Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Lagstiftningen för handel och distribution av naturgas och annan rörbunden energi, Dir. 1998:41
Departement: Närings- och handelsdepartementet
Beslut: 1998-06-04
Dir. 1998:41
Beslut vid regeringssammanträde den 4 juni 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att se över den lagstiftning som
reglerar handel, transporter och distribution av naturgas och annan
rörbunden energi.
Utredaren skall följa det pågående arbetet inom EU med att utforma
gemensamma regler för den inre marknaden för naturgas och lämna ett
förslag till naturgaslagstiftning som tillgodoser det nya direktivets
krav. Pågående internationella överväganden rörande naturgasnätet i
Norden och Östersjöområdet skall beaktas.
Utredaren skall lämna förslag till nödvändiga ändringar av gällande
lagstiftning som blir en följd av att en särskild naturgaslagstiftning
införs. Regelverken för fjärrvärmesektorn bör därvid speciellt
uppmärksammas. Utredaren skall i sammanhanget överväga om kommunala
värmeföretag bör undantas från kommunallagens lokaliseringsprincip.
Bakgrund
Gällande lagstiftning
Det finns i Sverige ingen särskild lagstiftning som reglerar handel och
transport av naturgas. Den som avser att uppföra en anläggning för att
använda naturgas måste ta hänsyn till flera lagar vars bestämmelser inte
avser enbart anläggningar för användning av naturgas. Sådana
bestämmelser finns i bl.a. lagen om hushållning med naturresurser, m.m.
(NRL), naturvårdslagen, väglagen, kulturminneslagen och
hälsoskyddslagen. Särskilda bestämmelser för framdragande och begagnande
av rörledningar för flytande och gasformiga energibärare, bl.a.
naturgas, finns i lagen (1978:160) om vissa rörledningar
(rörledningslagen).
Rörledningslagen
Framdragande och begagnande av rörledningar för transport av fjärrvärme
eller av råolja, naturgas eller produkt av råolja eller naturgas eller
av annan vätska eller gas som är ägnad att användas som bränsle regleras
i rörledningslagen. Rörledningar för sådana ämnen i vätske- eller
gasform får inte framdragas eller användas utan särskilt tillstånd
(koncession).
Koncession krävs inte för ledning med en sammanlagd längd av högst 20
km, som huvudsakligen används för att tillgodose enskilda hushålls behov
eller som uteslutande utnyttjas inom hamn- eller industriområde.
Ansökan om koncession skall ges in till den myndighet som regeringen
bestämmer (Statens energimyndighet). Regeringen beslutar om koncession.
Koncession får meddelas endast om det från allmän synpunkt är lämpligt
att ledningen framdrages och begagnas och sökanden anses vara lämplig
att utöva den verksamhet som avses med koncessionen. Koncession skall
avse ledning med en i huvudsak bestämd sträckning och gälla viss tid,
längst 30 år. Koncession skall förenas med de villkor som behövs för att
skydda allmänna intressen eller enskild rätt.
Koncession får inte strida mot en detaljplan eller områdesbestämmelser.
Vid koncessionsprövningen skall lagen om hushållning med naturresurser
m. m. (NRL) tillämpas.
Om den verksamhet för vilken en koncession har meddelats enligt
rörledningslagen visar sig förorsaka betydande olägenheter som inte
kunde förutses när koncessionen meddelades, får regeringen eller
myndigheten föreskriva ytterligare villkor för att förebygga eller
minska olägenheterna.
Koncessionshavaren är skyldig att mot ersättning ombesörja transport
genom ledningen åt annan, om det kan ske utan väsentligt förfång för
koncessionshavaren. Fråga om sådan skyldighet prövas av myndigheten.
Rörledningslagen innehåller vidare särskilda regler för rörledningar som
ligger inom väg- eller trafikledsområde, samt regler angående
överlåtelse och upphörande av koncession.
Naturgasmarknadsdirektivet
Ett direktiv om gemensamma regler för den inre marknaden för naturgas
antogs den 11 maj 1998 av EU:s energiministrar. Direktivet bygger på
samma principer som ligger till grund för elmarknadsdirektivet (tillgång
till nätet, ömsesidighet, subsidiaritet och gradvis öppnande av
marknaden), men beaktar samtidigt de särskilda villkoren för
naturgasmarknaden. I direktivet finns gemensamma regler för överföring,
distribution, leverans och lagring av naturgas. Där fastställs regler
för naturgassektorns organisation och funktion och för tillträde till
marknaden samt drift av systemen. Vidare preciseras vilka kriterier och
förfaranden som skall tillämpas vid beviljande av tillstånd för
överföring, distribution, leverans och lagring av naturgas.
Medlemsstat skall ange vilka kunder inom respektive land som skall kunna
få tillträde till systemet i avsikt att ingå avtal om eller att köpa
naturgas. Definitionen av sådana s.k. berättigade kunder skall leda till
en öppningsnivå av marknaden som är lika med minst 20 % av den årliga
naturgasanvändningen på den nationella marknaden. Denna andel skall
sedan ökas till 28 % efter fem år och till minst 33 % efter tio år.
Länderna får dock själva begränsa marknadsöppningen så att den blir
högst 10 procentenheter över miniminivåerna.
Från början blir bara elproducenter samt större kunder av annat slag
berättigade att utnyttja gasnäten för att kunna köpa naturgas på
marknaden. Elproducenter är berättigade kunder oavsett storlek, medan
kravet för övriga kunder är en användning som uppgår till mer än 25m3
naturgas per år. Naturgasmarknadsdirektivet medger, liksom
elmarknadsdirektivet, olika förfaranden för tillträde till ledningsnätet
mellan vilka medlemsstaterna kan välja (förhandlat eller reglerat
nättillträde). Dessa skall genomföras i enlighet med objektiva, öppna
och icke-diskriminerande kriterier.
Leveransavtal om naturgas med en berättigad kund inom en annan
medlemsstat skall inte kunna hindras om kunden anses berättigad i båda
de berörda systemen.
Medlemsstaterna skall kunna pålägga företagen vissa allmännyttiga
skyldigheter. Dessa skyldigheter skall vara klart definierade, öppna,
icke-diskriminerande och kontrollerbara.
Alla integrerade naturgasföretag skall ekonomiskt redovisa överförings-,
distributions- och lagringsaktiviteter separat för att undvika
diskriminering, korssubventionering och snedvridning av konkurrensen.
Ett naturgasföretag kan tillfälligt medges undantag från krav om
tillträde till nätet om detta skulle kunna medföra allvarliga ekonomiska
och finansiella svårigheter på grund av s.k. take-or-pay-åtaganden som
godkänts i något eller flera avtal om köp av naturgas.
De medlemsstater som inte är direkt anknutna till det europeiska
naturgasnätet och endast har en huvudleverantör av naturgas skall kunna
ställa sig utanför en rad av direktivets regler. Likaså skall vissa
medlemsstater som kan anses vara framväxande marknader få göra undantag
från flera artiklar i direktivet. Om genomförandet av direktivet kan
orsaka allvarliga problem inom ett visst geografiskt område skall också
undantag medges.
Direktivet innehåller, förutom de här angivna huvudpunkterna, ett
omfattande och detaljerat regelverk.
Direktivet skall genomföras i medlemsstaterna inom två år efter det att
det har trätt i kraft, vilket sker den tjugonde dagen efter det att det
har offentliggjorts i Europeiska gemenskapernas officiella tidning.
Förutsättningar för en ny naturgaslagstiftning
I Sverige levereras naturgas för närvarande kring en ledning i
sydligaste Sverige och Västkusten. Ledningen angör Sverige vid Klagshamn
i Skåne. Via det danska nätet är Sverige knutet till det kontinentala
naturgasnätet. De gemensamma reglerna för den inre marknaden för
naturgas kommer således, med en utformning i huvudsak enligt rådets
gemensamma ståndpunkt, att behöva genomföras i svensk lagstiftning.
Den svenska lagstiftningen som gäller överföring, distribution, leverans
och lagring av naturgas bör därför ses över och kompletteras. Detta bör
ske på ett sådant sätt att det förslag till ny lagstiftning som
utarbetas tillgodoser det nya direktivets krav. Samtidigt bör arbetet
med den nya lagstiftningen syfta till att regelverket skall vara grunden
för en samhällsekonomiskt effektiv marknad. Ett förslag om svensk
lagstiftning på området kan därför mycket väl gå längre än vad det
kommande EU-direktivet kräver i det fall så bedöms vara ändamålsenligt
(exempelvis avseende marknadsöppning och tillträde till näten för
naturgasleverantörer). Det bör dock samtidigt beaktas att den svenska
naturgasmarknaden är mindre utvecklad än i flertalet andra europeiska
länder och att en bristande jämvikt i öppnandet av gasmarknaderna bör
undvikas.
Naturgasmarknadsdirektivet kan beräknas att liksom elmarknadsdirektivet
medge olika förfaranden för tillträde till ledningsnätet. Den svenska
ellagen föreskriver ett reglerat nättillträde. Rörledningslagens
bestämmelse om koncessionshavarens skyldighet att mot ersättning
ombesörja transport åt annan är en form av förhandlat nättillträde.
Utgångspunkten för den nya naturgaslagstiftningen bör vara ett reglerat
nättillträde.
Ett ledningsnät för naturgas kan beskrivas som ett naturligt monopol på
samma sätt som exempelvis ledningsnätet för el. Förekomsten av naturliga
monopol har att göra med, och kan i vissa fall accepteras med hänsyn
till stordriftsfördelar. Det finns dock risk för att monopolmakten kan
missbrukas och kontroll från statens sida är därför nödvändig. En ökad
naturgasutbredning ger upphov till frågor om hur problem till följd av
ett dominerande marknadsinflytande för en ledningsägare skall kunna
undvikas. Samtidigt måste det beaktas att antalet leverantörer till den
svenska marknaden aldrig kan beräknas att bli särskilt stort, och att
någon eller några aktörer måste kunna ta den risk som är förknippad med
de stora investeringar som krävs för ett utbyggt ledningsnät. En
lagstiftning för naturgasmarknaden måste därför med nödvändighet beakta
de särskilda villkor som gäller för naturgassektorn.
Enligt rörledningslagen är en ledningsägare skyldig att mot ersättning,
och om ledig kapacitet finns, ombesörja transport genom ledningen åt
annan part. Trots denna möjlighet och förekomsten av ett särskilt
transiteringsdirektiv avseende naturgasen, har frågan om utnyttjande av
nät aldrig prövats i Sverige. Den lagstiftning som utarbetas bör vara
utformad så att en kostnadssänkande konkurrens kan säkras.
Införandet av gasmarknadsdirektivet i svensk lagstiftning bör ske på ett
sådant sätt att förutsättningarna för utbyggnaden av ett integrerat
naturgasnät inte försvåras. Möjligheterna enligt direktivet att få ett
tidsbegränsat undantag från tillträde till nätet inom ett begränsat
geografiskt område bör därvid beaktas.
En utbyggnad av naturgasnätet i Norden och Östersjöområdet har
aktualiserats under senare år. I ett gemensamt uttalande i Bergen den 26
juni 1997 underströk de nordiska statsministrarna betydelsen av
utvecklingen av ett integrerat naturgasnät i Östersjöområdet. Under år
1998 kommer Nordic Gas Grid-studien, som utförs av danska, finska och
svenska gasföretag och stöds av EU, att avrapporteras. I studien
undersöks marknadsförutsättningarna för och alternativa utformningar av
ett utvidgat nordiskt naturgasnät. De nordiska energiministrarna har
tillsatt en särskild arbetsgrupp för att följa upp Bergendeklarationen
vad gäller utbyggnaden av naturgasnätet och studera underlaget för
större gasprojekt. Under år 1998 skall också, enligt det protokoll med
Ryssland som undertecknades den 3 december 1997, en rysk-svensk
expertgrupp studera förutsättningarna för en utbyggnad av naturgasnäten
och ta fram underlag för vidare åtgärder.
Fjärrvärmesektorn
Rörledningslagen reglerar även dragning och utnyttjande av
fjärrvärmerör.
Fjärrvärmeföretagens konkurrenssituation har påtagligt påverkats av det
nya regelverk för elsektorn som trädde i kraft den 1 januari 1996. Genom
att elmarknaden öppnades för konkurrens infördes också bestämmelser som
syftade till att anpassa konkurrensvillkoren för kommunala värmeföretag.
En lagstiftning för naturgasmarknaden, som medger ökad konkurrens om
kunderna, kan beräknas att ytterligare påverka värmeföretagens
situation.
Det finns därför anledning att i samband med översynen av
naturgaslagstiftningen också utreda om det krävs förändringar av de
bestämmelser som reglerar värmeföretagens leveranser och försäljning av
värme. Kommunernas planerings- och föreskriftsmöjligheter bör ses över.
Det bör vidare övervägas om det i något avseende krävs en anpassning av
det nu gällande regelverket för att möjliggöra en effektiv konkurrens
mellan el-, naturgas- och värmeföretagen, samtidigt som den nödvändiga
planeringen inte försvåras.
I denna del av utredningen bör det särskilt övervägas om kommunala
fjärrvärmeföretag bör undantas från den kommunala
lokaliseringsprincipen.
I det nya regelverket för elmarknaden infördes särregler för kommunal
elverksamhet innebärande bl.a. att kommunal produktion av och handel med
el som drivs i privaträttslig form undantas från vissa av kommunallagens
principer. För sådan verksamhet gäller ej lokaliseringsprincipen. Vidare
gäller att verksamheten skall drivas på affärsmässig grund i stället för
med iakttagande av självkostnadsprincipen och likställighetsprincipen.
Bestämmelserna infördes för att göra konkurrensvillkoren för kommunala
elföretag likvärdiga dem som gäller för övriga företag på elmarknaden.
Också kommunal produktion och distribution av fjärrvärme och naturgas
som bedrivs i privaträttslig form undantogs från självkostnads- och
likställighetsprinciperna, men ej från lokaliseringsprincipen.
Kommunallagens lokaliseringsprincip innebär att en kommun som bedriver
värmeproduktion endast får leverera värme inom den egna kommunen. Det
har bl.a. framhållits att denna bestämmelse, om den följs fullt ut,
förhindrar eller försvårar uppbyggnaden av effektiva
värmeförsörjningssystem som omfattar flera kommuner.
Regeringen har i prop. 1996/97:84 om en uthållig energiförsörjning
informerat riksdagen om sin avsikt att låta se över kommunallagens
bestämmelser i detta avseende. I översynen skall ingå att bedöma om
lokaliseringsprincipen är ett hinder för en effektiv fjärrvärmeutbyggnad
och, om så bedöms vara fallet, att överväga förändringar i
kommunallagen.
Uppdraget
En särskild utredare skall se över den lagstiftning som reglerar handel,
transporter och distribution av naturgas och annan rörbunden energi.
Utredaren skall följa det pågående arbetet inom EU med att utforma
gemensamma regler för den inre marknaden för naturgas och lämna ett
förslag till naturgaslagstiftning som kan bedömas tillgodose det nya
direktivets krav, och som i övrigt kan vara grunden för en
samhällsekonomiskt effektiv svensk naturgasmarknad. Pågående
internationella överväganden rörande naturgasnätet i Norden och
Östersjöområdet skall också beaktas.
Utredaren skall också lämna förslag till nödvändiga ändringar av
gällande lagstiftning till följd av förslaget om särskild
naturgaslagstiftning. Utredaren skall särskilt överväga om det krävs
förändringar av de bestämmelser som reglerar värmeföretagens leveranser
och försäljning av värme och, om så är fallet, lämna nödvändiga förslag.
Därvid skall även effekter på konkurrenssituationen bedömas och beaktas.
Utredaren skall i sammanhanget särskilt överväga om kommunala
värmeföretag bör undantas från kommunallagens lokaliseringsprincip.
Övrigt
Utredaren skall senast den 1 november 1999 redovisa sina överväganden
och lämna förslag till ny lagstiftning. Utredaren skall dock redan den 1
februari 1999 avrapportera sitt uppdrag i den del som avser
fjärrvärmesektorn.
Utredaren skall beakta vad som sägs i direktiv till kommittéer och
särskilda utredare om att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir.
1992:50) samt i direktiv till samtliga kommittéer och särskilda utredare
att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) och redovisa
effekter för brottsligheten och för det brottsförebyggande arbetet (dir.
1996:49).