Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Samordning av lokalt Agenda 21-arbete, Dir. 1998:25
Departement: Miljödepartementet
Beslut: 1998-04-02
Dir. 1998:25
Beslut vid regeringssammanträde den 2 april 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild samordnare tillkallas med uppgift att samordna det lokala
Agenda 21-arbetet. Samordnarens huvuduppgifter skall vara att
föra en aktiv dialog om Agenda 21-arbetet med lokala Agenda 21-
kommittéer, kommuner, företag och andra lokala aktörer,
sprida erfarenheter och information om metoder och arbetssätt bl. a.
genom ett forum för ekologisk omställning,
förmedla förslag på förändringar till de myndigheter som ansvarar för
den nationella samordningen av Agenda 21 och till internationella organ
samt
följa det fortsatta internationella arbetet med den lokala Agenda 21-
processen så att erfarenheter kan föras i båda riktningarna.
Bakgrund
Regeringen tillkallade Nationalkommittén för Agenda 21 (M 1995:02) genom
beslut den 16 mars år 1995. Nationalkommittén överlämnade 1997 sitt
slutbetänkande (SOU 1997:105) "Fem år efter Rio - resultat och
framtid".
Om Agenda 21-processen, det lokala samarbete mellan olika
deltagare från ideella organisationer, företag och offentliga sektorn
som vidtar och utvecklar åtgärder som minskar den kort- och långsiktiga
belastningen på miljön, drar Nationalkommittén slutsatsen att det behövs
en fortsatt nationell samordning för att vidareutveckla arbetet med
Agenda 21 och med en hållbar utveckling.
Vid HABITAT II-konferensen 1996 om boende, bebyggelse och
stadsutveckling behandlades frågor av särskilt intresse för
det fortsatta arbetet med Agenda 21. Det gällde bland annat behovet av
samverkan genom lokala partnerskap och införandet av verklig delaktighet
från de olika lokala aktörerna i planering och förvaltning av städer och
bebyggelsemiljöer.
Vid FN:s generalförsamlings nittonde extra möte i New York 1997 (UNGASS
19) beslutades bl.a. att det lokala arbetet med Agenda 21 skall
fortsätta i världens stater. Avrapportering är planerad år 2002 i
samband med konferensen "Rio + 10".
Regeringen presenterade i budgetpropositionen (prop. 1997/98:1, utg.omr.
18, bet 1997/98:BoU1, rskr. 1997/98:81) ett förslag till
investeringsprogram för ekologisk hållbarhet. Riksdagen har godkänt
huvudinriktningen för de lokala investeringsprogrammen samt beslutat att
5,4 miljarder kronor avsätts för detta ändamål under perioden 1998-2000.
Fördelningen av medel till lokala investeringsprogram är nära knutet
till det lokala Agenda 21-arbetet. Regeringen gör den bedömningen att
detta arbete i hög utsträckning ger kommunerna förutsättningar att
aktivt och effektivt initiera och samordna de lokala
investeringsprogrammen. Ett brett inriktat arbete i kommunerna
med lokala Agenda 21, som även tar till vara intentionerna i
Habitatagendan, bör därför komma att ge ett värdefullt och avgörande
underlag för den framtida utvecklingen av den lokala
investeringsverksamheten.
Regeringen konstaterar att Agenda 21-processen nu går in i ett
genomförandeskede. Detta innebär att omfattande inventeringar
och utredningar på den centrala nivån inte är lika aktuella som
tidigare. Mycket arbete återstår dock när det gäller förankring och
vidareutveckling. Det lokala Agenda 21-arbetet berör en rad aktörer
såsom ideella föreningar, företag, kommunala och andra offentliga
verksamheter, främst i kommunerna. En ändamålsenlig samordning behövs av
de åtgärder som vidtas för att stödja och främja utvecklingen av det
lokala arbetet.
Regeringen tillkallar mot denna bakgrund en samordnare för det lokala
Agenda 21-arbetet.
Uppdraget
Samordnaren skall
i en aktiv dialog med kommuner och andra aktörer, såsom ideella
föreningar, företag och offentliga verksamheter, sprida erfarenheter och
goda exempel på insatser, arbetssätt och metoder för det lokala Agenda
21-arbetet, bland annat genom att ansvara för en referensgrupp, som
regeringen avser att tillsätta, vilken skall arbeta som ett forum för
ekologisk omställning,
medverka till att lokalt förankrade förslag till åtgärder, som t.ex.
förändringar i regelverk, förs vidare till berörda myndigheter samt
följa det arbete som sker i FN:s kommitté för Hållbar utveckling (CSD)
vad gäller det lokala Agenda 21-arbetet.
Regeringens avsikt är att samordnarens verksamhet skall fungera som en
samverkansfunktion mellan det lokala Agenda 21-arbetet och arbete på
andra olika nivåer i samhället. Behovet av förankring i en vidare krets,
exempelvis med lokala Agenda 21-kommittéer, kommuner och företag, kan
t.ex. tillgodoses genom särskilda referensgrupper vid olika tidpunkter.
En sådan referensgrupp, som regeringen avser att utse, skall arbeta som
ett forum för ekologisk omställning. Detta forum skall förmedla
erfarenhetsutbyte om investeringsåtgärder för ökad ekologisk hållbarhet.
Ett sådant forum kan också förmedla erfarenheter från genomförda
investeringar och andra åtgärder som syftar till att öka den ekologiska
hållbarheten i samhället. Forumet kan förmedla erfarenheterna t.ex. till
de kommuner och lokala Agenda 21-kommittéer som ännu inte fått stöd för
sina lokala investeringsprogram.
Miljövårdsberedningen har fått regeringens uppdrag (dir. 1998:13) att
utreda och lämna förslag på hur inrättandet av ett fristående
kunskapscentrum (Centrum för ekologisk hållbarhet) samlokaliserad med
ett universitet/högskola skall genomföras. Inriktningen skall vara att
centret skall inrättas under år 1998. Inrättas ett sådant centrum kan de
insatser samordnaren genomför bli ett viktigt komplement till de
erfarenheter som avses tillföras därifrån från pågående forsknings-
och utvecklingsverksamhet.
Samordnaren skall dessutom redovisa erfarenheterna av det lokala Agenda
21-arbetets betydelse för användningen av de lokala
investeringsprogrammen och omvänt.
En uppgift för samordnaren blir också att ta del av den fortsatta
internationella Agenda 21-processen.
Samordnaren skall beakta det arbete med hållbar utveckling som bedrivs
av den särskilda statsrådsdelegationen inom regeringen.
Samordnaren skall beakta regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23),
att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) samt att redovisa
konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir.
1996:49).
Redovisning av uppdraget
Samordnaren skall senast den 15 januari år 1999 lämna en rapport över
det pågående arbetet till regeringen. Samordnaren skall därefter
slutligt redovisa sitt arbete och sina genomförda åtgärder i en rapport
till regeringen senast vid utgången av år 1999.