Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Skattetillägg, Dir. 1998:34
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1998-04-23
Dir. 1998:34
Beslut vid regeringssammanträde den 23 april 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att göra en förutsättningslös
översyn av skattetilläggsinstitutet.
Utredaren skall kartlägga och utvärdera tillämpningen av nuvarande
regler. Mot bakgrund av resultatet av utvärderingen skall utredaren göra
en genomgripande översyn av skattetilläggsinstitutet i syfte att utforma
ett sanktionssystem som uppfyller högt ställda krav på effektivitet,
förutsebarhet, likformighet och rättssäkerhet.
Utredningsuppdraget skall redovisas före utgången av år 1999.
Nuvarande regelsystem
Det skatteadministrativa sanktionssystemet infördes år 1971 genom att
regler om skatte- och avgiftstillägg samt förseningsavgift infördes i
skattelagstiftningen. Samtidigt reformerades reglerna om skattebrott
genom en ny lag, skattebrottslagen (1971:69).
De administrativa sanktionerna innebar en för svenskt rättsväsende
betydande nyhet. Det judiciella sanktionssystemet ansågs inte ha
fungerat tillfredsställande. Den påtagligt bristande överensstämmelsen
mellan antalet fall av konstaterade oriktiga uppgifter i deklarationerna
och antalet lagförda brott visade klart att påföljderna drabbade ojämnt
och slumpvis. Avsikten med det nya regelverket var att skapa ett
sanktionssystem på skatteområdet som var effektivare och rättvisare än
det tidigare samtidigt som det öppnade möjligheter till mer
differentierade påföljder. Insatser från åklagare och allmän domstol
kunde begränsas till den allvarligare skattebrottsligheten.
Målsättningen med det administrativa sanktionssystemet har i stort sett
uppnåtts. Tyngdpunkten i påföljdssystemet ligger numera på det
administrativa området. Som exempel kan nämnas att antalet beslut om
skattetillägg enligt taxeringslagen (1990:324) under år 1996 var ca 70
000 medan antalet dömda för brott enligt skattebrottslagen uppgick till
något hundratal.
Bestämmelser om sanktionsavgifter med i princip samma uppbyggnad som i
taxeringslagen finns också i skattebetalningslagen (1997:483), lagen
(1984:151) om punktskatter och prisregleringsavgifter,
fordonsskattelagen (1988:327), tullagen (1994:1550) och lagen
(1994:1565) om beskattning av privatinförsel av alkoholdrycker och
tobaksvaror från land som är medlem i Europeiska unionen.
Skattetillägg enligt taxeringslagen påförs i tre olika situationer,
nämligen vid oriktig uppgift i självdeklarationen, vid skönsmässig
avvikelse från de deklarerade uppgifterna och vid skönstaxering i
avsaknad av deklaration. Skattetillägget i den sistnämnda situationen
kan i första hand ses som ett påtryckningsmedel för att förmå den
skattskyldige att lämna deklaration. Tillägget undanröjs om en
deklaration kommer in till skattemyndigheten inom viss tid. Med oriktig
uppgift avses såväl att den skattskyldige lämnat en oriktig sakuppgift
som att han underlåtit att lämna en uppgift som är av betydelse för
taxeringen.
Skattetillägg enligt taxeringslagen tas ut med 40 procent eller, vad
gäller mervärdesskatt, 20 procent av den undandragna skatten. Tillägget
tas i stället ut med 20 procent eller, vad gäller mervärdesskatt, 10
procent när den oriktiga uppgiften hade kunnat rättas med ledning av
kontrollmaterial som normalt är tillgängligt för skattemyndigheten och
som också varit tillgängligt för myndigheten. Om den oriktiga uppgiften
avser periodiseringsfel eller liknande tas skattetillägg ut med 10
procent eller, vad gäller mervärdesskatt, 5 procent av den undandragna
skatten.
Skulle den oriktiga uppgiften ha medfört sådant underskott i
förvärvskälla i inkomstslaget näringsverksamhet eller tjänst som kan
utnyttjas först vid senare års taxering, skall skattetillägget i stället
beräknas på ett underlag som utgör en fjärdedel av den minskning av
underskottet som rättelsen av den oriktiga uppgiften medfört.
Skattetillägg skall över huvud taget inte tas ut vid rättelse av en
uppenbar felräkning eller misskrivning, vid rättelse av en oriktig
uppgift i fråga om inkomst av tjänst eller kapital, om rättelse kunnat
göras med ledning av vissa obligatoriska kontrolluppgifter, vid
bedömning av ett framställt yrkande eller om den oriktiga uppgiften
rättats frivilligt.
Den skattskyldige skall helt befrias från skattetillägget om
felaktigheten eller underlåtenheten med hänsyn till den skattskyldiges
ålder, sjukdom, bristande erfarenhet eller liknande förhållande eller
den oriktiga uppgiftens art eller någon annan särskild omständighet
framstår som ursäktlig. Befrielse skall också medges om det är uppenbart
oskäligt att ta ut avgiften. Bestämmelserna om befrielse skall beaktas
även om yrkande om befrielse inte framställts.
Reglerna i skattebetalningslagen, lagen om punktskatter och
prisregleringsavgifter, fordonsskattelagen samt tullagen har i huvudsak
motsvarande innehåll som skattetilläggsreglerna i taxeringslagen.
Uttagsprocenten i dessa lagar motsvarar vad som enligt taxeringslagen
gäller för mervärdesskatten och är således 20 procent i normalfallet och
5 procent om den oriktiga uppgiften avser ett periodiseringsfel eller
därmed jämställd fråga. En olikhet mellan regelsystemen är att befrielse
från tulltillägg, till skillnad från skattetillägg, kan medges även
delvis.
Genom lagen (1996:598) om kontroll av yrkesmässiga vägtransporter av
mineraloljeprodukter, alkohol och tobak har ytterligare en sanktion
tillkommit med i huvudsak motsvarande konstruktion som skattetillägget,
nämligen transporttillägg. Lagen föreslås i en nyligen avlämnad
proposition (prop. 1997/98:100) ersatt av en ny lag, lagen om
punktskattekontroll av transporter m.m. av alkoholvaror, tobaksvaror och
mineraloljeprodukter. Även den nya lagen föreslås innehålla regler om
transporttillägg.
Det finns på skatteområdet också sanktionsavgifter som tas ut med fasta
belopp, t.ex. förseningsavgift när deklaration inte lämnas inom
föreskriven tid.
Under årens lopp har ett flertal förändringar genomförts av det
skatteadministrativa sanktionssystemet, de flesta i mildrande riktning.
På grundval av Skattetilläggsutredningens betänkande Översyn av det
skatteadministrativa sanktionssystemet 1 Eftergift och besvär m.m. (SOU
1977:6) lades i prop. 1976/77:92 om ändrade regler för skattetillägg
enligt taxeringslagen (1956:623), m.m. och prop. 1977/78:136 om ändrade
regler för skattetillägg m.m. fram förslag till betydande förändringar i
regelsystemet. Skattetilläggsutredningens slutbetänkande Översyn av det
skatteadministrativa sanktionssystemet 2 Nyansering av skattetillägg
m.m. (SOU 1982:54) innehöll förslag om en långt gående nyansering av
skattetilläggen. Förslagen ansågs dock innebära ett alltför komplicerat
och svårtillämpat regelsystem och kom aldrig att läggas till grund för
lagstiftning. Ett par av de frågor som utredningen tagit upp behandlades
dock vidare i promemorian Några frågor om skattetillägg m.m. (Ds
1991:16) och lades till grund för förslagen i prop. 1991/92:43
Skattetillägg m.m. Den senaste ändringen i skattetilläggsreglerna
föreslogs i prop. 1997/98:10 Skattemyndigheternas medverkan i
brottsutredningar, m.m. då uttagsnivån halverades i det fall den
oriktiga uppgiften avser periodiseringsfel eller liknande.
En annan aspekt av skattetilläggsförfarandet, nämligen om det omfattas
av artikel 6 i den europeiska konventionen angående skydd för de
mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna,
Europakonventionen, har utretts av Skattekontrollutredningen.
Utredningen redovisade i betänkandet Artikel 6 i Europakonventionen och
skatteutredningen (SOU 1996:116) som sin mening att
skattetilläggsreglerna för närvarande inte kräver någon
lagstiftningsåtgärd på grund av att de skulle stå i konflikt med artikel
6. Vid remissbehandlingen var dock många tveksamma till utredningens
slutsatser.
Frågan om skattetillägg har också berörts i Företagsbotsutredningens
betänkande Straffansvar för juridiska personer (SOU 1997:127).
Utredningen föreslår bl.a. att det i skattebrottslagen införs en
särskild bestämmelse om straffansvar för juridiska personer. Utredningen
pekar på de samordningsproblem som förslaget medför i förhållande till
skattetilläggen. Enligt utredningen bör emellertid en eventuell
förändring av skattetilläggen utredas från mer allsidiga utgångspunkter
än de som varit möjliga för utredningen.
Det kan således konstateras att skattetilläggsreglerna har varit föremål
för utredningar och tämligen omfattande förändringar under årens lopp.
Trots detta kvarstår en hel del kritik mot systemet. En särskild
utredare bör därför tillkallas för att göra en genomgripande översyn av
skattetilläggsinstitutet.
Utredningsuppdraget
Beskattningen bygger till stor del på uppgifter som den skattskyldige
själv lämnar. Det är därför av grundläggande vikt att
uppgiftsskyldigheten fullgörs korrekt. För det ändamålet behövs ett väl
fungerande sanktionssystem. Det administrativa sanktionssystemet spelar
en viktig roll i det sammanhanget. Sanktionssystemet skall även i
fortsättningen generellt sett ha funktionen att understryka vikten av
att varje skattskyldig noggrant och korrekt fullgör sin
uppgiftsskyldighet. Beskattningen av löntagare och pensionärer
har visserligen i allt större utsträckning kommit att vila på uppgifter
som lämnas av tredje man (kontrolluppgifter). Det förhållandet att
uppgifter från kontrolluppgifterna förtrycks i den förenklade
självdeklarationen fritar emellertid inte den skattskyldige från
skyldigheten att kontrollera att uppgifterna i deklarationen är riktiga.
Den särskilde utredaren skall kartlägga den nuvarande tillämpningen av
skattetilläggsreglerna och mot bakgrund av de problem som uppmärksammats
utforma ett sanktionssystem som uppfyller högt ställda krav på
effektivitet, förutsebarhet, likformighet och rättssäkerhet samt
givetvis också de krav som Europakonventionen kan ställa på
förfarandet. I det följande berörs vissa frågeställningar som särskilt
skall uppmärksammas av utredaren.
Mycket av den kritik som framförts har sin grund i att regelverket
upplevs som inte tillräckligt nyanserat och att det inte tar tillräcklig
hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet. Samtidigt har de
regeländringar som genomförts just i syfte att nyansera skattetilläggen
kritiserats för att komplicera regelsystemet i alltför hög grad. De
mycket genomgripande förslag till nyanseringar som
Skattetilläggsutredningen lade fram i sitt slutbetänkande ledde inte
heller till lagstiftning.
Utgångspunkten för den särskilde utredarens överväganden bör vara att
sanktionssystemet skall bygga på enkla och schabloniserade regler och
att det i princip skall aktualiseras i alla fall av brister i
uppgiftslämnandet. Reglerna måste dock samtidigt ge utrymme för en
nyansering av sanktionerna för att systemet skall uppfattas som legitimt
och rimligt. Utredaren skall, mot bakgrund av de svårigheter som
tidigare uppmärksammats i försöken att få till stånd ett mer nyanserat
skattetilläggsinstitut, undersöka om det är möjligt att inom ramen för
ett administrativt sanktionssystem utforma ett regelverk som på ett
bättre sätt än det nuvarande kan tillgodose kravet på en rimlig
nyansering av skattetillägget utan att ge avkall på den schablonisering
som är en förutsättning för förutsebarhet och likformighet vid påföring
av skattetillägg. De administrativa sanktionssystem som finns i våra
nordiska grannländer kan här tjäna som förebilder och inspirationskälla.
Skattetillägget tas ut i relation till den undandragna skatten. Detta
medför att tillägget i det enskilda fallet kan bli mycket högt.
Möjligheterna att införa ett tak i uttaget av skattetillägg har också
utretts av Skattetilläggsutredningen men har förkastats bl.a. med hänsyn
till att en sådan bestämmelse skulle innebära en "rabatt" på
felaktigheter som gäller stora belopp. Den särskilde utredaren skall
överväga om det är möjligt att införa någon sorts maximering av
skattetillägget.
Den kombination av rekvisit som skattetilläggsreglerna bygger på - ett
skattetillägg på objektiva grunder som tas ut i förhållande till
storleken på den undandragna skatten - innebär att en i och för sig
harmlös oriktig uppgift kan medföra mycket kännbara sanktioner. Detta
har man i regelsystemet sökt råda bot på genom en lägre uttagsprocent i
vissa särskilt avgränsade situationer och genom olika befrielsegrunder.
Det förhållandet att skattetillägg påförs efter en lägre procentsats i
vissa situationer har i den praktiska tillämpningen inneburit avsevärda
problem. Utredaren skall särskilt uppmärksamma detta och andra praktiska
tillämpningsproblem i syfte att lägga fram förslag som i möjligaste mån
begränsar problemen. Utredaren skall undersöka om det är lämpligt att i
vissa avgränsade situationer använda sig av fasta ordnings-botsliknande
skattetillägg.
Ett ofta påtalat problem i den nuvarande lagstiftningen är skattetillägg
vid oriktig uppgift avseende periodiseringsfel. Reglerna i detta
hänseende ändrades så sent som hösten 1997 efter framställningar från
Riksskatteverket och Sveriges Industriförbund på så sätt att uttagsnivån
sänktes till 10 resp. 5 procent. Det kunde dock ifrågasättas om
halveringen av uttagsnivån skulle lösa problemen helt.
Industriförbundets förslag om en ränteanknuten sanktion ansågs därför
böra utredas inom ramen för en tilltänkt översyn av
skattetilläggsinstitutet (prop. 1997/98:10 s. 69). Den
särskilde utredaren skall särskilt uppmärksamma denna fråga.
Genom lagändringar som trädde i kraft den 1 juli 1996 sammanfördes de
olika straffbestämmelser som tidigare fanns i skilda skattelagar i
skattebrottslagen som nu i princip innehåller alla straffbestämmelser på
skatteområdet. Även om det administrativa sanktionssystemet genom
skattebetalningslagen blivit mer sammanhållet kännetecknas det alltjämt
av en splittring på olika skattelagar. Den särskilde utredaren skall
undersöka om det är möjligt och lämpligt att samla de administrativa
sanktionsreglerna i en lag.
Utformningen av det administrativa sanktionssystemet måste ses i samband
med de rent straffrättsliga sanktionerna på området. Utredaren skall
därför hålla sig underrättad om beredningen av betänkandet Straffansvar
för juridiska personer (SOU 1997:127) och i möjlig mån anpassa sina
förslag efter resultatet av den beredningen. Det bör i det hänseendet
stå utredaren fritt att föreslå ändringar även av det straffrättsliga
systemet och dess tillämpning i syfte att uppnå en lämplig samordning
mellan systemen.
Utredaren är oförhindrad att ta upp även andra frågor med anknytning
till sanktionssystemet på skatteområdet om det föranleds av
utvärderingen eller av de förslag som läggs fram.
Utredaren skall hålla sig underrättad om resultatet av den fortsatta
beredningen av Skattekontrollutredningens slutbetänkande
Självdeklaration och kontrolluppgifter - förenklade förfaranden (SOU
1998:12).
Redovisning av uppdraget m.m.
Den särskilde utredaren skall beakta regeringens generella
direktiv till samtliga kommittéer och särskilda utredare om att pröva
offentliga åtaganden (dir. 1994:23), redovisa regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), redovisa jämställdhetspolitiska
konsekvenser (dir. 1994:124) och redovisa konsekvenser för
brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).
Uppdraget skall redovisas före utgången av år 1999.