Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Arbetslöshetsersättning och deltidsarbete, m.m., Dir. 1998:27
Departement: Arbetsmarknadsdepartementet
Beslut: 1998-06-06
Dir. 1998:27
Beslut vid regeringssammanträde den 6 april 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall
- beskriva och analysera hur förekomsten av deltidsarbeten och
tillfälliga arbeten har utvecklats sedan början av 1980-talet, och
- bedöma hur förekomsten av dessa anställningsformer skulle kunna tänkas
utvecklas under de närmaste fem till tio åren.
Utifrån analysen skall utredaren överväga om det bör göras förändringar
i de nuvarande reglerna för rätt till arbetslöshetsersättning för
deltidsarbetande och personer med tillfälliga arbeten.
Syftet skall vara att stärka dessa gruppers ställning.
Arbetslöshetsförsäkringens karaktär av omställningsförsäkring skall
bevaras.
Eventuella förslag skall kostnadsberäknas och finansiering inom
arbetslöshetsförsäkringens ram redovisas.
De deltidsarbetslösas situation
Cirka en fjärdedel av arbetskraften arbetar deltid. Ungefär 30 procent,
eller ca 270 000 personer, av de deltidsarbetande söker ytterligare
arbetstid. Cirka 146 000 personer är deltidsarbetslösa personer och får
en inkomstutfyllnad genom arbetslöshetsersättningen. För att ha rätt
till ersättning vid deltidsarbetslöshet krävs att man tidigare har
arbetat fler timmar per vecka än vad det aktuella deltidsarbetet
omfattar. Merparten av de deltidsarbetande finns inom den offentliga
sektorn och handeln. Drygt 80 procent är kvinnor. En stor andel av de
tillfälliga arbetena finns inom vård och omsorg samt bland
hushållstjänster. Samtidigt har knappt en halv miljon personer
tidsbegränsade anställningar som innebär att de för kortare
eller längre perioder mellan arbetena kan vara beroende av andra
inkomster för sin försörjning. Av dem som har tillfälliga arbeten är
cirka 58 procent kvinnor. Utvecklingen under senare år har, med undantag
för år 1996, inneburit en betydande ökning av främst tillfälliga
arbeten. Orsakerna till denna utveckling är ännu inte kartlagda. Det
finns sannolikt flera faktorer.
Rätten till arbetslöshetsersättning för de deltidsarbetande är begränsad
i tiden. Den som har en tillsvidareanställning på deltid får ersättning
under längst en ersättningsperiod, dvs. under normalt högst 300
ersättningsdagar. För den som har tillfälligt deltidsarbete eller är
arbetslös mellan två tillfälliga anställningar finns ingen sådan
begränsning.
Skälet för att begränsa de deltidsarbetandes ersättningsrätt är främst
att arbetsgivare inte på ett enkelt sätt skall kunna lasta över
arbetskraftskostnaderna på det allmänna för den tid då de inte behöver
arbetstagarna i fråga.
Reglerna för rätten till arbetslöshetsersättning för deltidsarbetande
har ändrats vid flera tillfällen sedan mitten av 1980-talet. Efter en
kort period utan särskilda begränsningsregler infördes år 1985 en
begränsning av ersättningstiden till längst 150 dagar. År 1993 togs
begränsningen av deltidsersättningen bort. År 1995 infördes nuvarande
bestämmelser som begränsar ersättningsrätten för deltidsanställda med
tillsvidareanställning.
De begränsningar i ersättningsrätten som genomförts vid de olika
tillfällena har även motiverats av behovet att motverka en starkt
stigande kostnadsutveckling för ersättningen till de deltidsarbetande,
men också av en vilja att förhindra en ökning av deltidsarbeten med
inkomstutfyllnad genom arbetslöshetsersättning. Ambitionen har också
varit att genom mindre generösa villkor för ersättning i samband med
deltidsarbete minska arbetsgivarnas möjlighet att deltidsanställa och i
stället förmå dem att erbjuda de deltidsarbetande mer arbetstid. Någon
påtaglig förändring i detta avseende har dock hittills inte inträffat.
Den nuvarande arbetslöshetsförsäkringens uppbyggnad förutsätter i
princip att människor har fasta anställningar på heltid eller, när de
arbetar - om än tillfälligt - har arbete i den omfattning som de önskar.
Betydande förändringar inträffar emellertid och kan förväntas inträffa
på arbetsmarknaden när det gäller både anställningsformer och arbetets
omfattning i tid.
Situationen på arbetsmarknaden i dagsläget innebär att många är
hänvisade till deltidsarbete och tillfälliga anställningar. En
förklaring till detta kan vara ett icke avsett utnyttjande av systemet
för arbetslöshetsersättning.
Mot bakgrund av vad som har redovisats bör en särskild utredare
tillkallas.
Uppdraget
Hur vanliga är deltidsarbeten och tillfälliga arbeten?
Den särskilde utredaren skall beskriva hur arbetsmarknaden har
utvecklats sedan början av 1980-talet med avseende på deltidsarbete och
tillfälliga anställningar. Om analysen visar att omfattningen på
deltidsarbeten och tillfälliga arbeten har förändrats skall orsakerna
till detta bedömas. Det kan gälla om eventuella förändringar är
konjunkturellt eller strukturellt betingade. Sektorer och branscher där
dessa arbeten är särskilt vanliga eller visar tendenser till att öka
skall identifieras.
I analysen skall ingå en bedömning av vad reglerna i
arbetslöshetsförsäkringen har inneburit för utbudet av och efterfrågan
på deltidsarbeten och tillfälliga anställningar och vad eventuella
förändringar i dessa avseenden beror på. I detta sammanhang skall
undersökas hur vanligt det är med egna uppsägningar och i vilken
utsträckning dessa föranleds av arbetslöshetsförsäkringens utformning
och om uppsägningarna följs av andra tidsbegränsade anställningar som
medger ersättningsrätt. Vidare skall en särskild analys göras av
effekterna av den nuvarande begränsningsregeln i 40 § lagen (1997:238)
om arbetslöshetsförsäkring och 8 § förordningen (1997:835) om
arbetslöshetsförsäkring. Regeln innebär i korthet att personer som
regelbundet utför deltidsarbete under veckor då de i övrigt är
arbetslösa kan få ersättning under längst en ersättningsperiod så länge
tillsvidareanställningen på deltid pågår. Även effekterna av den år 1997
i lagen (1982:80) om anställningsskydd införda företrädesrätten till mer
arbetstid för deltidsanställda som så önskar skall analyseras.
I uppdraget ingår även att mot bakgrund av analyserna beskriva hur
förekomsten av deltidsarbeten och tillfälliga anställningar kommer att
utvecklas under de närmaste fem till tio åren. Branscher och sektorer
där dessa anställningsformer kan väntas bli vanligare skall
identifieras. Utredaren skall också undersöka vad en utveckling mot fler
deltidsarbeten samt korta och tillfälliga arbeten kan innebära för
personer med en svagare förankring på arbetsmarknaden. En beräkning
skall också göras av vad förändringarna kan innebära för kostnaderna för
arbetslöshetsförsäkringen.
Ändringar i nuvarande system
Utifrån resultaten av analysen skall utredaren överväga om några
ändringar är motiverade i de nuvarande reglerna för rätt till
arbetslöshetsersättning för dessa grupper.
Övervägandena i denna fråga bör ske utifrån flera utgångspunkter. Den
grundläggande förutsättningen skall vara att arbetslöshetsersättningen
inte får snedvrida konkurrensen genom att indirekt subventionera
arbetsgivarnas arbetskraftskostnader. Det skall finnas realistiska
möjligheter för de deltidsarbetande att få arbetslöshetsersättning under
en nödvändig omställningstid. Det skall finnas en strävan att bättre
anpassa arbetslöshetsförsäkringen till den utveckling som förväntas ske
i fråga om deltidsarbeten och tillfälliga arbeten. Regelförändringar i
arbetslöshetsförsäkringen skall förbättra de deltidsarbetandes och de
tillfälligt anställdas ställning. Arbetslöshetsförsäkringen karaktär av
omställningsförsäkring skall bevaras. Därvid bör en strävan vara att
systemet inte skall främja en ökning av antalet deltidsanställningar
ytterligare, samtidigt som risken måste beaktas för att deltidsanställda
säger upp sig till förmån för arbetslöshet på heltid med samhällsstöd.
En genomgång av i vilka situationer som en deltidsarbetande bör
betraktas om ofrivilligt arbetslös skall göras. Regelförändringarna bör
också uppmuntra de deltidsarbetslösa att söka mer arbetstid. I detta
sammanhang skall utredaren utvärdera det arbete som genomförs vid
arbetsförmedlingarna med att öka insatserna för de deltidsarbetslösa och
föreslå de eventuella förändringar som utvärderingen motiverar.
Uppdraget avser såväl villkoren för att kvalificera sig för
arbetslöshetsersättning som hur länge ersättning skall få lämnas.
Regeringen har genom ändringar i arbetsrätten understrukit vikten av att
de deltidsarbetande som så önskar om möjligt skall erbjudas förtur till
ökad arbetstid. Även förslag som syftar till att ge de deltidsarbetslösa
möjligheter till ökad sysselsättning skall lämnas. Bl.a. bör möjligheten
för deltidsarbetslösa att få och delta i arbetsmarknadspolitiska
åtgärder ses över. Eventuella förslag skall kostnadsberäknas och
finansiering inom arbetslöshetsförsäkringen redovisas.
Lagstiftning
Den särskilde utredaren skall föreslå de ändringar i lagen
om arbetslöshetsförsäkring som behövs för att genomföra de förslag som
utredaren förordar.
Samverkan m.m.Utredaren skall under arbetet hämta in synpunkter från
berörda parter på arbetsmarknaden och Arbetslöshetskassornas
Samorganisation. Vidare skall utredaren samråda med
Arbetsmarknadsstyrelsen och Småföretagsdelegationen (N 1966:04).
För arbetet gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att
redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) samt att redovisa
konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir.
1996:49).
Redovisning av uppdragetUppdraget skall redovisas senast den 1 mars
1999.