Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Utredningen om aktiekapital och redovisning i utländsk valuta (Ju 1997:06), Dir. 1998:28
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1998-04-06
Dir. 1998:28
Beslut vid regeringssammanträde den 6 april 1998
Sammanfattning av uppdraget
Den särskilde utredare som har fått i uppdrag att utreda frågor om
aktiekapital och redovisning i utländsk valuta (Ju 1997:06) skall
- ytterligare analysera det företagsekonomiska behovet av en
lagstiftning som gör det möjligt för svenska företag och för utländska
filialer i Sverige att ha sin redovisning och sin bokföring i euro i
stället för i svenska kronor,
- analysera de makroekonomiska konsekvenserna som en eventuell övergång
till aktiekapital och redovisning i euro kan medföra,
- utarbeta lagförslag som gör det möjligt för svenska företag och för
utländska filialer i Sverige att ha sin bokföring och upprätta sin
offentliga redovisning i euro i stället för i kronor,
- överväga de särskilda problem som kan vara förknippade med redovisning
i euro i vissa finansiella företag, ta ställning till om alla
finansiella företag bör ges möjlighet att redovisa i euro och, om så
bedöms vara fallet, utarbeta förslag till nödvändiga lagändringar
avseende dessa företag,
- utarbeta lagförslag som gör det möjligt för svenska aktiebolag,
bankaktiebolag och försäkringsaktiebolag att ha sitt aktiekapital i euro
i stället för i kronor,
- utarbeta förslag till de ändringar i lagen (1987:667) om ekonomiska
föreningar och andra föreningsrättsliga lagar som bedöms vara nödvändiga
för sådana ekonomiska föreningar som väljer att upprätta sin redovisning
i euro, samt
- lämna förslag till de regler om omräkning från euro till kronor som
behövs för beskattnings- och statistikändamål.
Utredningsarbetet hittills
Flertalet medlemstater i EU torde fr.o.m. den 1 januari 1999 komma att
delta i den europeiska valutaunionen. Det innebär att dessa
medlemsstater från den dagen kommer att ha en gemensam valuta. Under en
drygt treårig övergångsfas kommer denna gemensamma valuta att kunna
uttryckas både i en gemensam valutaenhet, euro, och i nationella
valutaenheter. Efter övergångsfasen kommer euron att utgöra det enda
legala betalningsmedlet i dessa länder. Sverige kommer inte att delta i
valutaunionen från starten.
Med anledning av det förestående europeiska valutasamarbetet tillkallade
regeringen genom beslut den 15 maj 1997 en särskild utredare,
justitierådet Bo Svensson, med uppdrag att undersöka vilket behov
svenska aktiebolag, bankaktiebolag och försäkringsaktiebolag har av att
kunna ange aktiekapitalet och aktiernas nominella belopp i annat än
svensk valuta. Utredaren skulle vidare undersöka vilket behov svenska
företag har av att kunna upprätta sin finansiella redovisning i euro.
Utredningsarbetet skulle enligt direktiven göras i två etapper. I en
första etapp skulle behovet av aktiekapital i annan valuta än svenska
kronor respektive behovet av redovisning i euro analyseras. Om det
därvid konstaterades ett verkligt behov, skulle olika principiella sätt
att tillgodose behovet diskuteras. Om det efter utvärderingen av
resultatet av den första etappen visade sig att det fanns skäl att gå
vidare, borde utredaren i en andra etapp lägga fram förslag till
behövliga lagändringar.
Resultatet av arbetet under den första etappen redovisades i december
1997 i delbetänkandet Redovisning och aktiekapital i euro och annan
utländsk valuta (SOU 1997:181).
Utredarens överväganden innebar sammanfattningsvis följande.
* Svenska företag bör ges möjlighet att upprätta sin redovisning i euro.
Detta bör dock inte gälla finansiella företag som inte bedrivs i
aktiebolagsform, främst ömsesidiga försäkringsbolag och sparbanker.
* Svenska företag bör inte ges möjlighet att ha sin redovisning i annan
utländsk valuta än euro.
* Svenska aktiebolag, bankaktiebolag och försäkringsaktiebolag bör, om
de har sin redovisning i euro, också vara skyldiga att ha sitt
aktiekapital i euro.
* Svenska bolag bör inte ges möjlighet att ha aktiekapitalet i annan
utländsk valuta än euro. De bör inte heller ges möjlighet att emittera
aktier i olika valutor.
* Aktiebolagslagens regler om att varje aktie skall ha ett nominellt
belopp bör ersättas med regler om s.k. kvotaktier.
Delbetänkandet har remissbehandlats.
Behovet av ytterligare utredning
Redovisningsfrågor
Av utredningen och det efterföljande remissförfarandet har framgått att
det för åtskilliga svenska företag skulle vara av värde att kunna
upprätta sin redovisning i euro i stället för i kronor. Utredningen
pekar emellertid också på att en förändring i lagstiftningen för att
möjliggöra redovisning i euro också kan få vissa negativa verkningar,
framför allt minskade möjligheter att göra jämförelser mellan svenska
företag. De olägenheter som kan uppkomma för redovisningens intressenter
- borgenärer, kreditgivare m.m. - torde visserligen vara av begränsad
betydelse. Icke desto mindre anser regeringen att det företagsekonomiska
behovet av att tillåta redovisning i euro ännu inte är fullt klarlagt.
Det har också hävdats att en övergång till euro bland svenska företag
skulle kunna få effekter för den svenska kronans stabilitet. Det finns
anledning att analysera dessa frågor innan ett definitivt
ställningstagande görs. Detta bör emellertid inte hindra att utredningen
nu fullföljer sitt uppdrag, såvitt gäller redovisning i euro, och lägger
fram förslag till lagändringar som gör det möjligt för svenska företag
att ha löpande bokföring och upprätta årsbokslut, årsredovisningar,
koncernredovisningar och delårsrapporter i euro.
Särskilda hänsyn gör sig gällande beträffande finansiella företag.
Banker, kreditmarknadsföretag och värdepappersbolag omfattas av
särskilda krav på kapitaltäckning, medan försäkringsbolag omfattas av
särskilda solvens-, skuldtäcknings- och placeringsregler. Utredningen
har med hänsyn till rådande osäkerhet om hur dessa regler slår vid
redovisning i euro förordat att vissa företagsformer, bl.a. sparbanker
och ömsesidiga försäkringsbolag, undantas från möjligheten att redovisa
i euro. Enligt regeringens mening finns det behov av att analysera de
särskilda problem som gäller för de finansiella företagen ytterligare i
det fortsatta utredningsarbetet.
Under utredningsarbetet har det övervägts om svenska företag bör ges
möjlighet att upprätta sin redovisning även i andra valutor, t.ex.
dollar. Flertalet remissinstanser har instämt i utredarens bedömning att
någon sådan möjlighet inte bör införas. Regeringen delar den
bedömningen.
De ursprungliga direktiven till utredaren omfattade inte utländska
filialers redovisning. Uppenbarligen har emellertid frågan om
redovisning i euro stor betydelse även för dessa. Det finns därför
anledning att nu låta utredaren ta upp frågan om utländska filialers
bokföring och redovisning i euro.
Associationsrättsliga frågor
Utredarens förslag att svenska aktiebolag som har valt att ha sin
bokföring och redovisning i euro skall kunna ha sitt aktiekapital
denominerat i euro har tillstyrkts av i stort sett samtliga
remissinstanser. Inte heller regeringen kan se att det finns några skäl
av betydelse mot en sådan ordning. Tvärtom kan en möjlighet att
denominera aktiekapitalet i euro och emittera aktier i euro vara av
värde för svenska aktiebolag som behöver anskaffa kapital på den
europeiska kapitalmarknaden och är också naturlig för de aktiebolag som
övergår till redovisning i euro. Ett definitivt ställningstagande bör
visserligen inte göras förrän de företagsekonomiska och makroekonomiska
analyser som tidigare har berörts har genomförts. Utredaren bör
emellertid parallellt med att dessa analyser genomförs utarbeta
fullständiga förslag till den lagreglering som behövs för att
svenska aktiebolag, bankaktiebolag och försäkringsaktiebolag skall kunna
ha sitt aktiekapital i euro.
En särskild fråga är om aktiekapital och redovisning alltid måste vara i
samma valuta. Utredaren har såsom nämnts föreslagit en sådan koppling.
Regeringen anser att en sådan ordning är bäst ägnad att tillgodose de
skyddsintressen som bär upp den associationsrättsliga lagstiftningen. En
annan ordning fordrar överväganden som det inte finns utrymme för i
detta sammanhang. Det fortsatta utredningsarbetet bör därför bedrivas
med utgångspunkt i att aktiekapital och redovisning skall vara angivna i
en och samma valuta.
En ordning där aktiebolag kan denominera sitt aktiekapital och upprätta
sin redovisning i euro ger upphov till ett flertal associationsrättsliga
frågor. De flesta har berörts i delbetänkandet. Under remissförfarandet
har ytterligare frågor framkommit. Det är enligt regeringens mening
lämpligt att dessa frågor behandlas i det fortsatta utredningsarbetet.
Utredaren har under den första etappen övervägt om aktier skall kunna
emitteras i olika valutor. Sådana förslag har motiverats med att det
skulle kunna underlätta svenska bolags kapitalanskaffning och att det
skulle underlätta för banker att uppfylla gällande kapitaltäckningskrav.
Utredaren har emellertid inte ansett att det är motiverat att gå vidare
i denna fråga. Flertalet remissinstanser har tillstyrkt utredarens
bedömning. Regeringen avser att senare överväga om frågan bör tas upp i
annat sammanhang.
Utredaren har även övervägt en övergång från dagens system med aktier
med nominellt belopp till s.k. kvotaktier. Han har kommit fram till att
en sådan övergång bör ske och omfatta samtliga företag. Regeringen anser
för sin del att det finns anledning att fortsätta arbetet i denna fråga.
Ett fullföljande av detta arbete inom ramen för denna utredning skulle
emellertid försena ett genomförande av sådana ändringar som kan vara
mera brådskande, nämligen redovisning och aktiekapital i euro.
Regeringen avser därför att i stället uppdra åt Aktiebolagskommittén att
fortsätta beredningen av frågan om kvotaktier.
I direktiven till den första utredningsfasen ingick inte att analysera
de särskilda kapitalfrågor som kan uppkomma i andra företagsformer i
vilka det finns ett bundet eget kapital, ekonomiska föreningar,
sparbanker m.fl. Enligt regeringens mening bör utredaren nu ta ställning
till hur det egna kapitalet i sådana andra företagsformer skall
behandlas vid en övergång till redovisning i euro.
Det finns också ett behov av en närmare analys av vilka problem som kan
uppkomma i samband med det enskilda företagets övergång från redovisning
och aktiekapital i kronor till redovisning och aktiekapital i euro.
Övriga frågor
Enligt regeringens mening bör utgångspunkten tills vidare vara att
deklaration av samtliga skatter och avgifter skall ske i kronor. Med en
flytande växelkurs mellan euron och kronan uppkommer i så fall speciella
problem. Beskattningen grundas i stor utsträckning på företagens
redovisning. Det finns därför anledning att i det fortsatta
utredningsarbetet ta fram förslag till lämpliga metoder för omräkning
från euro till kronor. Det finns också ett behov av att analysera de
speciella problem som kan uppkomma beträffande mervärdesskatt,
innehållen preliminärskatt, arbetsgivaravgifter m.m.
En ordning där vissa företag redovisar i kronor och andra i euro kan få
vissa negativa verkningar för den ekonomiska statistiken. Det finns
därför behov av att i det fortsatta utredningsarbetet analysera vilken
betydelse detta kan få och ta fram modeller för omräkning av
statistikuppgifter.
Slutligen anser regeringen att det finns anledning att se över behovet
av övergångsbestämmelser till den nya lagstiftningen. I det sammanhanget
bör också beaktas vilka problem av praktisk art som kan uppkomma för
registreringsmyndigheterna inför en ny lagstiftnings ikraftträdande.
Utredningsuppdraget
Redovisningsfrågor
Utredaren skall lägga fram förslag till de lagändringar som är
nödvändiga för att svenska företag skall kunna ha sin löpande bokföring
och upprätta sina årsbokslut, årsredovisningar, koncernredovisningar och
delårsrapporter i euro i stället för i kronor fr.o.m. det första
räkenskapsåret som inleds efter 1998 års utgång. Utgångspunkten skall
härvid vara att en och samma redovisningsvaluta, antingen kronor eller
euro, skall användas i samtliga redovisningshandlingar. Lagförslagen
skall innehålla en reglering av de närmare villkoren och formerna för
byte av redovisningsvaluta, däribland de materiella förutsättningarna,
formerna för beslutet om byte samt tidpunkten då beslutet får verkan.
Lagförslagen skall också ange förutsättningarna för att ett företag
skall kunna återgå till redovisning i kronor.
För finansiella företag gäller särskilda kapitaltäcknings-, placerings-
och solvensregler. Dessa kan, om företagets redovisning sker i euro, ge
upphov till särskilda problem. Detta gäller i synnerhet för vissa
finansiella företag, såsom sparbanker, medlemsbanker,
kreditmarknadsföreningar, ömsesidiga försäkringsbolag och
understödsföreningar. Utredaren skall studera dessa problem. Om det är
möjligt, skall han lämna förslag till lagändringar som kan lösa
problemen. Visar det sig att problemen inte kan lösas, skall
utredaren i stället utforma sina lagförslag så att det framgår att
förslagen inte omfattar de aktuella företagen. I detta sammanhang bör
noteras att det inte ingår i utredarens uppdrag att studera de indirekta
effekter som svenska företags övergång till aktiekapital och redovisning
i euro kan få med avseende på de restriktioner som gäller för
finansiella företags placeringar och kapitaltäckning.
Slutligen skall utredaren lämna förslag till sådana lagändringar som gör
det möjligt för utländska filialer i Sverige att ha sin bokföring och
upprätta sin redovisning i euro i stället för i kronor.
Associationsrättsliga frågor
Utredaren skall utarbeta lagförslag som gör det möjligt för svenska
aktiebolag, bankaktiebolag och försäkringsaktiebolag att ha sitt
aktiekapital i euro i stället för i kronor. Utgångspunkten skall därvid
vara att aktiekapitalet skall vara angivet i samma valuta som
redovisningsvalutan.
Utredaren skall vidare studera de särskilda aktiebolagsrättsliga frågor
som kan uppkomma om det blir tillåtet att bestämma aktiekapitalet i
euro. Till dessa hör frågor kring aktiers nominella belopp och hur detta
påverkas när aktiekapitalet bestäms i euro. Därvid skall utredaren också
ta ställning till hur aktiebrev, där det nominella beloppet hittills har
varit uttryckt i kronor, skall behandlas efter det att bolaget har gått
över till euro. Han skall vidare belysa frågan om vilken
betalningsvaluta som skall användas vid vinstutdelning samt frågor om
vad som skall gälla vid konvertering av konvertibla skuldebrev, inlösen
av preferensaktier och återbetalning av kapitaltillskott. Även andra
aktiebolagsrättsliga frågor som uppkommer under arbetets gång skall
behandlas.
Arbetet skall i de nu angivna delarna omfatta inte endast vanliga
aktiebolag utan även bankaktiebolag och försäkringsaktiebolag. Utredaren
skall därvid beakta det arbete som pågår inom Regeringskansliet i syfte
att inordna bankaktiebolagen och försäkringsaktiebolagen under
aktiebolagslagens (1975:1385) regelverk.
Vidare skall utredaren undersöka om det förhållandet att ekonomiska
föreningar ges möjlighet att upprätta sin redovisning i euro bör
föranleda ändringar i lagen om ekonomiska föreningar eller andra
föreningsrättsliga lagar. Särskilt skall effekterna av en redovisning i
euro på föreningslagens regler om eget kapital belysas. Även
associationsrättsliga frågor som hör till andra företagsformer än
aktiebolag och ekonomiska föreningar skall uppmärksammas, i den mån
företagsformen föreslås få rätt att redovisa i euro. Utredaren skall
också belysa hur återbäringsmedlen i livförsäkringsbolag skall
behandlas. Utredaren skall lämna förslag till nödvändiga lagändringar.
Övriga frågor
Utredaren skall analysera det företagsekonomiska behovet av en
lagstiftning som tillåter redovisning i euro och så långt det är möjligt
söka kvantifiera det.
Utredaren skall vidare analysera de eventuella makroekonomiska
konsekvenserna av en övergång till redovisning och aktiekapital i euro.
Analysen skall behandla såväl hur företag kommer att agera för att
förändra sina valutapositioner vid en övergång till euro som om en sådan
övergång skulle kunna få konsekvenser för kronans kurs. Vad gäller den
senare frågan skall både kort- och långsiktiga effekter beaktas.
Utredaren skall vidare analysera de problem som kan uppkomma i samband
med att ett företag övergår från redovisning och aktiekapital i kronor
till redovisning och aktiekapital i euro. Arbetet skall inriktas på en
ordning där övergången kan ske endast i anslutning till
räkenskapsårsskifte. Utredaren skall därvid - mot bakgrund av de
synpunkter som har lämnats under remissbehandlingen av delbetänkandet -
närmare belysa vilken omräkningsmetod som skall tillämpas när ett
företag går över från kronor till euro eller från euro till kronor.
En utgångspunkt för arbetet skall vara att deklaration av samtliga
skatter och avgifter skall ske i svenska kronor. Utredaren skall lägga
fram förslag till hur skatter och avgifter bör hanteras (exempelvis hur
omräkning skall gå till) när företagen har sin bokföring i euro. I
samband med detta skall utredaren även presentera en ekonomisk analys av
de föreslagna omräkningsmetoderna. För mervärdesskatten gäller
vanligtvis att det belopp som ett företag redovisar som ingående skatt
överensstämmer med vad ett annat företag har redovisat som utgående
skatt. Denna kontinuitet bör behållas, t.ex. genom att in- och utgående
mervärdesskatt särredovisas i en sidoordnad bokföring till sina belopp i
kronor enligt samma principer som gäller i dag. Sidoordnad bokföring kan
också bli aktuell för innehållen preliminärskatt och arbetsgivaravgifter
m.m.
Utredarens förslag skall utformas på ett statsfinansiellt neutralt sätt.
I detta sammanhang skall särskilt beaktas vilka konsekvenser förslagen
kan få för Sveriges avgift till Europeiska gemenskapernas budget. Om
förslaget får negativa kostnadskonsekvenser, skall utredaren redovisa
hur dessa skall finansieras.
Utredaren skall vidare ta ställning till hur intresset av en god
företagsstatistik bäst kan tillgodoses inom ramen för ett system där
företag har rätt att upprätta sin redovisning i euro. I samband med
detta skall utredaren analysera konsekvenserna för den ekonomiska
statistiken. Vidare skall utredaren skissera lämpliga modeller för
omräkning av statistikuppgifter.
Övrigt
Utredaren skall redovisa resultatet av sitt arbete senast den 31 oktober
1998.