Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Förenklingsutredningen, Dir. 1998:4
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1998-01-29
Dir. 1998:4
Beslut vid regeringssammanträde den 29 januari 1998
Sammanfattning av tilläggsuppdraget
Den särskilde utredaren skall, utöver vad som omfattas av redan givna
direktiv, utreda införandet av ett förenklat deklarations- och
redovisningsförfarande för inkomsttaxering och redovisning enligt
redovisningslagstiftningen för mindre tjänsteföretag som bedrivs som
enskild näringsverksamhet.
Utredaren skall i sitt förslag till ett förenklat redovisningsförfarande
även beakta de konsekvenser detta skulle få för redovisningen av
mervärdesskatt.
Bakgrund till tilläggsuppdraget
I enlighet med regeringens bemyndigande den 31 oktober 1996 har en
särskild utredare tillkallats med uppdrag att utvärdera och se över
regelsystemet för enskilda näringsidkare och delägare i handelsbolag
(dir. 1996:78). Utredningen har antagit namnet Förenklingsutredningen
(Fi 1996:14).
Inkomst av näringsverksamhet skall redovisas enligt bokföringsmässiga
grunder. Det innebär att inkomster och utgifter skall hänföras till det
år då de enligt god redovisningssed bör påverka resultatet, såvida ingen
uttrycklig bestämmelse säger annat. Hänsyn skall tas till fordringar,
skulder, lager, upplupna intäkter och kostnader samt förutbetalda
intäkter och kostnader m.m. Utgifter för anskaffning av maskiner och
inventarier m.fl. anläggningstillgångar dras av genom årliga
värdeminskningsavdrag.
I Förenklingsutredningens direktiv (dir. 1996:78) angavs att utredaren
skall överväga huruvida principen om redovisning enligt
bokföringsmässiga grunder innebär ett omotiverat och alltför betungande
och kostsamt bokslutsarbete för de mindre företagen. Om så skulle vara
fallet skall utredaren undersöka möjliga avsteg från denna princip.
Enligt direktiven skall utredaren överväga införandet av ett förenklat
deklarations- och redovisningsförfarande för de allra minsta företagen i
fråga om inkomsttaxering och redovisning av mervärdesskatt. Utredningens
direktiv omfattade således inte frågan om införande av ett förenklat
redovisningsförfarande även i redovisningslagstiftningen.
Utredningen har i delbetänkandet Enskilda Näringsidkare - Översyn av
skattereglerna (SOU 1997:178) inte funnit skäl att föreslå att en
kontantmetod införs.
Tilläggsuppdraget
Beskattnings- och redovisningsreglerna för enskilda näringsidkare har i
skilda sammanhang diskuterats intensivt under senare tid. Det har
framförts att regelsystemen är alltför komplicerade för de mindre
företagen och att det vore önskvärt om skatte- och redovisningsreglerna
för dessa företag kunde förenklas och anpassas efter företagens
förhållanden. Det har vidare framförts att en modifierad kontantmetod
skulle underlätta det administrativa arbetet för företagarna och att ett
införande av en sådan metod även skulle öka förståelsen för skatte- och
redovisningsreglerna. Det bör dock framhållas att det inte råder enighet
om dessa synpunkter utan åsikterna skiljer sig påtagligt såväl bland
näringslivsföreträdarna som inom skatteförvaltningen
För att en förenkling skall kunna uppnås för enskilda näringsidkare som
endast bedriver verksamhet av mindre omfattning bör redovisningsreglerna
samordnas i skattelagstiftningen och redovisningslagstiftningen.
Näringsidkaren måste annars tillämpa två olika system. Det ursprungliga
utredningsuppdraget var begränsat till att enbart avse de skattemässiga
bestämmelserna.
Mot bakgrund av den redovisade diskussionen bör utredningsuppdraget
utvidgas.
Den särskilde utredaren skall redovisa hur en alternativ möjlighet till
kontantredovisning skulle kunna utformas för tjänsteföretag med mindre
omsättning och utan tillgångar av betydelse. Utredaren skall även lägga
fram förslag till nödvändiga lagändringar för en sådan kontantmetod.
Utredaren skall även värdera och ta ställning till om det är lämpligt
att vid sidan om de generella reglerna införa en sådan alternativ
kontantredovisning. Prövningen skall omfatta inkomsttaxeringen och
redovisningen enligt redovisningslagstiftningen. Utredaren skall även
beakta om en kontantmetod innebär någon förändring för andra
intressenters behov av ordnad bokföring. Utredaren skall i sitt förslag
till ett förenklat redovisningsförfarande även beakta de konsekvenser
detta får för redovisningen av mervärdesskatt. Som ett alternativ kan
utredaren överväga att helt eller delvis slopa redovisningsskyldigheten
enligt redovisningslagstiftningen för de näringsidkare som tillämpar
redovisning enligt kontantalternativet. Vid en sådan prövning skall
särskilt kontrollsynpunkter beaktas.
De grundläggande frågor som angavs i de ursprungliga direktiven är
aktuella även för tilläggsuppdraget. En första fråga gäller det
konstitutionella kravet på likabehandling. Införs alternativa regler för
vissa näringsidkare är det oundvikligt att detta kan komma att innebära
avsteg från principen om neutralitet i beskattningen av olika
företagsformer. Utredaren skall vidare undersöka hur kravet på
neutralitet generellt ställer sig till förenklingar. Systemet med
räntefördelning och expansionsmedel låter sig knappast förenas med en
kontantmetod. Att en eventuell alternativ möjlighet till
kontantredovisning avses vara frivillig för de näringsidkare som har
möjlighet att tillämpa metoden minskar givetvis risken för konflikt med
kravet på likabehandling men eliminerar den inte.
En närbesläktad fråga gäller önskemålet att skattesystemet inte skall
snedvrida konkurrensförhållandena inom näringslivet. En ytterligare
fråga gäller skattekontroll och kravet på att inte öppna för oönskad
skatteplanering. Detta leder i sin tur till frågan om införandet av
alternativa system verkligen skulle innebära några förenklingsvinster
eller andra fördelar.
Utredaren skall även analysera och ta ställning till hur en lämplig
avgränsning av de näringsidkare som skall få använda kontantmetoden
skall kunna åstadkommas.
I Förenklingsutredningens ursprungliga direktiv anges ett flertal
detaljfrågor som aktualiseras av en kontantmetod. Dessa frågor är
naturligtvis aktuella även för tilläggsuppdraget. Utredaren skall därför
ta ställning till, t.ex. i vilken utsträckning en näringsidkare över
åren skall få växla mellan kontantredovisning och redovisning enligt
bokföringsmässiga grunder och vilka övergångsbestämmelser som därvid
behövs.
För att uppfylla syftet att förenkla för näringsidkarna bör en
kontantmetod för redovisning vara så enkel som möjligt att tillämpa. De
näringsidkare som redovisar enligt kontantprincipen skall även av det
skälet inte få tillämpa reglerna om expansionsmedel och räntefördelning.
I praktiken bör utrymmet för avdrag för räntekostnader i
näringsverksamheten enligt gällande bestämmelser inte vara så stort för
de näringsidkare som driver tjänsteföretag och som inte har tillgångar
av någon betydelse. Utredaren skall likväl överväga om det finns skäl
att införa en begränsning i avdragsrätten för de näringsidkare som
tillämpar en kontantmetod.
I den mån utredarens förslag kan få betydelse för redovisningen av
mervärdesskatt, skall denne beakta de krav som uppställs av gällande EG-
regler på området.
Uppdraget enligt tilläggsdirektivet skall behandlas med förtur och
redovisas i ett delbetänkande.
Redovisning av uppdraget
I direktiven till utredningen anges att utredaren skall redovisa
uppdraget före utgången av år 1998. Med hänsyn till den utvidgning av
uppdraget som tilläggsdirektivet innebär ändras tidpunkten för
redovisning av uppdraget till utgången av år
1999.