Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Medling m.m. för unga lagöverträdare, Dir. 1998:30
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1998-04-16
Dir. 1998:30
Beslut vid regeringssammanträde den 16 april 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utreda och analysera frågan om medlingens
roll i rättssystemet. Utredaren skall i detta sammanhang även belysa
frågan om familjerådslag. Utredaren skall - om arbetet ger anledning
till det - lämna förslag till sådan lagstiftning som
övervägandena leder fram till.
Bakgrund
På flera orter i landet pågår i dag medlingsverksamhet. Med medling
avses i detta sammanhang att gärningsman och brottsoffer möts inför en
medlare med anledning av ett brott. Medlingsverksamheten har vuxit fram
spontant och utan styrning från statsmakterna. De olika projekten
bedrivs inom olika organisationer och med delvis olika målsättning.
Medlingsverksamhet förekommer bl.a. inom polisen och socialtjänsten och
är i första hand inriktad på unga lagöverträdare. Det förekommer också
på vissa håll medling inom ramen för den verksamhet som bedrivs av
brottsofferjourerna. Det har även tagits initiativ till
medlingsverksamhet inom andra frivilligorganisationer och inom
näringslivet.
Verksamheten är som regel inriktad på att en uppgörelse i någon form
skall uppnås vid mötet mellan gärningsman och brottsoffer. Uppgörelsen
kan bestå i att gärningsmannen åtar sig att betala skadestånd till den
som blivit utsatt för brottet eller att han på annat sätt gottgör denne.
Mötet kan också resultera i att den unge lagöverträdaren helt enkelt ber
brottsoffret om ursäkt. Medling torde bara förekomma vid erkända brott.
Den verksamhet som bedrivs i dag har huvudsakligen varit inriktad på att
låta unga lagöverträdare få konfronteras med följderna av sina brott.
Det finns också medlingsverksamhet som primärt syftar till att utgöra
ett led i rehabiliteringen av offren för brotten. Brottsofferfonden har
lämnat ekonomiskt stöd till medlingsverksamhet.
Behovet av en utredning
Ungdomsbrottskommittén behandlade frågan om medling i sitt betänkande
Reaktion mot ungdomsbrott (SOU 1993:35). Kommittén konstaterade att man
under senare år alltmer har framhållit betydelsen av att ungdomar som
begår brott gör rätt för sig och uttalade att starka skäl talar för att
unga lagöverträdare bör konfronteras med följderna av sina handlingar
och få ta ansvar för dessa. Kommittén definierade medling som en
alternativ sanktion som innebär att den unge och offret för brottet
träffas inför en tredje person i syfte att få fram ett avtal eller ett
s.k. förhandlingsresultat och att detta förfarande äger rum utanför det
etablerade rättsväsendet. Ungdomsbrottskommittén framhöll att det hos
den unge skapar en medvetenhet om vad brottsligheten innebär för dem som
drabbats av den om han direkt konfronteras med den skada som orsakats av
brottet.
Ungdomsbrottskommittén avstod från att lämna något förslag till
formaliserat medlingsförfarande men uttalade att det finns skäl att
undersöka möjligheterna att införa ett medlingsförfarande som en
alternativ reaktion i straffsystemet. Kommittén pekade därvid på den
medling som finns i Norge och Finland och som förekommer på ett tidigt
stadium av det rättsliga förfarandet. Genom att medlingen äger rum i ett
tidigt skede av förundersökningen uppnås syftet att man kan undvika ett
domstolsförfarande.
Riksåklagaren fick i mars 1994 regeringens uppdrag att kartlägga
erfarenheterna av befintliga medlingsprojekt och att utarbeta en eller
flera modeller för hur medlingsverksamhet för unga lagöverträdare skulle
kunna bedrivas. Resultatet av detta uppdrag redovisades till regeringen
i december 1996 (dnr Ju96/4689). Rapporten innehåller en beskrivning av
bedrivna medlingsprojekt och ett förslag till modell för medling.
Riksåklagaren menade emellertid att medlingsverksamheten bör få
utvecklas ytterligare innan statsmakterna lägger fast formerna för en
enhetlig medlingsverksamhet. En särskild fråga är enligt Riksåklagaren
huruvida medling är förenlig med en av de grundläggande principerna för
straffrättskipningen, nämligen att det allmänna ensamt ansvarar för de
sanktioner som följer på brott. Enligt Riksåklagaren kan det mot
bakgrund av denna princip finnas motiv för att medlingsinstitutet bör
vara ett mer fristående förfarande från den ordinarie
brottmålsprocessen.
Riksåklagaren föreslog att regeringen skulle ta initiativ till en
vetenskaplig utvärdering av den bedrivna verksamheten och att regeringen
skulle ge ett uppdrag åt Kommittén för brottsförebyggande arbete att
anordna en rikstäckande fortsatt försöksverksamhet. Något närmare
underlag för hur en sådan rikstäckande försöksverksamhet skulle
genomföras eller vilken inriktning en sådan försöksverksamhet skulle ha
lämnades inte.
Justitieutskottet har i betänkandet 1996/97:JuU12 Ungdomsbrott behandlat
frågan om medling. Justitieutskottet uttalade att det enligt utskottets
uppfattning finns skäl att försöksvis använda medlingsverksamhet i
större omfattning än som sker i dag och att det framstår som överflödigt
att avvakta beredningen av Riksåkagarens rapport i denna del. Enligt
utskottet bör regeringen genast utarbeta en samordnad och rikstäckande
försöksverksamhet med medling och denna försöksverksamhet bör inledas så
snart som möjligt.
Riksdagen biföll Justitieutskottets hemställan den 9 april 1997
(rskr.1996/97:179).
I brottsofferutredningens betänkande BROTTSOFFER Vad har gjorts? Vad bör
göras? (SOU 1998:40) har frågan om medling uppmärksammats. Enligt
utredningen kan medling kan vara positivt för brottsoffret under
förutsättning att han eller hon visas tillbörlig hänsyn.
Frågan om medling har således under en längre tid varit föremål för
mångas intresse. Någon genomgripande analys av medlingens funktion och
dess betydelse i rättssystemet har dock inte gjorts.
Enligt regeringens mening kan medling vara ett sätt både att göra den
unge lagöverträdaren medveten om effekten av sina gärningar och att på
ett konstruktivt sätt ge brottsoffret möjlighet att bearbeta sina
upplevelser.
Innan det är möjligt att ta ställning till frågan om medlingens roll i
framtiden måste ett antal frågor besvaras. En grundläggande fråga är vad
som avses med begreppet medling. Andra frågor är i vilken form och i
vilken organisation medling bör bedrivas, om verksamheten bör göras
enhetlig, vilken betydelse medling skall tillmätas i rättsprocesssen och
om det finns något behov av en reglering. Man kan tänka sig att medling
utgör ett komplement till den traditionella lagföringen, men också att
den blir ett alternativ. Regeringen anser därför att det finns skäl att
låta frågan om medlingens former, funktion och ställning i rättssystemet
bli föremål för en genomgripande analys.
För att ge ett ordentligt underlag för en sådan analys har regeringen i
dag gett Brottsförebyggande rådet i uppdrag att inleda en
försöksverksamhet med medling för unga lagöverträdare.
Brottsförebyggande rådet har också fått i uppdrag att utvärdera
försöksverksamheten. Regeringen har vidare gett Kommittén för
brottsförebyggande arbete i uppdrag att efter samråd med
Brottsförebyggande rådet och den särskilde utredaren välja ut de projekt
som skall omfattas av försöksverksamheten samt att fördela medel till
dessa projekt.
Medlingens innehåll och funktion
Som redan har nämnts innebär medling att ett möte kommer till stånd
inför en opartisk medlare mellan den som har begått ett brott och den
som har drabbats av det. Ett sådant möte kan vara värdefullt av flera
skäl.
Ett möte mellan brottsoffer och gärningsman kan vara betydelsefullt för
den unge lagöverträdaren. Vid ett medlingsmöte får han tillfälle att
försöka förklara för brottsoffret varför han har begått brottet och
brottsoffret får i sin tur möjlighet att förklara för den unge
lagöverträdaren hur han har upplevt det. Genom att den unge
lagöverträdaren på detta sätt får konfronteras med följderna av sitt
brott kan han komma till insikt om vad det inneburit för den som
drabbats av det. En sådan insikt kan leda till att han avhåller sig från
att begå brott och verkar på så sätt rehabiliterande och därmed också
brottsförebyggande. Den unge lagöverträdaren får vid mötet möjlighet att
be den som blivit utsatt för brottet om ursäkt. För brottsoffrets del
kan ett möte med gärningsmannen vara ett sätt att kunna bearbeta
händelsen och lägga den bakom sig.
Medling mellan gärningsman och brottsoffer kan resultera i en uppgörelse
om hur gärningsmannen skall gottgöra offret för brottet, exempelvis
genom att åta sig att utföra visst arbete åt denne. Av hänsyn till den
som har drabbats av ett brott är det ett viktigt principiellt krav att
rättssystemet bidrar till att den som begår brott gör rätt för sig. Det
viktigaste medlet för detta är allmänt sett att den som har begått ett
brott betalar skadestånd till målsäganden. I många fall kan det
emellertid anses vara till fördel om den unge, i stället för att betala
skadestånd, genom egna insatser hjälper till att reparera det som har
blivit skadat eller på annat sätt ställer till rätta efter brottet.
Att låta unga lagöverträdare och brottsoffer delta i medling kan således
vara positivt för båda parter.
Som tidigare har nämnts bedrivs i dag medlingsverksamheten inom olika
myndigheter och organisationer som har olika verksamhetsmål. Det
förekommer skillnader när det gäller vem som tar initiativ till medling
liksom i vilket skede av den rättsliga processen frågan om medling
aktualiseras. I vissa projekt är det tjänstemän som genomför medlingen,
i andra projekt är det lekmän. Det är inte möjligt att ge någon enhetlig
beskrivning av den medlingsverksamhet som bedrivs i dag.
I detta sammanhang bör även familjerådslag nämnas. Familjerådslag kan
beskrivas som ett möte vid vilket den unges familj och andra närstående
till familjen samlas för att diskutera och göra en plan för hur den unge
skall få ordning på sitt liv. Till rådslaget bjuds även offret för
brottet in. Vid mötet ställs den unge till svars för sina handlingar och
uppmuntras att ta ansvar för sitt beteende dels genom att be
brottsoffret om ursäkt och erbjuda gottgörelse, dels genom att delta i
diskussionen och besluten om sin framtid. Det viktigaste inslaget vid
familjerådslaget är familjens enskilda överläggning. Utan inblandning
från utomstående diskuterar den unge, hans familj, släkt och vänner och
fattar beslut om en handlingsplan för den unges framtid.
I september 1997 fick Svenska kommunförbundet i uppdrag av Kommittén för
brottsförebyggande arbete att genomföra ett projekt med familjerådslag
för unga brottslingar. Målen för projektet är i många avseenden desamma
som för de medlingsverksamheter som finns. Den unge skall ta ansvar för
sina handlingar och ställa till rätta efter brott och brottsoffret skall
få upprättelse. Vid familjerådslag är tanken vidare den att familjen och
andra närstående till familjen skall ta ansvar för den unges utveckling
och att man skall ta till vara familjens resurser och finna lösningar
för den unge som är hållbara på sikt. Ett ytterligare mål är att
förbättra samarbetet mellan familj, socialtjänst, polis och åklagare.
Det yttersta syftet är givetvis att minska ungdomsbrottsligheten.
Betydelsen av medling inom ramen för gällande lagstiftning
Den medlingsverksamhet som bedrivs i dag är inte reglerad. Som
konstateras inledningsvis har medlingsverksamheten som finns
i dag vuxit fram spontant och utan styrning från statsmakterna. Medling
har dock viss betydelse inom ramen för påföljdssystemet. Det finns i
lagstiftningen bestämmelser som syftar till att åstadkomma att den som
begått brott gör rätt för sig och bestämmelser som innebär att den unges
vilja att ställa till rätta efter sig beaktas vid den rättsliga
prövningen vid misstanke om brott.
I lagen (1964:167) med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare
(LUL) finns en bestämmelse som ger polisen en uttrycklig rätt att anmoda
unga lagöverträdare att ställa till rätta. Av 13 § LUL följer att en
polisman får anmoda den som har fyllt eller kan antas ha fyllt 15 men
inte 18 år att så snart som möjligt vidta åtgärder för att avhjälpa
eller begränsa skada på egendom på grund av brott, om den unge erkänt
brottet eller om det annars med hänsyn till omständigheterna är
uppenbart att den unge begått brottet.
Det finns vidare bestämmelser i brottsbalken som ger domstol möjlighet
att meddela föreskrifter som syftar till att få unga lagöverträdare att
ställa till rätta efter brott. Av 31 kap. 1 § brottsbalken följer att om
det har uppkommit skada på egendom genom brottet och det bedöms vara
ägnat att främja den dömdes anpassning i samhället, får rätten, i
samband med att den överlämnar den unge lagöverträdaren till vård inom
socialtjänsten, föreskriva att den dömde på tid och sätt som anges i
domen skall biträda den skadelidande med visst arbete, som syftar till
att avhjälpa eller begränsa skadan eller som annars i belysning av
brottets och skadans art framstår som lämpligt. En sådan föreskrift får
meddelas endast med den skadelidandes samtycke. Möjligheten för domstol
att kunna meddela en sådan föreskrift gäller inte bara unga
lagöverträdare. Motsvarande möjlighet finns även i fråga om den som döms
till skyddstillsyn eller villkorlig dom.
Om den som begått ett brott visar vilja att ställa till rätta efter sig
skall detta beaktas vid den rättsliga prövningen.
Av 29 kap. 5 § p 2 brottsbalken följer att domstolen vid straffmätningen
- utöver brottets straffvärde - i skälig omfattning skall beakta om den
tilltalade efter förmåga har försökt förebygga eller avhjälpa eller
begränsa skadliga verkningar av brottet. Av 30 kap. 4 § brottsbalken
följer vidare att rätten vid val av påföljd skall fästa särskilt
avseende vid omständigheter som talar för en lindrigare påföljd än
fängelse. Därvid skall rätten beakta sådana omständigheter som anges i
29 kap. 5 § brottsbalken.
Den bestämmelsen i lagen (1964:167) med särskilda bestämmelser om unga
lagöverträdare som gäller åtalsunderlåtelse gör det möjligt att, vid
prövningen av frågan om åtalsunderlåtelse skall meddelas, beakta den
unges vilja att ställa till rätta efter sig. Genom propositionen
1987/88:135 ändrades bestämmelserna om åtalsunderlåtelse på så sätt att
det i lagen (1964:167) med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare
uttryckligen anges att åklagaren vid sin bedömning av om
åtalsunderlåtelse skall meddelas, skall väga in den unges vilja att
ersätta målsäganden för den skada som uppkommit genom brottet eller att
avhjälpa eller begränsa skadan. I förarbetena till bestämmelsen
framhölls dock att det är angeläget att en sådan bestämmelse inte får
leda till olikhet inför lagen på det sättet att den som har det så
ställt att han utan större uppoffringar kan gottgöra målsäganden
därigenom ges större möjlighet att undgå domstolsprövning. Det
uttalades vidare att avsikten inte varit att skapa ett system där man
kan "köpa sig fri" från åtal (prop. 1987/88:135 s. 30).
För att ytterligare uppmuntra att unga lagöverträdare tar ansvar för
sina handlingar gjordes genom 1995 års ungdomsmålsreform (se prop.
1994/95:12) ett tillägg till bestämmelsen om åtalsunderlåtelse i lagen
(1964:167) med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare. Av
ändringen följer att åklagaren vid prövningen av om åtalsunderlåtelse
skall meddelas skall beakta - förutom den unges vilja att ersätta
målsäganden för skada som uppkommit genom brottet, att avhjälpa eller
begränsa skadan - den unges vilja att på annat sätt gottgöra
målsäganden. Som exempel angavs i propositionen att den unge kan ha
utfört visst arbete för målsägandens räkning eller deltagit i medling.
Det uttalades vidare att det kan beaktas att den unge bett målsäganden
om ursäkt (se prop. s. 78).
Benägenheten att ställa till rätta kan också vägas in vid polisens
bedömning av om rapporteftergift bör meddelas (se prop. 1987/88:135 s.
29).
Gällande lagstiftning innebär således att den unges vilja att gottgöra
målsäganden skall beaktas dels av domstol vid straffmätning och
påföljdsval, dels av polis och åklagare vid prövningen av om
rapporteftergift och åtalsunderlåtelse kan meddelas. Det innebär att den
omständigheten att en ung lagöverträdare har deltagit i medling redan i
dag skall beaktas vid den rättsliga prövningen. Det förhållandet att den
unge deltagit i medling tillerkänns dock inte någon avgörande betydelse.
Medling kan därmed i dag sägas utgöra ett komplement till
påföljdssystemet.
Regeringens uppdrag i fråga om medling
Som angetts tidigare har regeringen i dag gett Brottsförebyggande rådet
i uppdrag att inleda en försöksverksamhet med medling för unga
lagöverträdare. Brottsförebyggande rådet har också fått i uppdrag att
följa upp och utvärdera försöksverksamheten. Regeringen har vidare i
tilläggsdirektiv uppdragit åt Kommittén för brottsförebyggande
arbete att sprida kunskap om försöksverksamheten. Kommittén skall
vidare, i samråd med Brottsförebyggande rådet och den särskilde
utredaren, välja ut de projekt som skall omfattas av försöksverksamheten
samt fördela medel till dessa projekt.
Utredaren skall med utgångspunkt från försöksverksamheten och
utvärderingen av denna utreda frågan om formerna för
medlingsverksamheten, medlingens funktion och dess ställning i
rättssystemet. Frågan om medling bör belysas utifrån ett
brottsförebyggande perspektiv och utifrån det perspektivet att
medling kan utgöra ett led i rehabiliteringen av unga lagöverträdare
inom ramen för såväl rättsväsendets som socialtjänstens verksamhet.
Utredaren skall i detta sammanhang även belysa frågan om familjerådslag.
Frågan om medling skall också belysas utifrån ett brottsofferperspektiv.
Utredaren skall dels analysera vilken roll brottsoffren ges och hur
deras intressen allmänt sett tas till vara inom olika
medlingsverksamheter, dels analysera och bedöma medling vars primära
syfte är att rehabilitera offer för brott.
Utredaren skall överväga om de möjligheter som i dag finns att beakta
att en ung lagöverträdare har deltagit eller kommer att delta i medling
bör förändras. Utredaren skall också ta ställning till om
medlingsverksamheten bör regleras eller på annat sätt göras enhetlig och
i så fall föreslå hur en sådan verksamhet skall bedrivas. Utredaren
skall i så fall även föreslå inom vilken organisation medling bör
bedrivas och hur den skall finansieras. Utredaren skall därvid ta
ställning till hur tillämpningsområdet för medlingsverksamheten bör
avgränsas samt ange vilken betydelse en reglerad medlingsverksamhet bör
tillmätas vid den rättsliga prövningen.
Utredaren bör också, med utgångspunkt från de resonemang som fördes av
Ungdomsbrottskommittén samt med beaktande av Riksåklagarens rapport,
pröva möjligheten att införa medling som en sorts alternativ
reaktionsform. Vid denna prövning bör särskilt frågan om villkorade
åtalsunderlåtelser övervägas. Utredaren skall i detta sammanhang belysa
frågan om de straffrättsliga principerna om förutsebarhet,
proportionalitet och rättvisa kan tillgodoses och om medling som en
sorts alternativ reaktionsform är förenlig med den grundläggande
principen inom straffrättskipningen, att det allmänna ensamt ansvarar
för de sanktioner som följer på brott.
Utredaren skall - om arbetet ger anledning till det - lämna förslag till
sådan lagstiftning som övervägandena leder fram till.
Under arbetets gång skall utredaren på nära håll följa den pågående
försöksverksamheten med medling. Utredaren skall under arbetets gång
samråda med Brottsförebyggande rådet. Utredaren skall även samråda med
Socialstyrelsen och Brottsoffermyndigheten samt med andra myndigheter
vars intressen berörs av eventuella åtgärder som föreslås.
Utredaren skall avsluta sitt arbete före den 1 oktober 2000.
Övrigt
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om att redovisa regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga åtaganden (dir.
1994:23), om att jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124)
samt om att redovisa konsekvenser för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).