grängesberg.
Bakgrund
Under filmens drygt hundraåriga historia har det i Sverige producerats
en mycket stor mängd film som på olika sätt speglar samhällsutvecklingen.
Filmens historia är i stora delar parallell med vår moderna historia.
Filmerna har framställts i olika syften, av olika intressenter och för
olika målgrupper. Stora delar av filmbeståndet kan samlas under begreppet
icke-fiktiv film. Därmed avses i huvudsak dokumentärfilm av olika art och
karaktär, lokala hembygdsfilmer, industrifilmer, folkrörelsefilmer,
kortfilmer och undervisningsfilmer. Dessa filmer utgör en värdefull
historisk källa och är en viktig del av vårt kulturarv.
Stiftelsen Svenska Filminstitutet, Sveriges Television AB och Arkivet
för ljud och bild förvarar filmer av både fiktiv och icke-fiktiv
karaktär. Stiftelsen Svenska Filminstitutet har bl.a. till uppgift att
bevara filmer och tillgängliggöra dessa. Institutet bevarar och vårdar
främst spel-, kort- och dokumentärfilmer samt reklamfilmer avsedda för
visning på biograf. Sveriges Television AB har sedan år 1955 producerat
dokumentär- och nyhetsfilmer. Bolaget har vidare genom årens lopp
förvärvat flera stora filmsamlingar, bl.a. från Svensk Filmindustri och
Kino SJ. Därutöver har Sveriges Television AB förvärvat ett antal mindre
samlingar med filmer från olika institutioner och privatpersoner. Detta
gör Sveriges Television AB till den i särklass största ägaren av
icke-fiktiv film i Sverige. Arkivet för ljud och bild har till uppgift
att ta emot och förvara pliktexemplar på video av bl.a. filmer och
upptagningar av televisionsprogram som enligt lagen (1993:1392) om
pliktexemplar av dokument skall lämnas till arkivet. En viktig uppgift
för arkivet är att hålla samlingarna tillgängliga, vilket framgår av 2 §
i förordningen (1996:503) med instruktion för Arkivet för ljud och bild.
På central nivå är alltså tre institutioner berörda, en myndighet, en
stiftelse och ett bolag. Denna uppdelning har delvis fått till följd att
det är oklart vem som skall ansvara för vad. Det gäller t.ex. företags-,
socken- och amatörfilmer och filmer av vissa format, t.ex. 8 mm.
Icke-fiktiva filmer har även tagits om hand av museer, andra arkiv än
Arkivet för ljud och bild, företag, föreningar och privatpersoner som
engagerat sig i bevarandet av dem. Det rör sig här främst om filmer med
anknytning till respektive organisations eller privatpersons
verksamhetsområde. Dessa filmer har ett stort pedagogiskt värde som i
dag är svårt att ta till vara. Den samlade kunskapen om detta bestånd är
mycket bristfällig. Det är också oklart hur dessa filmer kan göras mer
tillgängliga så att de kan nå ut till viktiga användargrupper som
skolor, forskare och allmänheten i övrigt.
Under senare år har behovet ökat av att få en samlad kunskap om och bild
av den äldre icke-fiktiva filmens omfattning och tillstånd. Därför
behövs en handlingsplan för hur dessa filmer, som utgör en viktig del av
vårt kulturarv, skall bevaras och göras tillgängliga. Olika förslag har
lämnats av dem som i dag arbetar med eller engagerar sig i bevarandet av
icke-fiktiva filmer, bl.a. Arkivet för ljud och bild, Svenska
Filminstitutet, Svenska museiföreningens film- och videokommitté,
Sveriges Hembygdsförbund och Ludvika kommun. Ett av förslagen är att en
filmvårdscentral skall etableras i Grängesberg. Förslagsställaren har
därvid pekat på de särskilt goda förutsättningar som finns vad gäller
vård och arkivering av film i Grängesberg, bl.a. mängden material,
inventeringsläget och de långt framskridna planerna på att säkerställa
en god framtida hantering av icke-fiktiv film. En allmän uppfattning som
kommer till uttryck i förslagen är vikten av att arbetet med bevarandet
av den icke-fiktiva filmen genomförs omgående för att filmerna inte
skall bli förstörda.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att utreda förutsättningarna för att
bevara och tillgängliggöra icke-fiktiva filmer i framtiden. Utredaren
skall översiktligt redovisa vilken kunskap som i dag finns om
icke-fiktiva filmer. Därvid skall volymen av filmbeståndet och dess
tillstånd redovisas samt översiktligt sammanställas vilka olika personer
och organisationer som har producerat filmerna. Utredaren skall även
lämna förslag på hur en fördjupad inventering av detta filmbestånd kan
göras.
Utredaren skall vidare ta fram en riksomfattande handlingsplan för hur
dessa filmer kan tas om hand och bevaras samt göras tillgängliga. Av
handlingsplanen skall framgå hur allmänhetens, forskares och skolors
behov och krav på tillgänglighet skall tillgodoses. Där så anses
motiverat kan utredaren undersöka hur bevarandet av icke-fiktiva filmer
organiseras i andra länder, t.ex. de nordiska.
En förutsättningslös prövning och analys skall redovisas av det statliga
åtagandet och dess omfattning när det gäller att bevara och göra icke-
fiktiva filmer tillgängliga i dag. Utredaren skall vidare redogöra för
hur bevarandet av icke-fiktiv film är organiserat i dag, hur
ansvarsfördelning och finansiering ser ut samt redovisa eventuella
brister. Med beaktande av analysen av det statliga åtagandet skall
utredaren föreslå hur dessa brister kan åtgärdas. Förslaget bör utformas
i samråd med berörda aktörer och bl.a. innehålla förslag på möjliga
samarbetsformer samt på hur ansvarsfördelningen (i de fall stat eller
kommun svarar för bevarandet och tillgängliggörandet) kan göras tydlig.
I uppdraget ingår vidare att överväga de upphovsrättsliga aspekter som
kan finnas, t.ex. i fråga om framställning av nya exemplar och
tillgängliggörande för allmänhet, forskare m.fl. samt att identifiera
och redovisa eventuella problem av annan art.
Utredaren skall särskilt analysera förutsättningarna för att etablera en
filmvårdscentral i Grängesberg. Vidare skall, bl.a. utifrån de resultat
utredaren kommer fram till, redogöras för de ekonomiska, praktiska och
övriga konsekvenser som förslaget till lokalisering av en
filmvårdscentral kan medföra. Utredaren bör beakta att befintlig
myndighetsstruktur i möjligaste utsträckning skall utnyttjas.
Utredaren skall slutligen undersöka vilka tekniska behov som det finns
för att förslagen skall kunna genomföras. Detta gäller både beträffande
bevarandet och tillgänggörandet.
Utredarens förslag skall kostnadsberäknas och innehålla förslag till
finansiering om de inte är kostnadsneutrala. Finansieringen av ett
eventuellt utökat statligt åtagande skall rymmas inom de ramar som
Kulturdepartementet förfogar över. Projektets tidsplan skall även
framgå.
Arbetets bedrivande
Arbetet skall bedrivas i nära samarbete med Svenska Filminstitutet,
Sveriges Television AB, Arkivet för ljud och bild samt Ludvika kommun.
Utredaren skall i övrigt samråda med berörda organisationer och
institutioner.
Utredaren skall i sitt arbete beakta regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om att redovisa regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), offentliga åtaganden (dir. 1994:23),
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:121) och effekterna för
brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall lämna en delrapport den 15 augusti 1998 som skall
innehålla en redovisning av hur ansvarssituationen för berörda
myndigheter, organisationer etc. ser ut i dag samt en analys av
möjligheterna att etablera en filmvårdscentral i Grängesberg. Arbetet i
sin helhet skall vara avslutat och rapporterat till regeringen senast
den 15 januari 1999.