Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Bildandet av Premiepensionsmyndigheten, Dir. 1998:24
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1998-03-26
Dir. 1998:24
Beslut vid regeringssammanträde den 26 mars 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att förbereda och bilda en
myndighet - Premiepensionsmyndigheten - som skall fungera som
försäkringsgivare för premiepensionen i det reformerade
ålderspensionssystemet. Uppdraget skall slutföras under förutsättning
att riksdagen godkänner regeringens kommande förslag om den nya
myndigheten. Förslaget är avsett att lämnas i april i år i en
proposition om inkomstgrundad ålderspension.
Utredaren skall lämna förslag om
- verksamhetsmål för den nya myndigheten,
- riktlinjer för myndighetens organisation,
- den kompetens som den nya myndigheten behöver,
- instruktion för myndigheten,
- myndighetens styrning samt principer för styrelsens arbetsuppgifter,
- former för den nya myndighetens kontakter med Riksförsäkringsverket,
de allmänna försäkringskassorna och andra organ.
Utredaren skall vidta de förberedande åtgärder som krävs för att
myndigheten skall kunna inleda sin verksamhet den 1 juli 1998. Därefter
skall Premiepensionsmyndighetens organisation byggas upp så att
premiepensionskapital under senare delen av år 1999 kan föras över från
den tillfälliga förvaltningen hos Riksgäldskontoret till olika
fondförvaltare.
Bakgrund
Efter en överenskommelse mellan de fem politiska partier som står bakom
ålderspensionsreformen beslutade regeringen den 19 januari i år att
inhämta Lagrådets yttrande över lagförslag om ett nytt system för
inkomstgrundad ålderspension. En del av detta system är fullt ut
fonderat med individuella konton för de enskilda. Denna del kallas
premiepensionssystemet.
Enligt lagrådsremissen skall Premiepensionsmyndigheten i huvudsak ha
följande uppgifter.
Myndigheten skall fungera som försäkringsgivare för premiepension.
Myndigheten skall i stor utsträckning bedriva en verksamhet som liknar
den som bedrivs av privata försäkringsbolag. Verksamheten skall således
drivas enligt försäkringsmässiga principer och huvuddelen av de
rörelseregler som gäller för försäkringsbolag skall också gälla för
myndigheten. Samtidigt är myndigheten en del av
socialförsäkringsadministrationen.
Premiepensionsmyndighetens verksamhet skall finansieras genom avgifter
från de enskilda pensionsspararnas tillgodohavanden i
premiepensionssystemet. Verksamheten skall inte redovisas på
statsbudgeten.
Myndigheten skall stå under tillsyn av såväl Finansinspektionen som
Riksförsäkringsverket.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att lämna förslag till
verksamhetsmål för den nya myndigheten samt att dra upp riktlinjer för
myndighetens organisation.
Myndighetens organisation
Myndigheten skall agera på de finansiella marknaderna och samarbeta med
en mängd företag på dessa marknader. Detta spelar stor roll för
lokaliseringen av myndigheten. En utgångspunkt är därför att
myndighetens kärnverksamhet skall förläggas till Stockholmsområdet. Ett
ytterligare skäl för denna lokalisering är tidsschemat för myndighetens
uppbyggnad.
För att det nya premiepensionssystemet skall kunna sättas igång under
1999 krävs ett omfattande uppbyggnadsarbete på mycket kort tid. För att
detta skall vara möjligt är det nödvändigt att utnyttja den kompetens
som framför allt finns i Stockholmsområdet. Inget hindrar dock
myndigheten från att lägga ut verksamheter utanför kärnverksamheten på
uppdragstagare utanför Stockholm.
Utredaren skall också ange vilken kompetens den nya myndigheten behöver
utifrån vad som anförs i lagrådsremissen och den kommande propositionen
om inkomstgrundad ålderspension.
Utredaren skall lämna förslag till instruktion för myndigheten samt till
sådana ändringar som instruktionen kan föranleda i andra författningar.
Myndigheten skall ledas av en styrelse med fullt ansvar för
verksamheten. I styrelsen bör det ingå personer med god kunskap om och
bred erfarenhet av socialförsäkring, privat livförsäkring och de
finansiella marknaderna. I styrelsen bör det också finnas företrädare
för allmänintresset. Regeringen skall utse styrelse och myndighetschef.
Redovisning
Som framgår av lagrådsremissen skall myndigheten upprätta
årsredovisning enligt lagen (1995:1560) om årsredovisning i
försäkringsföretag.
Den nya myndigheten är också skyldig att följa ett statligt regelsystem
för redovisning. Mot bakgrund av å ena sidan de problem som två delvis
parallella regelsystem för redovisning kan rymma och å andra sidan de
särskilda behoven av en statlig redovisning har regeringen gett
Riksrevisionsverket i uppdrag att undersöka vilka bestämmelser i det
statliga regelsystemet för redovisning och ekonomisk förvaltning som är
nödvändiga för den nya myndigheten och som därför inte kan bli föremål
för undantag.
Riksrevisionsverket redovisade sitt uppdrag den 20 februari 1998
(RRV1998:15).
Utredaren skall, med stöd av Riksrevisionsverkets rapport lämna förslag
om formerna för den "statliga" redovisningen.
Kostnaderna för administrationen av myndigheten skall täckas med
avgifter som tas ut från de individuella premiepensionskontona. Även
kostnaden för uppbyggnaden av myndigheten skall belasta
premiepensionsmedlen. Det gäller även investeringar som initieras under
utredningstiden. Det fordras därför ett regeringsbeslut om kredit hos
Riksgäldskontoret (jfr 20 och 21 §§ lagen [1996:1059] om statsbudgeten).
Utredaren skall lämna ett underlag för ett sådant beslut.
Samordning med annan verksamhet
Finansinspektionens tillsyn över myndigheten skall ta sikte på
kapitalförvaltningen och den försäkringsmässiga verksamheten.
Riksförsäkringsverkets tillsyn över myndigheten skall omfatta
de delar som ligger vid sidan av dessa verksamheter.
Riksförsäkringsverket skall dessutom ha huvudansvaret för samordningen
av information till de enskilda.
Riksförsäkringsverket ansvarar för ekonomistyrningen inom den nuvarande
socialförsäkringsadministrationen och ansvarar som systemägare för de
gemensamma ADB-systemen för verket och försäkringskassorna.
Utredaren skall belysa frågan om samverkan och gränsdragning mellan
Premiepensionsmyndighetens verksamhet och verksamheten i övriga
socialförsäkringsorgan, och ägna särskild uppmärksamhet åt frågan om
samordning av information till de enskilda. Det får dock godtas att
åtskilliga frågor om samordning kan lösas först senare under
premiepensionssystemets uppbyggnad.
I fråga om samordningen bör följande uttalande i lagrådsremissen tjäna
till ledning för utredarens arbete.Det är inte möjligt att nu avgöra hur
ADB-verksamheten i premiereservsystemet skall vara organiserad.
Premiepensionsmyndigheten har ansvaret för ADB-systemet inom sitt
område. Uppbyggnaden av ett sådant system kräver ett långtgående
samarbete mellan Premiepensionsmyndigheten och RFV. Vid
arbetsfördelningen dem emellan skall stor vikt läggas vid en effektiv
samverkan mellan de olika socialförsäkringsorganen. Självfallet bör
möjligheten att utnyttja befintliga administrativa resurser och rutiner
inom socialförsäkringsområdet beaktas när Premiepensionsmyndigheten
byggs upp. Denna myndighet och övriga socialförsäkringsorgan skall
samarbeta på ett sådant sätt att systemet för den inkomstgrundade
ålderspensionen fungerar effektivt och till en låg kostnad samtidigt som
en hög kvalitet på informationen till de enskilda upprätthålls.Det är
självfallet också av stor vikt att de särskilda IT-problem som är
förenade med sekelskiftet uppmärksammas.
Myndighetens bemanning
Utredaren skall vidta de förberedande åtgärder som krävs för att den nya
myndigheten skall kunna fungera fr.o.m. den 1 juli 1998. I detta ingår
att bemanna den nya myndigheten och att vidta de åtgärder som bedöms
nödvändiga för att verksamheten skall kunna starta. Till sådana åtgärder
hör också att göra en budget och en verksamhetsplan för myndigheten som
gäller perioden den 1 juli-31 december 1998. Utredaren skall lämna
underlag till regeringen för direktiv för myndighetens verksamhet år
1999. Andra uppgifter är att ansluta den nya myndigheten till
det statliga redovisningssystemet, att lägga upp redovisningsplaner för
myndighetens verksamhet och ingå de avtal som bedöms vara nödvändiga för
att verksamheten skall kunna starta redan vid halvårsskiftet i år.
Bestämmelserna i 6 § anställningsförordningen (1994:373) om information
om lediga anställningar behöver inte tillämpas när den nya myndigheten
bemannas.
Utredaren skall hålla berörda centrala arbetstagarorganisationer
informerade om utredningens arbete och bereda dem tillfälle att framföra
synpunkter samt genomföra förhandlingar enligt lagen (1976:580) om
medbestämmande i arbetslivet. Utredaren skall också samråda med berörda
myndigheter och i sitt betänkande redovisa deras inställning till
utredningens förslag.
Övrigt
Uppdraget skall redovisas senast den 18 juni 1998.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om redovisning av regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga åtaganden
(dir.1994:23), om att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.
1994:124), samt om att redovisa konsekvenser för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).