Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Förutsättningar för lokalisering av vindkraft, Dir. 1998:35
Departement: Miljödepartementet
Beslut: 1998-04-23
Dir. 1998:35
Beslut vid regeringssammanträde den 23 april 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att
- sammanställa aktuella uppgifter om och erfarenheter av utbyggnaden av
land- och havsbaserad vindkraft,
- analysera förutsättningarna för en fortsatt utbyggnad av vindkraft i
Sverige,
- föreslå kriterier för lokalisering som underlag inför beslut om
tillstånd till lokalisering av land- och havsbaserad vindkraft.
Utredaren skall även redovisa behov av förstärkning av lokala elnät,
främst vid kusterna och i fjällen i samband med utbyggnad av vindkraft,
och i det sammanhanget överväga behovet av och förutsättningar för
ekonomisk ersättning till nätägare.
Bakgrund
Utbyggnaden av vindkraften hittills
I juni år 1988 lämnade den av regeringen tillsatta Vindkraftsutredningen
ett betänkande, Läge för vindkraft (SOU 1988:32), där förutsättningar
för lokalisering av vindkraft redovisades. Vindkraftsutredningens
huvudsakliga uppgift var att bedöma var i Sverige det är lämpligt att
placera stora vindkraftverk i grupp utgående från ett typaggregat om 3
MW i uteffekt, men där slutsatserna kan tillämpas för vindkraftverk från
storleksordningen 1 MW och uppåt.
Under ett antal år från det att Vindkraftsutredningens betänkande
lämnades har utbyggnaden av vindkraft i Sverige med grannländer utgjorts
av enstaka aggregat och mindre grupper där varje aggregat är på högst
600 kW. Denna utbyggnad har i vissa fall orsakat konflikter med andra
intressen, främst natur- och kulturmiljöintressen. Erfarenheterna från
Danmark visar att en kraftig utbyggnad av mindre vindkraftverk
förutsätter en omsorgsfull planering på kommunal nivå.
Boverket utgav därför i samråd med NUTEK och Naturvårdsverket Allmänna
Råd 1995:1 "Etablering av vindkraft på land" efter ett regeringsuppdrag.
I denna har angetts metoder för en lämplig lokalisering utifrån
hushållningsbestämmelserna i lagen (1987:12) om hushållning med
naturresurser (naturresurslagen) och i enlighet med plan- och bygglagen
(1987:10), miljöskyddslagen (1969:387), naturvårdslagen (1964:822) m.fl.
lagar. Den kommunala fysiska översiktsplaneringen anges som grunden för
att hantera och förebygga konflikter mellan allmänna intressen och
vindkraft. De mest berörda länsstyrelserna har också tagit fram underlag
som sedan i större eller mindre grad legat till grund för kommunernas
hantering av vindkraften i sina översiktsplaner.
Intresset för att bygga ut vindkraften i större skala har successivt
ökat. Detta gäller även för lägen till havs och i den svenska
fjällvärlden. Eftersom vindkraft är en förnybar energikälla har staten i
flera sammanhang vidtagit åtgärder för att främja en ökad användning av
vindkraft bl.a. mot bakgrund av omställningen av det svenska
energisystemet och för att begränsa användningen av fossila bränslen och
på så sätt minska utsläppen av koldioxid. För närvarande stöds vindkraft
genom 15 % investeringsstöd samt en s.k. miljöbonus som motsvarar den
energiskattenivå för elkraft som gäller vid hushållsförbrukning. Bonusen
utgår i flertalet fall till de som yrkesmässigt levererar
vindkraftsproducerad el.
Motstridiga intressen
Områden som är särskilt lämpliga för anläggningar för energiproduktion
skall så långt möjligt skyddas mot åtgärder som kan påtagligt försvåra
tillkomsten av sådana anläggningar. Detta framgår av 2 kap. 8 §
naturresurslagen Innebörden av bestämmelserna är bl.a. att skydda
områden med särskilda kvaliteter i fråga om vindkraftsproduktion mot
åtgärder som kan göra det svårare att i framtiden utnyttja områdena för
detta ändamål. Närings- och teknikutvecklingsverket (NUTEK, numera
Statens energimyndighet) har i samarbete med berörda länsstyrelser
inlett ett arbete med att avgränsa områden som kan anses vara av
riksintresse för vindkraft. Försvarsmakten genomför för närvarande ett
forsknings- och utvecklingsprojekt för klarläggande av störning av
radarspanings-, signalspanings- och radiolänksystem från olika
vindkraftverk med varierande utformning, konstruktion och gruppering.
Områden som är lämpliga för vindkraft är ofta sådana områden som är
skyddsvärda på grund av natur- eller kulturvärden eller med hänsyn till
friluftslivet. Intresset av att bygga ut vindkraften riktas således ofta
mot de kust- och fjällområden som i sin helhet anses vara av
riksintresse enligt 3 kap. naturresurslagen. Uppförande av vindkraftverk
har ofta en påtaglig inverkan på omgivningen. Vid tillståndsprövning är
det därför vanligt att kommuner, länsstyrelser och andra myndigheter
allt oftare ställs inför konflikter mellan intresset att bygga ut
vindkraften och andra mark- och vattenanvändningsintressen. Det kan
gälla frågor om natur- och kulturmiljön inklusive inverkan på
landskapsbilden, fisket, friluftslivet och totalförsvaret, vilka i många
fall även utgör riksintressen enligt 2 och 3 kap. naturresurslagen.
Dessa frågor behandlades av Vindkraftsutredningen, som förutsatte att en
närmare avvägning mellan olika motstående intressen redovisas i
kommunens översiktsplan enligt plan- och bygglagen.
Det behövs bättre planering
Frågan om vindkraftens hantering i den kommunala planeringen har
behandlats i Plan- och byggutredningens slutbetänkande Översyn av PBL
och va-lagen (SOU 1996:168). Utredaren konstaterar att behandlingen av
vindkraften i kommunernas planering varierar och att flertalet
vindkraftverk i landet har prövats enbart i samband med prövning av
ansökan om bygglov. Utredaren anser att vindkraften inte bör särregleras
i plan- och bygglagen, men föreslår en generell skärpning av kravet på
när detaljplan skall upprättas i syfte att gynna en planmässig hantering
av anläggningar med betydande inverkan på omgivningen. Förslaget bereds
för närvarande inom regeringskansliet. Behovet av en kommunal planering
för vindkraftsutbyggnad har även aktualiserats i skrivelser till
regeringen. Naturvårdsverket har i skrivelser år 1992 och 1996 (dnr
M92/3827/7 och M96/1288/7) enligt 6 kap. 2 § naturresurslagen till
regeringen anmält behov av fördjupad planering för utbyggnad av
vindkraft på Öland och Gotland. Boverket har i skrivelse (dnr
M97/404/7) enligt 6 kap. 2 § naturresurslagen till regeringen anmält
behov av fördjupad planering för utbyggnad av vindkraft på Öland. Orust
kommun har i en skrivelse (dnr M 96/3916/7) begärt att regeringen skall
pröva frågan om hur de motstående samhällsintressena i fråga om
vindkraftsetablering skall kunna bedömas och samordnas. Även andra
skrivelser avseende vindkraftsetablering har kommit in till regeringen.
Utbyggnad av vindkraftverk kan beroende på lokaliseringen medföra ett
behov av förstärkningar av lokala elnät. Kostnaderna för dessa
förstärkningar skall enligt ellagen (1997:857) finansieras av det
nätföretag som innehar nätkoncession för det aktuella lokala nätet.
Kostnaderna för förstärkningarna förs genom nättarifferna vidare till
nätföretagets kunder.
NUTEK har i rapporten Utvecklingen på elmarknaden 1997 (dnr N97/3274)
påpekat att koncentrationen av småskalig elproduktion, främst vindkraft,
i vissa delar av landet har medfört ett omfattande behov av att
förstärka det lokala elnätet. Det kan befaras att elkunderna i dessa
områden får betala en betydligt högre nättariff än de skulle ha gjort
med en mindre omfattande etablering av småskalig elproduktion. Problemen
kan bli särskilt stora i nätområden av utpräglad landsbygdskaraktär,
exempelvis vid kusterna och i fjällen, där ett litet kundkollektiv kan
belastas med betydande kostnader som nätutbyggnaden ger upphov till.
Utbyggnad av vindkraft behöver utredas vidare
Förutsättningarna för en utbyggnad av vindkraft har förändrats i
väsentliga avseenden sedan Vindkraftsutredningen redovisade sitt
betänkande. Det är angeläget att få en samlad bild av hur en fortsatt
vindkraftsutbyggnad kommer att inverka på hushållningen med mark- och
vattenresurser i berörda delar av landet. Det är i första hand
kommunernas ansvar att genom avvägningar i den översiktliga planeringen
verka för att etableringsområden för vindkraft lokaliseras på ett sätt
som inte leder till stora intrång i värdefulla natur- och kulturmiljöer
och som är förenligt med bestämmelser om hushållningen med mark och
vatten i naturresurslagen. Samrådet med länsstyrelserna är av stor
betydelse i detta sammanhang. Skrivelserna till regeringen aktualiserar
också behovet av överblick över läget i fråga om vindkraftens utbyggnad
i landets olika delar samt av förbättrad kunskap och metodutveckling när
det gäller planering inför beslut om tillstånd till lokalisering av
land- och havsbaserad vindkraft.
Metoder för planering inför beslut om tillstånd för lokalisering av
land- och havsbaserade vindkraftsanläggningar behöver förbättras.
Samverkan mellan statliga och kommunala myndigheter och berörda
intressenter i anknytning till den kommunala översiktsplaneringen
behöver förstärkas. Lokaliseringskriterier för vindkraftsetablering i
olika situationer behöver utvecklas för att främja en långsiktigt god
hushållning med mark och vatten. Frågor som behöver belysas i detta
sammanhang är bl.a. miljökonsekvenser av lokalisering till havs och på
land, t.ex. vad gäller buller, påverkan på beteendet hos fåglar, fiskar,
sälar m.m. Även konsekvenser för landskapsbilden och för verksamheter som
sjöfart, fiske, försvar liksom frågor som rör klimatförhållanden och
geografiska begränsningar behöver belysas. Myndigheternas tillståndsprövning
av vindkraftsärenden bör därmed underlättas.
Behovet av planering m.m. är särskilt påtagligt när det gäller utbyggnad
av vindkraft i större skala antingen genom stora anläggningar eller
genom koncentration av flera mindre aggregat till ett begränsat område.
Det är emellertid angeläget att också den pågående utbyggnaden av mindre
fristående anläggningar för lokalt bruk uppmärksammas. Också sådan
utbyggnad innebär ofta konflikter med motstående intressen och bör
därför behandlas i den kommunala planeringen. Denna fråga ingår i den
ovan redovisade översynen av plan- och bygglagen.
En rationell utbyggnad av vindkraften förutsätter att behovet av
nätförstärkningar vägs in i lokaliseringsbesluten. Behovet av
nätförstärkningar i lokala elnät behöver därför undersökas och
kostnadsberäknas. Därvid bör klarläggas i vad mån någon form av
ekonomisk ersättning till nätägaren i samband med nätförstärkningar är
en förutsättning för att en utbyggnad skall komma till stånd i olika
situationer. En utgångspunkt för överväganden om lämpligheten av
ekonomiskt stöd bör vara att eventuella ersättningar finansieras med de
medel som är anvisade för stöd till installation av vindkraftverk, för
att därmed skapa förutsättningar för en rationell utbyggnad av
vindkraften.
Uppdraget
Utredaren skall i en första etapp ställa samman uppgifter om dagens
situation när det gäller intresset att bygga ut vindkraften och
konflikter med andra mark- och vattenanvändningsintressen till havs och
på land och i olika delar av landet. Denna lägesanalys bör innefatta
aktuella anspråk på exploatering och anspråk på längre sikt, problembild
samt behov av underlag för tillståndsprövning och planering m.m. I sitt
arbete skall utredaren samråda med bl.a. berörda myndigheter. Utredaren
skall studera nyare inhemska och internationella erfarenheter och det
eventuella behovet av särskilda kommunala insatser. Utredaren skall
vidare undersöka behovet och kostnaderna för förstärkningar av lokala
elnät, främst vid kusterna och i fjällen.
Utredaren skall redovisa denna del av sitt arbete i en delrapportering
till regeringen senast den 1 december 1998.
I en andra etapp skall utredaren föreslå kriterier för lokalisering av
vindkraft mot bakgrund av kravet på en långsiktigt god hushållning med
mark och vatten samt skyddsbehoven vad gäller miljöeffekter,
landskapsbild etc. Kriterierna bör vara anpassade för olika situationer
och olika delar av landet. Utredaren skall vid behov föreslå åtgärder,
bl.a. i fråga om eventuell ersättning för kostnader för
nätförstärkningar i lokala elnät när och om vindkraftproduktionen byggs
ut. I sitt arbete skall utredaren samråda med bl.a. berörda myndigheter.
Utredaren skall redovisa resultatet av sitt arbete till regeringen
senast den 1 juni 1999.
För arbetet gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare om redovisning av regionalpolitiska konsekvenser
(dir. 1992:50), att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), redovisa
jämställdhetsaspekter (dir. 1994:124) samt redovisa konsekvenserna för
brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49). De
ekonomiska konsekvenserna av åtgärder och förslag skall redovisas.
Förslag till finansiering skall lämnas enligt dir. 1994:23.