Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av leveranskoncessionssystemet, m.m., Dir. 1998:37
Departement: Närings- och handelsdepartementet
Beslut: 1998-05-20
Dir. 1998:37
Beslut vid regeringssammanträde den 20 maj 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att se över det gällande
systemet med leveranskoncessioner för försäljning av el och analysera om
systemet bör avskaffas eller i någon form permanentas.
I uppdraget ingår att överväga behovet av fortsatt skydd för elkunder
med liten förbrukning och för små elproducenter samt att, om sådana
skydd bedöms vara nödvändigt, föreslå lämpliga regleringar. Utredaren
skall också behandla vissa frågor med anknytning till
koncessionssystemet, däribland utformningen av reglerna för
mottagningsplikt av el från små elproducenter, lämpligheten att använda
schablonmätning för vissa kundkategorier samt vissa frågor om
regleringen av balansansvaret på elmarknaden.
Bakgrund
Ellagstiftningen
Riksdagen beslöt hösten 1995 att ett nytt regelverk för elmarknaden
skulle träda i kraft den 1 januari 1996 (prop. 1994/95:222, bet.
1995/96:NU1, rskr. 1995/96:2). Beslutet innebar omfattande förändringar
i lagen (1902:71 s. 1), innefattande vissa bestämmelser om elektriska
anläggningar (ellagen). Genom beslutet infördes vidare en ny lag, lagen
(1994:618) om handel med el, m.m.
I juni 1997 beslöt riksdagen i enlighet med regeringens förslag att ett
tak på högst 2 500 kronor skall gälla för de kostnader som nätföretagen
får debitera en enskild konsument med låg elförbrukning för
timregistrerande mätutrustning och dess installation (prop 1996/97:85,
bet. 1996/97:NU11, rskr. 1996/97:266).
Riksdagen beslöt i oktober 1997 att bestämmelserna i ellagen och lagen
om handel med el, m.m. skulle föras samman till en ny ellag (prop
1996/97:136, bet 1997/98:NU3, rskr. 1997/98:27). Det materiella
innehållet i den nya ellagen baseras i huvudsak på den från år 1996
gällande ellagstiftningen. Vissa ändringar och kompletteringar av
lagstiftningen har dock gjorts utifrån förslag i
Ellagstiftningsutredningens slutbetänkande Ny ellag (SOU 1995:108),
Elbörsutredningens betänkande Regler för handel med el (SOU 1996:49) och
betänkandet från Utredningen om konsumentskydd vid leverans av el,
Konsumentskydd på elmarknaden (SOU 1996:104). Ellagen (1997:857) trädde
i kraft den 1 januari 1998.
Utvecklingen på elmarknaderna i Europa
Elmarknaderna i de nordiska länderna har under 1990-talet genomgått
betydande strukturella förändringar. I Norge, Sverige och Finland har
elmarknaderna omreglerats på ett sådant sätt att elnäten har öppnats och
konkurrens har införts i produktions- och försäljningsleden.
Omregleringarna har genomförts i olika takt. I Danmark har
ellagstiftningen ändrats från den 1 januari 1998, vilket innebär en viss
öppning av elmarknaden. Det finns nu en gemensam norsk-svensk elmarknad,
på vilken även större finska och danska aktörer deltar. Principerna för
elsamarbetet mellan de nordiska länderna slogs fast av de nordiska
energiministrarna i ett gemensamt uttalande år 1995.
Syftet med elmarknadsreformerna har varit att effektivisera produktionen
och distributionen av el genom en ökad kostnadspress och en ökad handel
över gränserna.
Utvecklingen mot öppnare och effektivare elmarknader i Norden har
föregått den omstruktureringsprocess som nu äger rum i de flesta
industriländer. I Europeiska unionen trädde ett direktiv om gemensamma
regler för den inre marknaden för el i kraft den 19 februari 1997
(direktiv 96/92/EG). I USA, Australien och Nya Zeeland pågår
omregleringar av elmarknaderna och i Japan förbereds också en sådan
omstrukturering.
EG:s elmarknadsdirektiv innebär bl.a. ett krav på att medlemsstaterna
gradvis skall öppna sina elmarknader för konkurrens. Detta kan ske efter
olika principer, mellan vilka medlemsstaterna kan välja.
Direktivet skall genomföras i medlemsstaternas nationella lagstiftningar
inom två år från det att det trädde i kraft. I svensk lagstiftning
bedöms detta inte komma att kräva några ändringar eller kompletteringar,
förutom att regler skall införas om offentliggörande av nättariffer. En
proposition med förslag till en sådan komplettering beräknas föreläggas
riksdagen inom kort.
Flera EU-länder planerar att öppna elmarknaderna snabbare än vad som
krävs enligt direktivet. I Nederländerna och Spanien pågår en lika
genomgripande omstrukturering som tidigare i de skandinaviska länderna.
Också i Tyskland förbereder regeringen en större öppning för konkurrens
än vad som krävs enligt elmarknadsdirektivet. I Storbritannien pågår ett
arbete med att förstärka inslagen av konkurrens på den redan tidigare
relativt öppna marknaden.
I det fortsatta arbetet med att se över och anpassa lagstiftningen för
den svenska elsektorn bör det vara ett övergripande mål att elmarknaden
skall organiseras så att svenska elkunder kan dra nytta av fördelarna
med elhandel med andra länder. Samtidigt bör svenska elkunder skyddas
från prishöjande influenser från länder med bristande
marknadsfunktioner, t.ex. om ömsesidigheten är svag med avseende på
elmarknadernas öppenhet.
Systemet med leveranskoncession
Leveranskoncession är en särskild koncession för leverans av el till
kunder inom ett område för nätkoncession utan krav på timvis mätning av
elanvändningen. Det skall inom varje område finnas en
leveranskoncessionär
som är skyldig att leverera el för normala förbrukningsändamål till alla
kunder inom området som inte önskar byta elleverantör. Kunden har rätt
att få elpriset prövat. Leveransskyldigheten omfattar dock inte el för
uppvärmningsändamål inom ett område där fjärrvärme eller naturgas
distribueras eller avses att bli distribuerad.
Den kund som önskar köpa el från en annan leverantör än innehavaren av
leveranskoncessionen för området kan göra så sex månader efter anmälan
till koncessionshavaren. Om elen köps från någon annan än
leveranskoncessionären krävs timvis mätning av den el som kunden
förbrukar.
Vidare är leveranskoncessionären skyldig att köpa el från en
elproduktionsanläggning som finns inom området och som kan leverera en
effekt om högst 1 500 kW. Dessa små elproducenter har möjlighet att få
skäligheten i ersättningen från koncessionshavaren prövad.
Bestämmelserna om leveranskoncession innefattar också regler om
meddelande och överlåtelse av leveranskoncession och ändring av
gränserna för leveransområde.
Systemet med leveranskoncession föreslogs för första gången i prop.
1993/94:162 Handel med el i konkurrens. Det föreslogs som en
övergångslösning i avvaktan på att förutsättningarna på elmarknaden har
utvecklats dithän att kravet på timvis mätning inte längre kan anses
utgöra hinder för små kunder att byta leverantör. Leveranskoncessionen
skulle därför meddelas för en tid av längst tre år.
Energikommissionen föreslog i delbetänkandet Ny elmarknad (SOU 1995:14)
att systemet med leveranskoncessioner skulle förlängas till att gälla i
fem år från det att lagstiftningen trädde i kraft. Den utvärdering av
systemet, som skulle göras i god tid före utgången av koncessionstiden,
borde särskilt beakta de små konsumenternas och producenternas villkor.
I proposition 1994/95:222 föreslog regeringen att den vilande
ellagstiftningen med vissa förändringar skulle träda i kraft den 1
januari 1996. I fråga om leveranskoncessionssystemets giltighetstid och
utvärderingen av systemet följde regeringen Energikommissionens förslag.
Regeringen betonade att det är ett viktigt mål för elreformen att stärka
elkundernas ställning, och att regeringen avsåg att noga följa
utvecklingen på elmarknaden. I propositionen sades vidare att
utvecklingen för de små kunderna, och deras möjligheter att utnyttja de
förändringar som reformen innebär, särskilt bör beaktas. Systemet med
leveranskoncession, vars främsta syfte är att skapa trygghet för små
elkunder vid övergången till den nya lagstiftningen, bör utvärderas i
god tid före utgången av den femåriga koncessionsperioden. Härigenom
skapas underlag för en prövning av systemet med leveranskoncession och
om systemet bör avvecklas eller förändras för att tillgodose de små
elkundernas och elproducenternas behov. Ett viktigt inslag i
utvärderingen bör enligt propositionen vara att bedöma hur kostnaderna
för mätning har utvecklats liksom övriga faktorer som kan ha betydelse
för de små elanvändarnas möjligheter att dra nytta av de nya
förhållandena.
Den 1 juli 1997 trädde den tidigare nämnda regeln om ett tak på högst 2
500 kronor för timregistrerande mätutrustning i kraft.
I den nya ellagen, som trädde i kraft den 1 januari 1998, har
elhandelslagens bestämmelser om leveranskoncession förts över i huvudsak
oförändrade och samlats i ett särskilt kapitel. En förändring har
gjorts, som innebär att priset på el levererad från eller inköpt av
innehavare av leveranskoncession kan prövas på nätmyndighetens eget
initiativ, dvs. inte som tidigare endast på begäran av en kund som är
missnöjd med leveransvillkoren.
Uppdraget
Skydd för mindre elkunder
Frågan om leveranskoncessionssystemets fortsatta berättigande har av
många knutits till enbart de mindre elkundernas möjligheter att anlita
en annan elleverantör än leveranskoncessionären. Kravet på timvis
mätning har då setts som ett hinder för elanvändarna att få lägre
elpriser, och en fortsatt schablonmätning för alla mindre elkunder har
förespråkats.
Nätmyndigheten konstaterar i rapporten Utvecklingen på elmarknaden 1997
att införandet av takprisregeln den 1 juli 1997 har förändrat
förutsättningarna för leverantörsbyten på ett påtagligt sätt. Under år
1996 fanns det endast enstaka exempel på grupper av hushåll eller andra
små elanvändare som övergått till eller höll på att övergå till
timmätning för att kunna byta elleverantör. Enligt en undersökning som
myndigheten lät genomföra år 1997 hade då de flesta
leveranskoncessionärer tagit emot anmälningar om leverantörsbyte.
Elhandelsbolag har börjat marknadsföra sig direkt till villakunder med
elvärme. Flera bensinbolag har börjat sälja eller planerar att sälja el
på konsumentmarknaden. HSB, Villaägarnas Riksförbund, m.fl. har tecknat
ramavtal med elhandelsföretag, som ger medlemmarna möjlighet att teckna
enskilda avtal om elleveranser till fördelaktiga villkor.
Den ökande konkurrensen om mindre elkunder är således främst inriktad
mot kunder med en förhållandevis stor elanvändning (villakunder med
elvärme, jordbruksfastigheter, näringsverksamheter, etc.) eller grupper
av mindre elanvändare (exempelvis villaägare- och
bostadsrättsföreningar).
Regeringen underströk i proposition 1994/95:222 att
leveranskoncessionssystemets främsta syfte är att skapa trygghet för små
elkunder vid övergången till den nya lagstiftningen. Utredaren skall
därför särskilt inrikta sin utvärdering på att undersöka om det finns
ett fortsatt skyddsbehov för elkunder som av olika skäl inte kan
beräknas vilja eller kunna hantera en upphandling av el på den
konkurrensutsatta marknaden. En sådan grupp kan vara lägenhetskunder,
för vilka den ekonomiska vinsten av ett lägre elpris är avsevärt lägre
än för villakunder med elvärme, och för vilka det kan vara svårt att
ensamma förhandla sig till ett lägre elpris. Det kan också krävas ett
betydande upphandlingsarbete för de mindre elkunderna, vilket innebär
kostnader i form av tidsåtgång och besvär med att skaffa fram
information. Detta reducerar den fördel som möjligheten att kunna byta
elleverantör skulle innebära. Den nya möjligheten att handla el i
konkurrens kan inte omedelbart beräknas vara lätthanterlig för alla
elkunder.
Om utredaren finner att ett fortsatt skydd för vissa kundgrupper är
önskvärt skall utredaren utarbeta ett förslag till en lämplig reglering.
Skydd för små elproducenter
Småskalig elproduktion, dvs. elproduktionsanläggningar som kan leverera
en effekt om högst 1 500 kW, stöds såväl direkt genom investerings- och
driftsstöd som indirekt genom avgiftsbefrielse. Till biobränslebaserade
kraftvärmeanläggningar, vindkraftverk och småskalig vattenkraft kan
investeringsstöd utgå, och till vindkraft betalas dessutom ett
driftsstöd i form av energiskattelindring (den s.k. miljöbonusen).
Mindre elproduktionsanläggningar behöver inte betala annan nätavgift för
inmatning av el än engångsavgiften för anslutning och den del av
nättariffen som motsvarar kostnaden för mätning och rapportering.
Leveranskoncessionären i området är skyldig att köpa den el som
levereras från små elproducenter inom området.
Regeringen gjorde i proposition 1994/95:222 bedömningen att den
reducerade nättariff för små elproducenter som föreslogs där, i
kombination med bestämmelsen om köpskyldighet för innehavaren av
leveranskoncession, innebar att den småskaliga elproduktionen gavs ett
lika gott skydd som tidigare.
NUTEK redovisar i Utvecklingen på elmarknaden 1997 bedömningen att de
ekonomiska villkoren för den småskaliga elproduktionen har försämrats.
Anledningarna till detta är bl.a. att leveranskoncessionärer och
nätföretag av konkurrensskäl inte är villiga att betala mer än
nödvändigt för sina elinköp respektive att regionnätstariffernas
utformning har ändrats på ett sätt som är ofördelaktigt för många små
elproducenter.
NUTEK pekar samtidigt på att koncentrationen av småskalig elproduktion,
främst vindkraft, i vissa delar av landet har skapat problem för såväl
nätkoncessionären som leveranskoncessionären i dessa områden. Det kan
befaras att elkunderna i områdena kommer att få betala såväl ett högre
elpris som en högre nättariff än de skulle ha gjort med en mindre
omfattande etablering av småskalig elproduktion. Ett annat problem, som
också lyfts fram, är att den legala gränsen för stöd till småskaliga
elproduktionsanläggningar (1 500 kW) kan motverka en fortsatt utveckling
mot större och effektivare vindkraftverk.
Utredaren skall vid sin utvärdering av systemet med leveranskoncession
särskilt granska den småskaliga elproduktionens förutsättningar. Den
småskaliga elproduktionen bör tillförsäkras rimliga ekonomiska villkor.
Utredaren skall i samband därmed beakta utvecklingen av och reglerna för
stöd inom EU till elproduktion från förnybara energikällor.
Mindre elproducenter har nu möjlighet att utnyttja det stöd som
leveranskoncessionärens mottagningsplikt innebär, men kan också när det
är ekonomiskt fördelaktigt välja att sälja el till andra. En sådan
valfrihet för elproducenterna kan medföra högre kostnader för
elhandelsföretag med mottagningsplikt, särskilt om det finns ett stort
antal småskaliga elproducenter i företagens områden. Det kan därför
ifrågasättas om de små elproducenterna skall medges en total valfrihet
när det gäller att utnyttja systemet med mottagningsplikt. Elkunderna
kan också utnyttja regelverket för elmarknaden för att lämna
leveranskoncessionären och köpa el fritt på elmarknaden. Det finns
alltså en obalans när det gäller rättigheter och skyldigheter för
leveranskoncessionärer och mindre elproducenter. Utredaren
skall analysera frågan om en sådan obalans är ändamålsenlig att
upprätthålla på längre sikt.
Utredaren skall lämna ett förslag till stödsystem för småskalig
elproduktion. En utgångspunkt skall vara att stödet skall bidra till
teknikutvecklingen och stärka konkurrenskraften för energiteknik baserad
på förnybara energislag. Om utredaren bedömer att det finns skäl att gå
ifrån ett system som är baserat på mottagningsplikt för el från mindre
elproducenter skall i stället förslag lämnas om alternativa styrmedel
för att främja småskalig elproduktion med låg miljöpåverkan.
Timvis mätning och schablonmätning
Kraven på mätning har setts som ett hinder för småkunder att utnyttja de
möjligheter en öppen elhandel innebär. Enligt ellagen skall kostnaden
för mätutrustning och dess installation debiteras den enskilda
konsumenten. Regeringen uppdrog i december 1995 åt NUTEK och
Affärsverket svenska kraftnät att utreda och föreslå åtgärder för att
åstadkomma billiga mätsystem. Myndigheterna föreslog i rapporten Fri
elmarknad för alla att avräkningen av elleveranser till hushållskunder
och andra kunder med låg elförbrukning inte skall grundas på timvis
mätning, utan beräknas med hjälp av s.k. typkurvor (schablonavräkning).
Ett takpris föreslogs som komplement till schablonmätning för mindre
elkunder. Syftet med detta var att undvika tröskeleffekter för de kunder
som ligger strax ovanför gränsen för schablonmätning.
I mars 1997 föreslog regeringen en ny regel i ellagen som innebär att
ett tak på högst 2 500 kronor skall gälla för de kostnader som
nätföretagen får debitera en enskild konsument med låg elförbrukning för
timregistrerande mätutrustning och dess installation. Riksdagen beslöt i
enlighet med regeringens förslag (prop 1996/97:85, bet. 1996/97:NU11,
rskr. 1996/97:266). Lagändringen trädde i kraft den 1 juli 1997.
I propositionen underströk regeringen att kravet på timvis mätning också
tillgodoser behovet av ett effektivt utnyttjande av elsystemet.
Regeringen påpekade vidare att utvecklingen har varit snabb både när det
gäller teknik för mätning och kommunikation av mätinformation. Det
takpris för timregistrerande mätutrustning som regeringen föreslog, och
som riksdagen beslutade om, borde kunna sänkas i takt med att den
tekniska utvecklingen leder till sänkta kostnader och därmed säkerställa
en fortsatt prispress på mätutrustning.
Regeringen framförde vidare, med hänvisning också till en skrivelse från
Svenska kraftnät om den nationella balansavräkningen (januari 1997), att
ett ställningstagande till schablonmätning bör övervägas ytterligare.
Viktiga krav vid införande av ett system med schablonmätning är enligt
propositionen att man kan säkerställa en effektiv elanvändning, ett
effektivt utnyttjande av elsystemet och en väl fungerande handel.
Utredaren skall i detta sammanhang analysera effekterna för elmarknadens
funktionssätt, bl.a. när det gäller balansansvaret och de ekonomiska
konsekvenserna för de leverantörer som har leveranskoncession.
Som beskrivits ovan har regeln om ett takpris på mätutrustning påtagligt
förändrat förutsättningarna för leverantörsbyten. "Inlåsningen" av
elkunderna är inte längre ett lika starkt motiv för att ta bort kravet
på timvis mätning och införa ett system med schablonmätning. Det kan
dock av rättviseskäl, konkurrensskäl eller kostnadsskäl finnas anledning
att frångå kravet på timvis mätning för kunder med låg elanvändning,
dvs. lägenhetskunder och liknande. En viktig del i utredarens
utvärdering är att analysera behovet och konsekvenserna av att undanta
kunder med låg elanvändning från grundprincipen om timvis mätning.
Övriga frågor
Utredaren skall granska ytterligare ett antal frågor i samband med
utformningen av ett system för skydd för mindre elförbrukare och små
elproducenter.
I proposition 1993/94:162 Handel med el i konkurrens framförde
regeringen följande i samband med förslaget om att inrätta ett system
med leveranskoncession. Det finns inte anledning att befara att det inte
skulle finnas tillräckligt många elleverantörer som är intresserade av
att få leveranskoncession. Eftersom det inom varje leveransområde bedöms
komma att finnas ett stort antal kunder som inte önskar byta leverantör
är det troligt att det kommer att finnas ett ekonomiskt värde i att ha
den ensamrätt till leverans till dessa kunder som leveranskoncessionen
medför.
En fortsatt utveckling med sjunkande mätkostnader och allt fler elkunder
som väljer att lämna leveranskoncessionären kan ändra de ekonomiska
förutsättningarna för leveranskoncessionssystemet. På samma sätt kan en
växande småskalig elproduktion inom vissa områden öka
leveranskoncessionärernas kostnader. I utredarens utvärdering skall det
därför också ingå att analysera om leveranskoncessionssystemet, eller
det nya system som eventuellt föreslås i stället, kan beräknas att även
i framtiden ha en så god ekonomisk bas att det kan vara en kommersiellt
intressant uppgift att handha det. Om utredaren lämnar förslag om
konsumentskydd respektive stöd till småskalig elproduktion, som inte
innefattas i en reglering av kommersiella verksamheter, skall även det
framtida finansieringsbehovet belysas, och förslag lämnas om hur
finansieringen skall utformas.
Frågan om ett fortsatt system med leveranskoncession eller något
skyddssystem som ersätter detta hänger vidare samman med den nationella
balansavräkningen för elleveranser. I det nuvarande systemet är
leveranskoncessionären balansansvarig för sina elkunder gentemot Svenska
kraftnät, och de kunder som önskar lämna koncessionären måste teckna
kontrakt med ett annat balansansvarigt företag. Skulle
leveranskoncessionssystemet föreslås att upphöra, eller ersättas med
något annat system för konsumentskydd, skall utredaren i sitt förslag
också redovisa hur balansansvaret för de nuvarande kunderna hos
leveranskoncessionärerna skall organiseras.
I samband med dessa frågor som rör balansansvaret skall utredaren
behandla ytterligare några frågor och lämna förslag till reglering.
Svenska kraftnät har den 5 februari 1997 i en skrivelse till Närings-
och handelsdepartmentet pekat på bl.a. att en elkonsument som köper sin
el från en annan än en leveranskoncessionär är skyldig att se till att
det finns någon som är balansansvarig i hans uttagspunkt. Vad som gäller
om konsumenten inte uppfyller denna skyldighet är dock inte reglerat.
Konsumenten kan med nuvarande regler utan att ha gjort något fel bli
utan balansansvarig. Då uppstår frågan om vem som bär det ekonomiska
ansvaret för den el som tas ut av konsumenten, och även frågan om
konsumenten skall kunna kopplas bort från nätet på grund av att ingen
har balansansvaret. Svenska kraftnät har lämnat förslag till lösningar
som bör övervägas.
Utredaren skall vidare behandla de frågor med anknytning till
leveranskoncessionssystemet och behovet av skydd för elkunder och små
elproducenter som i övrigt kan komma att aktualiseras i
utredningsarbetet.
I utredningsarbetet skall utredaren följa utvecklingen i Norden och inom
EU och beakta utvecklingen av EG-reglerna på elområdet samt hur
motsvarande lagstiftning utformas i andra länder, särskilt inom
närområdet.
Övrigt
Utredaren skall senast den 1 november 1999 redovisa sitt arbete och
lämna förslag till ny lagstiftning.
Utredaren skall beakta vad som sägs i direktiv till kommittéer och
särskilda utredare om att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir.
1992:50) samt i direktiv till samtliga kommittéer och särskilda utredare
att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) och redovisa
effekter för brottsligheten och för det brottsförebyggande arbetet (dir.
1996:49).