Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Organ för värdering av utländsk yrkesutbildning på gymnasial nivå och utländska arbetslivserfarenheter, Dir. 1998:23
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1998-03-26
Dir. 1998:23
Beslut vid regeringssammanträde den 26 mars 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att lägga fram förslag till
ett organ som skall ha till uppgift att värdera hur utländsk
yrkesutbildning på gymnasial nivå och utländska arbetslivserfarenheter
förhåller sig till motsvarande svensk utbildning. Utredaren skall
föreslå hur detta organ kan inrymmas i eller knytas till någon statlig
myndighet.
Bakgrund
Invandrarnas utländska yrkesutbildning och arbetslivserfarenheter måste
tas till vara för att målen för den svenska integrations- och
arbetsmarknadspolitiken skall kunna uppnås. Om de yrkeskunskaper och
arbetslivserfarenheter som många invandrare bär med sig när de kommer
till Sverige utnyttjas bättre, ökar förutsättningarna för att svenskt
arbetsliv tillförs nödvändig kompetens. Detta gäller särskilt inom
yrkesområden där det råder brist på personer med lämpliga kunskaper. Om
dessa yrkeskunskaper inte tas till vara skapas det både onödiga
kostnader för samhället och frustration hos de människor som inget
hellre vill än att få använda sina kunskaper.
Ett hinder för invandrare att komma in på svensk arbetsmarknad är
avsaknad av kontakter och nätverk. Ett annat hinder är dåliga
språkkunskaper. De olikheter som finns mellan svensk yrkesutbildning på
gymnasial nivå och motsvarande utbildningar i andra länder utgör också
ett hinder för invandrare att komma in på den svenska arbetsmarknaden.
Ett ytterligare hinder är att många svenska arbetsgivare, inte minst
småföretagare, har begränsade förutsättningar att kunna bedöma utländska
arbetslivserfarenheter, betyg och andra bevis om utbildningar som har
fullföljts i andra länder. För att öka invandrares integration i det
svenska samhället och för att öka deras möjlighet att komma in på den
svenska arbetsmarknaden räcker det inte med att erbjuda dem t.ex.
utbildning i svenska för invandrare eller andra utbildningar. I stället
behövs det nu ett organ som kan bedöma vilka svenska utbildningar som
motsvarar deras egna utbildningar och hur deras arbetslivserfarenhet
skall värderas.
Inom Högskoleverket, på den internationella avdelningen, finns det redan
en sådan funktion för högskoleområdets yrkesutbildningar. Verket har
till uppgift att värdera utländsk högre utbildning och att ge
information om utländska utbildningar. Högskoleverket värderar endast
utbildningar som leder till yrken som inte är reglerade i Sverige. För
reglerade yrken ansvarar respektive sektorsmyndighet, t.ex.
Socialstyrelsen och Sjöfartsverket. Högskoleverket ger även information
om de generella EG-direktiven, informerar till utlandet om svensk
utbildning och främjar erkännandet av svensk utbildning utomlands.
I EG-kommissionens grönbok "Grundutbildning - vidareutbildning -
forskning: hinder för rörlighet över gränserna" anges att ett ömsesidigt
erkännande av utbildningsbevis och meriter är avgörande för den fria
rörligheten. I Sveriges nationella svarsrapport till kommissionen
tillbakavisar Sverige dock alla försök att utforma ett
certifieringssystem på europeisk nivå. Sverige betonar i stället att de
nödvändiga åtgärderna för ett vidgat ömsesidigt erkännande av
kvalifikationer bör vidtas på nationell nivå.
Det nya organets syfte och uppgifter
Syftet med det nya organet är att jämföra utländska yrkesutbildningar på
gymnasial eller angränsande nivå och utländska arbetslivserfarenheter
med svenska och värdera dem. Till personer med utländsk yrkesutbildning,
som har betyg, bevis etc. som dokumenterar en viss yrkesutbildning,
skall organet kunna ge ett utlåtande som anger att de har en viss
yrkeskompetens. Ett sådant utlåtande skall så långt det låter sig göras
utformas så att arbetsgivare direkt kan se att en arbetssökande har den
utbildning som de frågar efter.
I samband med att man på organet värderar t.ex. ett betyg skall man i
förekommande fall även kunna ge förslag till kompletterande
yrkesutbildning.
Det nya organet skall i viss utsträckning också kunna bedöma utländska
arbetslivserfarenheter eller andra livserfarenheter som är av betydelse
för det aktuella yrkesområdet. Detta ställer dock krav på ett nära
samarbete med berörda arbetsmarknadsmyndigheter. I många fall kan det
även vara nödvändigt med någon form av yrkesprövning.
Organet skall också kunna ge information på området. Med hjälp av
Internet kan informationen enkelt göras tillgänglig för alla. De som
inte har tillgång till egna datorer kan exempelvis utnyttja bibliotekens
service.
För att kunna samla kompetens inom området och ge den service som är
tänkt bör organet exempelvis knytas till en myndighet med uppgifter som
redan nu har anknytning till organets uppdrag. Organet behöver dock inte
vara bundet till endast en ort. Det kan vara en fördel att det inom
olika regioner finns en institution som invandrare kan vända sig till i
kompetensvärderingsfrågor. Dessa regionala institutioner bör antingen
tillhöra organets värdmyndighet eller samverka med en annan passande
myndighet på orten.
Utredarens uppdrag
Utredarens uppgift skall vara att
- kartlägga vilka myndigheter som i dag har snarlika uppgifter och
snarlik service,
- kartlägga hur yrkesprövning för invandrare (YPI) hittills har
bedrivits,
- kartlägga hur andra länder inom EU hanterar denna typ av frågor,
- lämna förslag till ett organ för bedömning och värdering av utländska
yrkesutbildningar på gymnasial eller angränsande nivå och av
dokumenterade arbetslivserfarenheter erhållna i ett annat land,
- lämna förslag till hur organet kan inrymmas inom ramen för en
befintlig statlig myndighet och hur denna myndighet skall samverka med
andra myndigheter och organ,
- bedöma i vilken omfattning det behövs regionala institutioner knutna
till organet,
- bedöma hur organet kan samverka med utbildningsinstitutioner för att
ge råd om kompletterande utbildning.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall samråda med arbetsmarknadens parter för att försöka få
stöd för sina förslag. De förslag som utredaren lägger fram får inte
leda till utgiftsökningar eller inkomstminskningar för den offentliga
sektorn. Förslag som medför ökade utgifter skall finansieras genom
omprioriteringar inom berörda områden. Utredaren får dock inte i sina
förslag till finansiering omfördela medel anvisade av konjunkturskäl
till ordinarie verksamhet inom området.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv (dir. 1994:23) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden.
Utredaren skall även följa regeringens direktiv till kommittéer och
särskilda utredare om regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om
att redovisa konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande
arbetet (dir. 1996:49) och om att redovisa jämställdhetspolitiska
konsekvenser (dir. 1994:124).
Utredaren skall senast den 1 april 1998 komma in med en budgetplan över
beräknade kostnader för utredningens arbete.
Uppdraget i dess helhet skall vara slutfört senast den 1 oktober
1998.